Anteeksipyytämisestä tai pyytämättömyydestä taas kerran
Onko täällä kokemusta siitä miten pärjäte sen kanssa että joku suoltaa sammakoita muttei ikinä, siis ikinä pyydä anteeksi?
En halua kertoa omaa tilannetta tarkkaan mutta olen ollut yhden iäkkään sukulaisen silmätikkuna ollut jo kauan ja olen saanut kuulla arvostelua kaikesta säästämättä mun ulkonäköä, koulutustasoa, lasten nimien valintaa ja aivan siis ties mitä. Välien katkaisemin olis käytännössä aika hankala toteuttaa meidän tilanteessa.
Tää mieltää itsensä joksikin patriarkaksi jolla on erioikeus sanoa mitä vaan, ja koko suku tietää että tämä ihminen ei anteeksi pyydä. Olen välillä, lue usein, aivan raivona ja stressaa kun on pakko olla välillä tekemisissä ja aian saa miettiä mitä sieltä taas tällä kertaa suolletaan.
Miehen mielestä mun pitäis vaan jättää koko asia omaan arvoonsa, eikä ainakaan toivoa mitään anteeksipyynnön saamista mutta näin silmätikkuna se ei nyt vaan toimi kun painolastia tulee vaan lisää.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko se jotenkin vaikeaa olla itse paha suustaan?
Eihän tämä aja kenenkään etua? Kyllä asiallinen kannattaa olla. Ei kannata provosoida mitenkään eikä kannata myöskään itse provosoitua. Asiallisesti voi puhua mistä vaan. Ja asiallisella tarkoitan sitä ettei tehdä myöskään passiivisaggressiivisia hyökkäyksiä.
Jos joku on niinsanotusti mulkku, kannattaa olla vain utelias kuulemaan hänen selityksensä miksi sanoo mitäkin, mutta ei aikomustakaan muuttaa hänen käytöstään.
Jotkut vaan on mulkkuja. Voit pelkästään miettiä itsessäsi sitä, miksi hänen sanansa sattuvat ja miksi hänen mielipiteensä murtavat itsetuntosi.
Kyllä se palvelee kaikkien etua laittaa joku paikoilleen. Hän tekee sitä, koska kukaan ei sano hänelle mitään mikä nolaisia hänet ja laittaisi hänet kyseenalaiseen valoon. Hän käyttää niin valtaa ja uskoo, että hänellä ei ole mitään rajoitteita. Tuollaiset laitetaan ruotuun. Varmasti hänestä löytyy paljonkin kritisoitavaa koska on jo sen verran iäkäs, vaikka joka kerta kun avaa suunsa sanoakseen jotain ikävää niin ystävälliseen sävyyn kommentoisi jotain ilkeää hänestä takaisin. Hän lopettaa kommentoinnin kun ei kestä enää kuulla kritiikkiä.
On kyllä niin perisuomalaista ajatella että joku saadaan ruotuun vain nolaamisen ja häpeän keinoin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivoin aiemmin anteeksipyyntöä eräistä solvauksista, mutta en ole enää moneen vuoteen kaivannut sitä. Sekä teko että tekijä menettivät ajan kulumisen ja oman prosessoinnin myötä merkityksensä minulle. Solvaaminen "vanheni" oikean elämän myötä kärpäsen surinaksi ja kuivahti omaan naurettavuuteensa - vähän niin kuin solvaaja hokisi että kyllä se Saksa vielä voittaa toisen maailmansodan. Toiseksi, ymmärsin elämänkokemuksen myötä paremmin solvaajan persoonaa: hänen laillaan vaurioisella ihmisellä ei ole varaa myöntää että on väärässä, vaikka sen itsekin tietää. Ihminen voi todella olla niin heikoilla, että takertuu valheesen ja itsepetokseen, koska hänellä ei muutakaan ole.
Asioista yli pääseminen tietysti vaihtelee paljon, mutta se vaatii ainakin tunne-elämän tasapainoisuutta ja itsereflektiokykyä. Jos omin avuin ei pääse eteenpäin, ammattiapuakin on. Ap:n tilanne panee ajattelemaan, että tarvitaan myös työrauhaa, jota hänellä ei taida olla jos loukkauksia tulee koko ajan lisää.
Mitä se sun oma prosessointi oli tarkmmin? Mulla oli ihan lainassa kirja jossa opetettiin antamaan anteeksi ilman anteeksipyyntöä, teitkö sinä tätä? Minä yritin mutta se ei auttanut.
ap.
Tuo on henkistä väkivaltaa käskeä jotain antamaan anteeksi, koska muka sinä tarvitset itse sitä toipuaksesi. Kukaan ei tarvitse anteeksi antamista toipuakseen eikä varsinkaan silloin anneta anteeksi kun sitä ei ole kukaan pyytänyt. Valitettavasti näitä huuhaa oppaita on maailmalla, jotka on kirjoitettu ihan siitä lähtökohdasta että pahantekijiöitä pitäisi suojella ja ymmärtää. Se on hirveä virhe. Voit elää vallan hyvin ilman että annat mitään anteeksi kellekään. Anteeksi antaminen voi jopa vahingoittaa sinua ja antaa vapaa passin pahantekijälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tämä aja kenenkään etua? Kyllä asiallinen kannattaa olla. Ei kannata provosoida mitenkään eikä kannata myöskään itse provosoitua. Asiallisesti voi puhua mistä vaan. Ja asiallisella tarkoitan sitä ettei tehdä myöskään passiivisaggressiivisia hyökkäyksiä.
Jos joku on niinsanotusti mulkku, kannattaa olla vain utelias kuulemaan hänen selityksensä miksi sanoo mitäkin, mutta ei aikomustakaan muuttaa hänen käytöstään.
Jotkut vaan on mulkkuja. Voit pelkästään miettiä itsessäsi sitä, miksi hänen sanansa sattuvat ja miksi hänen mielipiteensä murtavat itsetuntosi.
Kyllä se palvelee kaikkien etua laittaa joku paikoilleen. Hän tekee sitä, koska kukaan ei sano hänelle mitään mikä nolaisia hänet ja laittaisi hänet kyseenalaiseen valoon. Hän käyttää niin valtaa ja uskoo, että hänellä ei ole mitään rajoitteita. Tuollaiset laitetaan ruotuun. Varmasti hänestä löytyy paljonkin kritisoitavaa koska on jo sen verran iäkäs, vaikka joka kerta kun avaa suunsa sanoakseen jotain ikävää niin ystävälliseen sävyyn kommentoisi jotain ilkeää hänestä takaisin. Hän lopettaa kommentoinnin kun ei kestä enää kuulla kritiikkiä.
On kyllä niin perisuomalaista ajatella että joku saadaan ruotuun vain nolaamisen ja häpeän keinoin :D
Kun tiedät ihmistyypin niin sen ihmistyypin ymmärryksen mukaan mennään joka kohdataan. Vaikka sinulla olisi mitä yleviä ja kauniita ajatuksia niin ne ei toimi, koska vastapuoli ei niitä ymmärrä eikä välitä koska kunnioitus ja arvostus puuttuu täysin. Mutta hän ymmärtää itseään ja kun häntä kohtaan käyttäydytään kuin hän itse niin hän kuulee sen ja ymmärtää viestin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin varmaan muuten ajattelee se ap:n sukulainenkin. Yrittää manipuloida toista haukkumalla ja nolaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tiedät ihmistyypin niin sen ihmistyypin ymmärryksen mukaan mennään joka kohdataan. Vaikka sinulla olisi mitä yleviä ja kauniita ajatuksia niin ne ei toimi, koska vastapuoli ei niitä ymmärrä eikä välitä koska kunnioitus ja arvostus puuttuu täysin. Mutta hän ymmärtää itseään ja kun häntä kohtaan käyttäydytään kuin hän itse niin hän kuulee sen ja ymmärtää viestin.
Voi olla, mutta ratkaiseeko se ongelman loppupeleissä? Vai alkaako siitä vain syvä vihanpito? Miten reagoi tällainen ihminen? Tuleeko hänestä mukava sen jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos tämä tyyppi on immuuni häpeälle? Ei nolostu mistään? Ei ole moksiskaan? Ei välitä pätkääkään?
Eikö tuo häpeällä rankaiseminen perustu lähinnä sen kiusatun sielunelämään, jolloin häpeän tunne on kaikista voimakkain isku ja kipu mitä voi kokea, jolloin ajattelee että se on se oikea keino nujertaa joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä toivoin aiemmin anteeksipyyntöä eräistä solvauksista, mutta en ole enää moneen vuoteen kaivannut sitä. Sekä teko että tekijä menettivät ajan kulumisen ja oman prosessoinnin myötä merkityksensä minulle. Solvaaminen "vanheni" oikean elämän myötä kärpäsen surinaksi ja kuivahti omaan naurettavuuteensa - vähän niin kuin solvaaja hokisi että kyllä se Saksa vielä voittaa toisen maailmansodan. Toiseksi, ymmärsin elämänkokemuksen myötä paremmin solvaajan persoonaa: hänen laillaan vaurioisella ihmisellä ei ole varaa myöntää että on väärässä, vaikka sen itsekin tietää. Ihminen voi todella olla niin heikoilla, että takertuu valheesen ja itsepetokseen, koska hänellä ei muutakaan ole.
Asioista yli pääseminen tietysti vaihtelee paljon, mutta se vaatii ainakin tunne-elämän tasapainoisuutta ja itsereflektiokykyä. Jos omin avuin ei pääse eteenpäin, ammattiapuakin on. Ap:n tilanne panee ajattelemaan, että tarvitaan myös työrauhaa, jota hänellä ei taida olla jos loukkauksia tulee koko ajan lisää.
Mitä se sun oma prosessointi oli tarkmmin? Mulla oli ihan lainassa kirja jossa opetettiin antamaan anteeksi ilman anteeksipyyntöä, teitkö sinä tätä? Minä yritin mutta se ei auttanut.
ap.
Tuo on henkistä väkivaltaa käskeä jotain antamaan anteeksi, koska muka sinä tarvitset itse sitä toipuaksesi. Kukaan ei tarvitse anteeksi antamista toipuakseen eikä varsinkaan silloin anneta anteeksi kun sitä ei ole kukaan pyytänyt. Valitettavasti näitä huuhaa oppaita on maailmalla, jotka on kirjoitettu ihan siitä lähtökohdasta että pahantekijiöitä pitäisi suojella ja ymmärtää. Se on hirveä virhe. Voit elää vallan hyvin ilman että annat mitään anteeksi kellekään. Anteeksi antaminen voi jopa vahingoittaa sinua ja antaa vapaa passin pahantekijälle.
Öö.... siitä oppaasta sen verran että ei siinä pointtina ollut mikään pahajtekijän suojelu ja ymmärtäminen vaan sen loukatun oman olon helpottaminen. mutta en rupea tässä puolustamaankaan sitä kirjaa tai ajattelutapaa koska se ei mulla kuitenkaan toiminut pitemmän päälle.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Mulla ei ehtinyt tulla tarvetta tuollaiselle harjoitukselle, koska pääsin solvauksista yli itsekseni. Huomasin että hänellä ei ollut mitään todellista huomauttamista minusta ihmisenä, vaan se oli sellaista epätoivoista loukkaamisen yrittämistä, että vähän kokeilee kepillä jäätä jos vaikka pahoittaisin mieleni tuosta tai tuosta. Kävi ilmeiseksi, että hän näkee meidän suhteen valtataisteluna jonka hän on hävinnyt, ja yrittää sohia tuskissaan sokkona joka suuntaan että saisi edes jonkun iskun osumaan. Aikaa on mennyt jo niin kauan että uskon tämän "syövän" vievän hänet vielä hautaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan kuullut tilanteesta, jossa tällainen lähestymistapa olisi toiminut, eikä useimmat ihmiset edes osaa tuosta vain matkia jonkun toisen tyylistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kokemusta. Eivät opi. Vietä enemmän aikaa, tai jopa kaikki aikasi mukavampien ihmisten kanssa. Heitä on vaikka kuinka.
Toinen vaihtoehto on nauraa hänen jutuilleen päin naamaa. Sellaista äänekästä Lenita Airiston helapäänaurua. Otat hänen puheensa kaikki vitsinä, ikäänkuin puhuisi jatkuvasti pehmosia. Niin kuin puhuukin.
Tilannehan on absurdi, joten vieritä se nolous takaisin hänen hartioilleen.
Kiitos tästä kuten kaikista muistakin vastauksista. Antamaasi neuvoa en kuitenkaan pystyis noudattamaan, aivan vierasta mulle.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Välien katkaisucon ihan helppoa. Sitä ei tarvi huudella kenellekään. Jättää vain ottamatta yhteyttä, ei vastaa ja jos tulee vastaan niin kävelee ohi.
Joillakin voi olla helppoa, mutta tässä aloituksessa kerrottiin että se olisi vaikeaa. Ei kaikki tilanteet ole samanlaisia.
Meillä helpotti, kun jätettiin kaikki se silmätikku perheineen kutsumatta suvun juhliin. Ihmeesti rauhoittui tilanne ja kaikilla oli taas kivaa.
Opettelin sanomaan törkeästä käytöksestä suoraan ja olen ottanut etäisyyttä/laittanut kyllä välitkin poikki, kun ei mennyt jakeluun. Myöhemmin lähentynytkin uudestaan tällaisen ihmisen kanssa, kun oppi olemaan.
Meillä vähän samantapainen tilanne kuin ap:llä. Meillä niitä loukkauksia keksii mun äiti. Samoin kuin ap:n jutussa, mullakin äiti mieltää itsensä jotenkion kaikenlaisen normaalin anteeksipyytelyn yläpuolelle. Ollaan otettu etäisyytt ä niin paljon kuin vaan mahdollista. Ehkä yritän antaa anteeksi oman mielenrauhani vuoksi joskus myöhemmin kun on paremmin aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Meillä helpotti, kun jätettiin kaikki se silmätikku perheineen kutsumatta suvun juhliin. Ihmeesti rauhoittui tilanne ja kaikilla oli taas kivaa.
Siis jätitte silmätikun, eli juuri sen haukutun ihmisen, kutsumatta?
Anteeksipyyntö on suht' turha tilanteessa, jossa on sata asiaa anteeksi pyydettävänä. Miten tämä käytännössä tapahtuisi: pyytää anteeksi kaikkia paljousalennuksella vai jokaista erikseen.
Sanoisin, että get over it: vanhus siirtyy jossain vaiheessa ajasta iäisyyteen - problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksipyyntö on suht' turha tilanteessa, jossa on sata asiaa anteeksi pyydettävänä. Miten tämä käytännössä tapahtuisi: pyytää anteeksi kaikkia paljousalennuksella vai jokaista erikseen.
Sanoisin, että get over it: vanhus siirtyy jossain vaiheessa ajasta iäisyyteen - problem solved.
Tuohon paljouteen vetoaminen on kyllä harvinaisen typerä tekosyy olla pyytämättä anteeksi. "Get over it" on myös tosi tasokas neuvo ap:lle. Taisit kirjoittaa kännissä.
Meillä esimies pyytää tämän tästä anteeksi. Ai mä unohdin tehdä sulle ylityömääräyksen, anteeeksi kamalasti, mutta nyt et saa ylityökorvausta. Anteeksi, kun annoin väärää tietoa vuosilomista, kyllä niitä olisi saanut siirtää. Mä olen niin pahoillani, kun en huomannut ilmoittaa palkanmaksuun, että sun palkasta ei saa enää periä autopaikkamaksua jne.
Täysin turhaa anteeksipyytelyä vain siksi, että esimies päästelee suustaan sammakoita eikä pätkääkään pohdi sitä, että jatkuva anteeksipyytely on ihan se ja sama, ei merkitse mitään.
Vierailija kirjoitti:
Meillä esimies pyytää tämän tästä anteeksi. Ai mä unohdin tehdä sulle ylityömääräyksen, anteeeksi kamalasti, mutta nyt et saa ylityökorvausta. Anteeksi, kun annoin väärää tietoa vuosilomista, kyllä niitä olisi saanut siirtää. Mä olen niin pahoillani, kun en huomannut ilmoittaa palkanmaksuun, että sun palkasta ei saa enää periä autopaikkamaksua jne.
Täysin turhaa anteeksipyytelyä vain siksi, että esimies päästelee suustaan sammakoita eikä pätkääkään pohdi sitä, että jatkuva anteeksipyytely on ihan se ja sama, ei merkitse mitään.
Mun mielestä tuo kuulostaa ihan normaalilta arkipuheelta eikä oikeastaan liity tämän ketjun aiheeseen, joka on oiekasti loukkaavan ihmisen kanssa luoviminen.
Miksi yksinoleminen on huonompi vaihtoehto?