Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä pistäisitte noin 1.milj tuottamattoman perinnön myyntiin ja.....

Vierailija
08.03.2023 |

.....alkaisitte elämään vähän parempaa elämää?

Tilanne: 2015 isäni kuoli, sain perinnöksi sukuni, iät kaiket omistamaa metsää 60ha (arvo 400ke) + 2 sijoitusasuntoa (arvo 300ke), sekä kesämökin tontteineen veneineen. (300+k€). Asunnot tuottavat suurin piirtein +-0, kun piti tehdä remonttia+tuliputkiremontti, keittiöremontti ja wc-remontti. Vuokrat juuri ja juuri kattavat kulut, metsä kasvaa, mökki kuluttaa sähköä ja kiinteistöveroja, huoltoa ja tiemaksuja +tietty sähköä.

Nyt on ikää 46v, joten olen miettinyt että nyt jos pistäisi kaiken myynttiin ja saisi miljoonan niin keskimäärin saisin loppuelämäkseni 2450 €, olettaen että loppu-osuus ei tuottaisi mitään (oletus että elän 80v ). Tietty tuohon alkaisi tulla eläke päälle ~20v päästä. Pikkuisen arveluttaa, koska vuoden odottaminen tuo useamman sata € / kk lisä-ansiota.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan ruokkia myös verokarhua myynnin jälkeen.

Vierailija
2/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen oikea arvo on se minkä ostaja on valmis siitä maksamaan ja epäilen ettei kukaan maksa miljoonaa tuosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan ruokkia myös verokarhua myynnin jälkeen.

Perintöverot 190k€ on jo maksettu isnäni asunnon myynnillä eli veroja on nyt viime vuosina maksettu pitkälti yli 200k €

Vierailija
4/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Jos omaisuus ei tuota mitään, mutta sille olisi ostajia, niin myisin ja sijoittaisin rahat paremmin. Jos tekisin itse tällä hetkellä samoin, voisin elää juurikin tuollaista 2500€/kk elämää lopun elämääni.

Ei kuitenkaan ole tarkoitus lopettaa työntekoa. Ehkä sitä voisi vähentää ja nostaa vähän elintasoa nykyisestä. Toistaiseksi tämä on ollut enemmänkin jossittelun asteella.

Vierailija
5/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitkä on nykyinen kk tulosi? Eläisitkö 2450 € kk tuloilla? Tuskin, sillä sossusta/ kelalta et saisi mitään jos tilillä on miljuuna.

Mutta jos nyt laittaisit rahat "varmoihin" osakkeisiin niin saisit osinkotuottoja ~50k€/v -verot on 2750 eli enemmän, mutta siinä on riski.

Itse tekisin niin että myisin toisen asunnon ja tekisisin "rankan" harvennuksen metsään, ja sijoittaisin nuo rahat hyvin ja varmoihin osinko-osakkeisiin ja korko-rahastoihin. Odottaisin 5v. Eli tekisin töitä ja katsoisin miltä alkaa näyttämään kk/tulot.

Vierailija
6/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tässä olisi kysymys minun valinnasta, niin pitäisin metsät ja myisin kaiken muun pois. Sitten olisin metsänomistajana päivät pitkät metsässä tekemässä mettähommia ja hoitaisin metsätilaani.

Vierailija
7/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko metsässä hakkuukypsää aluetta? Tee puukaupat ja sijoita tulot hyviin osakkeisiin tai rahastoihin. Pidä maapohja.

Jos sijoitusasunnot ei tuota, niin voisiko toisen myydä? Selvitä joka vaihtoehdosta veroseuraamukset.

Vierailija
8/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin tuli päälle miljoonan perintö 2019. Se tuottaa, mutta ei toki niin paljon kuin haluaisin. Siinä oli joitain asuntoja ja osakesalkku. Osakesalkku on kaikesta parjauksesta huolimatta ollut se tuottavin. Isoissa omaisuuerissä on vain se ongelma, että ne pitää usein uudelleensijoittaa kerralla hyvin isoina osina. Ei siis aina voi ajallisesti hajauttaa.

Silti kannustaisin sinua harkitsemaan myyntiä ja sijoittamista uudelleen. Itse ostin mm. erästä listaamatonta yritystä (Finda) ja se maksaa 25 000€:n sijoituksesta noin 1100 euron osingot vuosittain (n. 4%) JA koska se on pörssilistaamaton yritys, VERO on naurettavan pieni tuosta: vain 7,5! Eli saan päälle tonnin käteen.

Ainoa ongelma ostaa lisää noita listaamattomia tällä hetkellä on se, että niiden kauppapaikka kaatui konkurssiin tms sotkuihin, eli Privanet.

Toiseksi parhain sijoitukseni on Nordea. Se maksaa tänä keväänä 0,80 euron osingot per osake, osakkeen arvo on nyt noin 12e. sitä oli kuolinpesän salkussa eniten, se on siitä noussut 120%.

Asunnot ovat haastavampia. Jos omani eivät olisi olleet itselleni hyvin tutussa taloyhtiössä ja hyvillä sijainneilla, en tiedä. Yhdenkin arvo on päälle 400 000€ ja minä saan siitä vastikkeiden ja verojen jälkeen noin 460e/kk, eli vuodessa 5 500€. 1,3% tuotto, jee!

Mutta asunnoista saan silti kaivattua kassavirtaa ja remontitkin niissä on tehty (itse maksoin ja teetätin tosin).

Jos påäädyt myymään paljon ja saat siitä ns. käteistä, en laittaisi sitä isoksi osaksi tilille makaamaan edes koron kanssa, vaan suojaisin sitä inflaatiolta ostaen fyysistä kultaa. Siitä voi sitten aina myydä "vuoden syönnit" etukäteen, esim. :)

Vierailija
9/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitkä on nykyinen kk tulosi? Eläisitkö 2450 € kk tuloilla? Tuskin, sillä sossusta/ kelalta et saisi mitään jos tilillä on miljuuna.

Ei kai varallisuus työttömyysturvaan tai asumistukeen vaikuta.

Vierailija
10/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyisikö mökin laittamaan airbnb:hen? Joku kävis siivoamassa ja antamassa avaimet, jos et asu itse siellä päin? Vaatii ehkä myös jonkinverran kalenterointia ja vieraiden pulmien ratkaisuja, riippuu paikkakunnasta, löytyisikö tähän provisiolla joku innokas nuori tekemään. Mökit voivat tuottaa siellä kai aika hyvinkin, varsinkin, jos on talvilämmin.

8

Vierailija
11/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko metsässä hakkuukypsää aluetta? Tee puukaupat ja sijoita tulot hyviin osakkeisiin tai rahastoihin. Pidä maapohja.

Jos sijoitusasunnot ei tuota, niin voisiko toisen myydä? Selvitä joka vaihtoehdosta veroseuraamukset.

Metsän arvo on ~ tuo 400k€ avohakkuu+ harvennus osalle (ihan asiantuntijan arvio). Maapohjaa en ole myymässä. Asuntojen hinnat juuri nyt ei ole parhaat (Hki) mutta en usko että enää iminä mitään 5% vuosi nousuja nähdään.

Tekisi mieli pistää ihan kaikki rahaksi ja aloittaa "ns" alusta vaikka ei omia rahoja olekkaan.

Vierailija
12/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsän arvo on ~ tuo 400k€ avohakkuu+ harvennus osalle (ihan asiantuntijan arvio). Maapohjaa en ole myymässä. Asuntojen hinnat juuri nyt ei ole parhaat (Hki) mutta en usko että enää iminä mitään 5% vuosi nousuja nähdään.

Tekisi mieli pistää ihan kaikki rahaksi ja aloittaa "ns" alusta vaikka ei omia rahoja olekkaan.

No laita! Ei ne Hesan haukutut hinnat ole vielä edes tippuneet kuin jollekin tasolle ennen koronaa, juuri sanottiin tänään radiossa. Eli ei paljon mitään. Mikä niissä oli perukirja-arvo? Ettei tule sikana myyntivoittoveroja.

8

Vierailija
13/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pystyisikö mökin laittamaan airbnb:hen? Joku kävis siivoamassa ja antamassa avaimet, jos et asu itse siellä päin? Vaatii ehkä myös jonkinverran kalenterointia ja vieraiden pulmien ratkaisuja, riippuu paikkakunnasta, löytyisikö tähän provisiolla joku innokas nuori tekemään. Mökit voivat tuottaa siellä kai aika hyvinkin, varsinkin, jos on talvilämmin.

8

Sitä ei vuokrata....se on minun tai sitten ihan jonkun muun. Se on niin "korvessa" että sinne ei saa lakanan vaihtajaa tai siivoojaa millään tai ainakaan sellaiseen hintaan että kannattaisi.

Ihan mieluiten pidän tämän suhteessa muuhun.

Vierailija
14/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitkä on nykyinen kk tulosi? Eläisitkö 2450 € kk tuloilla? Tuskin, sillä sossusta/ kelalta et saisi mitään jos tilillä on miljuuna. .

2450€ NETTOtuloilla eli puhutaan ihan keskimääräisestä palkasta. 50% Suomalaisista elää vaikka ei saa noinkaan paljon käteen.

Vierailija
15/24 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkoihin sijoittaminen kannattaa myös yleisen uskomuksen vastaisesti eniten silloin, kuin korkojen nousu on taittumassa ja korot lähdössä laskuun. Miksi? Jos ostaa korkosijoituksen silloin, kun korko on korkea ja haluaa aikanaan myydä sen, niin kummasta korkopaperista sijoittajat maksavat enemmän myyjälle, matalaa korkoa vai korkeaa korkoa maksavasta?

Korkeaa korkoa maksavasta sopimuksesta tietenkin. näin niiden arvo nousee korkojen laskiessa, jos sen sitten haluaa myydä.

En ole itse sijoittanut (vielä) korkoihin, mutta harkinnassa on. Eli en tiedä, saako sijoittaja niistä myös sen koron esimerkiksi. Korkojahan pidetään muuten kait aika turvallisina ja vakaina sijoituksina...

8

Vierailija
16/24 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
17/24 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tuliputkiremontti? :D

Vakavasti ottaen: monella ihmisellä on harhoja asuntosijoittamisesta - ja yksi yleisin harha on se, että asuntoon tai taloyhtiöön tehtävät remontit ovat kulueriä. No, voin kertoa että ne eivät ole sitä, vaan ne ovat sijoituksia. Jos sijoitusasunnot eivät ole kuolevassa tuppukylässä, remontit nostavat aina asunnon arvoa. 

Hyvä asuntosijoittaja huomioi remontit etukäteen, ja jos on tiedossa tai tekeillä sellainen remontti, joka nostaa asunnon käyttömukavuutta tai ylipäätään parantaa asumisen tasoa, on vuokraa tietenkin nostettava. Esimerkiksi omassa sijoituskohteessani tiesin, että kylpyhuoneremontti oli tulossa taloyhtiön toimesta tiettynä ajankohtana (vesieristeet + vesikalusteet uusiksi, putkivetoja uusiksi ym), joten annoin remontin ajaksi asiaankuuluvan alennuksen vuokrasta, mutta kirjasin vuokrasopimukseen myös tästä remontista johtuvan automaattisen vuokrankorotuksen. Ja hyvin kävi. Maksoin remontin lisätyöt, asukas sai uusitun kylpyhuoneen käyttöönsä ja minä sain vuokrankorotuksen. Eikä vuokralainen sen vuoksi irtisanoutunut tai käyttäytynyt vaikeasti, koska asia oli kirjattu vuokrasopimukseen, joten se oli tiedossa hänellä jo etukäteen.

Tällä hetkellä en myisi mitään noista ap:n mainitsemista asioista. Yksinkertaisesti siksi, että nyt on huono hetki myydä, koska raha kallistuu koko ajan, ja asuntojen / kiinteistöjen hinnat putoavat. Metsän pitäisin ehdottomasti, korkeintaan myisin puuta ja pitäisin itse huolta metästä, jos siihen on riittävästi aikaa ja metsä ei ole liian kaukana. Pitäisin huolta myös asunnoista, ja suunnittelisin niiden mahdollista myyntiä vasta tulevaisuudessa, kun korkotaso on matalampi. Kesämökkiäkin pitäisin, ja päin vastoin yrittäisin tehdä siihen pieniä perusparannuksia ja korjauksia koko ajan. Jos mökille ei ole käyttöä, vuokraisin sitä, enkä myisi.

Ja lopuksi - kun joku ihmetteli sitä, eläisikö 2450€/kk. Vastaus: kyllä elää ja oikein hyvin elääkin. Mutta se on eri asia, onko pääoman myymisessä ja syömisessä mitään järkeä?

PS. tuntuu siltä, että ap. on vahvasti liioitellut omistamiensa kiinteistöjen ja asuntojen arvoa. Jos sijoitusasunnot ovat oikeasti tuon arvoisia, ne todellakin tuottavat enemmän kuin pelkkien kulujen peittämisen verran.

Vierailija
18/24 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullekin tuli päälle miljoonan perintö 2019. Se tuottaa, mutta ei toki niin paljon kuin haluaisin. Siinä oli joitain asuntoja ja osakesalkku. Osakesalkku on kaikesta parjauksesta huolimatta ollut se tuottavin. Isoissa omaisuuerissä on vain se ongelma, että ne pitää usein uudelleensijoittaa kerralla hyvin isoina osina. Ei siis aina voi ajallisesti hajauttaa.

Silti kannustaisin sinua harkitsemaan myyntiä ja sijoittamista uudelleen. Itse ostin mm. erästä listaamatonta yritystä (Finda) ja se maksaa 25 000€:n sijoituksesta noin 1100 euron osingot vuosittain (n. 4%) JA koska se on pörssilistaamaton yritys, VERO on naurettavan pieni tuosta: vain 7,5! Eli saan päälle tonnin käteen.

Ainoa ongelma ostaa lisää noita listaamattomia tällä hetkellä on se, että niiden kauppapaikka kaatui konkurssiin tms sotkuihin, eli Privanet.

Toiseksi parhain sijoitukseni on Nordea. Se maksaa tänä keväänä 0,80 euron osingot per osake, osakkeen arvo on nyt noin 12e. sitä oli kuolinpesän salkussa eniten, se on siitä noussut 120%.

Asunnot ovat haastavampia. Jos omani eivät olisi olleet itselleni hyvin tutussa taloyhtiössä ja hyvillä sijainneilla, en tiedä. Yhdenkin arvo on päälle 400 000€ ja minä saan siitä vastikkeiden ja verojen jälkeen noin 460e/kk, eli vuodessa 5 500€. 1,3% tuotto, jee!

Mutta asunnoista saan silti kaivattua kassavirtaa ja remontitkin niissä on tehty (itse maksoin ja teetätin tosin).

Jos påäädyt myymään paljon ja saat siitä ns. käteistä, en laittaisi sitä isoksi osaksi tilille makaamaan edes koron kanssa, vaan suojaisin sitä inflaatiolta ostaen fyysistä kultaa. Siitä voi sitten aina myydä "vuoden syönnit" etukäteen, esim. :)

Jos sijoitusasuntojen tuotot ovat tuota luokkaa, niin ei tosiaan mistään tuottavasta sijoituksesta ole kyse - tai sitten asunnon arvo on arvioitu huikeasti yläkanttiin (kuten niin usein asian laita on). 

Omat asuntoni tuottavat verojen jälkeen 4.5-5.5%

Vierailija
19/24 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tuottamaton perintö niin panisin myyntiin heti, iästäni riippumatta, ja sijoittaisin rahat mielestäni paremmin, hajautetttuna moneen eri osakkeeseen sekä tuottaviin sijoitusasuntoihin.

Vierailija
20/24 |
09.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on työtilanteesi? Onko sulla lapsia?

Antaisin miljoonan olla tai myisin ja sijottaisin uudestaan, jos et jaksa huolehtia nykymuodoista.

Mutta itse nautin tällä hetkellä työstäni ja mulla on myös kaksi lasta. Pitäisin omaisuuden kaiken varalla, ajatuksena että siihen voi turvautua, jos on pakko. Mutta jos se jäisi jälkeeni lapsilleni, niin eipä sekään haittaisi, saisivat ainakin minua helpomman elämän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä