Miksi joku jättää äänestämisen viime tinkaan eli vaalipäivään?
Minä ainakin haluan ehdottomasti äänestää ja siksi käyn aina äänestämässä ennakkoon. Ei ole tapana jättää asioita viime tinkaan. Kun siinä on vielä se juttu, että ennakkoäänestyspäivänä saa äänestää ainoastaan yhdessä merkitystä paikassa, joten jos jostain syystä et ole kotipaikkakunnalla vaalipäivänä, niin sitten jää äänestäminen kokonaan välistä. Tai jos on vaikka sairaana vaalipäivänä. Ja niitä ennakkoäänestyspaikkoja on ainakin isoissa kaupungeissa joka kadun kulmalla ja ostoskeskuksissa. Sen kun vaan kävelee sinne vaikka kauppareissun yhteydessä.
Kommentit (34)
Äänestän ennakkoon kauppareissun yhteydessä, siellä on ennakkoäänestyspaikka. On liian virallista ja jäykkää varsinaisena vaalipäivänä.
Koen ne ennakkoäänestyspaikat kaoottisina eikä mulle ole koskaan käynyt niin, että en olisikaan vaalipäivänä siellä missä pitäisi.
Minä äänestän aina varsinaisena äänestyspäivänä, koska sitä varten toimitsijat ovat siellä koululla. Minusta ennakkoäänestys on niille muutamille harvoille jotka ovat äänestyspäivänä matkoilla tai juuri muuttaneet kauas äänestyspaikastaan. Ennakkoännestyksessä on myös kaikenlaista ylimääräistä säätöä, kuoritusta ja muuta, josta seuraa yhteiskunnalle turhia kustannuksia.
Ap, otapa asioista selvää. Ennakkoon voit äänestää vaikka toisella puolella vaalialuetta, mutta varsinaisena vaalipäivänä vain siinä sun omalla vaalipaikalla, mikä siihen saatelappuun on laitettu. Itse asun Pirkanmaalla eteläosissa ja voin ennakossa äänestää vaikkapa Pirkanmaan pohjoisosissa, mutta varsinaisena vaalipäivänä vaan tuossa minulle osoitetussa vaalipaikassa, joka sijaitsee muuten ihan kotini naapurissa. Itse haluan ainakin kuunnella ja katsella ne suuret vaalikeskustelut viimeisellä viikolla ennen vaalipäivää.
Ennakkoäänessä on nimesi kuoren päällä. Vaalipäivänä se menee anonyymisti suoraan isoon kasaan.
Mitä ihmeen väliä sillä on milloin kukakin äänestää???? Kunhan äänestää.
Christiiina kirjoitti:
On saamattomuutta jättää äänestäminen viime tinkaan. Kerrankin oli eurovaalipäivä ja olin menossa serkun luokse yökylään
On typeryyttä ja suunnittelukyvyn puutetta lähteä yökylään, jos on aikonut juuri silloin mennä myös äänestämään.
Turhaa haukut muita, jos itsekin olet tollo.
Vaalit voi myös nähdä demokratian juhlana. Vaalipäivänä äänestämisessä on enemmän tunnelmaa.
Vaaleissa äänestäminen on minulle suuri sydämen asia ja haluan tehdä sen mahdollisimman seremoniallisesti. Valmistaudun vaalipäivään katsomalla kaikki mahdolliset vaalitentit. Äänestyspäivänä pukeudutaan lähikauppa-asua siistimmin, haetaan äänestyspaikalla käynnin yhteydessä jotain tuoretta leipomosta ja keitetään äänestämisen jälkeen kotona vaalikahvit. Illemmalla syödään hyvin ja siirrytään sitten olohuoneen puolelle kisakatsomoon nauttimaan virvokkeita. Vasta tuloslähetysten loputtua yömyöhään nukkumaan.
Mäkin olen viime vuosina äänestänyt ennakkoon - koska se on helpompaa, kun sen voi tehdä vaikka kauppakäynnin yhteydessä ja ennen kaikkea siksi, että ainakin kykenee äänestämään, ettei siis sairastu juuri kriittisellä hetkellä. Mutta monissa, monissa vaaleissa äänestin virallisena päivänä, ja kyllä siinä mielestäni oli sitä jotain erityistä tunnelmaa kieltämättä. Molempi parempi, kunhan vaan äänestää!
Tunnelman takia. Ikinä en ole ollut sairaana niin että en olisi päässyt äänestämään.
On hyvä katsoa loppuun asti, tuleeko ehdokkaasta esille viime tingassa uutta ratkaisevaa tietoa. Esim viime europarlamentinvaaleissa tuli aivan lopussa erään ehdokkaan osalta julki, että hän on nuorena tappannut kissan ja rattijuoppoillut.
Vierailija kirjoitti:
Vaaleissa äänestäminen on minulle suuri sydämen asia ja haluan tehdä sen mahdollisimman seremoniallisesti. Valmistaudun vaalipäivään katsomalla kaikki mahdolliset vaalitentit. Äänestyspäivänä pukeudutaan lähikauppa-asua siistimmin, haetaan äänestyspaikalla käynnin yhteydessä jotain tuoretta leipomosta ja keitetään äänestämisen jälkeen kotona vaalikahvit. Illemmalla syödään hyvin ja siirrytään sitten olohuoneen puolelle kisakatsomoon nauttimaan virvokkeita. Vasta tuloslähetysten loputtua yömyöhään nukkumaan.
Juurikin näin. Ilmassa on suuren juhlan tuntua. Täytyy juhlistaa arkeaan aina kun voi.
Vierailija kirjoitti:
Jo on tärkeetä! Voi luoja.
Äänestän koska äänestän tai olen äänestämättä, ei kuulu kenellekään.
Lahjoitan vaalipäivänä myös hyväntekeväisyyteen. Siitä on muodostunut traditio. En ole huomannut, että ennakkoäänestyspaikoilla olisi keräyslippaita.
Mutta muistan kyllä erään vaalipäivän, kun oli todella huono keli, minä olin sairas ja vaalipaikalle noin kilometri matkaa jäisiä katuja pitkin (ylä- ja alamäkiä) . Silloin toivoin, että olisin äänestänyt ennakkoon. Siinä mielessä ymmärrän aloittajan pointin.
Minusta on jännää nähdä se alakoulun voimistelusali jossa äänestän. Ei sinne tällainen keski-ikäinen mies muuten pääse.
Vierailija kirjoitti:
On hyvä katsoa loppuun asti, tuleeko ehdokkaasta esille viime tingassa uutta ratkaisevaa tietoa. Esim viime europarlamentinvaaleissa tuli aivan lopussa erään ehdokkaan osalta julki, että hän on nuorena tappannut kissan ja rattijuoppoillut.
Juuri tuon katin takia äänestinkin kys henkilöä.
On saamattomuutta jättää äänestäminen viime tinkaan. Kerrankin oli eurovaalipäivä ja olin menossa serkun luokse yökylään ja serkkuni tuli hakemaan minua samalla kun hönellä oli muutakin asiaa minun asuinpaikkakunnallani, ja hän oli aikeissa paluumatkalla kotiin käydä kaupungintalolla äänestämässä ja hän oli laskenut, että hän just ja just 20min ennen äänestyksen päättymistä ehtii käydä siellä, mutta ei hän sitten ehtinytkään. Ikään kuin ei olisi sen reilun viikon aikana, Kun ennakkoäänestys oli meneillään, voinut käydä heittää ääntä. Eihän sinne edes ole koskaan jonoja.