Minkälaisia hollantilaiset ovat?
En yhtään ainoaa heikäläistä tunne. Ja kun ei niitä missään tule edes vastaan koskaan ikinä.
Kommentit (66)
Pitkiä, suoria, reippaita ja iloisia, kiusallisen suoria, pihejä, välittömiä, monet rasisteja (vaikka toisin väittävät), suurkaupunkien (Amsterdam, Rotterdam, Haag) ulkopuolella pienissä kylissä ja kaupungeissa paljon hard core uskovaisia, jotka esim. sunnuntaisin saavat käydä vain kirkossa ( 2x), naisilla mekot ja hatut päässä, muu tekeminen kiellettyä. Kielitaitoisia, kovaäänisiä, tykkäävät ulkoilla. Miehet näyttävät tunteensa avoimemmin kuin keskiverto suomalainen mies. Naisen paikka lapsen saannin jälkeen suurissa osissa perheissä on kotona, ainakin osapäiväisesti. Ylpeitä omasta maastaan ja historiastaan.
Tässä mitä tuli nyt nopeasti mieleen. Ja joo, olen asunut Hollannissa vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Rentoja, puhuvat hyvin englantia. Vähän ruotsalaisten ja tanskalaisten kaltaisia.
Hollannissa olen saanut maailman huonointa asiakaspalvelua. Kaupoissa ja ravintolassa. Itse olen viisikymppinen ,ihan normaali nainen. Sanon sen jo nyt, koska kuitenkin joku luulee pilven pössyttelijäksi. Eli ei siis ole syy asiakaspalvelun tympeyteen.
Suorapuheisia mutta useimmiten ystävällisiä ja iloisia. Kynnys puhua tuntemattomille on matala. Tykkäävät tosiaan pyöräillä ja maassa on erikseen pyörille omat tiet sekä jopa välillä katujen ylityspaikatkin (eli jalankulkijat menevät muualta). Ovat keskimäärin todella pitkiä, monet naisetkin 180 cm luokkaa.
Maa on virallisesti Alankomaat mutta Hollanti on välillä käytössä paikallisillakin. Kartasta löytyy Pohjois- (mm. Amsterdamin alue)ja Etelä-Hollanti (mm. Haag ja Rotterdam), jotka ovat maakuntia.
Pitkiä, kauniita/komeita, voivat olla hyvinkin vaaleita. Kivoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monenlaisia on Alankomaalaiset, Euroopan alueella ihan erinäköisiä kuin eteläamerikan mantereella, kyllä heitä liikuu paljon suomessa mutta et eroita heitä ja kun maassa on useita virallisia kieliä ei korostu puheessakaan. Siis Flaami, ranska ja saksa on peruskielet ja moni osaa vielä muitakin.
Vai että Etelä-Amerikan hollantilaiset...
Alankomaiden ainoa virallinen kieli on hollanti (nederlands). Flaamilla taas tarkoitetaan samaa, mutta Belgian pohjoispuoliskolla (Flander, flaamilaiset) puhuttavaa hollantia. Mutta Hollantilaiset eivät siis puhu flaamia vaan hollantia.
Se, mikä on kenenkin hollantilaisen muu kielitaito, on aivan eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin monenlaisia on Alankomaalaiset, Euroopan alueella ihan erinäköisiä kuin eteläamerikan mantereella, kyllä heitä liikuu paljon suomessa mutta et eroita heitä ja kun maassa on useita virallisia kieliä ei korostu puheessakaan. Siis Flaami, ranska ja saksa on peruskielet ja moni osaa vielä muitakin.
Sekoitat Belgiaan. Siellä on virallisina kielinä nämä kolme.
Olen asunut nyt alankomaissa 5 vuotta, enkä vieläkään ymmärrä väitettä suorapuheisuudesta. Minun kokemukseni mukaan paikalliset ovat hyvinkin kaksinaamaisia, eikä palautetta ikinä sanota suoraan - enintään vihjaillaan passiivisaggressiivisesti, mutta yleensä vain puhutaan selän takana. Ainoaa "suoruutta" on se että asiakaspalvelijat sanovat suoraan Ei, jos jokin ei ole mahdollista - siis ilman suuria "ikävä kyllä tämä ei valitettavasti taida nyt olla mahdollista" kiertelyjä joita joissakin maissa harrastettaan. Mutta suoria tai suorapuheisia niinkuin suomalainen nämä käsitteet ymmärtää (eli suorapuheinen on yhtä kuin rehellinen)? Ei missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Pitkiä ja kieli on käsittämätöntä.
Jos osaat saksaa ja tanskaa, voit saada jotain tolkkua kun sekoitat nuo keskenään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkiä ja kieli on käsittämätöntä.
Jos osaat saksaa ja tanskaa, voit saada jotain tolkkua kun sekoitat nuo keskenään :)
Kieli ei itseasiassa ole lainkaan vaikeaa. Itse opin sen aikoinaan noin vuodessa, pohjalla pelkästään kouluruotsi, ei saksanopintoja lainkaan.
Kohteliaita ja suoria, mutta pidättäytyväisiä tuntemattomien kanssa. Vähän kuin epäbyrokraattisempia saksalaisia. Pitävät urheilusta ja kulttuurista. Mutkaton meno, toisaalta saatetaan nauttia hienoista oluista, toisaalta syödä humalassa automaatista friteerattuja röstiperunoita. Hyviä rahan kanssa. Rakastavat goudaa. Avoimia ja kansainvälisiä, mutta pitävät omaa kulttuuriaan parhaana. Viime aikoina asuntokriisin myötä on herännyt ärsytystä esim. ulkomaalaisiin opiskelijoihin ja pakolaisiin.
Huom. Nää ei tietenkään päde kaikkiin, mutta hyvin moneen.
Itsepäisiä. Heillä on usein mielipide asiaan kuin asiaan, muttei välttämättä perustu faktaan tai edes omakohtaiseen kokemukseen. Keskustelu hollantilaisen kanssa voi olla turhauttavaa.
Materialistisia. Ihanne on asua rivarissa ja kerätä piha täyteen roinaa. Heille on tärkeää ostaa tavaraa halvalla. Monella on jokin keräilyharrastus.
Päihteet maistuu. Ei tietenkään kaikille. Mutta syövät ovat poikkeuksellisen yleisiä Hollannissa muihin länsimaihin verrattuna. Siellä syöpä onkin itsessään todella loukkaava kirosana.
Konservatiiviset sukupuoliroolit. Päivähoito on kallista. Koulupäivät lyhyitä ja niitä perutaan milloin mistäkin pikkusyystä. Oletetaan, että kyllä se äiti on kotona ja voi hoitaa lapset. Naiset yleensä tekevätkin Alankomaissa osa-aikaista päivää tai jäävät kotiäideiksi. Päivisin ostareilla liikkuu vain naisia ja vanhuksia.
Lapsia paapotaan aika vanhoiksi. Ei oo hirveesti vastuuta. Saavat pelata päivät pitkät jo hyvin nuorina. Viedään autolla koululle sen sijaan, että lapset kulkisivat itse pyörällä tai kävellen.
Syövät huonosti. Rakastavat uppopaistettua ruokaa. Lapset syövät paljon sokeria ja juovat mehuja hanaveden sijaan. Lounas on yleensä leipä, kuten myös aamu- ja iltapalakin. Perinteinen ruoka on punainen liha ja peruna jossain muodossa. Kasviksiakin on toki jonkin verran, mutta ne pilataan kuorruttamalla ne kanelilla.
Ovat suomalaisia rennompia monen asian suhteen. Esim. sisällä tupakointi tai lasten seurassa tupakointi on yleistä.
Liikenne on aika pelottavaa verrattuna Suomeen. Paljon arvaamattomia kuskeja.
Huonoja hampaita näkee aika monella. Päihteet toki osasyy, mutta varmaan myös huono hammashygienia.
Huono hygienia. Monessa vessassa ei ole lavuaaria lainkaan, vaan kädet pestään esim. keittiössä. Jos on lavuaari, sieltä tulee yleensä vain kylmää vettä eikä ole saippuaa saatavilla. Vain noin puolet hollantilaisista pesee kädet vessassa käynnin jälkeen. Sisällä kävellään kengät jalassa.
Vierailija kirjoitti:
Hollantilaiset?
Etelä alankomaalaiset, hollantia ei enää ole maana kartalla, on jo ajant sitten kadonnut. Jos jossain tuotepakkauksessa lukee Made in holland, niin neuvon heittämään pois vanhentuneena.
joskus oli hollanti, jo vuosia kirjoitettu Nederland Alankomaat.
Ensinnäkin suomeksi Hollanti ja hollantilainen ovat käypiä termejä kuvaamaan koko Alankomaita ja kyseisessä maassa asuvia. Toiseksi Hollanti on olemassa. Se kattaa Etelä- ja Pohjois-Hollannin alueet, jotka ovat ihan ihka oikeita paikkoja. Ei kannata päteä, jos ei mistään mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alankomaiden ainoa virallinen kieli on hollanti (nederlands). Flaamilla taas tarkoitetaan samaa, mutta Belgian pohjoispuoliskolla (Flander, flaamilaiset) puhuttavaa hollantia. Mutta Hollantilaiset eivät siis puhu flaamia vaan hollantia.
Ikinä kuullut Hollannin siirtomaista?
Hollantilaiset miehet on usein komeita, mutta luonteeltaan ylimielisiä ja narsistisia. Myös paljon sovinistisempia kuin suomalaiset miehet. No, eivät ainakaan menee tossun alle niin helposti kuin pohjoismaalaiset miehet.
Tavallaan todella ystävällisiä. Hollanti on ainoa paikka, missä useasti on tullut ihmisiä ihan oma-aloitteisesti neuvomaan, jos olen eksyneen näköisenä hortoillut jossain kadulla. Mutta toisaalta on myös tuo töykeä, suorasukainen ja vähän besserwisser-puoli, joka tässäkin ketjussa tuli jo esiin. Tällaiset stereotypiat on toki vähän hölmöjä, mutta sen verran monta hollantilaista olen tavannut, jotka ovat alkaneet päteä jostain todella triviaaleista asioista, etten itse pidä tuota mitenkään tuulesta temmattuna.
Käärivät sätkän yhdellä kädellä siinä ajassa kun itse kaivat tupakan taskusta ja sytytä sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä kuullut Hollannin siirtomaista?
Eli sun mielestä jonkun maan siirtomaa on sama, kuin emämaa? Intia on sama kuin Iso-Britannia? Belgia on sama kuin Kongo? Algeria on sama kuin Ranska?
Rentoja, puhuvat hyvin englantia. Vähän ruotsalaisten ja tanskalaisten kaltaisia.