Miten toimia tilanteessa kun työnantaja vaatii sairauslomatodistusta eikä terveyskeskukseen saa aikoja?
Työnantajalle ei kelpaa puhelimessa kirjoitettu enää. Kyseessä siis Seure. Soitin eilen terveysasemalle ja en saanut todistusta.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Privaatin chatlääkäri, halvimmillaan parikymppiä.
Meidän työnantaja vaatii ihan kasvotusten kirjoitetun todistuksen ja nimenomaan lääkäriltä. Että..
Suomi säästää ja poissaolot on valtava menoerä työnantajille. Kurjaa se on työntekijöiden kannalta. Mutta ymmärrän sinänsä, koska työpaikoilla saikuttaa vuodesta toiseen porukkaa jotka eivät ole työkuntoisia. Hirvittävä lasku firmalle nämä.
Oletko varmistanut työterveydestäsi, salliiko soppari videoyhteyden lääkäriin, nimittän monessa sopparissa se rinnastuu sairaslomakäytännöissä vastaanottoon?
Kun ei ole sitä työterveyttä. Tai se ei koske minua, koska olen osa-aikainen.
Vierailija kirjoitti:
Mä sairastelin jatkuvasti. Oikeasti kuukausittain. Syy selvisi suolistosta. Jätin kaiki viljat ja sokerin pois. Nykyään oon terve kuin pukki! Ei ikinä mitään flunssaa tms.
Kannattaa oikeasti kokeilla!
- terve ketoilija
Kiitos tiedosta. En sairasta usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin on ihan vuodenvaihteessa tullut tiukennuksia, myös monella keikkalaisella tai osa-aikaisella ei ole oikeutta työterveyteen. Te keillä on, niin ymmärtäkää että se on mieletön etuoikeus.
Tai sitten lakkaatte olemasta niin helvetin nöyriä ja pidätte silmään kusevana työnantajaa, joka ei viitsi tarjota edes työterveyttä. Tätä tulee kyllä paljon vastaan, ja nuoret ekoissa työpaikoissaan tyytyvät ehtoihin, jotka olisivat vielä 10 sitten olleet naurettavia.
Mä lähdin kyseisestä firmasta. Mutta kannattaa miettiä, että jos on jatkuvasti sairasloman tarpeessa että mitä asialle voisi itse tehdä.
Kuka tässä on väittänyt että jatkuvasti? Itse työskentelen lasten parissa ja niiltä saa Kaikki taudit ja lisäksi on muutakin vaivaa. Lasten parissa tehtävä työ on erittäin tärkeää.
Ap
Sinä et välttämättä, mutta moni muu kyllä. Siksi käytäntö on sama kaikille. Uskoisin että pitkälti johtuen näistä saikuttajista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Privaatin chatlääkäri, halvimmillaan parikymppiä.
Meidän työnantaja vaatii ihan kasvotusten kirjoitetun todistuksen ja nimenomaan lääkäriltä. Että..
Suomi säästää ja poissaolot on valtava menoerä työnantajille. Kurjaa se on työntekijöiden kannalta. Mutta ymmärrän sinänsä, koska työpaikoilla saikuttaa vuodesta toiseen porukkaa jotka eivät ole työkuntoisia. Hirvittävä lasku firmalle nämä.
Oletko varmistanut työterveydestäsi, salliiko soppari videoyhteyden lääkäriin, nimittän monessa sopparissa se rinnastuu sairaslomakäytännöissä vastaanottoon?
Kun ei ole sitä työterveyttä. Tai se ei koske minua, koska olen osa-aikainen.
Harmillista. Tilannehan ei tule sikäli helpottamaan, että nyt kun pandemia-aika on ohi, monella tt-asiakkaalla sairaslomien ehdot kiristyvät taas samaan kuin ennen koronaa (käytännössä puhelinsaikut lyhentvät tai poistuvat) --> ruuhkauttaa privaattia --> ruuhkauttaa julkista --> aikojen saanti kummaltakaan puolelta vaikeutuu entisestään, nimittäin henkilökuntapula ei ole parissa vuodessa hellittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkutodistus ei sinänsä ole päivystysasia, mutta sinnehän sitä sit mennään, jos terveysasema ei ota vastaan.
Ja tämän takia päivystykset ovat niin ruuhkautuneet, etteivät oikeasti kiireistä apua tarvitsevat ihmiset mukaan mahdu.
Ei, päivystykseen ei mennä, jos terveysasema ei ota vastaan. Päivystykseen mennään, jos terveydenhoito vaatii välitöntä apua. Saikkulappu flunssaan ei ole koskaan niin kiireinen, että siitä pitäisi mennä päivystykseen, ja täällä meillä onneksi eivät enää edes ota näitä vastaan
Pakkohan sinne päivystykseen (tai akuutti vastaanotolle, en nyt sentään mitään sairaalan yöpäivystystä ollut ajattelemasta) on mennä, jos terveysasema ei ota vastaan ja lääkärille on sillä tavalla akuuttia asiaa, että kolmen viikon tai kolmen kuukauden päästä ei riitä.
Oikeasti on ihan järkyttävää paskaa, että työnantaja voi ulkoistaa saikkulappuruljanssinsa maksamisen, mutta ei se työntekijän syytä ole, että hän sen saikkulappunsa joutuu jostain akuutisti hakemaan ja mun käsittääkseni Suomessa ei ole mitään velvollisuutta käyttää yksityisiä lääkäripalveluita.
Mut perjantain saikun osalta toki on nyt myöhäistä, ei sitä jälkikäteen kirjoiteta. En kyllä tajua, miksei saikkua ole kirjoitettu, jos lääkärikin on nähty jo.
Jos kerran vuodessa haet sen lappusi jostain terveysasemalta tai yksityiseltä, niin ei varmaan maailma kaadu. Ei ole työnantajan vastuulla maksaa saikulappujasi, kuten ei bensojasikaan. Jos taas joudut jatkuvasti hakemaan saikkua, niin istupa alas ja mieti, missä vika voisi olla.
Ihmiset on aika sairaita työpaikoilla tänäpäivänä.
Uskoisin kyllä, että sieltä päivystyksen kautta saat saikkutodistuksen, kun kerran torstaina kävit. Oletko käynyt omakannassa katsomassa, ettei löydy sieltä? Jos ei, ota yhteys päivystyspaikan toimistoon (ei siis päivystysnumeroon) ja kysy neuvoa. Täältä et saa apua.
Mun mielestä tää on ihan hyvä käytäntö. Muutaman kerran vuodessa on ihan ok olla sairaslomalla, mutta jos joutuu olemaan jatkuvasti niin eihän työnantajilla ole semmoiseen varaa.
Huolestuisin jos olisin sitä useammin sairaana ja menisin kyllä lääkäriin ja alkaisin hoitamaan terveyttäni.
Christiiina kirjoitti:
Tuleeko siitä sitten varoitus jos ei toimita saikkulappua työnantajalle? Palkkaa ei tietenkään saa siltä päivältä, jos ei ole sitä saikkutodistusta, mutta toisaalta, jos on pieni palkka, niin kattaako se edes kuluja jos hankkii saikkutodistuksen yksityislääkäriltä?
Tietenkin luvattomasta poissaolosta tulee varoitus.
Vierailija kirjoitti:
Olen mennyt terveyskeskukseen aamulla jonottamaan sairaanhoitajalle ja hän voi kirjoittaa kolmen päivän todistuksen flunssissa yms. missä ei lääkäriä tarvita ja samalla arvioi lääkärin tarpeen. Sitten jos tarve lääkäriin niin on saanut pari tuntia odotella sinne pääsyä.
Mitään aikoja ei kannata alkaa tilailemaan vaan lääkäriin pääsee ensin sairaanhoitajan arvioinnin jälkeen. Aamusta on päässyt nopeimmin ja koneesta otetaan jonotus lappu heti odotus tilassa.
Jos tulee pitkittynyt sairaus niin työtönkin tarvitsee sairausloma todistuksen kuntouttavaan työtoimintaan. Sairaan hoitajan todistus on ollut ihan ilmainen. Kolme päivää ohjaajat voivat antaa sairauslomaa ja sen jälkeen pitää hakea sairaanhoitajan tai lääkärin todistus jos jatkuu vaivat.
Työnantajalle pitää kelvata sairaan hoitajankin sairausloma todistus, tai en sellaiseen työpaikkaan menisi ollenkaan. Ei joka vaivaan tarvita lääkäriä, muuta kuin lepoa ja särkylääkkeitä.
Räpäräpä. Joka paikassa on omat systeeminsä. Ei meillä ainakaan mitään jonotuslappuja ole käytössä, eikä sinne voi mennä jonottamaan. Yleisen janvarausnumeron kautta voi saada ajan, jos hyvä tuuri käy. Yleensä ei käy.
Tajuatteko, että me normaalit ihmiset olemme sairaana noin kerran vuodessa? Te, jotka olette jatkuvasti kipeänä, olette poikkeus, teissä on jotain vikaa jos ihan koko ajan saatte tartuntoja. Me normaalit myös joudumme tekemään teidän lusmujenkin työt, kun olette koko ajan saikulla. Pyytäkää työsopimus, jossa on pienempi viikkotuntimäärä, jos haluatte joka viikko tehdä vain 3 päivää töitä ja enemmän vapaa-aikaa. Teidän saikkujanne ei usko KUKAAN.
Ap:n pitää selvittää tämä työnantajan kanssa. On tärkeätä, että edes neuvotaan ihmisiä menemään päivystykseen tuollaisen asian takia. Se on tarkoitettu niille, jotka eivät voi odottaa muutamaa päivää, ei todellakaan mihinkään nuhaan. Ainakin Tampereella ja Helsingissä on niin tukossa päivystys että siellä ei hoitoa saa edes nuo todella sairaat. Ja ainakin Acutassa Tampereella hoidon tarpeen arviointi joten ei tule ainakaan täällä onnistumaan.
Mun terveys romahti ja jouduin jäämään pois työstäni. Ihan omasta vapaasta tahdosta, koska se oli nöyryyttävää olla kokoajan kipeänä.
Tutkimuksia tehtiin , mutta mitään ei löytynyt. Tutkin asiaa itse ja sitten löysin tämän ruokavalion. En voi sanoinkuvailla miten onnellinen olen, että sain terveyteni takaisin. Ylipaino ja liika herkuttelu voi tehdä työkyvyttömäksi. Siksi kerroin tämän kokemukseni jos joku muukin saisi tästä avun. Monen suolisto on aivan tuhoutunut. Siellä sijaitsee suurinosa meidän vastustuskyvystä. Myös masennus voi johtua suolistosta. Kyllä, totta se on. Endorfiini muodostuu suuri.malsi osaksi siellä.
Ottakaa vastuu terveydestänne , olette sen arvoisia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkutodistus ei sinänsä ole päivystysasia, mutta sinnehän sitä sit mennään, jos terveysasema ei ota vastaan.
Ja tämän takia päivystykset ovat niin ruuhkautuneet, etteivät oikeasti kiireistä apua tarvitsevat ihmiset mukaan mahdu.
Ei, päivystykseen ei mennä, jos terveysasema ei ota vastaan. Päivystykseen mennään, jos terveydenhoito vaatii välitöntä apua. Saikkulappu flunssaan ei ole koskaan niin kiireinen, että siitä pitäisi mennä päivystykseen, ja täällä meillä onneksi eivät enää edes ota näitä vastaan
Pakkohan sinne päivystykseen (tai akuutti vastaanotolle, en nyt sentään mitään sairaalan yöpäivystystä ollut ajattelemasta) on mennä, jos terveysasema ei ota vastaan ja lääkärille on sillä tavalla akuuttia asiaa, että kolmen viikon tai kolmen kuukauden päästä ei riitä.
Oikeasti on ihan järkyttävää paskaa, että työnantaja voi ulkoistaa saikkulappuruljanssinsa maksamisen, mutta ei se työntekijän syytä ole, että hän sen saikkulappunsa joutuu jostain akuutisti hakemaan ja mun käsittääkseni Suomessa ei ole mitään velvollisuutta käyttää yksityisiä lääkäripalveluita.
Mut perjantain saikun osalta toki on nyt myöhäistä, ei sitä jälkikäteen kirjoiteta. En kyllä tajua, miksei saikkua ole kirjoitettu, jos lääkärikin on nähty jo.
Jos kerran vuodessa haet sen lappusi jostain terveysasemalta tai yksityiseltä, niin ei varmaan maailma kaadu. Ei ole työnantajan vastuulla maksaa saikulappujasi, kuten ei bensojasikaan. Jos taas joudut jatkuvasti hakemaan saikkua, niin istupa alas ja mieti, missä vika voisi olla.
No siis mähän en ole viimeiseen kuuteen vuoteen ollut satavarmasti kertaakaan saikullla, todennäköisesti en myöskään sitä edeltävään kuuteen vuoteen. Mut mä en keskustele aina vain omasta näkökulmasta, ja nyt mua kiinnostaa periaatteen tasolla, että jos mulla on välitöntä, mutta ei kiireellistä asiaa lääkäriin, niin mihin minä silloin menen, jos terveysasema ei vastaa eikä ota vastaan, akuuttvastaanottoa ei ole ja päivystykseen minua ei huolita.
En kaipaa siis suoran kysymyksen väistelyä potentiaalisesti henkilöön osuvilla nasevilla letkautuksilla, vaan vastausta, että mihin silloin siis mennään, jos yksityinen ei ole vaihtoehto.
Tjs kirjoitti:
Ap:n pitää selvittää tämä työnantajan kanssa. On tärkeätä, että edes neuvotaan ihmisiä menemään päivystykseen tuollaisen asian takia. Se on tarkoitettu niille, jotka eivät voi odottaa muutamaa päivää, ei todellakaan mihinkään nuhaan. Ainakin Tampereella ja Helsingissä on niin tukossa päivystys että siellä ei hoitoa saa edes nuo todella sairaat. Ja ainakin Acutassa Tampereella hoidon tarpeen arviointi joten ei tule ainakaan täällä onnistumaan.
Siis on törkeetä..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näihin on ihan vuodenvaihteessa tullut tiukennuksia, myös monella keikkalaisella tai osa-aikaisella ei ole oikeutta työterveyteen. Te keillä on, niin ymmärtäkää että se on mieletön etuoikeus.
Tai sitten lakkaatte olemasta niin helvetin nöyriä ja pidätte silmään kusevana työnantajaa, joka ei viitsi tarjota edes työterveyttä. Tätä tulee kyllä paljon vastaan, ja nuoret ekoissa työpaikoissaan tyytyvät ehtoihin, jotka olisivat vielä 10 sitten olleet naurettavia.
Mä lähdin kyseisestä firmasta. Mutta kannattaa miettiä, että jos on jatkuvasti sairasloman tarpeessa että mitä asialle voisi itse tehdä.
Kuka tässä on väittänyt että jatkuvasti? Itse työskentelen lasten parissa ja niiltä saa Kaikki taudit ja lisäksi on muutakin vaivaa. Lasten parissa tehtävä työ on erittäin tärkeää.
Ap
Teen itsekin töitä lasten kanssa, enkä silti saa niiltä lapsilta mitään tartuntoja. Sinulla on immuunipuolustuksessa jotain pahasti vialla, ja se kannattaa tutkituttaa.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin kyllä, että sieltä päivystyksen kautta saat saikkutodistuksen, kun kerran torstaina kävit. Oletko käynyt omakannassa katsomassa, ettei löydy sieltä? Jos ei, ota yhteys päivystyspaikan toimistoon (ei siis päivystysnumeroon) ja kysy neuvoa. Täältä et saa apua.
Kiitos. Tulee kyllä jatkossakin olemaan ongelma jos poissaoloja tulee ja vaaditaan ihan käynti terveyskeskuksessa eikä sinne pääse. Todella outo käytäntö kun tiedetään mikä on terveysasemien tilanne. Päivystyksissä vielä huonompi tilanne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Teen itsekin töitä lasten kanssa, enkä silti saa niiltä lapsilta mitään tartuntoja. Sinulla on immuunipuolustuksessa jotain pahasti vialla, ja se kannattaa tutkituttaa.
Vainiin. Minulla oli nytkin ihan muu vaiva kuin flunssa. Mikä sinua vaivaa? Miksi oletat että olen koko ajan kipeä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinä et välttämättä, mutta moni muu kyllä. Siksi käytäntö on sama kaikille. Uskoisin että pitkälti johtuen näistä saikuttajista.
Tiukat saikkukäytännöt johtuu nimenomaan hupisaikuttajista. Meilläkin oli ensin omailmoituskäytäntö ja hyväksyttiin myös puhelinsaikuta. Sitten alkoi monella se hupisaikuttelu, ja käytäntöjä tiukennettiin. Nuo huoisaikuttajat myös istuu joka vuosi työrterveyden kanssa kolmikantapalavereissa, ja kaikille on selvää, että vika on motivaatiossa. Vaihtakaa työpaikkaa, hupisaikuttajat, niin me normaalit saadaan takaisin omailmoituskäytäntö.
Ap