Miten toimia tilanteessa kun työnantaja vaatii sairauslomatodistusta eikä terveyskeskukseen saa aikoja?
Työnantajalle ei kelpaa puhelimessa kirjoitettu enää. Kyseessä siis Seure. Soitin eilen terveysasemalle ja en saanut todistusta.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin kyllä, että sieltä päivystyksen kautta saat saikkutodistuksen, kun kerran torstaina kävit. Oletko käynyt omakannassa katsomassa, ettei löydy sieltä? Jos ei, ota yhteys päivystyspaikan toimistoon (ei siis päivystysnumeroon) ja kysy neuvoa. Täältä et saa apua.
Kiitos. Tulee kyllä jatkossakin olemaan ongelma jos poissaoloja tulee ja vaaditaan ihan käynti terveyskeskuksessa eikä sinne pääse. Todella outo käytäntö kun tiedetään mikä on terveysasemien tilanne. Päivystyksissä vielä huonompi tilanne.
Ap
Tämähän johtaa siihen, että joko tt käy omakustanteisesti hakemassa saikkulapun yksityiseltä tai hyväksyy poissaolot palkattomiksi, jos sl-todistusta ei ole. Juuri siksi ei pitäisi lähteä ajatuksesta, että sairaanhoidon tarjoava työterveyshuolto on mieletön etu, kun sen pitäisi olla lähtökohta surkeilla poikkeuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin on ihan vuodenvaihteessa tullut tiukennuksia, myös monella keikkalaisella tai osa-aikaisella ei ole oikeutta työterveyteen. Te keillä on, niin ymmärtäkää että se on mieletön etuoikeus.
Tai sitten lakkaatte olemasta niin helvetin nöyriä ja pidätte silmään kusevana työnantajaa, joka ei viitsi tarjota edes työterveyttä. Tätä tulee kyllä paljon vastaan, ja nuoret ekoissa työpaikoissaan tyytyvät ehtoihin, jotka olisivat vielä 10 sitten olleet naurettavia.
Mä lähdin kyseisestä firmasta. Mutta kannattaa miettiä, että jos on jatkuvasti sairasloman tarpeessa että mitä asialle voisi itse tehdä.
Kuka tässä on väittänyt että jatkuvasti? Itse työskentelen lasten parissa ja niiltä saa Kaikki taudit ja lisäksi on muutakin vaivaa. Lasten parissa tehtävä työ on erittäin tärkeää.
Ap
Teen itsekin töitä lasten kanssa, enkä silti saa niiltä lapsilta mitään tartuntoja. Sinulla on immuunipuolustuksessa jotain pahasti vialla, ja se kannattaa tutkituttaa.
Nyt ohiksena tähän, että ei ole välttämättä mitään häikkää. Toiset vaan sairastuu herkemmin. Tästä tehtiin tutkimuskin, jossa todistettiin geenien vaikuttavan asiaan.
https://www.helsinki.fi/fi/laaketieteellinen-tiedekunta/ajankohtaista/u…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin on ihan vuodenvaihteessa tullut tiukennuksia, myös monella keikkalaisella tai osa-aikaisella ei ole oikeutta työterveyteen. Te keillä on, niin ymmärtäkää että se on mieletön etuoikeus.
Tai sitten lakkaatte olemasta niin helvetin nöyriä ja pidätte silmään kusevana työnantajaa, joka ei viitsi tarjota edes työterveyttä. Tätä tulee kyllä paljon vastaan, ja nuoret ekoissa työpaikoissaan tyytyvät ehtoihin, jotka olisivat vielä 10 sitten olleet naurettavia.
Mä lähdin kyseisestä firmasta. Mutta kannattaa miettiä, että jos on jatkuvasti sairasloman tarpeessa että mitä asialle voisi itse tehdä.
Kuka tässä on väittänyt että jatkuvasti? Itse työskentelen lasten parissa ja niiltä saa Kaikki taudit ja lisäksi on muutakin vaivaa. Lasten parissa tehtävä työ on erittäin tärkeää.
Ap
Et sairasta jatkuvasti, mutts kuitenkin saat lapsilta kaikki taudit? Eli sittenkin olet vähän väliä saikulla.
Näitä on paljon. Itse maksaisin tuon 30 euroa mielummin vaikka omasta taskusta kuin jonottaisin tunteja jossain julkisen päivystyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkutodistus ei sinänsä ole päivystysasia, mutta sinnehän sitä sit mennään, jos terveysasema ei ota vastaan.
Ja tämän takia päivystykset ovat niin ruuhkautuneet, etteivät oikeasti kiireistä apua tarvitsevat ihmiset mukaan mahdu.
Ei, päivystykseen ei mennä, jos terveysasema ei ota vastaan. Päivystykseen mennään, jos terveydenhoito vaatii välitöntä apua. Saikkulappu flunssaan ei ole koskaan niin kiireinen, että siitä pitäisi mennä päivystykseen, ja täällä meillä onneksi eivät enää edes ota näitä vastaan
Pakkohan sinne päivystykseen (tai akuutti vastaanotolle, en nyt sentään mitään sairaalan yöpäivystystä ollut ajattelemasta) on mennä, jos terveysasema ei ota vastaan ja lääkärille on sillä tavalla akuuttia asiaa, että kolmen viikon tai kolmen kuukauden päästä ei riitä.
Oikeasti on ihan järkyttävää paskaa, että työnantaja voi ulkoistaa saikkulappuruljanssinsa maksamisen, mutta ei se työntekijän syytä ole, että hän sen saikkulappunsa joutuu jostain akuutisti hakemaan ja mun käsittääkseni Suomessa ei ole mitään velvollisuutta käyttää yksityisiä lääkäripalveluita.
Mut perjantain saikun osalta toki on nyt myöhäistä, ei sitä jälkikäteen kirjoiteta. En kyllä tajua, miksei saikkua ole kirjoitettu, jos lääkärikin on nähty jo.
Jos kerran vuodessa haet sen lappusi jostain terveysasemalta tai yksityiseltä, niin ei varmaan maailma kaadu. Ei ole työnantajan vastuulla maksaa saikulappujasi, kuten ei bensojasikaan. Jos taas joudut jatkuvasti hakemaan saikkua, niin istupa alas ja mieti, missä vika voisi olla.
No siis mähän en ole viimeiseen kuuteen vuoteen ollut satavarmasti kertaakaan saikullla, todennäköisesti en myöskään sitä edeltävään kuuteen vuoteen. Mut mä en keskustele aina vain omasta näkökulmasta, ja nyt mua kiinnostaa periaatteen tasolla, että jos mulla on välitöntä, mutta ei kiireellistä asiaa lääkäriin, niin mihin minä silloin menen, jos terveysasema ei vastaa eikä ota vastaan, akuuttvastaanottoa ei ole ja päivystykseen minua ei huolita.
En kaipaa siis suoran kysymyksen väistelyä potentiaalisesti henkilöön osuvilla nasevilla letkautuksilla, vaan vastausta, että mihin silloin siis mennään, jos yksityinen ei ole vaihtoehto.
Sairaslomatodistus on kiireellinen asia. Eli päivystys on oikea osoite 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Teen itsekin töitä lasten kanssa, enkä silti saa niiltä lapsilta mitään tartuntoja. Sinulla on immuunipuolustuksessa jotain pahasti vialla, ja se kannattaa tutkituttaa.
Nyt ohiksena tähän, että ei ole välttämättä mitään häikkää. Toiset vaan sairastuu herkemmin. Tästä tehtiin tutkimuskin, jossa todistettiin geenien vaikuttavan asiaan.
On luonnollista etsiä syitä miksi on kokoajan sairaana. Tiedän kokemuksesta miten turhauttavaa se on.
Järjestin jopa itselleni etätyön se vuoksi, että pystyn sitä tekemään koska olen jatkuvasti kipeänä.
Mutta ei se kuulunutkaan mun geeneihin tms. suoliston kun sain kuntoon, niin terveys palautui. En ole ollut vuosiin flunssassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Et sairasta jatkuvasti, mutts kuitenkin saat lapsilta kaikki taudit? Eli sittenkin olet vähän väliä saikulla.
Ei ole sinun asiasi miten usein olen kipeä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vainiin. Minulla oli nytkin ihan muu vaiva kuin flunssa. Mikä sinua vaivaa? Miksi oletat että olen koko ajan kipeä?
Ap
Vastasin ihan yleisesti. Jos on kerran kuudessa vuodessa kipeä, niin silloin varmaan maksaa ihan mielellään vaikka sen laskun yksityisellä? Tuohan on hienoa!
Vierailija kirjoitti:
Näitä on paljon. Itse maksaisin tuon 30 euroa mielummin vaikka omasta taskusta kuin jonottaisin tunteja jossain julkisen päivystyksessä.
No näinhän kuka tahansa, joka siihen pystyy, varmastikin tekisi. Harva nyt ihan periaatteesta lähtee päivystykseen jonottamaan jotain nuhasaikkua. Mutta niinhän sen ei pitäisi olla, että työntekijä maksaa työnantajan vaatimasta turhasta todistuksesta.
Kyllä tää vähentä saikuttelua. Harva hupisaikuttaja jaksaa lähteä tuommoiseen sairaslomalappu sambaan. Ja sit taas ne jotka ihan oikeasti on kokoajan kipeänä potkitaan pihalle. Töissä on oltava työkykyinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
On luonnollista etsiä syitä miksi on kokoajan sairaana. Tiedän kokemuksesta miten turhauttavaa se on.
Järjestin jopa itselleni etätyön se vuoksi, että pystyn sitä tekemään koska olen jatkuvasti kipeänä.
Mutta ei se kuulunutkaan mun geeneihin tms. suoliston kun sain kuntoon, niin terveys palautui. En ole ollut vuosiin flunssassa.
Hyvä että sait avun.
Tuo on kuitenkin yliopistotutkimus, joten mitään huuhaata se ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vainiin. Minulla oli nytkin ihan muu vaiva kuin flunssa. Mikä sinua vaivaa? Miksi oletat että olen koko ajan kipeä?
Ap
Vastasin ihan yleisesti. Jos on kerran kuudessa vuodessa kipeä, niin silloin varmaan maksaa ihan mielellään vaikka sen laskun yksityisellä? Tuohan on hienoa!
Oon mä vähän useammin ollut kipeänä, mutta teen vähän epätyypillisesti töitä ja joko olen tehnyt töitä kipeänä kotoa tai sitten sairastanut vapailla. 😅
Mä en silti ymmärrä, miksi mun pitäisi "mielellään" maksaa yhtään mitään, mille ei ole mitään perustetta. Jos työnantaja haluaisi, että lääkäri toteaa mun kuumeen tai että ripuliin/oksennan, niin työnantaja varmaan myös maksaisi sen, kun ei sille muuten ole mitään tarvetta sille lääkärin diagnoosille. Oon kerran ihan periaatteesta hakenut saikkutodistuksen, kun multa, silloin aspa-työtä tekevältä lähti ääni, siis ihan kokonaan. Soitin pomolle ja se sanoi, että saan olla sen vuoron pois ilman todistusta (viikonlopun yövuoro tulossa), mutta palkattomasti (koska meidän työnantaja vaati sen todistuksen). Edelleenkään en tajua, miten sen lääkärin toteamana se äänen menetys oli todellisempaa, mutta mikäpä siinä. Samalla työnantajalla toki oli ohjeistuksena jotain siihen suuntaan, että "flunssa ei ole sairaus" ja revin siitäkin verkkarini ihan periaatteesta. Ihmisellä pitää olla periaatteita. 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Oon mä vähän useammin ollut kipeänä, mutta teen vähän epätyypillisesti töitä ja joko olen tehnyt töitä kipeänä kotoa tai sitten sairastanut vapailla. 😅
Mä en silti ymmärrä, miksi mun pitäisi "mielellään" maksaa yhtään mitään, mille ei ole mitään perustetta. Jos työnantaja haluaisi, että lääkäri toteaa mun kuumeen tai että ripuliin/oksennan, niin työnantaja varmaan myös maksaisi sen, kun ei sille muuten ole mitään tarvetta sille lääkärin diagnoosille. Oon kerran ihan periaatteesta hakenut saikkutodistuksen, kun multa, silloin aspa-työtä tekevältä lähti ääni, siis ihan kokonaan. Soitin pomolle ja se sanoi, että saan olla sen vuoron pois ilman todistusta (viikonlopun yövuoro tulossa), mutta palkattomasti (koska meidän työnantaja vaati sen todistuksen). Edelleenkään en tajua, miten sen lääkärin toteamana se äänen menetys oli todellisempaa, mutta mikäpä siinä. Samalla työnantajalla toki oli ohjeistuksena jotain siihen suuntaan, että "flunssa ei ole sairaus" ja revin siitäkin verkkarini ihan periaatteesta. Ihmisellä pitää olla periaatteita. 😁
(Innostuin niin noista periaatteista no, että unohdin kertoa, että oon ohis.)
Jos oma immuunipuolustus ja terveydentila on huono, niin se täytyy ottaa huomioon ammatinvalinnassa. Nuhanenän ei kannata mennä päiväkotiin tai esimerkiksi käsittelemään elintarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin kyllä, että sieltä päivystyksen kautta saat saikkutodistuksen, kun kerran torstaina kävit. Oletko käynyt omakannassa katsomassa, ettei löydy sieltä? Jos ei, ota yhteys päivystyspaikan toimistoon (ei siis päivystysnumeroon) ja kysy neuvoa. Täältä et saa apua.
Kiitos. Tulee kyllä jatkossakin olemaan ongelma jos poissaoloja tulee ja vaaditaan ihan käynti terveyskeskuksessa eikä sinne pääse. Todella outo käytäntö kun tiedetään mikä on terveysasemien tilanne. Päivystyksissä vielä huonompi tilanne.
Ap
Tämähän johtaa siihen, että joko tt käy omakustanteisesti hakemassa saikkulapun yksityiseltä tai hyväksyy poissaolot palkattomiksi, jos sl-todistusta ei ole. Juuri siksi ei pitäisi lähteä ajatuksesta, että sairaanhoidon tarjoava työterveyshuolto on mieletön etu, kun sen pitäisi olla lähtökohta surkeilla poikkeuksilla.
Julkisilla aloilla ei yleensä ole muuta kuin ennaltaehkäisevä työterveyshuolto. Ottaen huomioon, kuinka moni suomalainen työskentelee julkisella sektorilla, sairaanhoidon lisääminen tähän aiheuttaisi jonkinlaisen kriisin yksityisessä terveydenhuollossa, koska tähän ei ole resursseja olemassa. Esim. Helsingin kaupunki 38 000 työntekijää ja HUS 22 000 työntekijää. Ei olisi koskaan pitänyt antaa tilanteen päätyä tähän, niin meillä olisi resursseja tarjota näille ihmisille kunnon työterveys, mutta nyt ei ole. Helsinki yritti kilpailuttaa juuri äsken työterveyttä (joka käsittääkseni olisi ollut nykyistä laajempi), eivätkä saaneet yhtään tarjousta.
Kyllä se päivystys on ainoa vaihtoehto jos tarvitset terveydentilastasi jonkinlaisen todistuksen. (ja yksityinen ei käy) Jos taas sairastat kotona vaan flunssaa niin eihän silloin tarvitse mennä mihinkään??