Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita joita valon lisääntyminen ahdistaa suunnattomasti?

Vierailija
06.03.2023 |

Mulla ollut tässä muutamia päiviä tosi huono olo. En tiedä mistä voisi johtua muusta kuin valon määrän lisääntymisestä. Jatkuva ahdistus, melkeinpä vaikea hengittääkin. Väsyttää, vaikka on nukkunut kohtalaisesti. Ärsyttää ihan kaikki vaan kokoajan. Onko minulla joku piilevä mt-ongelma vai onko tämä normaalia voida näin huonosti ilman mitään oikeaa syytä?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat maseentuneelta. Kannattaa hakea hoitoa pikimmiten, jotta pääset jonoon. Ei kevään itsemurhapiikki ole tuulesta temmattu.

Vierailija
2/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat maseentuneelta. Kannattaa hakea hoitoa pikimmiten, jotta pääset jonoon. Ei kevään itsemurhapiikki ole tuulesta temmattu.

Mutta minulla ei ole surullinen tai erityisen vetämätön olo. Väsymyskin on enemmän sellaista uupumusta kuin sitä että nukahtaisi pystyyn. Enemmän on levoton olo ja jotenkin ihan niin kuin olisi pää sumussa. En edes osaa selittää, mutta normaali olo ei ole. Tätä on nyt kestänyt ehkä kolme päivää. Masennuksen oireetkin pitäisi kestää pidempään jotta saisi diagnoosin. Olen ollut joskus masentunut, joten tiedän sen olotilan silloin. T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainiin ja päätäkin on särkenyt oudosti parina päivänä. T. Ap

Vierailija
4/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona

Vierailija
5/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin olen tosi ahdistunut nyt sekä jotenkin levoton, raajat ovat kuin lyijyä, uupunut olo.

Vierailija
6/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kärsinyt lievästä kaamosmasennuksesta lapsesta saakka. Puhun lievästä siksi, koska pystyn mielialan laskusta huolimatta elämään normaalia elämää, enkä tarvitse lääkitystä. Hassua onkin, että keväinen valon lisääntyminen aiheuttaa juuri tuollaisen levottoman ja ahdistuneen olon. Tiedän kuitenkin, että se menee ohi muutamassa viikossa.

Vierailija
7/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei masennukseen liity levottomuus.

Vierailija
8/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin joka kevät kevätuupumuksesta. Lisääntynyt valo ja kirkas aurinko lamaannuttavat täysin useammaksi viikoksi. Todella ristiriitaista, koska ulkona on niin kaunista ja tekisi mieli nauttia lisääntyneestä valosta. Ensimmäisinä vuosina säikähdin, että mikä minussa on vikana nyt 20v kokemuksella tunnistan ilmiön ja tiedän, että tämä menee muutamassa viikossa ohi. Suunnittelen työt yms niin, ettei keväällä ole isoja projekteja, koska keväisin olen aina ihan naatti. Kaamoksen aikaan olen täynnä virtaa, vaikka en ole mikään pimeyden ystävä.

Vierailija
9/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko aistiyliherkkyyttä? Itse olen autismikirjolla ja huomaan juurikin tämän valonarkuuden ja vaikutuksen ärsykkeenä ja kuormitustekijänä pahentuneen vanhemmiten todella paljon. Jo nyt on liian valoisaa ja liian kirkasta. Loppusyksystä ja alkutalvesta on paljon helpompaa. Huomattavasti helpottaisi jos edes se typerä kesäaika saataisiin vihdoin lopetettua. Tätä kesäajan lopetustakin olen toivonut koko aikuisikäni.

Vierailija
10/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ihan noin pahasti ahdista kuin sinulla mutta joo, ahdistaa. En yhtään tykkää liikkua valoisan aikaan, ja näin on ollut minulla aina. Suunnittelen aina liikkumiseni pimeälle, jos vain mahdollista. Nyt joutuu joko lähtemään liikkeelle tosi aikaisin tai sitten tosi myöhään.

Vierailija
11/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valon lisääntyminen on parasta ja tuntuu siltä kuin heräisi uudelleen henkiin näin kevään korvilla. Ainoa harmi on aikaistuneet aamut kun tuppaa heräämään auringon nousuun, mutta kohta siihenkin tulee hetken helpotus kun kelloja siirretään.

Vierailija
12/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi. Lapsena/nuorena sitä ei edes tajunnut miksi kevät vaan ärsyttää kun muut intoilee ja vasta joskus päälle 30-vuotiaana sen ymmärsi, että valohan se syyllinen on. Keväinen ja vielä alkukesänkin valo on jotenkin rumanväristä ja vasta sitten kun puissa on lehdet alkaa valo muuttua siedettäväksi omissa silmissä. Lisäksi tätä nykyä tuntuu silmät olevan jo niin valonarat että aurinkolaseja saa käyttää jos ei ihan umpipilvessä ole vaikka ei paistaisikaan.

Ja ihan aina on syksy ollut oma lempparivuodenaika.

Vierailija
13/14 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanis-depressiivisenä, mania alkaa keväisin.

Vierailija
14/14 |
04.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi. Lapsena/nuorena sitä ei edes tajunnut miksi kevät vaan ärsyttää kun muut intoilee ja vasta joskus päälle 30-vuotiaana sen ymmärsi, että valohan se syyllinen on. Keväinen ja vielä alkukesänkin valo on jotenkin rumanväristä ja vasta sitten kun puissa on lehdet alkaa valo muuttua siedettäväksi omissa silmissä. Lisäksi tätä nykyä tuntuu silmät olevan jo niin valonarat että aurinkolaseja saa käyttää jos ei ihan umpipilvessä ole vaikka ei paistaisikaan.

Ja ihan aina on syksy ollut oma lempparivuodenaika.

Kuvailitpa hyvin tuon, että miksi valoisuus ahdistaa. Minulla sama juttu, nimenomaan keväällö ja alkukesällä se valoisuus ahdistaa eniten ja varsinkin kaupungissa, maalla sen jotenkin siedän ja epäilen sen liittyvän taas siihen, että siellä on niin paljon metsää ympärillä. Rakastan kyllä kevätaamuja etenkin iltoja kun hämärtyy. Mutta keskellä päivä välttelen ulkona oloa ja kaikkialla on liian kirkasta. Kauoungissa myös tietty avaruus korostuu valon myötä ja sekin lisää ahdistustani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan