Muutto 1600 asukkaan kuntaan, uhka vai mahdollisuus?
Muutan huhtikuussa yli 200 000 asukkaan kaupungista 1600 asukkaan kuntaan.
Olen saanut työpaikan tuolta keskeltä ei mitään.
Onkohan siellä vaikea päästä ns. piireihin mukaan?
Uhka vai mahdollisuus?
Kommentit (18)
Noin pieni paikkakunta ei ole enää pitkään oma kuntansa. Isompi ympärillä hotkaisee jossain kohtaa.
Jos viihdyt pienissä piireissä, niin mahdollisuus. Muuten uhka.
riipuu mistä mihin, aluksi ollaan kivoja ja sitten alkaa selkään puukotus on todennäköisintä.
Ei noin pieniä kuntia ole Suomessa enää olemassakaan.
Mahdollisuus, mutta onko sinun pakko muuttaa tuohon kuntaan asumaan? Etkö voisi asua lähikaupungissa tai isomman kunnan taajamassa?
Itse suosittelisin nimen omaan toimimaan ainakin aluksi näin. Ihan jo siitä syystä, että pikkupaikkakunnalta saattaa olla vaikeatakin löytää hyvää asuntoa, koska asuntokanta on pieni ja usein myös hiukan heikompikuntoinen.
Asumisen muotoa kannattaa miettiä. Asunnon myynti voi muodostua myöhemmin ongelmaksi, jos on tullut sellainen ostetuksi. Tosin talojakin saa hyvin edullisesti, joten paljon ei häviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei noin pieniä kuntia ole Suomessa enää olemassakaan.
On jopa huomattavasti pienempiäkin. Esimerkiksi vaikkapa Pelkosenniemi jossa alle 1000 asukasta.
Ehdottomasti mahdollisuus!
Olen itse muuttanut Etelä-Suomen isosta kaupungista 600km päähän 1000 asukkaan kuntaan. Itse olen aika puhelias ja sosiaalinen niin tämä on kyllä mulle paras paikka asua.
Täällä on ihan oma yhteisö kun kaikki tuntevat kaikki. Kaikkia autetaan.
Se yhteisön lämpö ja yhtenäisyys on jotain aivan uskomatonta!
Kun muutin naapurit halusivat välttämättä tulla auttamaan muutossa ja käskivät heti kahville.
En olisi ikinä voinut uskoa että on vielä olemassa näin sydämellisiä ja lämpimiä ihmisiä. Tietysti riippuu varmasti myös kylästä/paikkakunnasta johon muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisuus, mutta onko sinun pakko muuttaa tuohon kuntaan asumaan? Etkö voisi asua lähikaupungissa tai isomman kunnan taajamassa?
Itse suosittelisin nimen omaan toimimaan ainakin aluksi näin. Ihan jo siitä syystä, että pikkupaikkakunnalta saattaa olla vaikeatakin löytää hyvää asuntoa, koska asuntokanta on pieni ja usein myös hiukan heikompikuntoinen.
No ei oikeestaan ollut vaihtoehtoja, työskentelen kaupungissa nollatuntisopparilla eikä rahat meinaa oikein riittää, kun tunteja niin vähän.
Sain maalta tehtaasta kokoaikaisen ja vakituisen työpaikan. Olen aina halunnut muuttaa maalle ja tässähän tuli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei oikeestaan ollut vaihtoehtoja, työskentelen kaupungissa nollatuntisopparilla eikä rahat meinaa oikein riittää, kun tunteja niin vähän.
Sain maalta tehtaasta kokoaikaisen ja vakituisen työpaikan. Olen aina halunnut muuttaa maalle ja tässähän tuli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.Ap
Lähimpään isoon kaupunkiin aika pitkä matka ja kunnalta sain vuokra-asunnon jossa vuokra 400€/kk sähkö ja vesi sisältyy vuokraan.
Ap
Oletko sinkku ja haluatko parisuhdetta? Jos kyllä, niin tulet viettämään loppuelämäsi vanhana piikana. Paitsi tietysti jos bensalenkkari kelpaa kumppaniksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti mahdollisuus!
Olen itse muuttanut Etelä-Suomen isosta kaupungista 600km päähän 1000 asukkaan kuntaan. Itse olen aika puhelias ja sosiaalinen niin tämä on kyllä mulle paras paikka asua.
Täällä on ihan oma yhteisö kun kaikki tuntevat kaikki. Kaikkia autetaan.
Se yhteisön lämpö ja yhtenäisyys on jotain aivan uskomatonta!
Kun muutin naapurit halusivat välttämättä tulla auttamaan muutossa ja käskivät heti kahville.
En olisi ikinä voinut uskoa että on vielä olemassa näin sydämellisiä ja lämpimiä ihmisiä. Tietysti riippuu varmasti myös kylästä/paikkakunnasta johon muuttaa.
Naapurilta voi käydä kyselemässä, mitä itselle kuuluu. Kaikki muiden asiat tiedetään ja juorutaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei välttämättä ole mahdollista, jos muuttaa vaikka Oulusta Lappiin, välimatkat saattavat olla niin pitkiä, että päivät menisi työmatkoihin.
Noilla pienillä paikkakunnilla voi aikaa mennä keskimäärin sellaisen kolmen sukupolven verran ennen kuin päästään niihin piireihin :D Sitä ennen ollaan vaan "niitä kaupungista muuttaneita joista ei edes tiedä kenen poikia tai tyttöjä ne on".
Muutimme oman laspuudenperheeni kanssa 90-luvulla pääkaupunkiseudulta 5000 asukkaan kuntaan ja tuntuu, että vieläkään itsepäisimmät eivät pidä vanhempiani oikeina paikkakuntalaisina, kun eivät ole kenellekään sukua ja ovat kaupungista muuttaneita..
Mä en tajua tuota kenenkä tyttöjä ja poikia sitä ollaan juttua, se on ahdistavaa.
Maalla asuminen on ehdottomasti uhka jos sitä ei 110% tunne sitä omaksi ja halua todella palavasti maalle tietäen sen realismin.
Nykypäivän maaseutu on tyystin erilaista mitä se oli vielä parikyt vuotta sitten. Maailma on muuttunut rajusti ja maaseudut kuihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain maalta tehtaasta kokoaikaisen ja vakituisen työpaikan. Olen aina halunnut muuttaa maalle ja tässähän tuli kaksi kärpästä yhdellä iskulla.Ap
Sittenhän tämä on sinulle nimenomaan mahdollisuus.
Jos olet hetero, valkoihoinen, naimisissaoleva kepulainen niin tervemenoa, jos et niin peru tämä suunnitelma ja vähän äkkiä.
Yleensä maalla ihmiset mukavia, mutta piireihin pääseminen saattaa kestää jonkun aikaa...