Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teettekö lapsenne läksyt jos lapsi ei jaksa?

Vierailija
09.03.2023 |

Tai sanelette siis että ne tulee lapsen käsialalla. Nythän paljon tekee lapsenlapset ainakin tietokoneella ja lähettävät opettajalle.

Itse en pystynyt enää yläkoululaisia auttamaankaan, taidot oli ruosteessa.
Alakoululaisen tytön ristipistotyön, n. 10 cm kerran tein kun hän ei saanut aikaiseksi koulussa eikä kotona. Siihenkin tein yhden ruudun väärällä värillä.
( Aikuisena tyttö on ollut oikea käsityön taitaja, neuloo vilkapaitoja yms. Taidokkaita sukkua, ompelee vaatteita itselleen jne.)

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole tehnyt. Vieressä olen saattanut istua, mutta sitäkään ei ole tarvinnut tehdä kuin joitain kertoja alakoulussa. Nyt tämä lapsi opiskelee kirjoituksiinsa.

Vierailija
2/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti mietin lasten kouluaikaan mikä etumatka on heidän kavereillaan joilla on paremmin koulutetut vanhemmat jotka pystyvät matematiikassa ja kielissä auttamaan.

Meidän lapsilta vaati ehkä enemmän töitä kun ei kotona osattu ohjata, mutta hyvinhän nuo silti pärjäsi. Näin jälikäteen tiristäisin rahaa vaikka mistä että olisi voitu käydä ulkomaan matkoilla ja kielitaitoa kartuttaa sitenkin.

Vierailija
4/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti mietin lasten kouluaikaan mikä etumatka on heidän kavereillaan joilla on paremmin koulutetut vanhemmat jotka pystyvät matematiikassa ja kielissä auttamaan.

Meidän lapsilta vaati ehkä enemmän töitä kun ei kotona osattu ohjata, mutta hyvinhän nuo silti pärjäsi. Näin jälikäteen tiristäisin rahaa vaikka mistä että olisi voitu käydä ulkomaan matkoilla ja kielitaitoa kartuttaa sitenkin.

Sitä voisi jokainen köyhä ja kouluttamaton miettiä että onko se oma lisääntyminen aivan pakollista

Vierailija
5/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielissä pystyi ainakin aikanaan auttamaan sanoja ja verbitaivutuksia kuulustelemalla, vaikkei olisi itse kieltä osannutkaan. Matikassa ei auttanut kukaan, mutta se ehkä auttoi, että molemmat vanhemmat ovat matemaattisloogisessa työssä, joten perintötekijät auttoivat. 

Vierailija
6/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on huipputodistukset joka opiskeluasteelta. Mun vanhemmat ei koskaan auttaneet mua kouluasioissa, eivät kuulustelleet edes kokeisiin. Ihan itse kaiken opiskelin. En muista, että erityisemmin olisin heiltä apua kaivannutkaan. Onnistuu se niinkin.

Vierailija
7/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en missään nimessä tekisi lapsen läksyjä. Sehän on karhunpalvelus lapselle.

Vierailija
8/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi jokainen köyhä ja kouluttamaton miettiä että onko se oma lisääntyminen aivan pakollista

Kyllä se lisääntyminen pitää jättää ihmisille joilla ei ole aikaa olla läsnä lastensa elämässä.

Vierailija
9/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut, en kyllä tekisikään. Tsempata voin jos alkaa näyttää ettei omin voimin jaksa.

Vierailija
10/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki lapseni läksyt, että hän pääsee varmasti lukioon.

Vierailija
11/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se kielitaito oikeasti lapsilla kartu yhtään siitä, että käydään jollain muutaman päivän reissulla ulkomailla. Varmaan sitten olisi vaikutusta, jos asuisi ulkomailla vaikka kuukauden tai pari, mutta tosi harvalla varakkaallaan on sellaiseen mahdollisuutta.

Siitä on tietysti suuri apu ainakin meidän perheessä, että pystyn opettamaan lapsille kotona matikat, fysiikat, kielet ynnä muut, jos tunnilla ei ole oppineet. Toinen lapsi oppii koulussa hyvin ja tarvitsee apua harvoin, mutta toisella on hahmottamishäiriöitä todettu ja hänellä on usein vaikeuksia pysyä tunnilla asioissa mukana.

En tee läksyjä koskaan lasten puolesta.

Vierailija
12/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saattanut istua vieressä ja auttaa laskuissa tai etsimään vastauksia kirjasta tai antaa ohjeita, mihin tyyliin itse kirjoittaini lauseen, mutta en suoraan anna oikeita vastauksia tai sanele tekstiä. Enkä tiedä osaisinko kaikissa aineissa edes mitenkään auttaakaan enää yläkoululaista, kun on koulumuistot unohtuneet.

Vierailija
13/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran olen virkannut pannulapun loppuun, mutta muuta en ole puolesta tehnyt. Paljon olen kyllä opettanut matikkaa ja kyselen kielten sanat.

Minua ei autettu läksyjen kanssa, vaikka olisin nimenomaan kannustusta kaivannut. Olin hyvin epävarma osaamisestani, enkä lapsena ymmärtänyt mistään opiskelutekniikoista. Saatoin lukea yöt läpeensä ja muistin sitten valokuvan tarkasti koko koealueen. Kokeet meni kyllä hyvin, mutta älyttömin ponnisteluin. Yläasteella yksi luokkakaveri opetti omat tekniikkansa ja sen jälkeen helpotti minullakin. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen, vaikka se oli hänelle pikkujuttu. Tuskin muistaakaan :) Samoilla opeilla ja toki muillakin opetan nyt omia lapsiani.

Vierailija
14/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee. Mitä se lapsi siitä oppii? Jos ei jaksa, niin koulusta tulee rankkua, kuten kuuluukin. Ehkä sitten ensi kerralla jaksamista löytyykin.

Vierailija
15/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin se koulumenestys siitä hirveästi kärsii jos joskus harvoin on auttanut vähän liikaakin. Ja siis joskus. Hirveetä nipittamista omg mikä vanhempi. Kamala vanhempi on se, joka ei edes auta, koska ei jaksa tai halua. Joudun auttamaan kumpaakin lasta ja aikaa menee joskus paljon. Helppoa niillä, keiden lapset tekee itse.

Itse tein muuten ilman apuja läksyt. Hui kuinka helpolka vanhemmat pääsi.

Vierailija
16/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kielitaito oikeasti lapsilla kartu yhtään siitä, että käydään jollain muutaman päivän reissulla ulkomailla. Varmaan sitten olisi vaikutusta, jos asuisi ulkomailla vaikka kuukauden tai pari, mutta tosi harvalla varakkaallaan on sellaiseen mahdollisuutta.

Siitä on tietysti suuri apu ainakin meidän perheessä, että pystyn opettamaan lapsille kotona matikat, fysiikat, kielet ynnä muut, jos tunnilla ei ole oppineet. Toinen lapsi oppii koulussa hyvin ja tarvitsee apua harvoin, mutta toisella on hahmottamishäiriöitä todettu ja hänellä on usein vaikeuksia pysyä tunnilla asioissa mukana.

En tee läksyjä koskaan lasten puolesta.

Kielitaito ei ehkä reissuilla kartu mutta tiedän ainakin yhden ihmisen joka kertoi englannin mennen kouluss huonosti kunnes yhden ulkomaanteissun jälkeen innostui kielten opiskelusta. Mutta ei ne ulkomaanteissut kriittisiä kenenkään menestykselle ole, älkää surko!

Vierailija
17/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on lievä hahmottamis/oppimishäiriö ja joutuu esimerkiksi lukemaan sivun 2-3 kertaa ennenkuin sisäistää tietoa siitä. Koulussakin kestää puolet kauemmin tehdä tehtäviä kuin muilla. Tämän vuoksi autan ja olen seurana läksyjä tehdessä, ettei turhaudu tai lähde ulos leikkimään kesken kaiken.

Vierailija
18/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olimmeko köyhiä jos minuun kohdistit. Keskituloisia työssäkäyviä ihmisiä, mies hyvätuloinen ( paperi) ja itse toisen asteen koulutuksen saanut. Että tyhmiä kylläkin.

Vierailija
19/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Mutta autan tekemään ja katson että tulee tehtyä.

Vierailija
20/30 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin se koulumenestys siitä hirveästi kärsii jos joskus harvoin on auttanut vähän liikaakin. Ja siis joskus. Hirveetä nipittamista omg mikä vanhempi. Kamala vanhempi on se, joka ei edes auta, koska ei jaksa tai halua. Joudun auttamaan kumpaakin lasta ja aikaa menee joskus paljon. Helppoa niillä, keiden lapset tekee itse.

Itse tein muuten ilman apuja läksyt. Hui kuinka helpolka vanhemmat pääsi.

Jaa että autetaan vaan, kun lapsi ei halua?

Otsikossa kyllä kysyttiin lapsen läksyjen tekemisestä, ei auttamisesta. En koskaan tehnyt, mutta tarvittaessa autoin. Enkä minä ole auttanut heitä nyt aikuisena heidän omissa töissään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi