Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nälkäiset lapset monta kertaa viikossa meillä syömässä - miten sanoa nätisti, että omaan kotiin menisivät ennen meille tuloa?

Vierailija
05.03.2023 |

Kyseessä lähellä asuvat 2. ja 4. Lk sisarukset, jotka kävelevät yhdessä nuorimman tyttäreni kanssa koulusta kotiin. Vähintään 3 päivänä viikossa tytär tuo mukanaan tänne ja sitten syödään välipalaa. Aina ovat kauheassa nälässä. Esim. perjantaina kaapissa oli puolikas, iso uunivuoallinen lasagnea. Tytär soitti minulle töihin, saako ottaa siitä. Sanoin tietysti, että saa ottaa, koska luulin hänen tarkoittavan vain itseään. Kas kummaa, kotiin tultuani totesin, että vuoka oli syöty tyhjäksi ja lisäksi mustikkapiirakka rasiasta. Siinä oli puolikas pyöreästä mustikkapiirakasta jäljellä vielä aamulla. Vanhemmat lapseni (12 ja 14 v.) sanoivat, että he ovat ottaneet leipää ja jukurttia ja tämä nuorimmainen kavereineen syönyt lasagnet ja mustikkapiirakat.

Ei siinä mitään, jos tulevat meille koulun jälkeen, mutta kun syödään kaikki hyvät kaapeista. Olen tyttärelle sanonut, että kavereille sopiva tarjottava välipala on tyyliin näkkileipä juustolla ja jokin hedelmä. Toisaalta ymmärrän, että tokaluokkalainen ei vielä ymmärrä, että jonkun ne ruuat pitää valmistaa ja että vieraiden lasten ei tarvitsisi syödä mahaa pullolleen täällä vaan menisivät omaan kotiinsa syömään vähintään päivällisen.

Tiedän, että en halua ottaa kyseisten sisarusten äidin kanssa tätä puheeksi, koska hän on perinteinen teräväkielinen röökimuija. Ihan mukava eikä varmaankaan mikään huono äiti, mutta silti vaikea mennä sanomaan. Mietin, miten tätä voisi kauniisti käsitellä niiden lasten kanssa, että eivät tänne enää tulisi ennenkuin ovat käyneet kotonaan syömässä jotain. Jos on hyviä kokemuksia tai vinkkejä, saa jakaa minullekin.

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska uusi sana tuolla yhdessä viestissä: vatkapuuro. En ole aikaisemmin kuullut.

Vispipuuro vispaminen, vatkapuuro vatkaaminen, ihan järkeenkäypää. 😊

Vierailija
42/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan aina välipalaa kaikille, mutta sitä se todellakin on: välipalaa. Hedelmiä, vihanneksia, leipää. Päivällisellä syödään lämmin ruoka, ja sitä ennen kaverit lähtevät kotiinsa. Joskus kuuluu "mä saan olla seiskaan", johon totean että me syömme nyt, lapseni saattaa sinut kotiin. On toiminut hyvin, mutta näiden "saan olla keskiyöhön"-tyyppien kanssa pitää vaan olla jämäkkä ja määrätietoinen. Jostain syystä meille muuten tullaan mielellään kylään (ja annan tulla jatkossakin, kaverisuhteiden vuoksi), mutta lähes kellekään muulle ei koskaan pääse kylään...erikoista.

Monet tekee nykyaikana etätöitä. Se voi olla syy, ettei pääse kylään. Meille ainakaan ei saa tulla koulun jälkeen vieraita, koska teen töitä kotona ja tarvitsen keskittymisrauhaa. Sen sijaan meille voi tulla viikonloppuisin ja iltaisin silloin, kun meillä ei ole harrastusmenoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä usko, että lasten kaverit alkaa kärkkyä lasagnea jääkaapista koulupäivän jälkeen. Se, että piirakka ja keksit katoaa, niin se on taas helppo uskoa.

Onko jollain lapsistasi syömishäiriö, ja sitten syyttää kaveria ruokarohmuksi?

Vierailija
44/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielto ettei kaverit tule koulusta suoraan teille. Sano lapsellesi, että kotiin tullaan yksin ja on välipala- ja läksyrauha. Sitten kaverit voi tulla.

Näin.

Miksi ihmeessä tästä ketjusta on saatu kaksisivuinen, kun ainoa oikea toimintamalli on tämä. 

Jokainen menee koulusta omaan kotiinsa syömään, kyläilyt sitten myöhemmin, jos kyläillään.

Joku naapurissa lapsiaan syöttävä alapeukutti heti :D

Vierailija
45/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska uusi sana tuolla yhdessä viestissä: vatkapuuro. En ole aikaisemmin kuullut.

Vispipuuro vispaminen, vatkapuuro vatkaaminen, ihan järkeenkäypää. 😊

Vatkuli oli meillä liharuoka, johon mureutettiin liha hakkaamalla. Vatkapuuroa en ole minäkään kuullut.

Vierailija
46/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä tarjoan aina välipalaa kaikille, mutta sitä se todellakin on: välipalaa. Hedelmiä, vihanneksia, leipää. Päivällisellä syödään lämmin ruoka, ja sitä ennen kaverit lähtevät kotiinsa. Joskus kuuluu "mä saan olla seiskaan", johon totean että me syömme nyt, lapseni saattaa sinut kotiin. On toiminut hyvin, mutta näiden "saan olla keskiyöhön"-tyyppien kanssa pitää vaan olla jämäkkä ja määrätietoinen. Jostain syystä meille muuten tullaan mielellään kylään (ja annan tulla jatkossakin, kaverisuhteiden vuoksi), mutta lähes kellekään muulle ei koskaan pääse kylään...erikoista.

Monet tekee nykyaikana etätöitä. Se voi olla syy, ettei pääse kylään. Meille ainakaan ei saa tulla koulun jälkeen vieraita, koska teen töitä kotona ja tarvitsen keskittymisrauhaa. Sen sijaan meille voi tulla viikonloppuisin ja iltaisin silloin, kun meillä ei ole harrastusmenoja.

Se on kyllä totta, mutta eipä nämä lapset ole viikonloppuisinkaan tms. luokseen kutsuneet.

Vierailija
47/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon aina sanonut vaan, että ei yksinkertaisesti ole ylimääräistä ruokaa nyt mitä tarjota perheen ulkopuolisille.

Tarjoon kyllä jos vaan on mitä tarjota, tosin siinäkin on rajansa montako kertaa, jos vastavuoroisesti koskaan mun lapsille ei mitään tarjota kavereilla ollessaan.

Enempi ärsyttäny se, jos tarjoo jotain ja sit vieras pentu alkaa jotain noukkii ruuasta tai jättää yli puolet syömättä koko ruuasta, menkööt perkele mussuttamaan niitä äitinsä ruokia sit jos ei kelpaa.

Vierailija
48/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus ärsytti vastaavanlaisessa tilanteessa. Tein sitten päätöksen, että lapsen kaverit saavat syödä meillä kyläillessään, ajattelin, että kyläilemiset ovat kuitenkin aika lyhyen aikaa elämässä ja tärkeämpää on se, että lapsella on kavereita. Kun muutama vuosi vierähti lasten kaveritapaamiset väistämättä siirtyivät kotipiirin ulkopuolelle, kahviloihin, ostareille jne. On mukavaa ajatella, että kotimme voi olla lapsen kavereiden muistoissa se paikka jossa aina sai ruokaa.

Vierailija
49/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeitä ne vanhemmat jotka antavat lastensa syödä toisten luona. Ehdottomasti koulun jälkeen jokainen omaan kotiin välipalalle ja läksyt tekemään.

Vierailija
50/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä sama, kavereita ei voi tulla koulun jälkeen.

Vierailija
51/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen kouluruoka on ihan mitätöntä. Meillä oli 12-vuotias joutunut puhutteluun, kun oli jotain kasviskeittoa ja ruisleipää. Oli ottanut kolme viipaletta, vaikka saa ottaa vain kaksi. Nauroin vaan kotona, että hyvä kun otit ne kolme viipaletta. Ehkä koulussakin heräävät, että olisiko annoksissa jotain vikaa. Muutenkin älytöntä syöttää kasvaville lapsille niitä höpöhöpö-kasvisruokia kerran viikossa. Joku pinaattikeitto tai kasvissosekeitto ei riitä. Sekin on naurettavaa, että 12-vuotiailla ruokailu klo 10.15-10.40. Koulupäivä saattaa kestää jopa kolmeen. Tietenkin niillä on kova nälkä, kun pääsevät kotiin. Kysyin rehtorilta, miksi isoilla on ruokailut niin aikaisin ja syy on se, että keskuskeittiö toimittaa ruuan jo aamulla. Pienemmät koululaiset ei voi syödä klo 10.15, kun osalla alkaa koulu vasta silloin.

Kasvisruuassa ei ole mitään vikaa, kouluruokailuun on iät ajat kuulunut kasvisruokia, puuroa, pinaattikeittoa tai -lättyjä, hernekeittoa (no, siinä on tainnut olla hieman lihaa joukossa), kasvispihvejä jne. Mutta siinä olet oikeassa että on väärin että osalle kouluruokailu on jo heti kymmenen jälkeen. Siinä ei ole mitään järkeä ja siitä saadaan kiittää nykyisiä jättikouluja. Ei sillä oikeasti ole mitään tekemistä sen kanssa miten ruuat toimitetaan, en kyllä millään usko että keskuskeittiö toimittaisi ruokia yhteen ja samaan kouluun tipottain, kyllä ne saman päivän ruuat tuodaan yhtä aikaa. Mutta kun rakennetaan usean sadan oppilaan jättikouluja, niin eihän ne oppilaat mahdu kaikki syömään yhdellä kertaa, tai edes parin tunnin aikahaarukassa, esim klo 11-13! En ymmärrä mikä logiikka on tämä nykyinen keskittämisen ja suuruuden ihannointi ja maksimointi. Lapset halutaan väkisin isoihin yksiköihin jotta "säästetään" ja ollaan niin tehokkaita, niin tehokkaita. Sitten lapset potee iltapäivällä päänsärkyä kun ruokailu on ollut jo heti aamulla, eikä aamiaisen jälkeen ole ollut nälkä, niin silloin on kouluruoka jäänyt syömättä. Toimintaa tehostetaan ilman että uhrattaisiin sekunttiakaan sille ajatukselle, että mitä varten ylipäätään tämä toiminta on olemassa. Argh. Olen niin vihainen tästä puusilmäisestä toiminnasta. Ja tuo ruokailu on vain yksi asia mikä näissä jättikouluissa mättää. Ja anteeksi avautuminen.

Mutta ap:n ongelmaan palatakseni, niin on todella ärsyttävää että suunniteltu ruokalista menee uusiksi sen takia, että joku on popsinut ruuat mahaansa. Ymmärrän ärtymyksen. Mutta minusta kuulostaa että ei nyt ihan normaalia ole että 2. ja 4. luokkalaiset lapset vetävät vieraassa kyläpaikassa puolet lasangevuoasta ja lisäksi vielä mustikkapiirakkaa. Varsinkin jos omat lapset eivät olleet syöneet niitä yhtään, samasta koulustahan lienee tulleet ja samat kouluruuat syöneet. Miksi vierailla lapsilla oli sudennälkä ja omilla ei? Tässä on nyt kaksi mahdollisuutta. Joko ap sun lapset eivät ole uskaltaneet sulle sanoa myös itse syöneensä noita ruokia, ja ovat keksineet syyttää vieraita lapsia asiasta. Tai sitten ne vieraat lapset elävät nälässä, eikä heillä ole kotona asiat hyvin. Koeta ensin selvittää olisiko mahdollista että omat lapset olisivat narranneet. Jos ei, niin sitten varmaan täytyy jollain tavalla saada selville, elävätkö lapset nälässä ja millä tavoin asiaan suhtaudut. Annatko olla ja varaat ruokaa reilusti myös näille nälkäisille vai teetkö esim huoli-ilmoituksen lastensuojeluun.

En ole ap, mutta eiköhän nuo liene aika eri aikaan tulleet koulusta. Meillä on myös 14-vuotias yläkoululainen, ja koulupäivä loppuu aina klo 14.15 tai klo 15. Kotona puoli puoli tuntia sen jälkeen. Toista se on noilla pikkukoululaisilla, kun koulupäivät on tyyliin klo 13 asti.

Koulustahan nuo on tulleet suoraan. Pitääkö huoli-ilmoitus tehdä, jos koululaisilla on koulupäivän jälkeen nälkä? Minusta se on ihan normaalia, että ruoka maistuu, etenkin jos löytyy lasagnet ja mustikkapiirakat. Ei se silti ole oikein, että toisten kaapit syödään tyhjäksi. Minulla riittäisi kantti kyllä sanoa, että kaverit saa syödä kotonaan. Luulen, että niiden kotona ei edes tiedetä, miten paljon ne ap:n huushollissa syö.

Lähinnä kiinnitin huomiota tuohon kun ap sanoi ettei omat lapset ole syöneet mitään "herkkuja" tai lasangea + mustikkapiirakkaa. Ei kai ne vieraat lapset ole keskenään ap:n huushollissa hengailleet? Luulisi että vieraat lapset ovat kuitenkin yhtä aikaa talon lasten kanssa päässeet koulusta, mutta sitten niillä talon lapsilla ei ole sudennälkä?

Vierailija
52/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri tuli aina meille koulun jälkeen, sai välipalaakin. Hänen äitinsä maksoi jotain pientä korvausta välipaloista äidilleni.

Vierailija
53/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on myös tämä että välipalaa tarjotaan myös kavereille ja ruokaa sitten syö jokainen kotonaan ellei ole erikseen muuta sovittu.

Eikö lapset syö koulussa ollenkaan jos koulupäivän jälkeen menee heti puoli vuokaa lasagnea?

Meillä kouluruoka jo klo 10 joten todellakin syövät lämpimän ruoan kun tulevat kotiin.

Vierailija
54/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkeitä ne vanhemmat jotka antavat lastensa syödä toisten luona. Ehdottomasti koulun jälkeen jokainen omaan kotiin välipalalle ja läksyt tekemään.

Minä en pidä törkeänä, jos tullaan koulun jälkeen, mutta jos ei tajuta lähteä! En ota erästä oman tyttäreni kaveria meille kuin harvoin, koska se on aina viiteen tai kuuteen asti ja sitten vasta vanhemmat hakevat. Ei syö pelkästään välipalaa vaan nurkuaa päivällisruokaa joka kerta. Meillä on päivällinen noin klo 17 jälkeen. Viimeksi pidin ruuan uunissa piilossa, koska oli riittävästi vain omalle väelle. Tyttö söi meillä omenan, jogurtin, täytetyn sämpylän ja olisi vielä syönyt sitä ruokaakin. Kävi keittiön ovella monta kertaa kehumassa, miten hyvältä tuoksuu. Minä olen äitiyslomalla kotona ja tulot on pienemmän kuin yleensä, ei meillä riitä rahaa ruokkia ylimääräisiä suita.

Vierailija
55/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tällaisia lapsia. Ei mulla ois tullut mieleenkään syödä välipalaksi tuollaista jos kaverin luokse koulun jälkeen mentiin:D miten kehtaavat toisen lasagnet ym. syödä välipalaksi? Eivätkö itse ymmärrä ettei ole asiallista tuollainen käytös?

Vierailija
56/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tääl on semmosiakin vanhempia, jotka ei päästä koskaan lapsia heille riehumaan ja sotkemaan, mutta lähettävät kyllä omat pentunsa jatkuvasti muiden luokse riehumaan ja sotkemaan.

Osalle lasten kavereista onkin pitänyt sanoa, että tänne ei enää tarvii tulla kerta meidänkään lapset ei koskaan pääse heille, ja sama meininki pitää tietysti olla, on ruokaa ja juomaa, päästetään luistaa sotkujen siivouksesta yms.

Vierailija
57/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaveri tuli aina meille koulun jälkeen, sai välipalaakin. Hänen äitinsä maksoi jotain pientä korvausta välipaloista äidilleni.

Tämä on eri asia.

Ruoka on kallistunut niin valtavasti, etten kyllä säännöllisesti koulun jälkeen alkaisi syöttää edes sitä välipalaa vieraille lapsille, leipä päällisineen, jogurtit ja hedelmät maksavat pitkän pennin, meillä on aika tiukka ruokabudjetti jo nykyiselläänkin.

Ja jos kerran ap on jo sanonut lapselleen mitä saisi tarjota mutta lapsi syöttää silti vieraille perheet ruuat ja leivonnaiset niin tuossa kohtaa kyläilykielto on selkeämpi kuin alkaa rajoittaa ruoka-aineita.

Vierailija
58/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kielto ettei kaverit tule koulusta suoraan teille. Sano lapsellesi, että kotiin tullaan yksin ja on välipala- ja läksyrauha. Sitten kaverit voi tulla.

Näin.

Miksi ihmeessä tästä ketjusta on saatu kaksisivuinen, kun ainoa oikea toimintamalli on tämä. 

Jokainen menee koulusta omaan kotiinsa syömään, kyläilyt sitten myöhemmin, jos kyläillään.

Ei ole ainoa oikea malli.

Me asutaan maalla joten kaverit tulevat aina koulusta suoraan koulukyydillä.

Vierailija
59/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle voi sanoa ettei kavereita saa tuoda silloin kun vanhemmat eivät ole kotona. Juuri tuon takia kun ei kukaan ole valvomassa mitä siellä tehdään.

Vierailija
60/95 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen tällaisia lapsia. Ei mulla ois tullut mieleenkään syödä välipalaksi tuollaista jos kaverin luokse koulun jälkeen mentiin:D miten kehtaavat toisen lasagnet ym. syödä välipalaksi? Eivätkö itse ymmärrä ettei ole asiallista tuollainen käytös?

On tosiaan erikoista, siksi ehdotinkin tuossa että ap varmistaa ensin ettei ole kuitenkin olleet omat lapset asialla. Ja jos tosiaan vieraat lapset noin käyttäytyy, niin niillä on niin kova nälkä (ja ne tietää etteivät kotona saa ruokaa) että se peittoaa häpeän tunteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi