Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanien maun tasoasteikkoa ei voi verrata normaalin ihmisen laatutasoasteikkoon

Vierailija
08.03.2023 |

Vegaani syö veteen ja teollisuusmargariiniin leivottua korvapuustia: Tää on ihan SUPERhyvää🥰😍😻

Normaali ihminen eli sekasyöjä syö samaa korvapuustia: Maistuu sahajauholta jossa kanelia.

Asteikot ovat eri. Sekasyöjän 1/5 on vegaanin 5/5.

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kasvissyöjä ja vegaanipulla maistuu tosi hyvältä. Normaali pulla maistuu minun makuuni ihan kananmunalta.

Vierailija
62/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä kasvissyöjänä sanoisin että noin paljolti on. Ei ne korvikkeet juuri koskaan ole maultaan alkuperäisten veroisia. Mutta ei siinä olekaan kyse parhaan maun metsästämisestä vaan esim. eläinten oikeuksista, ilmastoasioista, terveyssyistä (esim. jotkut reumaatikot kokevat oireidensa vähenevän vegaaniruokavaliolla). Nämä asiat menee silloin sen maun edelle. Hyväksytään, ettei saada optimaalisen herkullista ruokaa, hintana tärkeämpien päämäärien edistämisestä. 

Itselleni riittää, että ruoka on mukavan makuista, ei se haittaa jos se ei ole ihan yhtä hyvää kuin eläinperäinen versio. Ja on ihan hyvä tosiaan että sekasyöjätkin ymmärtää tämän, ettei ei heistä todennäköisesti vaikka vekoni (vegaaninen pekoni) tai tofukokkeli (munakokkelin korvike monissa ruoissa) ole yhtä hyvää kuin eläinperäiset versiot. Vegaaneja se ei haittaa, tärkeämpiäkin asioita maailmassa on kuin oman suun makunautinnot.

Sivuutan täysin sen asian mikä vegaaneille on vaikein myöntää: kasvisruoka voi olla suunnattoman hyvää, mutta sekaruokien kopiot eivät sitä koskaan ole.

Makuja on erilaisia, itselleni usein ne sekaruokien kopiot on kuitenkin niitä parhaita. Vaikkei olekaan ihan yhtä hyviä kuin ne alkuperäisversiot. Toinen juttu on se, että jos maha ei kestä papuja kovinkaan paljon kuten mulla, niin proteiinin saamiseksi täytyy mennä niihin korvikehommiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Hautomon työntekijät kauhovat laatikoista pienet linnunpoikaset liukuhihnalle. Liukuhihnalla työntekijät erottelevat kanan- ja kukonpojat toisistaan. Kukkopojat heitetään takaisin liukuhihnalle, joka vie ne hiilidioksidisäiliöön tai silppuriin. Kukkopoikia ei munantuotannossa tarvita, joten ne tapetaan. Vastakuoriutunut linnunpoikanen sietää hiilidioksidia paremmin kuin vanhempi lintu, joten taintumiseen ja kuolemaan kuluu pidempi aika.

Sairaat, vammautuneet elävät linnut sekä kuoriutumattomat munat heitetään silppuriin, jossa ne silppuuntuvat kuoliaaksi. Kananpoikaset rokotetaan ja sullotaan laatikoihin."

Kannattaa lukea koko juttu...

https://oikeuttaelaimille.fi/tuotantoelaimet/kanat-hakeissa-ja-luonnossa

Siis tämä on ihan KAMALAA! En todellakaan voi ymmärtää että miten tämä voi jonkun mielestä olla ihan ok?

Vierailija
64/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegakit ovat ääri-ihmisiä joilta puuttuu kaikki psykologinen silmä ja realiteettien taju.

Jos halutaan vähentää tuotantoeläinten käyttöä ja luoda ajatukselle positiivinen ilmapiiri, se onnistuu kaikkein huonoimmin absoluuttisella kieltävällä asenteella eli vegaanisella elämäntavalla. Ja mitä eläinten hyvinvointiin tulee, ostamatta jättäminen on huonompi tapa vaikuttaa siihen kuin vaikka oman maitotilan perustaminen.

Vierailija
65/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea esimerkiksi tämä Mika Aaltolan siskon, Elisa Aaltolan kirjoitus.

https://oikeuttaelaimille.fi/elisa-aaltola-kuka-pakkoerottaisi-emon-poi…

Oliko tämä keskustelun aihe?

Lopeta tuo jankkaaminen ja keksi parempi argumentti. Vai kelpaako sinulle vain vastaukset jossa ollaan AP:n kanssa samaa mieltä?

Tämän keskutelun aihe on tasoero makuaistimuksissa.

Ja vegaanit ovat vastanneet, että makuaistimus heille syntyy siitä, miten ruoka on tuotettu.

Tuo on sitten tieteelle täysin uusi tapa aistia makuja ja kuten sanottu, viittaa neurologiseen sairauteen.

Okei, sinä voit tietenkin keksiä olkiukkoja. Ihan hyvä tekniikka silloin kun et keksi parempaakaan argumenttia.

Kannattaa tutustua uudelleen olkiukon käsitteeseen.

Argumentti: Vegaaneilla on huonompi tasoastekko mitä tulee ruuan makuun

Vasta-argumentti: Ruoka maistuu paremmalta kun tiedän, että eläimiä ei ole kohdeltu huonosti sen takia.

Sinun argumenttisi: Sinulla on jokin neurologinen häiriö.

Olkiukko on se, että yrität muuttaa keskustelun suuntaa ja vähätellä minun argumenttiani väittämällä, että minulla saattaa olla jokin neurologinen häiriö.

Vasta-argumentilläsi ei ole laajaa ihmisten hyväksyntää, se on mutua.

Entä sitten? Ei aloituksen argumentissa ole laajaa ihmisten hyväksyntää - makuasiat ovat jo sellainen aihe jota on vaikea todistaa tieteellisesti.

Vierailija
66/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvissyöjä ja vegaanipulla maistuu tosi hyvältä. Normaali pulla maistuu minun makuuni ihan kananmunalta.

Myös Käärijä on niiden mielestä huipputaitava laulaja, jotka eivät ole ikinä maailman oopperataloissa käyneet.

Vierailija
67/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegakit ovat ääri-ihmisiä joilta puuttuu kaikki psykologinen silmä ja realiteettien taju.

Jos halutaan vähentää tuotantoeläinten käyttöä ja luoda ajatukselle positiivinen ilmapiiri, se onnistuu kaikkein huonoimmin absoluuttisella kieltävällä asenteella eli vegaanisella elämäntavalla. Ja mitä eläinten hyvinvointiin tulee, ostamatta jättäminen on huonompi tapa vaikuttaa siihen kuin vaikka oman maitotilan perustaminen.

Onko käynyt mielessä että vegaanit ei ehkä halua itse olla osallisena näissä eläinten huonoissa oloissa ja tappamisissa? Ei jokainen vegaani yritä maailmaa muuttaa tai pelastaa, koska ymmärtävät etteivät he siihen pysty.

Vierailija
68/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesitkö tämän kananmunista?

Vierailija
69/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lukea esimerkiksi tämä Mika Aaltolan siskon, Elisa Aaltolan kirjoitus.

Lopeta tuo jankkaaminen ja keksi parempi argumentti. Vai kelpaako sinulle vain vastaukset jossa ollaan AP:n kanssa samaa mieltä?

Ja vegaanit ovat vastanneet, että makuaistimus heille syntyy siitä, miten ruoka on tuotettu.

Tuo on sitten tieteelle täysin uusi tapa aistia makuja ja kuten sanottu, viittaa neurologiseen sairauteen.

Okei, sinä voit tietenkin keksiä olkiukkoja. Ihan hyvä tekniikka silloin kun et keksi parempaakaan argumenttia.

Vasta-argumentti: Ruoka maistuu paremmalta kun tiedän, että eläimiä ei ole kohdeltu huonosti sen takia.

Olkiukko on se, että yrität muuttaa keskustelun suuntaa ja vähätellä minun argumenttiani väittämällä, että minulla saattaa olla jokin neurologinen häiriö.

Entä sitten? Ei aloituksen argumentissa ole laajaa ihmisten hyväksyntää - makuasiat ovat jo sellainen aihe jota on vaikea todistaa tieteellisesti.

On olemassa esim vuosituhantinen ranskalainen konditoriaperinne, joka pystyy todistamaan aivan toisin.

Vierailija
70/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko käynyt mielessä että vegaanit ei ehkä halua itse olla osallisena näissä eläinten huonoissa oloissa ja tappamisissa? Ei jokainen vegaani yritä maailmaa muuttaa tai pelastaa, koska ymmärtävät etteivät he siihen pysty.

Mikseivät tee hyviä oloja?

Vierailija
71/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistelen aikaa lihansyöjänä. Murea, hyvin marinoitu liha oli hyvää, mutta eihän sekään maustamattomana maistunut juuri miltään.

Hieman sama asia on vegaani ruoan kanssa, kun oppii käyttämään sopivia mausteita saa erittäin maukasta ruokaa.

Vierailija
72/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ainakaan muille saarnaa, että pitäisi olla vegaani, vaan nimenomaan sanon että kaikki eläinperäisen vähentäminenkin on hyvästä, ei tarvi pyrkiä vegaaniuteen. Mutta silti itse haluan olla vegaani, eikä sen pitäisi ketään haitata.

Vierailija
73/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On olemassa esim vuosituhantinen ranskalainen konditoriaperinne, joka pystyy todistamaan aivan toisin.

Eipä se todista mitään muuta kuin että ranskalaiset tykkäävät tai ovat tottuneet tietynlaiseen konditoriaperinteeseen. Japanissakin on pitkä konditoriaperinne, johon ei kuulu juuri lainkaan eläinperäisiä tuotteita.

Vierailija
74/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä koneena – eläintuotannon salattu väkivalta

Vierailija
75/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tuli ap:lle aivopieru.

Suurin osa pullan leipojista on tehnyt pullataikinan iät ja ajat veteen, koska näin saadaan kuohkeuta korvapuusteja. Ja sen reollisuusmargariinin tai voin sijaan käytetään kylmäpuristettua kasvisölyä. Ja suurin osa ei käytä kananmunia, koska se kuivattaa pullan ja säilyvyys heikkeneen.

Ja näitä korvapuusteja voi syödä sekasyöjät, lihan syöjät ja vegaanit ja näin ovat leiponeet jo esivanhempamme.

Vierailija
76/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Argumentti olisi sitten, että pulla joka on leivottu voihin on hyvää. Voisin vastata, että olet oikeassa, monet pitävät niistä.

Tässä argumentti on se, että vegaaneilla on huono maku eikä margariiniin tehty pulla voi olla hyvää. Minun argumenttini on se, että margariiniin tehty pulla on hyvää kun ajatellaan sitä, ettei eläinten ole tarvinnut kärsiä sen pullan takia.

Näetkö eron?

Vierailija
77/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sekasyöjä, syön silloin tällöin lihaakin, mutta aika paljon kasvis- ja vegaanivaihtoehtoja. Ovat mielestäni hyviä, esim. normaali kermajäätelö jättää suuhun tympeän tunkkaisen maun, joten valitsen mieluummin vegejäätelön. Kasvispyörykät ovat mielestäni yhtä hyviä kuin lihapullat, erilaisia vaan. Juustot ovat ehkä ainoa, jossa normali juusto voittaa usein selvästi vegaanisen, mutta olen muutamaa hyvää vegaanijuustoakin syönyt. Hinnan takia kuitenkin mieluummin tavallinen juusto.

Vierailija
78/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikseivät tee hyviä oloja?

Osa on sitä mieltä, että eläinten pitäminen yleensä vankeudessa tai kesytettyinä ihmisen seurana on aina väärin. Joten silloin tuota mahdollisuutta ei ole.

Itse en ole, minä en esim. pidä pitkään kotieläiminä pidettyjen lajien pienimuotoista hyvää pitoa rääkkäyksenä ollenkaan. Mutta eihän se kaupallisesti kannata eikä sillä siis elä, jos alkaisi tuottamaan vaikka maitoa tai munia näin. Tuotteen hinta tulisi aivan liian suureksi eikä se menisi kaupaksi.

Vierailija
79/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen oppii uusille tavoille, kunhan tahtotila on riittävän voimakas. Vegaaniudesta kiittää eläinkunta, ilmasto sekä oma ruumis, siinäpä riittävän monta hyvää syytä valita näin.

Vierailija
80/163 |
08.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Jos maailmaa haluaa muuttaa, se pitää tehdä vähä vähältä ja hyvässä yhteistyössä ihmisten kanssa. Ei kuplautumalla, syyllistämällä ja äksyilemällä kuin pikkulapsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme