Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä karjalanpaistia ja -piirakoita, sienestää, marjastaa, kalastaa verkoilla (myös talvella).
Musta nämä ovat ihan tavallisia taitoja, t 44-v kaupunkilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan katsoa kaivon paikan .
Sellasella haaraoksallako. No sen osaa jokainen.
En ainakaan itse osaisi. Moni parikymppinen ei edes tietäisi, mitä hänen oletettaisiin tekevän, kun lyötäisiin se oksa käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunavihta teko, niittäminen viikatteella, koivumahlan juoksuttaminen, tuohesta juomatuokkosen teko
No, kuka nyt näkee vanhanajan asioiksi nämä.Teetkö saunavastan kiinnityksen oikein eli ihan oksasta taivutettuna ja ripustuslenkki siihen?
Ei mitään kuminauhoja tms
Osaatko tehdä pajupillin?
Osaan tehdä vihdan oikein, vaari opetti. Eikä sitä oksalla sidota vaan visalla.
Karjalanpaistin teko vanhan kansan taito? Kysymyksessähän on suunnilleen helpoin mahdollinen itse tehtävä ruokalaji. Sen valmistukseen tarvitaan taitoa vain hiukan enemmän kuin pakasteranskalaisten lämmittämiseen uunissa. Jo niiden karjalanpaistin kanssa tarjottavien perunoiden keittäminen vaatii enemmän taitoa kuin itse karjalanpaistin teko.
Vierailija kirjoitti:
(Odotan vaan, koska joku ylpeänä kirjoittaa ketjuun pontikan keitto.)
No täältä tulee. Osaan tehdä 80-prosenttista pontikkaa kolmesti tislattuna. Opiskeluaikana oli samassa solussa kemistiopiskelija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaan tehdä karjalanpaistia ja -piirakoita, sienestää, marjastaa, kalastaa verkoilla (myös talvella).
Musta nämä ovat ihan tavallisia taitoja, t 44-v kaupunkilainen.
Niin minustakin. Vaan aloittaja määritteli tason sille, mitä pidetään vanhan ajan taitoja.
Mitä ovat vanhan kansan taidot? Olen polkenut heinää, tallonut virtasta, luonut talikolla paskaa ym. Hakenut ipanana ne Mustikit, Mansikit, Hemulit ym. pellolta lypsylle. No löytyyhän näitä.
Osaan valjastaa ja ajaa hevosta. Koirani osaa paimentaa lampaita.
Osaan kutoa kangaspuilla, tehdä karjalan paistin sekä piirakat, osaan virkata ,kutoa, neuloa, paikata sukkia parsialla ja kutoa Norjalaisen villapaidan sekä villasukkia.
Osaan varmaan keittää pointikkaakin jos tulis tarve.
Entäs ne metsäsienten haaparousku yms monet keittämiset, liottelut ennenkuin niistä voi tehdä suolasieniä. Monestiko te sienestäjät liotatte huuhdotte sieniä ennen suolausta. Ohjeen haluaisin alusta loppuun, kiitos siitä, jos joku antaa hyvän ohjeen
Osaan kalastaa, laittaa ruokaa, ommella
Vierailija kirjoitti:
. . .
En oikein osaa näitä pitää mitenkään erityisesti "vanhan kansan" taitoina. Ihan perusjuttuja. Osaan kaikenlaista muutakin mutta ei tule mieleeni, olisko ne muut jutut yhtään sen enempää vanhanaikaisia taitoja.
Näin juuri! Viiliä olen tehnyt jo kohta 30 vuotta täällä ulkomailla, pitsiä virkannut ilokseni ties miten moneen koristeeseen ja kastemekkoon ja lahjaan, karjalanpiirakatkon teen itse (niitä ei voisi mistään täällä ostaakaan) mutta mikä sitten on vanhanaikaista?
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne metsäsienten haaparousku yms monet keittämiset, liottelut ennenkuin niistä voi tehdä suolasieniä. Monestiko te sienestäjät liotatte huuhdotte sieniä ennen suolausta. Ohjeen haluaisin alusta loppuun, kiitos siitä, jos joku antaa hyvän ohjeen
Liotan yön yli ja keitän 10 minuuttia väjässä vedessä. Keittäessä poistasen vaahdon, mikä nousee pintaan ja ennen suolaamista huuhdon sienet.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ovat vanhan kansan taidot? Olen polkenut heinää, tallonut virtasta, luonut talikolla paskaa ym. Hakenut ipanana ne Mustikit, Mansikit, Hemulit ym. pellolta lypsylle. No löytyyhän näitä.[/quot
Ainiin esim, lakanoita tuli kaulittua. Pyykit pestiin pulsaattorikoneella.
Huovutus. Jäsenkorjaus. Pihkavoiteen teko. Hevosmiestaitoja ja ratsastus. Saunavihtan teko. Jousiammunta. Miekkailu lyömämiekalla ja pistomiekalla.
Seuraavaksi opettelen ehkä sahdin panemisen.
Säästäminen.
Huom.! EI nälkäkuurityyliin, vaan taiteeksi.