Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapsi puhuu minulle kiukkuisen komentavalla äänellä mutta muille nätisti?

Vierailija
09.03.2023 |

Itse puhun hänelle nätisti ja rauhallisesti eli ei ole kyseessä mikään niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan -tilanne. En tiedä mistä on edes tuon tavan oppinut, ei ole kiukuttelemalla saanut asioita. Muille läheisille hän puhuu nätisti ja rauhallisesti kuten ihmiset nyt yleensä tekee, mutta minulle eli äidille äänensävy on jo heti alussa komentava ja kiukutteleva. Aika rasittavaa, kun kyseessä on usein joku ihan kiva asia, mutta koko juttu alkaa suoraan kiukutteluäänellä. Mitenhän tähän saisi muutoksen aikaan kun asiasta puhuminen ei ainakaan tuota tulosta? Ja ikää siis kohta kuusi.

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroit että puhut hänelle aina nätisti ja rauhallisesti. Oletko sitten yrittänyt vähemmän nätisti? Itse ainakin sanoisin kiukkuisella äänellä tyyliin "nyt loppui tuo komentaminen/kiukkuaminen/huutaminen. Et puhu minulle enää tuolla tavoin!" Ja tästä täytyy myös pitää kiinni. Palautus heti maanpäälle jos yrittää taas kiukutella.

Olet liian pehmeä ja kynnysmatto. Mulla on kaveri, joka lällyttelee kurittomalle lapselleen "Höpsö, eihän nyt äitiä saa lyödä. Äläs nyt." Joka kerta tekee mieli ärähtää tälle riekkujalle, että "NYT LOPPU!". En vaan kehtaa puuttua.

Ai minä kynnysmatto? Kehoitin käskemään lasta kiukkuisella äänensävyllä ja mielestäsi olen kynnysmatto, kun en käyttänyt CAPSLOCKIA KOMMENTISSANI!!! Jos lapsi ei ole ikinä kuullut äitinsä ärähtävän, niin olisi täysin liioiteltua alkaa hänelle samantien karjumaan.

Mitä tulee minuun niin omaan erityislapsen, jolla mm.uhmakkuushäiriö. Olen 100% varma, että olen erittäin kaukana pehmeästä kynnysmatosta. Tajuan silti, että aloittajan tilanteeseen ei todellakaan sopisi sellaiset kasvatustavat joita esim. Meillä joudutaan käyttämään.

Tämä oli ap:lle. Sinä mitä ilmeisemmin olet hyvinkin raivokas..

Jos liität aijemman kommentin, niin se tarkoittaa että kommentoit sitä kommenttia.

Voit ajatella mitä haluat. Neutraalilla sävyllä kirjoitin. Taitaa siis olla lukijasta kiinni, millä sävyllä tekstit tulkitsee.

Vierailija
22/26 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerroit että puhut hänelle aina nätisti ja rauhallisesti. Oletko sitten yrittänyt vähemmän nätisti? Itse ainakin sanoisin kiukkuisella äänellä tyyliin "nyt loppui tuo komentaminen/kiukkuaminen/huutaminen. Et puhu minulle enää tuolla tavoin!" Ja tästä täytyy myös pitää kiinni. Palautus heti maanpäälle jos yrittää taas kiukutella.

Olet liian pehmeä ja kynnysmatto. Mulla on kaveri, joka lällyttelee kurittomalle lapselleen "Höpsö, eihän nyt äitiä saa lyödä. Äläs nyt." Joka kerta tekee mieli ärähtää tälle riekkujalle, että "NYT LOPPU!". En vaan kehtaa puuttua.

Ai minä kynnysmatto? Kehoitin käskemään lasta kiukkuisella äänensävyllä ja mielestäsi olen kynnysmatto, kun en käyttänyt CAPSLOCKIA KOMMENTISSANI!!! Jos lapsi ei ole ikinä kuullut äitinsä ärähtävän, niin olisi täysin liioiteltua alkaa hänelle samantien karjumaan.

Mitä tulee minuun niin omaan erityislapsen, jolla mm.uhmakkuushäiriö. Olen 100% varma, että olen erittäin kaukana pehmeästä kynnysmatosta. Tajuan silti, että aloittajan tilanteeseen ei todellakaan sopisi sellaiset kasvatustavat joita esim. Meillä joudutaan käyttämään.

Tämä oli ap:lle. Sinä mitä ilmeisemmin olet hyvinkin raivokas..

Jos liität aijemman kommentin, niin se tarkoittaa että kommentoit sitä kommenttia.

Voit ajatella mitä haluat. Neutraalilla sävyllä kirjoitin. Taitaa siis olla lukijasta kiinni, millä sävyllä tekstit tulkitsee.

Unohdin kirjoittaa kommentin alkuun: Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tuot mulle mehua!"

"Mitä?"

"Tuot mehua heti!"

"Mitä sanoit?"

"MEHUA!!!!"

"Lopetapa se huutaminen. Menet ulos huutamaan. Minulle ei huudeta yhtään."

Eli et reagoi lapsen käskyyn, asian sisältöön tms. vaan siihen käytökseen. Et ymmärrä yhtään huutamista ja napisemista. Toimit tahallasi lapsen tahtoa vastaan, et tajua yhtään mitä hän yrittää käskyillään ja mäkätyksellään ajaa takaa. Jos lapsi haluaa katsoa tv:tä ja yrittää käskyttää sinua, toteat ääneen että tänään ei katsotakaan yhtään mitään miltään ruudulta. Jos lapsi yrittää määrätä ruoasta, toteat että moni lapsi kuolee tänäänkin ruuan puutteeseen, ja ensi viikko syödäänkin sitten keitettyä kaalia. Teet sen lapsen elämän kurjaksi ja kamalaksi, mitä elämä onkin kaikkien lasten mielestä. Lapsi vetää raivikset, itkee, haukkuu sinua isälle ja mummolle, ja lopulta oppii ja hyväksyy rajat, koska ne rajathan ei hetkahda yhtään mihinkään.

Vierailija
24/26 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivi, sinähän puhut määkivällä äänellä itse miehellesi ja kaikille muillekin. Olisiko lapsi oppinut sieltä käytöksen, mietipäs. Koita olla vähän vähemmän naama norsunvitulla kun olet ihmisten kanssa tekemisissä. Anoppi tietenkin sinua hehkuttaa, mutta eipä tiedä koko totuutta.

Vierailija
25/26 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger tai ADHD, maskaa muille, äidille uskaltaa olla oma itsensä ja näyttää tunteet esim suuret kuten suuttuminen

Vierailija
26/26 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tuot mulle mehua!"

"Mitä?"

"Tuot mehua heti!"

"Mitä sanoit?"

"MEHUA!!!!"

"Lopetapa se huutaminen. Menet ulos huutamaan. Minulle ei huudeta yhtään."

Eli et reagoi lapsen käskyyn, asian sisältöön tms. vaan siihen käytökseen. Et ymmärrä yhtään huutamista ja napisemista. Toimit tahallasi lapsen tahtoa vastaan, et tajua yhtään mitä hän yrittää käskyillään ja mäkätyksellään ajaa takaa. Jos lapsi haluaa katsoa tv:tä ja yrittää käskyttää sinua, toteat ääneen että tänään ei katsotakaan yhtään mitään miltään ruudulta. Jos lapsi yrittää määrätä ruoasta, toteat että moni lapsi kuolee tänäänkin ruuan puutteeseen, ja ensi viikko syödäänkin sitten keitettyä kaalia. Teet sen lapsen elämän kurjaksi ja kamalaksi, mitä elämä onkin kaikkien lasten mielestä. Lapsi vetää raivikset, itkee, haukkuu sinua isälle ja mummolle, ja lopulta oppii ja hyväksyy rajat, koska ne rajathan ei hetkahda yhtään mihinkään.

Mun mielestä huomattavasti toimivampi tapa on olla reagoimatta tai korkeintaan kysyä, että "miten pyydetään?". Tässä esimerkissä vain kehotetaan lopettamaan huutaminen tai menemään ulos huutamaan, mutta ei edelleenkään ohjata toimimaan oikein.

Mieluummin siis muoto "tee näin" kuin "ÄLÄ tee näin".