Minulla kesti kauan lähteä huonosta väkivaltaisesta suhteesta ja nyt tuntuu absurdilta, että miksi oli niin vaikeaa lähteä. Muita, joille käynyt niin?
Nyt tuntuu aika karmivalta, miksi ihmeessä olin niin pitkään suhteessa yrittäen vaikka mitä temppuja, jotta tilanne suhteessa helpottaisi ja asiat olisi hyvin. Se vaati niin paljon ponnisteluja, elämäni supistamista ja muutoksia, että masennuin ja olin jopa aivan itsetuhoinen viime metreillä. Nyt en voi käsittää, että miksi annoin sen mennä niin pitkälle.
Muistan kun jo alussa hän kohteli minua välillä kyseenalaisesti, saattoi tokaista jotain ulkonäöstäni tai jostain muusta minuun liittyvästä ikävästi, joskus "vitsaillen". Tämä paheni ja välillä huomasin, että jouduin menemään toiseen huoneeseen keräämään itseäni ja itkemään, etten saisi siitäkin osakseni syyttelyä ja häpeällisiä tilanteita osakseni. Elämä oli toisen vallan alla selviytymistä.
Tuli sieltä väkivaltakin mutta nekin mies osasi kääntää joko niin, ettei sitä koskaan tapahtunut tai että se oli oma syyni. Emme koskaan asiallisesti voineet keskustella tapahtumista tai suhteemme todellisesta tilasta.
Minuus siinä särkyi ja on ollut kova työ nousta takaisin edes vähäiseen itsearvostuksen tunteeseen.
Vasta kun kyllästyin ja ymmärsin ettei mikään muutu, oikeastaan sekään ei vielä riittänyt. Ehkä sitten kun olin jo niin lopen uupunut elämääni ja koko suhteeseen, niin ettei tunteita ollut jäljellä niin heräsin. Se vaati vielä paljon töitä senkin jälkeen, että osasin päästää kokonaan irti.
Nyt kun koko sitä aikaa mietin, niin on todella karmivaakin miettiä, että tuollaista voi ihminen sietää. Ei ole normaalia, että läheinen saa tuntemaan itsensä huonoksi ja joutuu itkemään sekä häpeilemään itseään.
En enää koskaan halua kokea moista suhdetta elämässäni, en ikinä. Sen ainakin opin, että heti kun tulee outoja tunteita ja epämääräinen olotila jostain ihmisestä, siinä on kyllä perää.
Nykyään ajattelen, että mies on sairas itse, en minä vaan hän. Mitään sääliä tai empatiaa häntä kohtaan en tunne, en oikeastaan vihaakaan enää vahvasti vaan mietin, että harvinaisen kypsymätön ihminen kyseessä.
Kertokaa hetkestä kun silmänne avautuivat ja ymmärsitte tukahduttaa suhteen kokonaan.
Kommentit (9)
Osa älyää lähteä vasta haudan kautta. Väkivaltaan turtuu. Onnittelut!
Väkivaltaisessa eläville vinkki. Hanki sykemittari. Kello näyttää stressisykkeen. Pidä kirjaa sykkeistä. Sykkeiden seuranta todennäköisesti herättää tähän päivään. Ota eron jälkeenkin ylös syke lukemia ihan vain vahvistaaksesi päätöstä pysyä erossa huonosta suhteesta.
Iso syy siihen, että ei lähdetä ja yritetään aina uudestaan on se, että koko ajan joka paikassa huudetaan, että AINA EROTAAN LIIAN HELPOSTI. Sitä tulee joka tuutista. "Ennen jaksettiin yrittää eikä heti luovutettu!1!!" Olen niin kypsä tuohon syyllistämiseen. Se ei auta yhtään ketään. Jokaisella on oikeus itse määritellä, mikä on itselle tarpeeksi hyvä syy lähteä suhteesta. Oli se sitten vaikka huonosti viikatut lakanat. Jos on onneton parisuhteessa, sen lopettamisen syyt ei kuulu kenellekään. Sitä ei tarvitse selittää edes kumppanilleen.
Vierailija kirjoitti:
Iso syy siihen, että ei lähdetä ja yritetään aina uudestaan on se, että koko ajan joka paikassa huudetaan, että AINA EROTAAN LIIAN HELPOSTI. Sitä tulee joka tuutista. "Ennen jaksettiin yrittää eikä heti luovutettu!1!!" Olen niin kypsä tuohon syyllistämiseen. Se ei auta yhtään ketään. Jokaisella on oikeus itse määritellä, mikä on itselle tarpeeksi hyvä syy lähteä suhteesta. Oli se sitten vaikka huonosti viikatut lakanat. Jos on onneton parisuhteessa, sen lopettamisen syyt ei kuulu kenellekään. Sitä ei tarvitse selittää edes kumppanilleen.
No, kyllähän nykyään ero suvaitaan eikä se mikään iso tabu ole. Tietysti jos suhteessa "kaikki on hyvin" mutta ei ole onnellinen, voi siinä olla päänvaivaa, kannattaako erota vai ei. Kuitenkin näissä valtasuhteissa kyse on jostain ihan muusta ja lähipiiri jopa yleensä kannustaa eroamaan mutta se voi olla ns. uhrille siitä huolimatta vaikeaa. Kyse on yleensä traumasidoksesta.
Lähtekää hyvät ihmiset tällaisista huonoista suhteista. Niistä ei ole yhtään mitään muuta kuin haittaa ja harmia. Sinä joka elämääsi elät huonossa suhteessa, niin kuuntele itseäsi ja tiedä, ettei asiat paremmaksi muutu.