Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pieniä asioita, joista havaitsee käytöstapojen puutteen?

Vierailija
22.11.2006 |

Minkälaisista pienistä asioista voi päätellä, ettei henkilö ole erityisen sivistynyt tai että hänellä on puutteita käytöstavoissa? Mitenkään dissaamatta siis. Harva hallitsee etiketin kokonaisuudessaan.

Aloitan näillä:

- Pitää viinilasia kädessään paksusta kohdasta, ei lasin jalasta

- Ei vie vastasyntyneen perheeseen rotinoita ensivierailulla

- Menee yökylään ottamatta omia lakanoita mukaan

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka nähdään, että ovella on joku tulossa ulos. Ulostulijat ensin, sitten vasta sisäänmenijöiden vuoro! Joskus on suorastaan koomista, kun ahtaassa eteisessä yrittää päästä ulos, mutta sisääntulijat vain ryntäävät sisään. Siinä sitten luovitaan kuin sillit suolassa kaikki. Ahdasta ja hankalaa, ja osoittaa käytöstapojen puutteen.

Vielä enemmän harmittaa miehet, jotka eivät enää tiedä miten naisille avataan ovi. Vieläkin muistelen kaiholla erästä treffikumppaniani, joka _todella_ avasi ovet minulle, auttoi takin päälle jnejne.. Ja täysin luontevasti!

Vierailija
42/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

skumppa- ja valkoviinilasia pidetään kiinni jalasta ja punaviinilasia lasiosasta. Tähän asti olen luullut, että punaviiniä on tarkoitus lämmittää käden lämmöllä. Sitä paitsi käytöstavat eivät mielestäni ole näitä pieniä kikkoja, vaan sitä miten saat muut ihmiset tuntemaan olonsa miellyttäväksi seurassasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyk. miesystävä kysyy ennen kuin ottaa viimeiset herkkuruoat padasta, että haluanko minä vielä lisää...

ent. miesystävä ei kysellyt

nyk. avaa ovet, kun olemme liikenteessä (avaa luontevasti muillekin naisille, jos osuvat kohdalle)

ent. mielestä se oli vanhanaikaista

jotenkin heijastuu kotikasvatus käytöstavoista, nykyiseltä mieheltä kaikki sujuu jotenkin luontevasti, hän ei varmaan edes ajattele tyyliin että nyt täytyy antaa tuoli jne.

Vierailija
44/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hummeri = lobster

Vierailija
45/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka näkee, että jalankulkija odottaa ylipääsyä, ei tarjoa paikkaa vanhukselle julkisissa kulkuvälineissä, ei pidä ovea auki esim. rattaiden kanssa tulevalle, ei kysy muiden kuulumisia / ole aidosti kiinnostunut kuuntelemaan, on kateellinen, puhuu rahasta ja pröystäilee omaisuudellaan tai esim. knoppitiedolla, on pikkumainen " minulle kelpaa vain... eikö täältä löydy edes..." jne.

Hirveä listahan noita olisi.

Minusta nimenomaan nuo huonot käytöstavat on synti, eikä pienet etikettivirheet esim. pitää väärästä kohti kiinni viinilasia, valitsee väärän jälkiruokahaarukan alkupalalle, tmv.

Vierailija
46/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

skumppa- ja valkoviinilasia pidetään kiinni jalasta ja punaviinilasia lasiosasta. Tähän asti olen luullut, että punaviiniä on tarkoitus lämmittää käden lämmöllä.

Olet luullut väärin. Viinit tarjoillaan juomalämpötilassa (jos joku tarjoaa punaviinin esim. jääkaappikylmänä on ok lämmittää se käden lämmöllä).

Tuo lämmitys tehdään vain joillekin vahvoille juomille, esim konjakille. Lädenlämpöisenä aromit vahvistuvat.

Nauratti se, jolla on niin heikot kädet, ettei jaksa pitää lasia jalasta kiinni :) Onhan se tietysti huterampi tapa, jos esim seisoo juodessaan ja syödessään, eikä pöytää ole.

Vierailija
47/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pua? Tai jos sanoo, että selkä on tosi kipeä. Niin vastaus on, että joo, hänellä on kanssa ollut tosi kipeä ja vielä kipeämpi. HUH! Noi on mun mielestä hyvin selkeitä, mistä huomaa, jos käytöstapoja ei ole, niin niitä ei ole. :-)

Vierailija
48/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun piti just laittaa, että tsiisus mikä ketju.

Hummeri ja lobster on tietysti hyvä erottaa toisistaan ;) (paljastin heti sivistymättömyyteni hymiöiden merkeissä).

Iik! Niin ihania nämä!

Käytöstavat koostuu ihan arjen jutuista, kuinka kohtelen muita ihmisiä.

Elävänä esimerkkinä me itse. Ja pakko mainita tähän myös BB:n pojat.

Mun mielestä nykyisessä BB:ssä jäljellä olevat kundit on järkyttäviä. Ei minkäänlaista kunnioitusta naisia kohtaan. Ihan skeidaa porukkaa.

Viimevuodelta päinvastainen esimerkki Lintsi. Kaikki plussa niille kaikille ihanille pojille ja miehille, jotka ovat huomaavaisia. Selkärangassa tuo sivistys.

Naisilla tietysti sama juttu. Kunnioitus toista ihmistä kohtaan.

Vierailija
49/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellista sivistystä on löytää vierasperäisen sanan tilalle suomalainen.

Vierailija
50/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- kiittäminen ja ole hyvä

- tervehtiminen

- hymyyn vastaaminen

- hatun ottaminen pois sisällä ja erityisesti ruokapöydässä

- oven avaaminen erityisesti rattailla liikkuvalla tai muuten apua tarvitsevalle.

- yleinen muiden huomioon ottaminen

- keskustelussa vuoron odotus ja muiden kuuntelu

- ja juhliin pukeutuminen vaadittavalla tavalla

Viinilasin pitelyt sun muut menevät minusta enemmän etiketti asioiden puolelle... Vaikka käytöstapojen ja etiketin välillä on vain hiuksen hieno ero ja jokainen itse määrittelee sen mitä minäkin pitää, tärkeintä käytöstavoissa on minusta se ettei loukkaa muita tekemisillään ja sanomisillaan. Pitää osata kunnioittaa toisiamme ja unohtaa merkityksettömät arvosteltavat asiat...

Onhan ihan kiva että tuntee etiketti sääntöjä ja kauniita tapoja mutta kyllä sellainen ihminen joka osaa käytöstavoillaan kunnioittaa muiden tunteita on minusta paljon parempi kuin pieniä koriste taitoja osaava ihminen.

Vierailija
51/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minkälaisista pienistä asioista voi päätellä, ettei henkilö ole erityisen sivistynyt tai että hänellä on puutteita käytöstavoissa? Mitenkään dissaamatta siis. Harva hallitsee etiketin kokonaisuudessaan.

Aloitan näillä:

- Pitää viinilasia kädessään paksusta kohdasta, ei lasin jalasta

Vierailija
52/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muisatn viime vuodesta, kuinka Lintsi yritti kaikin keinoin hyvittää mököttävälle Tiinalle jonkun palkinnon (aamiaispaketti?) menettämistä. Lintsi teki siinä kyllä minuun vaikutuksen (Tiina oli meinaan tosi känkkä ja hankala!).

Ei olisi Pelle Hermannista ja Monsiur Mössestä siihen!

Vierailija:

Elävänä esimerkkinä me itse. Ja pakko mainita tähän myös BB:n pojat.

Mun mielestä nykyisessä BB:ssä jäljellä olevat kundit on järkyttäviä. Ei minkäänlaista kunnioitusta naisia kohtaan. Ihan skeidaa porukkaa.

Viimevuodelta päinvastainen esimerkki Lintsi.

Vierailija
53/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ketä-sanan käyttäminen kuka-sanan sijasta

Nämä on mun mielestä enemmänkin aluellisia tapa- ja murre-eroja. Meillä päin ei ole tapana viedä rotinoita perinteisessä merkityksessä(siis ruokaa ja leivonnaisia), sen sijaan vastasyntyneelle viedään tai lähetetään kukkia tai pieni paketti. Ketä-sanaa kuka-sanan tuntuvat käyttävät jossain Porin suunnalla asuvat(?), ihan sivistystasoon katsomatta.

Tämäkin on vähän makuasia, jotkut (minä mukaanlukien) pidän epäkohteliaana omien lakanoiden tuomista automaattisesti mukanaan. Ikään kuin meidän petivaatteissa olisi jotain vialla. Eri asia, jos on tulossa paljon yövieraita tai yövieraat tulevat perheeseen, jossa on vastasyntynyt. Mutta jos emäntä on jo pedannut sängyt valmiiksi, on erittäin epäkohteliasta pedata omat lakanat siihen päälle, vaikka ajatus olisikin, että kyläpaikan lakanat säästyvät.

Vierailija
54/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraanvaraisessa kodissa vieras saa saman tai paremman kohtelun kuin hotellissa. Näin ainakin meillä. Mutta meillä käykin etupäässä ulkomaalaisia vieraita sivistysmaista.

En tosin tiedä ketään suomalaistakaan, joka kulkisi kyläpaikoissa lakanat mukana!

Vierailija
55/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

- tullaan kylään kutsumatta tai edes kysymättä että sopisiko tulla. Ajetaan vaan pihaan ja kysytään että keitättekö kahvit?

- kun appiukko on kylässä, hän ei koskaan noudata kutsua ruokapöytään, vaan syö yleensä aina vasta kun muut ovat syöneet. Tämä perustuu siihen, että mahtuu paremmin ruokapöytään ja sitten vielä syö jonkun jo käyttämältä lautaselta, ettei tule turhaa tiskiä. Yök!

- tullaan saunomaan, eikä tuoda omia pyyhkeitä.

- jos ollaan pidempään vierailulla (siis useampi yö), paiskataan omat vaatteet perheen pyykkikoriin ja oletetaan että perheen äiti pesee ne. Ottakoot hitto soikoon sen verran vaihtovaatteita mukaan että vie omat likaset mennessään kotiin ja pesee siellä. Ei tämä ole mikään pesula!! Aaarghh!!

Vierailija
56/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää tosi paljon, kun sukulaiset jättää likapyykkinsä meille, vaikka mulla olisi vauvan ja pienten lasten kanssa ihan tarpeeksi pyykkiä omasta takaakin. Shampoot ja pyyhkeet lainataan tietenkin ja jääkaapilla käydään kuin omassa kotona.

Kavereissa mua ärsyttää tosiaan ne kännykkään puhujat. Tulee heti sellainen olo, että olisin jotenkin toisarvoisempi ystävä.

Vierailija
57/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako olla utelias että mitä maita luokittelet tähän ryhmään?

Vierailija
58/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...hänen kanssaan on noloa lähteä minnekään. Hän ei osaa pukeutua siististi, hygieniä mättää (rasvainen letti, hiki haisee), ei käytä rintaliivejä ja reilusti ylipainoisella henkilöllä se ei ole kaunista katsottavaa, syö suu auki mässyttäen, ahmii ruokansa, syö järkyttävän paljon, nauraa kovaan ääneen hohottamalla, saa omituisissa tilanteissa hihityskohtauksia eikä kykene hillitsemään itseään, puhuu koko ajan itsestään, valittaa koko ajan, ei hymyile koskaan, kiitos ja ole hyvä ovat ihan tuntemattomia käsitteitä...nyt järkytyin, kun tapasin hänen liki 10-vuotiaan poikansa pitkästä aikaa, poika muistuttaa äitiään päivä päivältä yhä enemmän =(

Vierailija
59/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta hyviin tapoihin kuuluu ennen kaikkea suvaitsevaisuus ja sen ymmärtäminen, että ei ole olemassa kovinkaan paljon absoluuttisia hyviä tapoja, vaan ne ovat tilanne-, heimo-, suku- ja aikakausisidonnaisia juttuja.

Vierailija
60/67 |
23.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...meillä käy yövieraita silloin tällöin ja minusta on itsestään selvää, että minä petaan sängyt meidän lakanoilla ja laitan kylppäriin vieraspyyhkeet. Shampoot ja saippuat ovat vapaasti lainattavissa. Jääkaapista saa hakea juotavaa ja hiukopalaa ja toivonkin aikuisten olevan omatoimisia, koska meillä on tota omaakin sakkia.

70-luvulla vietiin petivaatteet ja pyyhkeet kylään mukana, kun pesukoneet oli mitä oli tai niitä ei ollut ollenkaan. Nyt, kun melkein kaikilla on pesutornit ja pyykinpesu on vaivatonta, niin minusta on hassua odottaa, että vieraat roudaavat koko liinavaatekaappinsa sisällön mukanaan.

Vieraiden likaisia vaatteita en halua löytää kyllä pyykkikaapistani! Ne saisivat lähtöpassit välittömästi. Meillä saa toki pestä pyykkinsä, mutta ne jokainen huolehtii itse :-)