Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

PIKA-APUA kirjanpitäjiltä! Lasku, jolla 2022/12 ostettuja palveluita, mutta eräpäivä vasta nyt. Kumman vuoden kirjanpitoon?

Vierailija
06.03.2023 |

Meneekö 2022 vai 2023 kirjanpitoon?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu, onko kyseessä tosite- vai suoriteperusteinen kirjanpito kyseessä.

Vierailija
2/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy kirjanpitäjältäsi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu onko kirjanpito tehty suoriteperusteisesti eli laskun maksupäivän mukaan vai sen mukaan milloin lasku on päivätty. Mutta jos lasku on päivätty 2022 ja se itse laskun suorite ( osto, alihankinta tms ) tehty 2022 niin 2022 kuluihin.

Myös jos tilikausi on katkennut 31.12.2022 niin silloin lasku kuuluisi 2022 kuluihin 

Vierailija
4/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulla on kyse palvelusta, mutta investointien ja koneiden/laitteiden osalta voi joskus olla niin, että kone täytyy olla otettu käyttöön, ennen kuin sen voi merkitä veroilmoitukseen tietylle vuodelle.

Vierailija
5/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän viime vuoden kirjanpito ole jo tehty?

Jos se on auki, niin halutessa voi sinne jaksottaa. Mutta mitään väärää, ei ole laittaa vuodelle 2023, jos lasku tulee näin myöhään. 

Vierailija
6/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varför skulle bokförare som säljer tjänster hjälpa dig gratis och vad får dig att tro att du skulle få rätt råd på denna spalt?

Vierailija
7/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole asiantuntija (kirjanpitäjä), mutta käsittääkseni suoritemuotoista käytetään, jos yrityksen liikevaihto on yli puoli miljoonaa ja kyseessä osakeyhtiö. Jos siis olet esimerkiksi töissä tällaisessa yrityksessä, menee laskusi viime vuoden kirjanpitoon.

Jos teet kirjanpitoa omaan yritykseesi, voit kai valita kumman tahansa, mutta pienet yritykset käyttävät usein maksuperusteista kirjanpitoa ja lasku merkitään tälle vuodelle, koska se tosiasiallisesti tämän vuoden puolella maksetaan.

Vierailija
8/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjät huutelevat sivusta, kun pelkäävät työnsä puolesta. Koneet alkavat enenevässä määrin tekemään kirjanpitäjien(kin) töitä ja nyt ovat mustasukkaisia, jos joku neuvoo.

Vierailija
9/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2022 jos ostit tavaran/ palvelun ja kaytit sen vuonna 2022. 2023 jos on ennakkomaksu vakuutus yms.

Tosin nythan on jo tilinpaatokset loppusuoralla.

Vierailija
10/15 |
06.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitoa pystyy tekemään myös itse, jos mielenkiintoa riittää. Ei ole pakko ostaa kirjanpitopalveluja.

Monet tekevätkin. Omassa tuttavapiirissäni useampia pienyrittäjiä, jotka hoitavat kirjanpidon itse. Tekemällä oppii.

(Virheetön ei ole kukaan. Läheiseni tarkasti tilitoimiston tekemän kirjanpidon, ja löysi siitä useamman pienehkön virheen. Läheiseni on sen jälkeen tehnyt kirjanpidon ja veroilmoitukset itse.)

Vierailija
11/15 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjanpitoa pystyy tekemään myös itse, jos mielenkiintoa riittää. Ei ole pakko ostaa kirjanpitopalveluja.

Monet tekevätkin. Omassa tuttavapiirissäni useampia pienyrittäjiä, jotka hoitavat kirjanpidon itse. Tekemällä oppii.

(Virheetön ei ole kukaan. Läheiseni tarkasti tilitoimiston tekemän kirjanpidon, ja löysi siitä useamman pienehkön virheen. Läheiseni on sen jälkeen tehnyt kirjanpidon ja veroilmoitukset itse.)

Tiedän, näitä yrittajiä tulee asiakkaiksi sitten kun kirjanpito on niin solmussa, että sen purkaaminen maksaa enemmän kuin oisivat sen suosiolla antaneet heti ammattilaisen tehtäväksi. Edes lakimiehet talousopinnot saaneina eivät mielellään tee omia kirjanpitoja, syystä.

Kaikki on kaukaa katsottuna helppoa.

Vierailija
12/15 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis ostanut palvelua. Jos olet vastaanottanut palvelun v. 22 puolella, niin meno kuuluu kirjata sinne ja ostovelka taseeseen. Jos tilinpäätös on jo tehty ennen kuin lasku on saapunut, niin pitää miettiä onko summa niin suuri että sillä olisi olennaista merkitystä v.22 tilinpäätöstä arvioitaessa. Jos on pieni summa, niin kirjaa vaan lasku ja maksu tälle vuodelle.

Yritys saa tehdä tilikauden kirjanpidon maksuperusteisesti, mutta tilinpäätös on muutettava suoriteperusteiseksi ottamalla huomioon juuri tällaiset kysyjän kuvailemat asiat. Aivan pienimmät yritykset saavat tehdä tilinpäätöksenkin maksuperusteella, silloinkin pitää saatavat ja velat (kuten tämä) liitetietona esittää. Verosuunnitteluun ei kirjaamatta jättämistä pidä käyttää, se on äkkiä veropetos jos tahallisuus on mukana.

Vierailija
13/15 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sitten jaksotusta/varausta tehnyt, kun tiesit kuitenkin palvelun/tuotteen ostaneesi vuonna 2022.

Vierailija
14/15 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä onko kyseessä kassa- vai suoriteperustainen kirjanpito.

Vierailija
15/15 |
22.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempiin. 2022 ostovelkoihin ja 2023 pankkitilin veloituksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yksi