Lapsen juhlavaatteet ja niistä erimielisyys lapsen isän kanssa
Olemme lapsen isän kanssa eronneet. Lapsi asuu luonani, mutta tapaa isäänsä ainakin kerran viikossa ja viettää isän luona joka toisen viikonlopun.
Lapsi on menossa huomenna viikonlopuksi isälleen. Tänään lapsen isä kyseli viesteissä minulta, että pakataanhan ne lapsen hautajaisvaatteet mukaan. Niin mitkä? Lapsen isomummo kuoli muutama viikko sitten ja lauantaina on hautajaiset. Tämän tiesin, mutta oletin toki, että lapsen isä on huolehtinut niistä lapsen sinne tarvitsemista vaatteista, ensinnäkin siksi koska tämä on enemmän heihin liittyvä tapahtuma ja koska ei aikaisemmin ole puhunut asiasta mitään, ja lisäksi lapsella on vaatteita jonkin verran myös isänsä luona.
Lapsella ei kuulemma ole siellä mitään hautajaisiin sopivia juhlavaatteita. No, eipä ole tälläkään. Pieneksi jääneitä vaatteita löytyy odottamassa eteenpäin menoa, mutta ei ole ollut tarvetta pitää aina oikeankokoisia juhlavaatteita kaapissa varalla.
Lapsen isä ei kuulemma ehdi hankkia lapselle näitä vaatteita, kuten en ehdi minäkään. Toisaalta olen myös sitä mieltä, ettei se ole edes minun tehtäväni tässä asiassa. Olen yrittänyt ehdottaa tummia housuja, farkkuja, kauluspaitaa jne. mitä kaapeista löytyy, mutta ei kuulemma käy. Ärsyttää se, että lapsen isä syyttää minua tästä tilanteesta. Samoin lapsen isän asenne siitä, että minun olisi pitänyt hoitaa asia.
Mitä ihmettä te muut tekisitte?
Kommentit (124)
Mitä ihmettä pitäisi isän mielestä olla jos tummat housut ja kauluspaita ei kelpaa?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on kohtuullista olettaa, että lapselle on olemassa ensisijaisessa kodissaan yksi perusjuhla-asu juurikin hautajaisia tms. varten.
No ei ole.
Sen sijaan on kohtuullista olettaa, että isä hoitaa omiin sukulaisiinsa liittyvät asiat ja äiti omiinsa. Niin me tehdään, vaikka ollaan naimisissa. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi se just naisen tehtävä olisi huolehtia miehenkin sukulaiset.
Niin varmaan teenkin, että laitetaan nuo tummat housut ja paita ainakin varalle mukaan.
Lapsella on joo ollut ihan pukukin. Se vaan on kokoa 116. Lapsen koko on nyt 134. Syy siis sille, että sopivaa ei juuri nyt ole on se, että ei ole ollut tarvetta. Noilla muilla vaatteilla, tummilla ja vaaleilla housuilla sekä kauluspaidoilla, on menty ne muut juhlat mitä on ollut. En ehkä muutenkaan hankkisi mitään isoa vaatehankintaa yhtä käyttökertaa varten. Ja tässä muutenkin se minun ja lapsen isän välinen erimielisyys on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jälleen se on lapsi joka kärsii kun eronneet vanhemmat riitelee kumman vastuu.
Kyllä se on ihan MOLEMPIEN vastuu ja opetelkaa menemään se lapsen etu edellä.
Nämä on näitä muka "molempien" vastuita, jotka lähes poikkeuksetta lankeaa AINA naiselle oli tilanne mikä hyvänsä (eikä tarvitse edes olla eronneet vanhemmat). Tässäkin tapauksessa isän olisi pitänyt olla ajoissa liikkeellä tämän asian kanssa.
Kieltämättä joo tämä olisi voinut tapahtua, vaikka ei oltaisikaan erottu.
Meillä oli syksyllä sama tilanne, ilmoitin exälle, että itse halusit viikko-viikko -systeemin ja jaetun huoltajuuden. Siihen kuuluu valitettavasti vastuu eli kun on sinun sukusi jäsenen hautajaiset, niin sinä vastaat lapsen hautajaisvaatteista ihan samalla tavalla kuin ostat sinun sukusi lapselle synttärilahjan, jos teidät kutsutaan juhliin. Exä raivosi, että vaatteet on äidin asia ja minä totesin, että sitten se on yksinhuoltajuuden paikka, jos toinen huolta ei suostu huolehtimaan lapsesta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä pitäisi isän mielestä olla jos tummat housut ja kauluspaita ei kelpaa?
No jos tuo asu ei kelpaa, isä menee sitten ihan itse hommaamaan mielensä mukaisen asun. Eikä tästä tarvitse edes neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan teenkin, että laitetaan nuo tummat housut ja paita ainakin varalle mukaan.
Lapsella on joo ollut ihan pukukin. Se vaan on kokoa 116. Lapsen koko on nyt 134. Syy siis sille, että sopivaa ei juuri nyt ole on se, että ei ole ollut tarvetta. Noilla muilla vaatteilla, tummilla ja vaaleilla housuilla sekä kauluspaidoilla, on menty ne muut juhlat mitä on ollut. En ehkä muutenkaan hankkisi mitään isoa vaatehankintaa yhtä käyttökertaa varten. Ja tässä muutenkin se minun ja lapsen isän välinen erimielisyys on.
Kauluspaita ja tummat housut on sopiva hautajaisasu. Piste. Ei kannata tehdä asioista monimutkaisempia kuin ne ovat vain siksi, että lapsen isä haluaa tahallaan olla hankala.
Lapsesi isä kuulostaa etikettihullulta av-mammalta, joka puhtaasta jankkaamisen ilosta länkyttää hautajaisvaatteista. Jos ei herralle äidin luota löytyvä asu kelpaa, herra menee sitten hautajaisiin yksin tai hommaa lapselle omaan vaativaan makuunsa sopivan asun. Hyvin yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauluspaita ja tummat housut on sopiva hautajaisasu. Piste. Ei kannata tehdä asioista monimutkaisempia kuin ne ovat vain siksi, että lapsen isä haluaa tahallaan olla hankala.
Pistettä ei tarvitse kirjoittaa, ihan vinkiksi jos on ala-asteen opit unohtuneet.
Puku olisi siis isän mielestä kai se ainoa oikea vaihtoehto.
Hänen sukunsa on maalta jonkin matkan päässä pääkaupunkiseudusta, missä on tapana kai järjestää isompia hautajaisia, mihin suvun lisäksi kutsutaan ystävät, naapurit ja muut tutut, mikä voisi olla sellainen asia mihin tämä isän asenne liittyy. Tavallaan ymmärrän sen, että sellaiseen tilaisuuteen haluaa pukea lapsenkin hyvin.
Mutta se, että koko homma on hänestä nyt minun syytäni, että meidän lapsi on siellä ainoana housuissa ja paidassa kun muilla on puvut ja muut, niin se ärsyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka hautajaisvaatteet ovatkin isän vastuulla, niin jos lapset ovat suurimman osaa aikaa sinun luonasi, olisi ollut asiallista varoittaa isää jo aikaisemmin, että lapsilla ei ole hautajaisiin sopivia vaatteita.
Luin huolimattomasti. En huomannut, että ap mainitsi kotona olevan tummat housut. Luin tummat farkut, jotka eivät mielestäni sovi hautajaisiin. Ja kauluspaitojenkin oletin olevan värikkäitä, kun ne kerran eivät kelpaa. Valkoinen kauluspaita ja tummat suorat housut ovat 12-vuotiaalle ja nuoremmalle täysin asialliset hautajaisvaatteet. Jos isä haluaa pojalle puvun, on hänen vastuullaan hankkia se.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta on kohtuullista olettaa, että lapselle on olemassa ensisijaisessa kodissaan yksi perusjuhla-asu juurikin hautajaisia tms. varten.
Olin itse lapsuuteni aikana tasan kaksissa hautajaisissa. Ei kenellekään ole koskaan tullut mieleenkään, että pitäisi koko lapsuuden ajan huolehtia siitä, että kaapissa olisi aina tarpeen tullen hautajaisvaatteet valmiina. Ei niitä läheisiä niin usein kuolla kupsahda ja aika karmivas se olisi valmistautua vuosi vuodelta aina uudestaan, että jokos sitä tänä vuonna niitä mummon hautajaisia viimeinkin päästäisiin viettämään ja vetämään hautajaiskamppeet päälle...
Vierailija kirjoitti:
Onko näin hölmöjä ihmisiä olemassa? 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tais olla se ap:n lapsen isä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä on iso suku ja jokatoinen viikonloppu juhlitaan häitä tai hautajaisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä hänellä on iso suku ja jokatoinen viikonloppu juhlitaan häitä tai hautajaisia
Siinä tapauksessa ei pitäisi tulla yllätyksenä, että niitä hautajaisvaatteita ei ole heti tähän hätään.
Ehkä siellä hautajaisissa isä voi ilmoittaa kaikille, että lapsen äiti ei ole huolehtinut lapsen vaatetuksesta.
Miten se nyt olisi aina äidin tehtävä niitä vaatteita ostaa.
Nää on " niin" hyviä alotuksia: Mitä te muut tekisitte? Varsinkaan kun näköjään eroparit eivät kommunikoi keskenään ja sitten ihmetellään. Kysymykseen " mitä te muut tekisitte?" Kommunikoin.
En ehdottaisi mitään
Toteaisin että ei ole
Sori - sun ongelma
Nämä on näitä muka "molempien" vastuita, jotka lähes poikkeuksetta lankeaa AINA naiselle oli tilanne mikä hyvänsä (eikä tarvitse edes olla eronneet vanhemmat). Tässäkin tapauksessa isän olisi pitänyt olla ajoissa liikkeellä tämän asian kanssa.