Pieniä asioita, joista havaitsee käytöstapojen puutteen?
Minkälaisista pienistä asioista voi päätellä, ettei henkilö ole erityisen sivistynyt tai että hänellä on puutteita käytöstavoissa? Mitenkään dissaamatta siis. Harva hallitsee etiketin kokonaisuudessaan.
Aloitan näillä:
- Pitää viinilasia kädessään paksusta kohdasta, ei lasin jalasta
- Ei vie vastasyntyneen perheeseen rotinoita ensivierailulla
- Menee yökylään ottamatta omia lakanoita mukaan
Kommentit (67)
Suppea sanavarasto. Käyttää usein täytesanoja " niinku" yms. tai kirosanoja.
sen havaitsee parhaiten ihan pikkujutuista, kuten kiitokset, tervehtiminen yms. yleiset käytössäännöt.
esim. juhlissa ollaan sukkasilleen, vaikka tilaisuus vaatisi pikkukengät mukaan yms junttimaista.
keskustelussa. Utelee liikaa asioita, eikä ymmärrä hienovaraisia vihjeitä (siis hiukan vieraampi ihminen). Tai vastaavasti liian suoraan ja avoimesti kyselee mielipiteitä itsestään vierailta ihmisiltä tms.
Kuuluu kohteliaaseen ja huomaavaiseen käytökseen toki muuallakin.
Itse lisään: Hymiöiden viljely.
Vierailija:
- Menee yökylään ottamatta omia lakanoita mukaan
Mä pitäisin huonona käytöksenä, jos vieraani tulisi yökylään omat lakanat mukanaan. Sehän on sama, kuin hän aliarvioisi kykyni emäntäni.
Eri asia sitten, jos erikseen sovitaan, että tuo omat lakanat mukanaan.
Minä kyllä ennen omia yökyläilyjäni olen kysynyt, että tuonko omat lakanat. Vain yksi ystävä on pyytänyt näin tekemään. Hän asui silloin vuokralla vanhassa talossa eikä hänellä ollut pesukonetta, vaan joutui viemään pyykit vanhemmilleen tai pesulaan.
Emäntää pitäisi kuormittaa mahdollisimman vähän, hyvä olisi jos voisi ihan omat pyyhkeetkin viedä. Nykyaikana on tosin monelta unohtunut, kun käytöksen kultaista kirjaa ei juuri muutenkaan selailla.
Oma panos; television aukipito vieraiden kyläillessä
Joistakin laseista ei näillä käsillä vain tahdo saada tukevaa otetta jalasta. Toivottavasti kukaan ei ole vielä loukkaantunut - olen kuitenkin laskelmoinut sen pienemmäksi pahaksi kuin että lasillinen punaviiniä on vieruskaverin sylissä. :-)
Minusta huonoa käytöstä osoittaa keskustelussa etenkin toisen saavutusten mitätöinti pistämällä aina paremmaksi, samoin se, ettei anna keskustelukumppanille lupaa omaan mielipiteeseen, vaan koittaa väkisin käännyttää toisen omalle kannalleen.
Myös toisten ruoka-annosten koon arviointi (kylläpä syöt vähän) tai alkoholin käytön vähäisyyden arvostelu (eikä sulla ole hauskaa kun et juo) saavat vereni kiehahtamaan.
Puhuu kaverinsa kanssa puhelimessa, yhtäkkiä kuulee maagisen piippauksen luuristaan > sanoa hökäsee: " Mulle tulee toinen puhelu!" ja sulkee luurin edellisen keskustelijan korvaan.
Asiatonta.
Itselleni tulee tunne, että jos käyttäydyn viimeisen päälle kauniisti ja hyvän tavan mukaan niin ystäväni pitävät minua hienostelijana. Näin vain tuntuu, ikävä kyllä..
se ettei tervehdi jos toinen tervehtii ensin (esim meilläpaäin bussikuskit tekee tätä), pukeutuu epäasiallisesti (esim päiväkodin joulujuhlaan isä tulee likaisessa t-paidassa ja rikkinäisissä verskoissa....ja tiedän että parempiakin vaatteita häneltä löytyy)... tässä joitakin jotka ärsyttää... niin ja se on huippuärsyttävää että joku varaa täydessä bussissa paikan myös kassille tai ei anna istumapaikkaa vanhukselle... just bussissa mut saa muutenkin ärsyyntymään moni asia!
käytöstä on kytätä toisten tapoja pitää lasista kiinni ja sitten vielä mokomasta vetää herneet nenään. Tulee mieleen että eikö ko henkilöllä ole elämää tms.
Enemmän minua kyllä häiritsee räävitön ja ajattelematon kielenkäyttö + epäsiisti olemus. Muiden hyväksikäyttö, omaisuudella kerskuminen, heikompien dissaus, ylenkatsominen....
ja samassa yhteydessä vielä se, ettei katso silmiin.
Toinen moukkamaisuus on mennä esim. elokuvateatterissa keskelle istumapaikkariviä siten, että pyllistää jo paikallaan istuville. Oikea tapa ohittaa ihmiset on kasvot ja vatsa heihin päin. Unohtuu yllättävän monelta!
Nykyään näkee milloin missäkin äijiä vetämässä mättöä ties mitkä huivit päässä, isiäkin poikineen. Minusta isän kuuluisi näyttää jälkikasvulle parempaa esimerkkiä, vaikka nykyisin onkin sallivampi ilmapiiri esim. hampurilaisketjuissa.