Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Rento letkeä ranneliike sekä oikealla että vasemmalla.
Osaan perata kalan ja viljellä puutarhassa keskinkertaisesti eli todennäköisesti paremmin kuin suurin osa.
Mä osaan iskeä pöllönsilmää.
T.Maukka
Osaan kutoa mattoja ja tehdä karjalanpaistia. Osaan myös neuloa sukkia ja tehdä niihin myös kantapään erilaisia tekniikoita käyttäen.
Tuossa aikaisemmin joku kertoi osaavansa tehdä punsaa. Tiedättekö mitä se on? Minä tiedän, olen syntyisin alueelta, jossa tuota nimitystä käytettiin alatoopista eli lihahyytelöstä.
Kyky asua ja elää ilman sisävessaa ja suihkua, kantovedellä, vesi lämpenee puuhellalla tai saunan padassa jne.
Osaan vuolla pajupillin.
Ja karjalanpiirakat ja paistit ja muut toki onnistuu ja leipomiset, leipäjuuston tekokin ihan alusta saakka (eli sen lehmän lypsäminen), teininä kotona maatalossa olin talkooporukan ruokahuollosta pääosin vastuussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunavihta teko, niittäminen viikatteella, koivumahlan juoksuttaminen, tuohesta juomatuokkosen teko
No, kuka nyt näkee vanhanajan asioiksi nämä.
Teetkö saunavastan kiinnityksen oikein eli ihan oksasta taivutettuna ja ripustuslenkki siihen?
Ei mitään kuminauhoja tms
Osaatko tehdä pajupillin?
Juu. oksasta teen ns,rannekkeen siihen vihtaan.
Pajupillejä tein paljonkin mukulana. Lisäksi koristelin pillin puukolla pajua kaivertamalla. Puukko kädessä jo 6v oli mulla.
Vihdan sidos tehdään nuoresta vesasta eikä oksasta.
Osaan kutoa sukkia ja lapasia sekä villapaitoja.osaan leipoa karjalanpiirakoita pullaa, kakkuja. Tehdä ruokaa. Lämmittää uunia ja takkaa. Askarrella himmeleitä oljista. Kerätä ja säilöä marjoja ja sieniä. Kalastaa ja perata kalat. Tulkita unia.
Osaan kutoa mattoa ja osaan virittää kangaspuut.
Osaan kutoa sukkia ja muita asusteita.
Osaan niittää heinää viikatteella ja osaan terottaa terän itse.
Osaan valjastaa hevosen ja ajaa kärryjä. Osaan ajaa heinäpellolla haravakonetta.
Osaan tehdä jouluruuat itse ja kasvattaa omat porkkanat ja lantut.
Nämä nyt tulin ensin mieleen.
Noin kirjoitettuna kuulostaa aika.......