Osaatko tehdä pääsiäisen pasha jälkiruuan?
Kommentit (40)
Teen oman kevytversioni. Oikeassa liikaa rasvaa ja sokeria. Ei sovi nykykeittiöön.
ajattelin kokeilla tänä vuonna ekaa kertaa.
En ole koskaan tehnyt kun en pidä pashasta. Enkä rahkasta yleensäkkään.
Teen. Ihan sellaisen perinteisen mikä kuumitetaan kunnolla kattilassa, en mitään kamalaa pikapashaversiota (mitkä on käytännössä vaan samaa kuin rahka).
Vierailija kirjoitti:
Osaan, vaikka onhan hyvän pashan teko aika monivaiheista. Sitä on ollut tapana tarjota jonkun pullan päällä eikä erikseen niin kuin nykyään.
Kuka pöllö sitä kilotolkulla tekee, jos ei ole kymmenittäin syöjiä? Yhdelläkin kilolla saa itsensä kipeäksi.
Juuri näin, ei se pehmeä "pasha" mitä nykyään yleensä tehdään ole pashaa vaan jotain rahkajälkiruokaa.
Oon mä sitä muutaman kerran tehnyt, eli joo, osaan
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Kevyemmän, helppotekoisemman ja ihan maistuvan version siitä saa sekoittamalla keskenään tavallista tai maustettua rahkaa, vatkattua vaniljakastiketta, mieluista hilloa esim. appelsiini ja/tai persikanpaloja sekä vaniljasokeria ja sokeria, jos tuntuu, että kaipaa lisää makua ja makeutta. Sitten vain yön yli valumaan esim. suodatinpaperilla vuorattuun siivilään yms. ellei omista pashamuottia.
Silloin se ei enää ole pashaa!
Pasha on rasvaista, kermaista, maistuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Täytyykin tehdä Pääsiäisenä pashaa.
Se on pääsiäinen! Ota puhelimen näppäimistä etukäteen pois isot kirjaimet ja kirjoita ne itse. Ei olla jenkeissä!
Vierailija kirjoitti:
Teen. Ihan sellaisen perinteisen mikä kuumitetaan kunnolla kattilassa, en mitään kamalaa pikapashaversiota (mitkä on käytännössä vaan samaa kuin rahka).
mitä ihmettä horiset, ei pashaa laiteta hellalle ollenkaan!
Mistä näitä tyhmiä vastauksia sikiää!
MITÄ IHME sotkuja teille on pashana syötetty!
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/ruoka/df74a96f-1934-42c3-bf82-56a19…
https://www.meillakotona.fi/reseptit/valamon-pasha
Joo ja kuten joku jo sanoi, ei sitä syödä kilotolkulla, vaan leivonnaisen kanssa pieni pala, jälkiruokana!
Käyttäjä7437 kirjoitti:
Viime vuonna tein muutaman kilon, mutta onnistuin senkin pilaamaan. Ei maistunut niin hyvälle ollenkaan, kuin kaupan pasha.
Makuja on monia. Minusta kaupan pasha ei maistu yhtään pashalta, on ihan oudon makuista . Teen itse, enkä laita siihen kananmunaa .
Perinteisessä pashamuotissa on kirjaimet XP eli "Kristus on ylösnoussut". (joskus joku kysellyt noita kirjaimia, niin siksi laitoin jos joku ihmettelee niitä)
Tein tänään saa nähdä miltä maistuupi huomenna
En oo koskaan tehnyt, olen ymmärtänyt ettei olisi kovin monimutkainen resepti. Meille on riittänyt ne desin pikkupurkit ja keskitytään mämmiin.
Osaan, mutta en tee, koska en tykkää siitä.
Vierailija kirjoitti:
Paras kerma: Valio kuohukerma Eila, 2 dl
Ei ole paras tuo mainitsemasi Valion kuohukerma, koska siinä on karrageenia.
Osaisin, mutta ei sitä meistä kumpikaan syö. Pasha on niin helppoa tehdä, että kuka tahansa lukutaitoinen saa sen tehtyä.
Olen tehnyt varmaan kolmekymmentä kertaa. Aina on tullut hyvää. Pashan tekeminen on helppoa, ja se kuuluu meillä aina pääsiäiseen.
Muutaman KILON? KUinka isolle porukalle koitit tehdä? Mulla ei varmaan löydy edes nii isoa muottia tai no yksi tosi iso siivilä. Jos vaan suinkin muistan, voisin laittaa tänä vuonna yhden pasha-reseptin blogiini. Teen joka kerta hieman reseptiä tuunaillen ja siksi joka vuosi meillä on hieman erilainen pasha.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/