Lapsen juhlavaatteet ja niistä erimielisyys lapsen isän kanssa
Olemme lapsen isän kanssa eronneet. Lapsi asuu luonani, mutta tapaa isäänsä ainakin kerran viikossa ja viettää isän luona joka toisen viikonlopun.
Lapsi on menossa huomenna viikonlopuksi isälleen. Tänään lapsen isä kyseli viesteissä minulta, että pakataanhan ne lapsen hautajaisvaatteet mukaan. Niin mitkä? Lapsen isomummo kuoli muutama viikko sitten ja lauantaina on hautajaiset. Tämän tiesin, mutta oletin toki, että lapsen isä on huolehtinut niistä lapsen sinne tarvitsemista vaatteista, ensinnäkin siksi koska tämä on enemmän heihin liittyvä tapahtuma ja koska ei aikaisemmin ole puhunut asiasta mitään, ja lisäksi lapsella on vaatteita jonkin verran myös isänsä luona.
Lapsella ei kuulemma ole siellä mitään hautajaisiin sopivia juhlavaatteita. No, eipä ole tälläkään. Pieneksi jääneitä vaatteita löytyy odottamassa eteenpäin menoa, mutta ei ole ollut tarvetta pitää aina oikeankokoisia juhlavaatteita kaapissa varalla.
Lapsen isä ei kuulemma ehdi hankkia lapselle näitä vaatteita, kuten en ehdi minäkään. Toisaalta olen myös sitä mieltä, ettei se ole edes minun tehtäväni tässä asiassa. Olen yrittänyt ehdottaa tummia housuja, farkkuja, kauluspaitaa jne. mitä kaapeista löytyy, mutta ei kuulemma käy. Ärsyttää se, että lapsen isä syyttää minua tästä tilanteesta. Samoin lapsen isän asenne siitä, että minun olisi pitänyt hoitaa asia.
Mitä ihmettä te muut tekisitte?
Kommentit (124)
Ei lapsen tarvi pukeutua mustiin. Kunhan on siistit vaatteet riittää.
Ohis, mutta mä ostan usein kirpparilta hautajaisvaatteita varmuuden vuoksi. Jos vaikka on siisti puvuntakki 2e niin ostan varmuuden vuoksi. Ei ole suuri vahinko jos jää käyttämättä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on kohtuullista olettaa, että lapselle on olemassa ensisijaisessa kodissaan yksi perusjuhla-asu juurikin hautajaisia tms. varten.
Kasvavalle lapselle? Älä viitsi. Minulla oli ensimmäiset hautajaiset 3-vuotiaana, seuraavissa olin 13 v ja sitä seuraavissa parikymppinen. Isoisäni kuoli, kun olin 13-vuotias. Valokuvista näkee, että minulla oli vaalea sini-valkoruudullinen paitapusero ja vaaleansininen hame. Tuokin tapahtui 1970-luvulla, jolloin etiketti oli paljon tiukempi mitä nyt. Farkut ja paita käy hyvin, jos kyseessä ei ole revityt farkut.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mä ostan usein kirpparilta hautajaisvaatteita varmuuden vuoksi. Jos vaikka on siisti puvuntakki 2e niin ostan varmuuden vuoksi. Ei ole suuri vahinko jos jää käyttämättä.
Eikö olisi halvempaa ostaa vain tarpeeseen?
Kerro isälle, että H&M on halpoja lasten pukuja, jos sellaisen haluaa. Nyt ei ole äidin tehtävä hankkia, vaan isän. Minusta lapsille riittää kyllä asuksi hyvin tummat suorat housut ja kauluspaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on kohtuullista olettaa, että lapselle on olemassa ensisijaisessa kodissaan yksi perusjuhla-asu juurikin hautajaisia tms. varten.
Kasvavalle lapselle? Älä viitsi. Minulla oli ensimmäiset hautajaiset 3-vuotiaana, seuraavissa olin 13 v ja sitä seuraavissa parikymppinen. Isoisäni kuoli, kun olin 13-vuotias. Valokuvista näkee, että minulla oli vaalea sini-valkoruudullinen paitapusero ja vaaleansininen hame. Tuokin tapahtui 1970-luvulla, jolloin etiketti oli paljon tiukempi mitä nyt. Farkut ja paita käy hyvin, jos kyseessä ei ole revityt farkut.
Minun lapseni ovat 38, 35 ja 32 v. Heistä vanhin on ollut hautajaisissa 2-vuotiaana. Sen jälkeen ei. Nyt on todennäköisesti hautajaiset odotettavissa lähivuosina, kun omat vanhempani ovat ikääntyneitä. Että ihan hyvä, ettei tullut lapsena hankittua hautajaisvaatteita varastoon.
Lähivanhempi on vastuussa siitä, että lapsella on asialliset vaatteet, myös että vanhemmalla oloa varten. Eli juhlavaatteet kuuluu sinun hommat tavaksi, jos elatusopimuksessa ei ole erikseen muuta sovittu. Toki sinulla on myös valta päättää millaiset juhlavaatteet on "riittävän asialliset" hautajaisiin.
Lapsi ei sure vaatteilla ja vainaja on jo arkussa/uurnassa. Tämän päivän mummi on todennäköisesti alle 90-vuotias, joten tuskin hänkään on ollut vaatimassa lapsenlapselle pukua päälle. Eikö tärkeintä kuitenkin ole osallistuminen hautajaisiin ja lapselle hyvä muisto, mikä toivottavasti jää, kun hautajaisvieraat kertovat iloisia muistoja edesmenneestä.
Tummat housut ja kauluspaita ovat aivan sopivat hautajaisvaatteet. Mielestäni ap jossain viestissä sanoi lapsen käyttävän kokoa 146, joten hän on siis alakouluikäinen. Ei tarvitse tämän ikäiselle pukua. Jos isä välttämättä sellaisen haluaa, niin sitten hän äkkiä sellaisen pojalle etsii.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei sure vaatteilla ja vainaja on jo arkussa/uurnassa. Tämän päivän mummi on todennäköisesti alle 90-vuotias, joten tuskin hänkään on ollut vaatimassa lapsenlapselle pukua päälle. Eikö tärkeintä kuitenkin ole osallistuminen hautajaisiin ja lapselle hyvä muisto, mikä toivottavasti jää, kun hautajaisvieraat kertovat iloisia muistoja edesmenneestä.
Ei vaatteilla ennenkään surtu vaan osoitettiin kunnioitusta. Vähän samaan tapaan kuin nyt on somessa erilaisia kuvakampanjoita tyyliin "valitse profiilikuvallesi Ukrainan lipun väriset kehykset". Sama asia, erilainen ilmaisutapa.
Vierailija kirjoitti:
Ei ehkä suuri vahinko, mutta täysin turhaa. Tuolla logiikalla sieltä kirpparilta voisi ostaa uimapuvun mahdollista reissua varten, sukset mahdollista hiihtoa varten, nappikengät jos lapsi yhtäkkiä pelaakin fudista, frakki mahdollisia juhlia varten jne jne. Vain hölmö laittaa rahansa, oli summa kuinka pieni tahansa, turhaan tavaraan jota luultavasti ei tule koskaan käyttämään.
Lisäksi yhdetkään hautajaiset eivät tule niin nopeasti, ettei ehtisi kauppaan ostamaan hautajaisvaatteita. Joten mies on hyvä ja käy kaupassa. Moni Prisma on 24h auki.
Meidän suvussa on paljon hautajaisia joten 7v tytölle on aina kaapissa musta mekko, valkoiset sukkahousut ja mustat kengät. Hän on osallistunut 7 kertaa hautajaisiin, viime vuonna kolme kertaa. Luultavasti seuraavan 10 v aikana edessä on vielä n. 10-15 hautajaiset.
Poikaa ei ole, mutta hänelle riittäisi valkoinen tai musta kauluspaita ja mustat housut mustien kenkien kanssa. AP:lla tällainen asu olikin joten sen pitäisi isälle riittää. Jos ei kelpaa, niin isä voi itse etsiä paremman.
Se kumman kotiin tulee elatusmaksut ja lapsilisät vastaa juridisesti lapsen kuluista. Muualla asuvan ainoa velvollisuus on maksaa ne elatusmaksut.
Vierailija kirjoitti:
Millaiset vaatevarastot ja säilytystilat teillä, jos pidät varastossa lapselle hautajais-, hää- tai muita juhlavaatteita varastossa, vain siksi jos niitä joskus tarvitsii, kun lapset kasvavat ja vaatevarasto joudutaan uusimaan kaiken varalta useamman kerran vuodessa, kun lapsi kasvaa 5-10cm vuodessa.
Ja monella alle 12v lapsella ei ole ollut elämässään ainuttakaan hautajaisia, miksi vaatteita pitäisi pitää "varastossa" kaikki nuo vuodet.
Ja kyllä vaatteet kuuluvat isän vastuulle, onhan hautajaiset isän suvussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap. nyt tänään tai huomenna Prismaan ehtii? Prismassakin myydään lapsille tummia housuja ja kauluspaitoja.
Miksi ap? Miksei isä, jonka puolen hautajaisetkin?
Koska isä maksaa elatusmaksut, minkä myötä vaatehankinnat kuuluvat ap:lle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ap. nyt tänään tai huomenna Prismaan ehtii? Prismassakin myydään lapsille tummia housuja ja kauluspaitoja.
Miksi ap? Miksei isä, jonka puolen hautajaisetkin?
Hmm miksi maksetaan lapsilisää ja elatusmaksuja? Että äiti saa kaikkea kivaa? Mitä enemmän on oikeuksia sitä enemmän on myös velvollisuuksia. Isä ei saa esim määrittää mitä näillä varoilla lapsille hankitaan vaan niistä vastaa äiti.
Lähivanhempi saa elatusmaksut ja lapsilisät. Hän vastaa vaatteiden hankinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Lähivanhempi on vastuussa siitä, että lapsella on asialliset vaatteet, myös että vanhemmalla oloa varten. Eli juhlavaatteet kuuluu sinun hommat tavaksi, jos elatusopimuksessa ei ole erikseen muuta sovittu. Toki sinulla on myös valta päättää millaiset juhlavaatteet on "riittävän asialliset" hautajaisiin.
Elatusmaksuissa huomioidaan lapsen arki ja perusmenot, ei suinkaan juhlavaatteita tai lapsen juhlia. Ja lapselle käy yhtähyvin juhliin siistit perusvaatteet, jotka ap. tapauksessa ap. lapsen isälle ei käy.
Lapsen juhlavaatteisiin saa helposti menemään 500-1000€, jos ostaa kengät, puvut, paidan jne
Joka on tietenkin pois lapsen muista kuluista.
Ja miksi lapsen toinen huoltaja ei voisi huolehtia vaatteista?
Sanoisin että pue lapsesi kuten tykkäät
Hankit ne vaatteet itse
Minua ei kiinnosta sinun suvun hautajaisjärjestelyt