Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Van Life sarja Ylellä: Aino Huilaja on mahtava tyyppi

Vierailija
09.03.2023 |

Irti oravanpyörästä. Hieno sarja.

Kaikilla ei tietenkään mahdollisuutta tuollaiseenkaan "luksukseen".

Kuvaus näyttää aika ammattimaiselta työltä. Siis mies on kai kuvannut tuon? Kuvaaminen on hyvin hallussa hänellä.

Mediaosaajina pariskunta pystyy hankkimaan tuloja muutenkin kuin käymällä normaalisti palkkatöissä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira on symppis talvitamineissaan , kulkee hyvin tossuissaan , tietää ettei palella.

Vierailija
62/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva ja sympaattinen sarja. Tätä mukava katsoa. Mutta jää vaan jotenkin tosi etäiseksi, koska eniten keskitytään niihin kohteisiin mihin pakulla pääsee. Olisi mielenkiintoista nähdä enemmän sitä oikeaa arkea siellä pakettiautossa, kuin vain uudelleen ja uudelleen ja uudelleen aamulla vedenkeittämistä ja illalla valojensammuttamista. Sanotaan, että pakuelämässä on rutiineja, pitää jatkuvasti etsiä yöpaikkaa, huoltopaikkoja, ruokakauppoja, reittejä jne, mutta ei näytetä tätä oikeastaan ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin ettei tuo mikään irtiotto sinällään ollut koska kaikki oli suunniteltu etukäteen, että matka kuvataan ja koko irtiotto homma maksatetaan muilla. Eli työkeikkahan tuo oli käytännössä eikä mikään irtautuminen. Kaikki tehty ammattimaisesti.

Vierailija
64/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljännessä jaksossa sanoo, että olisihan kiva asua jossain talossa. No voi jestas, rahanpuutteen vuoksiko he asuvat pakussa? Aino tienasi 6000e toimittajana lukemani mukaan. 

Vierailija
65/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvasin ettei tuo mikään irtiotto sinällään ollut koska kaikki oli suunniteltu etukäteen, että matka kuvataan ja koko irtiotto homma maksatetaan muilla. Eli työkeikkahan tuo oli käytännössä eikä mikään irtautuminen. Kaikki tehty ammattimaisesti.

Juuri näin. Ammattilaisten toimesta suunniteltu ja toteutettu kampanja, jossa tv-sarja, kirja ja somenäkyvyys myytiin kuluttajille romanttisena "irtiottona oravanpyörästä". Ikäänkuin Aino olisi jättänyt ykskaks työt ja lähtenyt nomadiksi nolla/minituloilla, vaikka oikeasti (ennakko)palkkiot paukahti tilille. Meni ilmeisesti täydestä ja Ainosta leivottiin jonkinlainen sankari työssä raatavan kansan keskuudessa. Mutta näin se menee markkinataloudessa, totuudella ei ole niin väliä.

Vierailija
66/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kaikilla ei ole mahdollisuutta? Vakiduunistahan nuokin irtisanoutuivat, tai ainakin Aino.

On toki mahdollista, mutta aika paljon helpompaa, jos taloudessa on kaksi ihmistä, jotka ovat vuosikausia tienanneet hyvin ja saaneet rahaa säästöönkin. Ja lisäksi pystyvät tekemään noita freelancer-hommiaan edelleenkin.

Ei tuollaiseen elämään ole realistista mahdollisuutta jollain yksinäisellä ja köyhällä laitoshuoltajalla. Downshiftaaminen vaatii edes vähän jotain taloudellista puskuria.

Vierailija
67/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ois lämpimämpää ilmastoa niin vois asua vaikka ladossa.

Vierailija
68/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miksi talvioloista tehdään entistä hankalammat esimerkiksi pitämällä pitkiä hiuksia ja tumplaamalla piilolinssien kanssa. Luultavasti peseytyvät jossain lämpimissä tiloissa vaikka ei asiaa kerrotakaan sarjassa. 

No varmaan peseytyvät. Miten sitten pitäisi? Ja miksi? Pakussa ei ole vettä, ja eikai kenenkään nyt täydy parinkympin pakkasilla heittäytyä alasti lumihankeen kaatamaan ämpäristä vettä päälleen. Jotenkin luulisi, että varmasti käyvät jossain uimahallissa tms. peseytymässä. Eiköhän se selviä sarjassa.

No yhdessä jaksossa lämmittää lunta kattilassa ja selittää kuinka haastavaa on peseytyminen. 

Vierailija
69/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä lailla tuo on "irti oravanpyörästä"? Tuottaa tv-sarjaa kaudesta toiseen. Varmasti myös tälle näkymättömälle miehelle ois TV-työ taas valmiina odottamassa.

Vierailija
70/81 |
29.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä lailla tuo on "irti oravanpyörästä"? Tuottaa tv-sarjaa kaudesta toiseen.

En ole katsonut sarjaa, mutta kirjan olen lukenut.

Itse hyppäsin pois vakituisesta työpaikasta 12v takaperin.  Sen jälkeen olen työllistänyt itse itseni satunnaisilla keikkahommilla.  Bruttotuloni ovat pudonneet reilusti, mutta nettona ero onkin huomattavasti pienempi, sillä veroprogressio toimii molempiin suuntiin.

Joku voisi ihmetellä, että mitä järkeä on jättäytyä pois vakituisesta työstä ja työskennellä kuitenkin?  Niinpä, hyvä kysymys. 

Teen edelleenkin töitä, mutta ...

a) voin itse valita aika vapaasti mitä teen, milloin teen ja miten sen teen - tai otanko keikkaa ollenkaan

b) minun ei ole pakko tehdä töitä 8h päivässä, 5 pv viikossa ja 11 kk vuodessa

c) voin itse valita, milloin pidän kesälomaa ja kuinka paljon, yhtenä kesänä pidin lomaa 14 viikkoa 

d) voin pitää vapaapäiviä / lomailla ympäri vuotta niin paljon kuin huvittaa ja mihin on varaa

Tuossa nyt oleellisimmat erot.  Olen edelleenkin varmasti monen mielestä oravanpyörässä, mutta tämä on minun pyöräni ja voin pyörittää sitä oman tahtini mukaan.  Voin kokemuksesta sanoa, että on aivan erilainen tunne tehdä omavalintaista työtä omaksi hyväksi, kuin että tekee toisen määräämää työtä, joka osin menee tavallaan jonkun muun hyväksi.

Se pieni ero, että on oma pomonsa, on todella merkityksellinen juttu.  Vaikka tekisinkin muuten aika samaa asiaa.  Eli siinä mielessä ymmärän Ainon ratkaisua vallan hyvin. 

Aika moni valittaa, kun työ vie paljon aikaa eikä anna paljon mitään, paitsi tietty palkan.  Eikä palkkaakaan usein koeta riittävän suureksi siihen nähden, mitä työlle joutuu antamaan.  Oma elämänlaatuni parani todella paljon, kun pääsin oman itseni herraksi.  Nyt ansiotuloni ovat pienemmät kuin ennen, mutta ne tuntuvat suhteessa suorastaan ruhtinaallisilta verrattuna siihen, miten vähän joudun työlle antamaan.  Työ ei enää tunnu uhraukselta, vaan enemmänkin harrastukselta, josta saa vielä palkkaakin.

Eli jos joku ei yhtään ymmärrä tuota Huilajan ratkaisua, niin se voi johtua myös siitä, että ei ole kokenut työnsä olevan raskasta, merkityksetöntä, stressaavaa jne.  Tai ei ole tuntenut työn rajoittavan elämää liikaa taikka kaivannut vapautta.

En minäkään noita oikeasti tunnistanut silloin kun olin vakitöissä.  Tai edes tajunnut että voisi olla jotain niin paljon parempaa.  Mutta sitten kun maistoin vapautta, en enää halunnut takaisin häkkiin.  Monet asiat olen tajunnut vasta jälkikäteen. 

Vierailija
71/81 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluttavalta elämäntyyliltä näyttää.

Vierailija
72/81 |
30.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutti pakettiautoon. Muutetaan me kaikki. Tai Rönkä toivottavasti

Vierailija
73/81 |
15.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kakkoskausi katsottuna. Todella sisältököyhää tuotantoa. 6x18 minuuttia, josta alku ja loppulätinöihin ja jaksosta toiseen samojen liturgioiden toisteluun käytetään n.3 minuuttia.

Onhan siinä varmaan aikaa mennyt kun etsitty, suunniteltu, järjestelty ja kuvattu dronella pakettiautoa. Varmastikin "kausi 3" tulee nyt kesäksi. Sopivasti vuodenaikojen mukaan.

Vierailija
74/81 |
24.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkkivaatteissa poseeraa. Teennäinen itserakas naureskelu koko ajan päällä. En pystynyt katsomaan kuin muutaman minuutin. 

Vierailija
75/81 |
05.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aino ja hänen miehensä on tajunnut että parasta elämä on kun on oman elämänsä "herra" eikä rehki työelämässä palkallisena työnantajan "pillin" mukaan.

Vierailija
76/81 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä menis, just ja just.

Talvella ei tulisi mieleenkään😱

Vierailija
77/81 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdessä talvijaksossa oli nainen, jolla 2 ala- asteikäistä lasta, koira ja kissa mukana.

Lapset kotikoulussa ja itse teki autossa jotain töitä, jos ymmärsin oikein?

Meni lasten kanssa lumimyräkässä lumikengillä, piti tuollaista "vapaana" tms. elämänä.

Vaikutti päinvastoin ihan helkkarin hankalalta ja epämukavalta...

Vierailija
78/81 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin kaikilla ei ole mahdollisuutta? Vakiduunistahan nuokin irtisanoutuivat, tai ainakin Aino.

On toki mahdollista, mutta aika paljon helpompaa, jos taloudessa on kaksi ihmistä, jotka ovat vuosikausia tienanneet hyvin ja saaneet rahaa säästöönkin. Ja lisäksi pystyvät tekemään noita freelancer-hommiaan edelleenkin.

Ei tuollaiseen elämään ole realistista mahdollisuutta jollain yksinäisellä ja köyhällä laitoshuoltajalla. Downshiftaaminen vaatii edes vähän jotain taloudellista puskuria.

Mä olen laitoshuoltaja, downshiftaaja, ja asustelen vanissa kaikki kesäkuukaudet täällä Jäämerellä yhdessä puolison, vielä paljon pienituloisemman työkyvyttömyyseläkeläisen kanssa. Saa kysyä jos kiinnostaa, mutta voin kysymättäkin kertoa, että ratkaisun avaimet ovat 1) asuntolaina maksettu 2) ei enää lasta kotona ja 3) kaksi tee-se itse -henkistä, käsistään kätevää henkilöä, joista toinen ymmärtää sekä autoista.että sähköistä ja toinen kaikesta muusta, myös paikalliskielestä. Terkut pohjoisesta, palailen duuniin syksyllä.

Vierailija
79/81 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää vika kausi oli vähän pannukakku. Se itse reissu käsiteltiin aika juosten, ja päättyikin kuin seinään. Liekö heiltä tilattu yksi kausi lisää, ja se piti sitten väkisin vääntää ja keksiä sisältöä.

Periaatteessa sen pakun rakentaminen olisi voinut olla kiinnostavaa seurattavaa, mut sekin jätettiin vähän kesken. Yhtäkkiä oltiinkin jo reissussa.

Arska oli silti yhä ihana, Ainokin pirteä ja mukavan oloinen tyyppi, mut siinäpä se.

Vierailija
80/81 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huilaja on osannut tuotteistaa itsensä ja elämäntyylinsä. Elämäntavan ympärille on fiksusti rakennettu kirjat, televisiosarjat, luento keikat, podcast, some. 

Eihän ne köyhiä ole eikä ole varmasti rahasta pulaa. Riippumaton elämäntapa, kelpaisi minullekin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi