Kokemuksia työkyvyttömyyseläkkeestä? Kannattiko?
Olen äskettäin sairastunut vakavaan sairauteen. Ennuste on sinällään ihan hyvä mutta lääkkeitä pitää syödä loppuikä ja väsymys on ihan lamauttavaa. Pohdin tässä ettei työnteosta oikein tule mitään. Pääsenkö sairaseläkkeelle ja kannattaako?
Kommentit (33)
Minä jouduin eläkkeelle masennuksen ja pakko-oireisen häiriön takia.
Vierailija kirjoitti:
Minua joskus mietityttää teidän: ei pääse eläkkeelle kommentit. Mitä kuntoutustoimia sinulle järjestetty, oletko osallistunut tai itse niitä vaatinut jos ei ole ehdotettu. Eläkkeelle ei pääse ilman näitä toimia vaikka olisi kuinka sairas. Asia pitää "todeta" esim. niin, että uudelleen koulutus ei onnistunut, mutta sinne kpuluun pitää hakea ja lähteä. Ihan turha kotona itkeä jos ei itse tee asialle mitään.
No minulla todettu molemmat asiat, mutta ei, eläkettä ei heru. Minulla on lisäksi useita erikoislääkäreiden lausuntoja työkyvyttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse kannattamisesta, vaan kyvystä tehdä töitä. Jos selviät jotenkuten arjen askareista, mutta et pysty tekemään työpäivää loppuun tai edes menemään säännöllisesti töihin (esim kivut), et ole työkykyinen. Jos et selviä kotonakaan, tarvitset avustajan.
Minä selviä arjen askareista vain puolison avulla. Työtä en pysty tekemään. Kuntoutus ei auta, uudelleenkouluttautuminen ei auta. Eläkettä ei myönnetä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka sairastan parantumatonta fyysistä sairautta, jonka vuoksi olen invalidi. Elämäni on rajoittunut neljän seinän sisään. Lisäksi mieli on hajonnut, mutta nämäkään yhdessä ei kelan eikä eläkevakuutuslaitoksen mukaan ole työkyvyttömyyttä. Minulla on takana sen verran työvuosia jo että eläkkeelle ei päästetä, koska yhteiskunnalle on halvempaa roikottaa minua työttömänä työkyvyttömänä työnhakijana.
Minkä ikäinen olet?
Ei sinne TKE:lle pääse muuten kuin jos on päässä vikaa eli ICD:n F-koodeilla. Mulla on ainakin viisi erilaista E-koodia, jotka eivät oikeuta edes puolikkaaseen eläkkeeseen. Ovat kuulemma niin tavanomaisia sairauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne TKE:lle pääse muuten kuin jos on päässä vikaa eli ICD:n F-koodeilla. Mulla on ainakin viisi erilaista E-koodia, jotka eivät oikeuta edes puolikkaaseen eläkkeeseen. Ovat kuulemma niin tavanomaisia sairauksia.
Ei pääse. Edes skitsofrenialla ei välttämättä pääse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään päässyt työkyvyttömyyseläkkeelle, vaikka sairastan parantumatonta fyysistä sairautta, jonka vuoksi olen invalidi. Elämäni on rajoittunut neljän seinän sisään. Lisäksi mieli on hajonnut, mutta nämäkään yhdessä ei kelan eikä eläkevakuutuslaitoksen mukaan ole työkyvyttömyyttä. Minulla on takana sen verran työvuosia jo että eläkkeelle ei päästetä, koska yhteiskunnalle on halvempaa roikottaa minua työttömänä työkyvyttömänä työnhakijana.
Minkä ikäinen olet?
Vanha. Tarkemmin en kerro. Työvuosia kertynyt paljon.
Vierailija kirjoitti:
Minua joskus mietityttää teidän: ei pääse eläkkeelle kommentit. Mitä kuntoutustoimia sinulle järjestetty, oletko osallistunut tai itse niitä vaatinut jos ei ole ehdotettu. Eläkkeelle ei pääse ilman näitä toimia vaikka olisi kuinka sairas. Asia pitää "todeta" esim. niin, että uudelleen koulutus ei onnistunut, mutta sinne kpuluun pitää hakea ja lähteä. Ihan turha kotona itkeä jos ei itse tee asialle mitään.
Kyllä kuntoutusselvityksessä voidaan todeta että ihminen ei ole kuntoutettavissa tai sairauden vuoksi kuntoutuksen aloittaminen tai edes kokeilu ei ole mahdollista.
Eläke yleensä aina pienempi kuin saisit palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pääse. Edes skitsofrenialla ei välttämättä pääse.
Minun veljeni ei pääse. On ainakin kerran vuoteen suljetulla psykoosista, mutta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuntoutusselvityksessä voidaan todeta että ihminen ei ole kuntoutettavissa tai sairauden vuoksi kuntoutuksen aloittaminen tai edes kokeilu ei ole mahdollista.
Tämä. Lisäksi voidaan todeta, ettei uudelleenkouluttautuminen ole mahdollista. Silti kela hylkää työkyvyttömyyseläkehakemuksen erikoislääkäreiden lausunnoista huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Eläke yleensä aina pienempi kuin saisit palkkaa.
Eiköhän tämän tiedä jokainen.
Kroonisista sairauksista ei yleensä pysty kuntoutumaan, vaan ne pahenevat hiljalleen.