Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemman kesäloma ja reissut

Vierailija
05.03.2023 |

Meillä.on ollut tapana aina matkustella, kun minulla on kesäloma. Nyt molemmat nuoret ovat kesätyöiässä ja ovat hakeneet sieltä sun täältä kesätöitä. Olen varannut jo viime vuoden puolella kesälle parin viikon lomareissun koko perheelle. Ja nyt "heräsin" siihen, että entä jos nuori saakin töitä koko kesäksi.. en saa euroja takas, niin nuori joutuis pyytämään palkatonta, onko työnantajan edes pakko myöntää sitä?

Ei hitsi, onko tässä nyt monta kesää sit edessä, että joutuu kotona olemaan lomat.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on alle 2kk työ, niin ei ole mitään järkeä pyytää kahta viikkoa lomaa. Jos kyse on pidemmästä työstä, niin sitten ehkä viikon kehtaisin pyytää.

Vierailija
42/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantajan ei ole pakko myöntää palkatonta lomaa, etenkään jos lomasta ei ole mainittu ennen paikan vastaanottamista. Etenkin kesätyöt ovat usein todella lyhytkestoisia, niin en kyllä itse palkkaisi nuorta, joka jo heti kättelyssä haluaa lomaa kesätyöaikana. Useinhan kesätyöläiset juuri paikkaavat muiden lomia.

Meillä on kyllä tosi paljon annettu palkattomia lomia, kun kaverit on niitä tarvinneet.

No alapeukuttaja, alapeukutitko vaan sen takia, että olet kateellinen, kun jossain annetaan omaa lomaa?

En, vaan typerän yleistyksen takia🤷

Mikä tuossa oli yleistystä? Meillä on näin. Meillä.

Koska teillä on, niin toki muuallakin pitäisi olla niinkö? Eli yleistät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo!!!: Nuori vain ilmoittaa jo kesätöihin mennessä että olen sen ja sen viikon perheen kaa kreikassa. Matka on jo varattu.

Ei se mikään ilmoitusasia ole.Jos on tehnyt työsopimuksen tietyksi ajaksi niin siitä pidetään kiinni.Työnantaja on palkannut nuoren tuuraamaan muiden lomia.

Vierailija
44/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo!!!: Nuori vain ilmoittaa jo kesätöihin mennessä että olen sen ja sen viikon perheen kaa kreikassa. Matka on jo varattu.

Se ei ole ilmoitusasia.

Vierailija
45/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 30v mutta mielestäni tämä nuorien kesätyöidea, siis varsinkin alaikäisten, on niin väärin. Ensin opiskelet ympäri vuoden, sitten on kesäloma mutta joudut töihin ja olemaan yksin kotona kun vanhemmat +mahdollinen pienempi sisarus reissaa, voin sanoa että se jos mikä on ankeaa. Ja tunnollinen nuori, niin ei edes uskalla kysyä vapaata sieltä kesätyöstä. Ymmärrän kesätyöt sitten vanhempana kun opiskeluajalle täytyy tienata rahaa ja työkokemusta.

Vierailija
46/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen ilmoittelija ei helposti jatkossa ainakaan kyseisessä työpaikassa työskentele.

Vierailija
47/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kesätyöntekijät palkataan tekemään vakinaisen henkilökunnan työt heidän lomiensa ajaksi. Ei ole ollut tapana myöntää mitään lomia näille kesäharjoittelijoille. He saavat korvauksen kesän aikana tienaamistaan lomapäivistä rahana työsuhteen päättyessä.

Vierailija
48/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset työnantajat ymmärtää sen, ettei se nuori ole saanut pitää lomaa opiskellessa ja ymmärtävät, että tämä yksi viikko voi olla hyvinkin tärkeä nuoren jaksamiselle.

Silloin se kannattaa sijoittaa työsuhteen päätteeksi.

Juuri näin. Ei ole työnantajan asia pitää huolta nuoren jaksamisesta.

Itse asiassa on, kaikkien työntekijöiden jaksamisesta.

Vierailija
49/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kesätyöntekijät palkataan tekemään vakinaisen henkilökunnan työt heidän lomiensa ajaksi. Ei ole ollut tapana myöntää mitään lomia näille kesäharjoittelijoille. He saavat korvauksen kesän aikana tienaamistaan lomapäivistä rahana työsuhteen päättyessä.

Ei ne oo mitään kesäharjoittelijoita vaan ihan oikeita määräaikaisia työntekijöitä.

Vierailija
50/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset työnantajat ymmärtää sen, ettei se nuori ole saanut pitää lomaa opiskellessa ja ymmärtävät, että tämä yksi viikko voi olla hyvinkin tärkeä nuoren jaksamiselle.

Silloin se kannattaa sijoittaa työsuhteen päätteeksi.

Juuri näin. Ei ole työnantajan asia pitää huolta nuoren jaksamisesta.

Itse asiassa on, kaikkien työntekijöiden jaksamisesta.

Siis tietenkin silloin jos ovat työnantajan palkkaamia. Mutta palkkaustilanteessa valitessaan työntekijää työnantajan ei tarvitse miettiä, voiko hän tarjota määräaikaiselle työntekijälle neljäsosan sopimusajasta lomana jotta tämä varmasti jaksaa. Silloin kyseinen nuori ei ole välttämättä työnantajalle oikea työntekijä, jolloin siis ei ole mitään velvollisuutta myöskään huolehtia nuoren hyvinvoinnista.

Vierailija
51/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin joku sanoi, että kesätöihin MENNESSÄ ilmoittaa kahden viikon lomatarpeensa. Ei näin vaan kesätöitä HAKIESSA!!!!

Vierailija
52/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmat kesätyöläiset harvoin työskentelevät koko kesää. Työ voi olla jopa vain pari viikkoa ns. kesäsetelillä. Kuukausi taitaa olla tavallisin aika. Yliopisto-opiskelijat ovat sitten eri juttu, kun oikeasti paikataan lomailevia työntekijöitä. Asia selviää työsuhdetta solmiessa, ja riippuu paikasta, onko ongelma. Mutta se on hyvä huomata, että reissu perheen kanssa ei välttämättä enää teineille sovi. Matkan saa luultavasti myös siirtää maksutta, kun olet maksanut vasta varausmaksun.

Vierailija
53/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi herranjestas. Nuori hoitaa työnsä ja velvollisuutensa, tienaa omaa rahaa ja muut lomailevat jos lomaa on. Semmoista se elämä on.

Vierailija
54/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö ne lapset tieneet lomamatkassa vai miksi ne haki myös kyseiselle ajalle kesätöitä

Vierailija
55/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä helkatin kreikassa 😆

Vierailija
56/56 |
05.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä helkatin kreikassa 😆

Suomalaiset ei kai tiedä, ainakaan aihe vapaalaiset, että matkustaa voi muuallekin lomalla, kuin Kreikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi