Vanhemman kesäloma ja reissut
Meillä.on ollut tapana aina matkustella, kun minulla on kesäloma. Nyt molemmat nuoret ovat kesätyöiässä ja ovat hakeneet sieltä sun täältä kesätöitä. Olen varannut jo viime vuoden puolella kesälle parin viikon lomareissun koko perheelle. Ja nyt "heräsin" siihen, että entä jos nuori saakin töitä koko kesäksi.. en saa euroja takas, niin nuori joutuis pyytämään palkatonta, onko työnantajan edes pakko myöntää sitä?
Ei hitsi, onko tässä nyt monta kesää sit edessä, että joutuu kotona olemaan lomat.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan ei ole pakko myöntää palkatonta lomaa, etenkään jos lomasta ei ole mainittu ennen paikan vastaanottamista. Etenkin kesätyöt ovat usein todella lyhytkestoisia, niin en kyllä itse palkkaisi nuorta, joka jo heti kättelyssä haluaa lomaa kesätyöaikana. Useinhan kesätyöläiset juuri paikkaavat muiden lomia.
Meillä on kyllä tosi paljon annettu palkattomia lomia, kun kaverit on niitä tarvinneet.
No alapeukuttaja, alapeukutitko vaan sen takia, että olet kateellinen, kun jossain annetaan omaa lomaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo!!!: Nuori vain ilmoittaa jo kesätöihin mennessä että olen sen ja sen viikon perheen kaa kreikassa. Matka on jo varattu.
Tämä on oikea tulokulma tulla nuoren (kesä)töihin, ensin kertoo milloin haluaa lomailla ja sitten vasta sanoo "huomenta", "tästä se lähtee" niin kuin Juice sanoi.
Joskus vaan on niin, että loma on varattu etukäteen. Ei se yleensä kaadu yhteen viikkon se kesätyö.
Itse asiassa monesti saattaa kaatua, etenkin kun hakijoita on enemmän kuin tarpeeksi. Kuka silloin palkkaisi nuoren, joka ilmoittaa tarvitsevansa viikon tai pari lomaa 2 kuukauden työpaikasta?
Kesälomathan ovat usein kesäkuun alusta syyskuun alkuun, ei siinä yksi viikko paljoa paina. Näin ainakin kaikilla omilla opiskelukavereillani. Palaavat kotipaikkakunnilleen kesäksi töihin.
Niin, yliopistossa varmaan, mutta aitä nuoremmat jatkavat opiskelua jo viimeistään elokuun puolessa välissä, joten useimmiten työpaikat kattaa kaksi kuukautta. Jos taas ap:n lapset ovat yliopistoikäisiä, niin nyt viimeistään oliai hyvä aika antaa heidän itsenäistyä eikä paapoa kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haloo!!!: Nuori vain ilmoittaa jo kesätöihin mennessä että olen sen ja sen viikon perheen kaa kreikassa. Matka on jo varattu.
Tämä on oikea tulokulma tulla nuoren (kesä)töihin, ensin kertoo milloin haluaa lomailla ja sitten vasta sanoo "huomenta", "tästä se lähtee" niin kuin Juice sanoi.
Joskus vaan on niin, että loma on varattu etukäteen. Ei se yleensä kaadu yhteen viikkon se kesätyö.
Tuossa puhuttiin kahdesta viikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajan ei ole pakko myöntää palkatonta lomaa, etenkään jos lomasta ei ole mainittu ennen paikan vastaanottamista. Etenkin kesätyöt ovat usein todella lyhytkestoisia, niin en kyllä itse palkkaisi nuorta, joka jo heti kättelyssä haluaa lomaa kesätyöaikana. Useinhan kesätyöläiset juuri paikkaavat muiden lomia.
Meillä on kyllä tosi paljon annettu palkattomia lomia, kun kaverit on niitä tarvinneet.
No alapeukuttaja, alapeukutitko vaan sen takia, että olet kateellinen, kun jossain annetaan omaa lomaa?
En, vaan typerän yleistyksen takia🤷
Toiset työnantajat ymmärtää sen, ettei se nuori ole saanut pitää lomaa opiskellessa ja ymmärtävät, että tämä yksi viikko voi olla hyvinkin tärkeä nuoren jaksamiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. 10 v pyöritin lehtimyyntitoimistoa. Joka kesä oli paljon nuoria kesätyöntekijöitä. Joku oli töissä 1 päivän, joku viikon, mutta jotkut olivat koko kesän, tai esim juuri sen 2 kuukautta. (Kesä-heinä). Fiksu nuori kun tuli haastatteluun sanoi että voi olla töissä koko kesän, mutta juhannuksen jälkeisen viikon hän olisi perheen kanssa kreetalla , matka jo tammikuussa varattu tms. Jokaiselle annoin viikon loman ja jokaisen heistä otin töihin. Toki lehtipuolella otettiin lähes kaikki :)
Ajat on muuttuneet ja todellakaan kaikki halukkaat eivät saa kesätöitä. Ne jotka jäävät ilman, ovat näitä lomien vaatijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, vaan typerän yleistyksen takia🤷
Mikä tuossa oli yleistystä? Meillä on näin. Meillä.
Vierailija kirjoitti:
Toiset työnantajat ymmärtää sen, ettei se nuori ole saanut pitää lomaa opiskellessa ja ymmärtävät, että tämä yksi viikko voi olla hyvinkin tärkeä nuoren jaksamiselle.
Varmaan ymmärtääkin, ja antaa siten tälle nuorelle mahdollisuuden lomailla koko kesän kuten haluaa ja palkkaa jonkun, joka ei tarvitse sitä lomaa.
Olet siis varannut jo parin viikon loman, tod.näk olet maksanut toki vasta varausmaksun. Mutta Et nyt ole ihan ajatellut asiaa loppuun asti, tai olet ajatellut nyt vain itseäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä.on ollut tapana aina matkustella, kun minulla on kesäloma."
Ja jos ap:llä ei ole lomaa niin sitten ei matkustella, niinkö?🤣
Niin? Luuletko että lapset keskenään lähtevät johonkin jos vanhempi on töissä?
Meillä < minä, minä, minä, eikö muiden mielipiteillä ole teillä sijaa?
Vierailija kirjoitti:
Olet siis varannut jo parin viikon loman, tod.näk olet maksanut toki vasta varausmaksun. Mutta Et nyt ole ihan ajatellut asiaa loppuun asti, tai olet ajatellut nyt vain itseäsi.
Tämä
Vierailija kirjoitti:
Voi onnistua, jos onnistuu. Oma jälkeläinen oli vuosia sitten pari viikkoa töissä, parin viikon tauko lomamatkan vuoksi ja sitten pari viikkoa töissä. Se vaati melkoiset selvittelyt, mutta arvostan, että nuori hoiti koko asian itse.Kyseessä oli julkinen kesätyönantaja. Itse ilmoittaisin työnantajana tuolla asenteella tulevalle, että työstä kieltäytyminen on irtisanomisen peruste ja että voi olla töissä lomaan asti, mutta ei kannata pyytää työtodistukseen arvostelua eikä tulevina vuosina ollenkaan töihin tähän työpaikkaan ellei kyseessä ole sitten työpaikka, jonne on vaikea saada työntekijöitä. Eri asia, jos asiasta sovitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on näin hyvä tilanne niin miksi sitten olet huolissasi tilanteesta?
Ei tietenkään työnantajan ole pakko myöntää palkatonta lomaa. Haloo, kyse on KESÄTYÖSTÄ, jota tehdään kesällä eikä liehuta lomamatkoilla ja festareilla.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kysyn, onko tiedossa joku ajankohta, jolloin olisi tarvetta lomalle. Osa vanhemmista on kuten ap eli ei tajua sitä, että nuoren kesätyö on oikeasti kesätyö, se ei ole kuin koulu, jonne vain ilmoitetaan, että me lähdetään Kreikkaan. En halua rangaista nuorta siitä, että hänellä on yksinkertaiset vanhemmat.
Tosin toistaiseksi kukaan yli 18v ei ole sanonut, että on tarvetta koko viikon lomalle, mutta esim. serkun häät toisella puolen Suomea on sellaiset, että perjantaina voi olla palkaton vapaa. Ja tietty festareista keskustellaan, että työnantajan mielestä yksi vapaapäivä viikonlopun lisäksi saa luvan riittää. Alle 18v ikäisillä on joskus ollut tiedossa se, että lähdetään viikoksi ulkomaille eikä matkaa voi perua. Silloin 6 vko mittaiseksi toivottu kesäpesti saattaakin olla vain 3 vko.
Vierailija kirjoitti:
Silloin se kannattaa sijoittaa työsuhteen päätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin se kannattaa sijoittaa työsuhteen päätteeksi.
Juuri näin. Ei ole työnantajan asia pitää huolta nuoren jaksamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Meillä.on ollut tapana aina matkustella, kun minulla on kesäloma."
Ja jos ap:llä ei ole lomaa niin sitten ei matkustella, niinkö?🤣
Niin? Luuletko että lapset keskenään lähtevät johonkin jos vanhempi on töissä?
Pääsääntöisesti lapsilla on kaksi vanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ja työnantaja vaan ilmoittaa, että voit aloittaa lomailusi saman tien. Tulijoita kesätöihin kyllä riittää.
Juuri näin. 10 v pyöritin lehtimyyntitoimistoa. Joka kesä oli paljon nuoria kesätyöntekijöitä. Joku oli töissä 1 päivän, joku viikon, mutta jotkut olivat koko kesän, tai esim juuri sen 2 kuukautta. (Kesä-heinä). Fiksu nuori kun tuli haastatteluun sanoi että voi olla töissä koko kesän, mutta juhannuksen jälkeisen viikon hän olisi perheen kanssa kreetalla , matka jo tammikuussa varattu tms. Jokaiselle annoin viikon loman ja jokaisen heistä otin töihin. Toki lehtipuolella otettiin lähes kaikki :)