Minkä ikäisenä pistäisitte noin 1.milj tuottamattoman perinnön myyntiin ja.....
.....alkaisitte elämään vähän parempaa elämää?
Tilanne: 2015 isäni kuoli, sain perinnöksi sukuni, iät kaiket omistamaa metsää 60ha (arvo 400ke) + 2 sijoitusasuntoa (arvo 300ke), sekä kesämökin tontteineen veneineen. (300+k€). Asunnot tuottavat suurin piirtein +-0, kun piti tehdä remonttia+tuliputkiremontti, keittiöremontti ja wc-remontti. Vuokrat juuri ja juuri kattavat kulut, metsä kasvaa, mökki kuluttaa sähköä ja kiinteistöveroja, huoltoa ja tiemaksuja +tietty sähköä.
Nyt on ikää 46v, joten olen miettinyt että nyt jos pistäisi kaiken myynttiin ja saisi miljoonan niin keskimäärin saisin loppuelämäkseni 2450 €, olettaen että loppu-osuus ei tuottaisi mitään (oletus että elän 80v ). Tietty tuohon alkaisi tulla eläke päälle ~20v päästä. Pikkuisen arveluttaa, koska vuoden odottaminen tuo useamman sata € / kk lisä-ansiota.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin tuli päälle miljoonan perintö 2019. Se tuottaa, mutta ei toki niin paljon kuin haluaisin. Siinä oli joitain asuntoja ja osakesalkku. Osakesalkku on kaikesta parjauksesta huolimatta ollut se tuottavin. Isoissa omaisuuerissä on vain se ongelma, että ne pitää usein uudelleensijoittaa kerralla hyvin isoina osina. Ei siis aina voi ajallisesti hajauttaa.
Silti kannustaisin sinua harkitsemaan myyntiä ja sijoittamista uudelleen. Itse ostin mm. erästä listaamatonta yritystä (Finda) ja se maksaa 25 000€:n sijoituksesta noin 1100 euron osingot vuosittain (n. 4%) JA koska se on pörssilistaamaton yritys, VERO on naurettavan pieni tuosta: vain 7,5! Eli saan päälle tonnin käteen.
Ainoa ongelma ostaa lisää noita listaamattomia tällä hetkellä on se, että niiden kauppapaikka kaatui konkurssiin tms sotkuihin, eli Privanet.
Toiseksi parhain sijoitukseni on Nordea. Se maksaa tänä keväänä 0,80 euron osingot per osake, osakkeen arvo on nyt noin 12e. sitä oli kuolinpesän salkussa eniten, se on siitä noussut 120%.
Asunnot ovat haastavampia. Jos omani eivät olisi olleet itselleni hyvin tutussa taloyhtiössä ja hyvillä sijainneilla, en tiedä. Yhdenkin arvo on päälle 400 000€ ja minä saan siitä vastikkeiden ja verojen jälkeen noin 460e/kk, eli vuodessa 5 500€. 1,3% tuotto, jee!
Mutta asunnoista saan silti kaivattua kassavirtaa ja remontitkin niissä on tehty (itse maksoin ja teetätin tosin).
Jos påäädyt myymään paljon ja saat siitä ns. käteistä, en laittaisi sitä isoksi osaksi tilille makaamaan edes koron kanssa, vaan suojaisin sitä inflaatiolta ostaen fyysistä kultaa. Siitä voi sitten aina myydä "vuoden syönnit" etukäteen, esim. :)
Jos sijoitusasuntojen tuotot ovat tuota luokkaa, niin ei tosiaan mistään tuottavasta sijoituksesta ole kyse - tai sitten asunnon arvo on arvioitu huikeasti yläkanttiin (kuten niin usein asian laita on).
Omat asuntoni tuottavat verojen jälkeen 4.5-5.5%
Tuo oli esimerkki yhdestä asunnosta ja sen velaton myyntihinta arvioitiin ennen koronaa 410 000€:ksi, sijainti Helsingin Lauttasaaressa, kolmio, joten tuskin alihinta.
Siinä on tosin 80 000€ taloyhtiövelkaa, eli tuottoprosentin voi laskea velattoman hinnan mukaan, mutta se ei silti ole huima, 1,6%
Jos siis laskukaava on: itsen saama vuokratuotto netto jaettuna asunnon arvolla.
Asunnot ovat Helsingissä kalliita verrattuna vuokriin. Minullakin on pari kaveria, joilla on halpa sijoitusasunto Keski-Suomessa. Niiden vuokratuotto on moninkertainen omiini verrattuna. Siis silloin, kun sattuu vuokralaisen saamaan ja kuten arvata saattaa, minun sijoitusasuntojeni arvo nousee ja heidän asuntojensa hinnat laskevat.
Metsän arvo on ~ tuo 400k€ avohakkuu+ harvennus osalle (ihan asiantuntijan arvio). Maapohjaa en ole myymässä. Asuntojen hinnat juuri nyt ei ole parhaat (Hki) mutta en usko että enää iminä mitään 5% vuosi nousuja nähdään.
Tekisi mieli pistää ihan kaikki rahaksi ja aloittaa "ns" alusta vaikka ei omia rahoja olekkaan.[/quote]
Lisäisin tähän (ja nro 5 oli hyvä myös), että puut myyntiin ja sijoituksiin, voisiko asuntoja vastaan ottaa lainaa ja sijoittaa nekin rahat, jos et halua niistä luopua?
Se funtsiminen sun täytyy tehdä itse, mitä haluat, ja millä rahalla pärjäät..
Oma tausta, olin 49v kun työt loppui, sitten 5v siitä sain syövän työttömänä ollessa, nyt työkyvyttömyyseläkkeellä, mikä jäi pieneksi rikkinäisestä työurasta johtuen. Mökin myin kulujen pienentämiseksi.
Oli kiva rauhoittaja kun oli reilu puoli miljoonaa sijoituksissa, nyt ne tuottaa osinkoina nettona noin 15k euroa vuoteen, ja päivien määrää kun ei tiedä niin ei kannata jättää asioita liian pitkälle tulevaisuuteen. (Sulle tulee eläke ajallaan sitten parantamaan tilannetta jos nyt uskaltaisit noiden varaan heittäytyä ja vähän syödä kuormasta.). Eli tuo 2500euroa suurinpiirtein kk-kulutus täällä, enää ei tarvi säästää kun päivistä ei tiedä, voisin kuluttaa enemmänkin.
Perintöjä mulle ei ole tullut, jotain pientä voi olla tulossa joskus jos olen elossa, mutta näiden omien varassakin pärjään.
Tee liikkeet ajoissa esim seuraavien 3v aikana, ettei jää harmittamaan!
Minä pistin 40 vuotiaana eli 7 v sitten myin perintö metsät pois. Sain noin 400 000 euroa. Myin myös isäni kesämökin ja ostin toisen tilalle.
Tuo oli esimerkki yhdestä asunnosta ja sen velaton myyntihinta arvioitiin ennen koronaa 410 000€:ksi, sijainti Helsingin Lauttasaaressa, kolmio, joten tuskin alihinta.
Siinä on tosin 80 000€ taloyhtiövelkaa, eli tuottoprosentin voi laskea velattoman hinnan mukaan, mutta se ei silti ole huima, 1,6%
Jos siis laskukaava on: itsen saama vuokratuotto netto jaettuna asunnon arvolla.