Mihin opintotukea edes tarvitaan?
Kukaan ei elää 200:lla eurolla kuukaudessa. Miksi halutaan lukukausimaksut yliopistoihin, kun voitaisiin poistaa opintotuki ja nostaa opintolainan valtiontakaus vaikka tonniin kuukaudessa?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vielä tuon ymmärrän. Mutta yleinen asumistuki. Miksi se on aikoinaan kehitetty kun sen seurauksena vuokramarkkinat ovat vääristyneet ja ihmiset elävät itselleen liian kalliissa vuokra-asunnoissa.
Ilman asumistukea monet eivät eläisi missään.
Laina on keksitty.
Kaikki eivät halua lainaa.
Sitten voit mennä töihin. Vai etkö halua mennä töihin?
Olen käynyt töissä 30 vuotta.
Monelle ok ottaa 100k asuntolaina, mutta joku 30-45k opintolaina on liian paha ja valtion pitäisi maksaa kaikki. Tämä on täysin vääristynyt systeemi. Nyt ne opintotuet helvettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä vielä tuon ymmärrän. Mutta yleinen asumistuki. Miksi se on aikoinaan kehitetty kun sen seurauksena vuokramarkkinat ovat vääristyneet ja ihmiset elävät itselleen liian kalliissa vuokra-asunnoissa.
Laina on keksitty.
Sitten sinulla on paljon säästöjä, joilla voit rahoittaa opiskeluharrastuksesi.
Vierailija kirjoitti:
Monelle ok ottaa 100k asuntolaina, mutta joku 30-45k opintolaina on liian paha ja valtion pitäisi maksaa kaikki. Tämä on täysin vääristynyt systeemi. Nyt ne opintotuet helvettiin.
Kaikenlainen lainanotto on hulluutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laina on keksitty.
Sitten sinulla on paljon säästöjä, joilla voit rahoittaa opiskeluharrastuksesi.
En puhu omista opiskeluistani, vaan omien lasteni. Olen antanut molemmille riittävästi rahaa ettei heidän tarvitsisi ikinä lainoja ottaa. Mielestäni muidenkin vanhempien pitäisi avustaa omia lapsiaan tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä poika elää sillä n.260€ opintotuellaan/kk, asumistuki 330€/kk menee vuokraan ja loppu tulee meiltä.
Ei ole tarvinnut opintolainaa nostaa, 2.vuosi yliopistossa menossa ja 3-4v jäljellä.Harva pärjää pelkällä opintotuella & asumistuella. Tyttäremme vuokra 26 neliön yksiöstä on 800 euroa. Pakko nostaa lainaa ja käydä töissä.
?
Eiköhän tuon jokainen tiedä, siis sen, että kulueriä kuten vuokria, on erilaisia.
Pojan vuokra sisältää sähkön, veden ja nettiyhteyden ja on alle 450€/kk 37m2 kaksiosta, 2km päässä yliopistolta.
Edullisuus selittyy sillä, että asunto on ns yliopiston alaisuudessa eikä mikään uusi.
Opintotuki muodostuu opintorahasta ja opintolainasta. Ei ole tarkoituskaan elää pelkällä opintorahalla. Jos ei halua nostaa opintolainaa, joutuu käymään töissä elääkseen tai pitää olla rikkaat vanhemmat, jotka elättävät.
Ja kuten muistamme, oikeistopuolueet näin ovat halunneet. Kokoomuksella on hinku nopeaan valmistumiseen ja velkaantumiseen, jotta työelämä saa nopeasti orjatyövoimaa, mutta tyhmemmällä laidalla hingutaan kouluttamattomia juntteja, jotka äänestäisivät typeryyttään persuja.
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina otetaan yleensä kun on jo säästöjä sekä säännölliset tulot. Lisäksi asunnon voi myydä jos ei selviäkään lainasta jostain syystä. Voi myös anoa lyhennysvapaata. Opintolainan kun ottaa ei säästöjä yleensä ole saati mitään takeita että työllistyy opintojen jälkeen (jos ei ole sote alalla tai lääkiksessä). En ikinä olisi uskaltanut ottaa isoa opintolainaa.
Myös yksinasuvat lukiolaiset saavat opintotukea. Olisi aika älytöntä joutua nostamaan lainaa ei-ammattiin johtavasta opiskelusta. Vanhempien ei ole pakko elättää yli 18v lukiolaista.
En tiedä. Ihan turhahan se on nykyisin. Ah omia opiskeljavuosiani, kun opintotuki oli 500e ja pienen yksiön vuokra 200e. Vielä kun säästeli kesätyörahoista rahaa elämiseen pitkin vuotta, niin ei tarvinnut nostella lainaa. Ei luksusta, mutta pärjäsi ihan inhimillisesti.
Opintoraha on kylläkin 268 euroa yksinasuvalla ja siihen saa 460 asumistuen. Itselläni se riittää juuri ja juuri asumiseen, sähköön, puhelinlaskuun ja bussikorttiin, Mitään siitä ei jää ruokaan saati sitten hygieniaan tai vaatteisiin.
Sikiäminen liikakansoitettuun maailmaan ei ole pakollista.
Syntymä on kuolemantuomio.