Mikä vanhan kansan taito sinulla on?
Osaatko kutoa maton tai tehdä karjalanpaistia? Kerro!
Kommentit (794)
Olen ammatiltani seppä, niin eiköhän siinä jotain vanhan kansan taitojakin tarvita
Vierailija kirjoitti:
Kyky elättää itseni ja jälkikasvuni ilman minkäänlaisia yhteiskunnan maksamia tukia.
Kieltäydyit siis lapsilisästä, neuvolasta ja koulusta?
Vierailija kirjoitti:
Saunavihta teko, niittäminen viikatteella, koivumahlan juoksuttaminen, tuohesta juomatuokkosen teko
No, kuka nyt näkee vanhanajan asioiksi nämä.
Teetkö saunavastan kiinnityksen oikein eli ihan oksasta taivutettuna ja ripustuslenkki siihen?
Ei mitään kuminauhoja tms
Osaatko tehdä pajupillin?
Vierailija kirjoitti:
Osaan siivota kalat.
Jaa, minä osaan perata. Siivootko kalasi imurilla vai, millä?
Osaan perustaa puutarhan ja kompostin. Osaan kyniä ja suolestaa kanan ja perata kalan. Osaan teroittaa puukot, taltat ja kirveet ja muokata maasta kaivetusta savesta kelvollista ruukuntekoon.
(Odotan vaan, koska joku ylpeänä kirjoittaa ketjuun pontikan keitto.)
Loimia en osaisi laittaa mutta itse kutominen sujuisi. Nuorempana tein itse leikatusta kuteesta poppanoita.
Karjalanpaisti on ihan peruskauraa, teen useinkin.
Viili on nytkin tulollaan taas. Sinapin keittely onnistuu ja leivän teko.
En oikein osaa näitä pitää mitenkään erityisesti "vanhan kansan" taitoina. Ihan perusjuttuja. Osaan kaikenlaista muutakin mutta ei tule mieleeni, olisko ne muut jutut yhtään sen enempää vanhanaikaisia taitoja.
Osaan tehdä juhannusjuustoa ja karjalanpiirakoita.
Lypsämistä ei taidettu vielä mainita?
Osaan tehdä lapsia, monet naiset unohtaneet sen taidon.
Vierailija kirjoitti:
(Odotan vaan, koska joku ylpeänä kirjoittaa ketjuun pontikan keitto.)
No mitä, kyllä minä tämän haluaisin osata.
T. Eräskin perunankasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saunavihta teko, niittäminen viikatteella, koivumahlan juoksuttaminen, tuohesta juomatuokkosen teko
No, kuka nyt näkee vanhanajan asioiksi nämä.Teetkö saunavastan kiinnityksen oikein eli ihan oksasta taivutettuna ja ripustuslenkki siihen?
Ei mitään kuminauhoja tms
Osaatko tehdä pajupillin?
Juu. oksasta teen ns,rannekkeen siihen vihtaan.
Pajupillejä tein paljonkin mukulana. Lisäksi koristelin pillin puukolla pajua kaivertamalla. Puukko kädessä jo 6v oli mulla.
Minä osaan soittaa harmonia ja tanssia jenkkaa.
80-luvun lopulla isä opetti mummolassa kerran heinän niittoa manuaalisesti viikatteella, mutta enpä ole moista sen jälkeen tarvinnut tehdä. Ehkä osaisin vielä, ehkä en?
Vierailija kirjoitti:
Osaan katsoa kaivon paikan .
Sellasella haaraoksallako. No sen osaa jokainen.
Osaan tehdä karjalanpaistia ja -piirakoita, sienestää, marjastaa, kalastaa verkoilla (myös talvella).
Osaan piereksiä ainakin yhtä hyvin kuin vanha kansa!
Omilla aivoilla ajattelu