Rohmuavat vieraat juhlissa
Meillä kun pidetään juhlia olen tehnyt yhden havainnon. Eräät sukumme miehet saattavat santsata pari kolme kertaa suolaisia tarjottavia, ennen kun kaikki vieraat eivät edes ole saapuneet. Viimeksi osa jäi ilman mitään, kun nämä oli rohmunnut liikaa.
Kommentit (178)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tekisin erittäin täyttävän suolaisen ison piirakan joka olisi pöydällä, että "saa ottaa" niin kauan kuin kaikki vieraat olisivat saapuneet ja vasta sitten tulevat muut juhlaruoat siihen lisäksi. Silloin rohmuajilla on jo maha sopivasti täynnä. Rohmuaja ei muuta näet tapojaan kun on hyvää murkinaa tarjolla ilmaiseksi.
Kyllä tällaiset sivistymättömät moukat voi komentaa ruotuun: Tarjoilu alkaa emännän kehotuksesta, kun kaikkki ovat paikalla.
Mun elämä ei ole noin mustavalkoista. Enkä vaan viitsi juhlatilaisuuteen kutsujana ruveta laittamaan ketään ruotuun vaan kaikille tarpeeksi syötävää tarjolle. Toinen mahdollisuus on, että tekee kaikkia ruokia niin paljon, ettei lopu kesken. Jotkut voivat tulla pitkän ajomatkan päästä ja kyllä silloin on parasta olla jotain suolaista valmiina jo.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu lapsillekin, että ennen juhlaa syödään kunnolla, käydään vaikka ABC:lla matkalla ja juhlapaikassa otetaan sen verran ruokaa, että lautanen likaantuu, mielellään ei sitäkään. On ihan kohteliasta ja kutsujaan kohtaan hyvää käytöstä, että lautasella on lusikallinen pastasalaattia, se riittää. Ikinä ei santsata ja jos nälkä yllättää, on autossa eväät, joita sopii käydä salaa syömässä.
Jos kutsuja kehottaa ottamaan lisää tai valittelee, että taas jää ruokaa syömättä, niin pitää hymyillä iloisesti ja kehua itseään äänettömästi: nyt on oltu hyviä vieraita, ei ole syöty pöytää tyhjäksi ja oltu huonotapaisia. Kotimatkalla suunnataan taas huoltoasemalle tai mäkkäriin ja kauhistellaan, miten muut meni juhliin syömään, vaikka ruoka on rekvisiittaa, ei sitä syödä saisi.
Voi hemmetin helskutti ja j-lauta tätä.
Meillä vissiin niin huonot tarjoilut ettei ole ollut ongelmaa.
Vieraatkin on jaettu usein kolmeenkin ryhmään, ja pöydällä on ne mitkä on heille tarkoitettu.
Toki minulla on jemmassa lisää, jos pöydästä loppuu niin lisää vaan.
Usein on esim. pizzataikinat yms. valmiina joten voin äkkiä nakata uuniinkin lisää, saa vastapaistettuna pöytään.
Olen kyllä huomannut sen että joillain tarjoiluja on älyttömän vähän isolle porukalle.
Tietysti kun porukka on tuttua, niin tiedän mitä menee paljon.
On tullut 5 teinin porukalle paistettua 5 pellillistä pizzoja joskus.
Kyllä meillä saa syödä, jos tarjoilut vaan kelpaa, ei mitään hirveän hienoa ja kallista näin köyhänä tarjoillakaan.
Jos jää yli, niin ovat sitten ainakin olleet kylmässä, ei ole ongelmaa syödä niitä itse hiljalleen.
Onhan noi rohmut noloja mutta nolompaa on jos tarjottavat loppuu kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on opetettu lapsillekin, että ennen juhlaa syödään kunnolla, käydään vaikka ABC:lla matkalla ja juhlapaikassa otetaan sen verran ruokaa, että lautanen likaantuu, mielellään ei sitäkään. On ihan kohteliasta ja kutsujaan kohtaan hyvää käytöstä, että lautasella on lusikallinen pastasalaattia, se riittää. Ikinä ei santsata ja jos nälkä yllättää, on autossa eväät, joita sopii käydä salaa syömässä.
Jos kutsuja kehottaa ottamaan lisää tai valittelee, että taas jää ruokaa syömättä, niin pitää hymyillä iloisesti ja kehua itseään äänettömästi: nyt on oltu hyviä vieraita, ei ole syöty pöytää tyhjäksi ja oltu huonotapaisia. Kotimatkalla suunnataan taas huoltoasemalle tai mäkkäriin ja kauhistellaan, miten muut meni juhliin syömään, vaikka ruoka on rekvisiittaa, ei sitä syödä saisi.
Voi hemmetin helskutti ja j-lauta tätä.
Miten niin? Noin meillä on aina tehty, ennen juhlaa käydää syömässä ja kyläpaikassa näykitään jotain pientä, ettei vain kukaan sano, että tulivat tänne ahmimaan. Luulin, että kaikki tekevät samoin. Autossa ennen kuin mennään sisälle vielä muistutettiin, että kahvipöydästä saa ottaa korkeintaan kahta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tein yhtiin juhliin 4 kulhollista salaatteja. Rohmuajat kehui, että on hyviä salaatteja ja haki lisää ja lisää. Ei ajatelleet muita
Jos ovat noin juttuja, että eivät tajua itse,niin silloin pitää sanoa suoraan, että antaa kaikkien ottaa ensin, ja vasta sitten he santsaavat. Ja voi myös sanoa, että ruokaa on varattu sen ja sen verran/ ruokailija.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noi rohmut noloja mutta nolompaa on jos tarjottavat loppuu kesken.
Jos on varattu normaali määrä ruokaa,niin ei ole noloa,jos jotkut rohmuavat kaiken. Niille pitää sanoa. Trollihan tämä on,mutta kyllä noita rohmuja on oikeassa elämässä.
Olin kerran juhlissa, joissa tarjottava loppu kesken. Miten yksi pyöreä kinkkupiirakka ja pyöreä rapeperipiirakkaa riittää 30 hlölle? Täytyy sanoa, että oli vähän outo fiilis juhlien jälkeen
bpops kirjoitti:
Kannattasko sit tehä enemmän?
Hienoa tämä syyllistäminen ja asiasta poikkeaminen.
Minun vieras poimi kaikki katakaravut salaatista! Kaivamalla kaivoi. Ihmettelen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on vähän vst. Soitin miehelle etukäteen ja sanoin toivon, että otat muut huomioon.
Lupasi. Ei ottanut.
Otin lautasen pois kädestä, tyhjensin lautasen ja annoin pillimehun käteen.
Sanoin ääneen aikuiset ensin.Oli kuulemma äärimmäisen noloa ja koko perhe ei tullut enää meille ikinä
Saa käyttää ! ( mut ei oo pakko 😅)
Tässä ainoastaan sinä.olit nolo ja huonokäytöksinen!
Jos olisn ollut tätä näkemässä, olisin poistunut juhlistasi heti. Olisit saanut ihan yksin kiusata muita ja tarjoilut olisi riittäneet, kun yksin syöt.
Käly oli luvannut tehdä anopin muistokahveille suolaista. Jo edellisenä iltana parikymppinen kuopus oli aloittanut niiden syömisen, joten kahvipöytään tuli rippeet. Käly kielsi kuopustaan ottamasta suolapaloja, mutta tämä vain jatkoi. Oman vinkeän lisänsä antoi se, että mainittu parikymppinen lojui sohvalla kännykkä kädessä. Johtopäätös? Meille ei ole enää tulemista.
Ja jos joku nyt saa päähänsä kysyä, että miksi en itse tehnyt "mitään", niin vastaan jo heti, että hoidin tasan tarkkaan kaiken muun hautajaisiin liittyneen.
Rohmuaminen on epäkohteliasta, mutta tunnistan tuosta vähän itseäni. Minulla on BED (binge eating disorder). Joskus, nimenomaan juhlissa, minun on vaikea ottaa kohtuullisesti tarjottavia. Usein on niin, että jos "sorrun" edes yhteen pullaan, peli on menetetty, eikä mitään rajaa enää ole. Tällöin saatan oikeasti kärkkyä niitä tarjottavia vaikka kuinka paljon ja ottaa sen mitä kehtaan.
Anteeksi.
Söikö joku vieraista kaikki vanukkaat?
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sellainen periaate, että suolaisia on kyllä runsaammin kuin makeaa ja sitten jos jokin laji loppuu niin se loppuu. Toki näin ei ole käynyt. Sekin on ärsyttävää jos ruokaa jää kauheasti yli...
Viime kesänä kyllä vähän hävetti yhden emännän puolesta. vieraita oli n. 40 ja tarjolla oli 1 suolainen pieni vuoallinen sienipiirakkaa, 1 marjapiirakka ja jotain marjoja ja keksejä. Tarjottavat loppui kesken. Kun vieraita tuli niin emäntä kertoi, että suurin osa tarjottavista ehti loppua. Muistan vieläkin sen naisen hölmistyneen ilmeen. Kiva tulla juhliin lahjan kanssa kun kaikki melkein syöty.
Tämä emäntä varmaan teki tämän(kin) aloituksen.
Vierailija kirjoitti:
Käly oli luvannut tehdä anopin muistokahveille suolaista. Jo edellisenä iltana parikymppinen kuopus oli aloittanut niiden syömisen, joten kahvipöytään tuli rippeet. Käly kielsi kuopustaan ottamasta suolapaloja, mutta tämä vain jatkoi. Oman vinkeän lisänsä antoi se, että mainittu parikymppinen lojui sohvalla kännykkä kädessä. Johtopäätös? Meille ei ole enää tulemista.
Ja jos joku nyt saa päähänsä kysyä, että miksi en itse tehnyt "mitään", niin vastaan jo heti, että hoidin tasan tarkkaan kaiken muun hautajaisiin liittyneen.
Onpa sulla erikoinen johtopäätös.
näitä vanhan koulukunnan ja myös varmaan uudemman rohmuja riittää, katsos siinä säästää kun syö kylässä itsensä tainnoksiin. Samat henkilöt kiskovat lounasravintolassa 2 lautasellista(kukkurallaan) ruokaa. Toiset vain ovat juntteja. Siinä häviää varmaan emäntä kuin emäntä kun nämä aloittavat syöntikilpailunsa. Toki senkin päässyt vieraana kokemaan, että tarjottavaa on porukkaa varten nolon vähän esim joku 1,5l salaattikulho 8 hengelle..siis vihersalaattia, jossa sattumia ja ainoana ruokana, ei lisukkeena muulle ruualle. Sitten jokunen suolakeksi/leipätikku siinä ohessa. Osa ei halua tai osaa ajatella tai haluaa vain pihistellä( voisi kutsua vähemmän tai olla kutsumatta). Järkevää on varata jokaiselle pieni santsivara eli malliin 2 palaa suolaista piirakkaa ja 1 kakkupala + keksejä/konvehteja + santsivara vieraiden rohmutilanteen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
näitä vanhan koulukunnan ja myös varmaan uudemman rohmuja riittää, katsos siinä säästää kun syö kylässä itsensä tainnoksiin. Samat henkilöt kiskovat lounasravintolassa 2 lautasellista(kukkurallaan) ruokaa. Toiset vain ovat juntteja. Siinä häviää varmaan emäntä kuin emäntä kun nämä aloittavat syöntikilpailunsa. Toki senkin päässyt vieraana kokemaan, että tarjottavaa on porukkaa varten nolon vähän esim joku 1,5l salaattikulho 8 hengelle..siis vihersalaattia, jossa sattumia ja ainoana ruokana, ei lisukkeena muulle ruualle. Sitten jokunen suolakeksi/leipätikku siinä ohessa. Osa ei halua tai osaa ajatella tai haluaa vain pihistellä( voisi kutsua vähemmän tai olla kutsumatta). Järkevää on varata jokaiselle pieni santsivara eli malliin 2 palaa suolaista piirakkaa ja 1 kakkupala + keksejä/konvehteja + santsivara vieraiden rohmutilanteen mukaan.
Saman olen huomannut. Siis tämä, että on nolon vähän tarjottavaa. :D
Meitä oli yhden perheen juhlissa yhteensä 20hlö ja olivat tehneet pieneen laakeaan vuokaan salaattia ja lisäksi yhtä suolaista. Oli kiva kun pääsi itse ottamaan viimeisenä niin jäi muutama salaatinlehti ja vettynyt tomaatti pohjalle