65 neliöinen kaksio äidille ja 3 lapselle
Avioeron osituksessa saamani rahasumma on sellainen jolla saisin kotipaikkakunnastamme rivitalo kaksion edullisella kk vastikkeella. Olen yhtä käynyt katsomassa. Lapset iältään 5-8 ja 10 v, poikia. Tähänkin asti ovat asuneet samassa huoneessa 3 kerroksisessa kerrossängyssä nukkuen (vaikka olisi tilaa ollut erilläänki. Olla)
Onko palstalla ihmisiä jotka asuneet näin? Itse ajattelin oman sänkyni sijoittaa olohuoneeseen. Kaikki huoneet erillisiä omia tilojaan mikä mielestäni hyvä juttu. (Olohuone/keittiö/makuuhuone)
Haluaisin oman asunnon kävelymatkan päästä exän luota. Siellä lapset tulevat asumaan 250 neliöisessä omakotitalossa omissa huoneissaan, onhan kontrasti aika iso mutta olen pienituloinen (laitoshuoltajana) , se on jo iso helpotus ettei tarvitse asuntolainaa maksella kuin vain vastike joka sisältää veden ja sähkö.. paljon yhteishuoltajuuskuviossa ollaan ajateltu että lapset voivat koulun jälkeenkin tulla luokseni ja esim mennä yöksi isällensä, mun työaika kun on 7-14, isällä myöhempiä työaikoja.. ja sitten mulla vkl vapaita niin voivat tulla luokseni kun ex mies töissään jne
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai mä luulin et vkl on " viikolla vapaita".
Ei hyvää päivää. Vkl on ihan normaali lyhenne viikonlopulle!
No en valitettavasti tunne moniakaan lyhenteitä. Sit se pää keksii, mitä ne vois tarkottaa.
Kyllähän toi järjestely toimii, jos lapset pystyvät huoneen jakamaan. Kaappitila voi koitua ongelmaksi, mutta jos saat olohuoneeseen omat vaatteesi ja lapsilla vain vähän vaatteita luonasi niin onnistuu. Jonkun sortin seinäsänky, minkä saa sohvan päälle on varmaan kätevin ratkaisu olohuoneeseen. Vuodesohvakin ok, mutta silloin joutuu usein säätämään petivaatteiden kanssa.
nappi kirjoitti:
Hei,
Ihan OK neilioiden mukaan. Hyva jos keittio on erillinen tila. Sina voit tehda omasta sangysta ikaankuin sohvan jolloin "sun" huone on paivisin oikea olkkari.
Kun pojat kasvaa niin ongelmia voi tulla koska ikaero painaa enemman ja yksityisyyden tarve lisaantyy. Kiva jos isansa luona saavat omat huoneet.
Eli musta ihan ok. Mulla on kolme tyttoa ja he nukkuivat pitkaan samassa huoneessa, vanhin sai oma huoneen ja on linnottautunut sinne siita lahtien kuin taytti 13.
Sopu sijaa antaa on mun mielipide :)
Hei! Kiitos sinulle kun vastasit kysymykseeni, tuntuu että
Muut tarttuivat nyt kaikkeen muuhun kuin itse asiaan. :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
nappi kirjoitti:
Hei,
Ihan OK neilioiden mukaan. Hyva jos keittio on erillinen tila. Sina voit tehda omasta sangysta ikaankuin sohvan jolloin "sun" huone on paivisin oikea olkkari.
Kun pojat kasvaa niin ongelmia voi tulla koska ikaero painaa enemman ja yksityisyyden tarve lisaantyy. Kiva jos isansa luona saavat omat huoneet.
Eli musta ihan ok. Mulla on kolme tyttoa ja he nukkuivat pitkaan samassa huoneessa, vanhin sai oma huoneen ja on linnottautunut sinne siita lahtien kuin taytti 13.
Ap
Kyllähän mäkin vastasin asiaan, että en muuttaisi kolmen lapsen kanssa noin pieneen asuntoon.
Varmasti vielä mahtuisitte hyvin, mutta esikoinen on pian iässä jossa tarvitaan omaa rauhaa. Toisaalta sitä on isän luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nappi kirjoitti:
Hei,
ApKyllähän mäkin vastasin asiaan, että en muuttaisi kolmen lapsen kanssa noin pieneen asuntoon.
Sori en kerinnyt kaikkea lukemaan mitä tullut. Kiinnostaa mikä sulle asumisessa tuli ongelmiksi?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nappi kirjoitti:
Hei,
ApKyllähän mäkin vastasin asiaan, että en muuttaisi kolmen lapsen kanssa noin pieneen asuntoon.
Minäkin vastasin, että voi toimia jonkun aikaa, muttei ehkä pidempään.
Ap ei piittaa kuin siitä, mikä tukee hänen omaatoivettaan asiasta. Miksi siis edes kysyä?
Tuli mieleen olisiko seudulla sattumalta asumisoikeusasuntoja? Jos saisit ostettua asumisoikeuden halvemmalla vaikka kolmioon? Sekin mahdollisuus kannattaa tarkistaa.
Tuon kaksion neliömäärä kuulostaa ihan hyvältä mutta vähän hassua, ettei siinä olekaan kahta edes pientä makuuhuonetta. Ilmeisesti olohuone on tilava. Vanhin poika alkaa kuitenkin kohta kaivata omaa rauhaa. Mielestäni lapsillakin täytyy teini-iästä lähtien olla oikeus myös yksityisyyteen ja omaan huoneeseen.
Tuttu asui avioeron jälkeen kolmiossa niin että kolmesta lapsesta kaksi yhdessä makkarissa ja äiti nukkui kolmannen pojan huoneessa. Ei mikään ihannetilanne mutt minkäs teet jos ei ole varaa isompaan kämppään. Itse ehkä yrittäisin nukkua olkkarissa että lapsilla olisi enemmän tilaa, mutta sitten se on hankalaa jos löytää uuden kumppanin.
Vierailija kirjoitti:
Miks ne lapset ennen on nukkunu kerrossängyssä samassa huoneessa ja nyt miehen luona omissa huoneissaan? Muutatko siis itse pois tuolta 250 neliön kodista?
Lueppas nyt uudelleen ja koeta ymmärtää lukemasi!
Minusta kuulostaa pienelle. 3 h ja 70 neliötä varmaan toimisi jo. Ne lapset kun ei kutistu vaan kasvavat. Sitten, jos tosiaan ihan lähellä isän taloa, ja voivat yöpyä halutessaan aina siellä, niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei vuokra-asunto?
Astu kannustinloukkuun, saat hyvän asumistuen eron jälkeen.
Mulla eron jälkeen kaksi alaikäistä lasta, kolmio, vuokra 650€, asumistuki melkein 400€.
Omaankin asuntoon saa asumistukea jos tarvii, lue kelan sivut!
Vierailija kirjoitti:
Siis nehän siitä huolimatta tulis arkisin ehkä sun luo, on sulla vapaata tai ei, jos mies myöhempään töissä. Lapsethan ovat koulussa päivisin.
Et ole kuullut avaimista?
Miksrosta?
Puhelimista?
ma oon sita mielta etta asunto kannattaa ostaa (vaikka olisi ehka pienempi kuin vuokralla olisi ) ennemmin kuin maksaa vuokraa. Sekin on mahdollista etta ajan kanssa pojat menee sun ja isansa kodin valia vapaasti ja eivat valttamatta yovu kaikki kolme aina samassa paikassa. Ja sen lisaksi isansa luona saavat kaikki omat huoneet.
Ma luulen etta lapsille kodisssa tarkeinta on hyva fiilis eika neiliot. aika harvoin aikuiset ihmiset muistelee sita kuinka kivaa oli lapsena kun oli iso talo tai asunto, enemmin sita muistaa oliko kotona kiva olla ja puuhastella perheen kanssa.
Ihan hyvä ratkaisu. Toimii varmasti muutaman vuoden ja sitten voi miettiä olisiko varaa vähän isompaan asuntoon, jos neliöt tuntuvat liian pieniltä. Sinun ei tarvitse ottaa nyt lainaa ja vastike on pieni, joten jonkun verran saattaa jäädä säästöönkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nappi kirjoitti:
Hei,
Sori en kerinnyt kaikkea lukemaan mitä tullut. Kiinnostaa mikä sulle asumisessa tuli ongelmiksi?
Ap
Ei mulla ollut ongelmia asua 60 neliöisessä kaksiossa, mutta mä asuin siinä yhden lapsen kanssa. Kolmen lapsen kanssa haluaisin vähintään kolmion.
Nappi kirjoitti:
ma oon sita mielta etta asunto kannattaa ostaa (vaikka olisi ehka pienempi kuin vuokralla olisi ) ennemmin kuin maksaa vuokraa. Sekin on mahdollista etta ajan kanssa pojat menee sun ja isansa kodin valia vapaasti ja eivat valttamatta yovu kaikki kolme aina samassa paikassa. Ja sen lisaksi isansa luona saavat kaikki omat huoneet.
Ma luulen etta lapsille kodisssa tarkeinta on hyva fiilis eika neiliot. aika harvoin aikuiset ihmiset muistelee sita kuinka kivaa oli lapsena kun oli iso talo tai asunto, enemmin sita muistaa oliko kotona kiva olla ja puuhastella perheen kanssa.
Teininä saattavat kyllä viihtyä paremmin isänsä luona, teini-ikään asti toimii juuri noin mutta teini kaipaa yleensä omaa rauhaa ja tilaa. Eihän tämä välttämättä mitään haittaa tietenkään.
Tuossahan on se riski kun isä asuu lähellä isossa talossa ja siellä on kaikille lapsille oma huone, että lapset alkavat viihtymään paremmin isänsä luona pelkästään tilan ja yksityisyyden takia. Pyrkisin itse tuossa tilanteessa löytämään edes kahden makuuhuoneen asunnon, jossa äiti voisi nukkua olohuoneessa, vaikka se olisi vuokra-asunto. Vuokralla voisi asua pari vuotta ja sitten katsoa tilannetta uudestaan? Tarvitseeko asunnon olla samantien sellainen, jossa asutaan kymmeniä vuosia?
Onko siellä vaikka Saton halpoja vuokra-asuntoja? Tai voisitko ajatella hakevasi vaikka kokeeksi kaupungin vuokra-asuntoa, koska todennäköisesti sinulle tarjottaisiin sellaista avioerotilanteen takia. Hyvällä tuurilla sinulle saatettaisiin tarjota kaupungilta vaikka vuokraltaan edullista rivitaloneliötä. Haittaisiko väliaikaisesti vuokralla asuminen mitään, kun voisit säästää rahojasi hankkiaksesi asunnon sitten joskus myöhemmin, kun tilanne on selvempi.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen olisiko seudulla sattumalta asumisoikeusasuntoja? Jos saisit ostettua asumisoikeuden halvemmalla vaikka kolmioon? Sekin mahdollisuus kannattaa tarkistaa.
Tuon kaksion neliömäärä kuulostaa ihan hyvältä mutta vähän hassua, ettei siinä olekaan kahta edes pientä makuuhuonetta. Ilmeisesti olohuone on tilava. Vanhin poika alkaa kuitenkin kohta kaivata omaa rauhaa. Mielestäni lapsillakin täytyy teini-iästä lähtien olla oikeus myös yksityisyyteen ja omaan huoneeseen.
Asumisoikeusasuntoja on, mutta niissä on korkeat kk kulut. Ensin laitan rahani asuntoon kiinni ja sitten vielä makselen kalliita kk eriä.. ei kiitos. Haluan kk tasolla arkeeni pienemmät menot jotta voisin tarjota lapsilleni puuhaa kodin ulkopuolellakin erinäisten harrasteiden muodossa.
Ap
Huoh. Ehkä mies ei vaan halunnut jäädä muistojen keskelle edelliseen kotiin asumaan. Suotakoon se miehelle.