Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita korkeakulttuurirajoitteisia?

Vierailija
03.03.2023 |

Hyvään yleissivistykseen kuuluisi mielestäni se, että tuntisi klassikkokirjat, taide-elokuvat, näytelmät, oopperat, baletit ja muut tanssiteokset, klassisen ja modernin orkesteri- ja kuoromusiikin sekä klassisen ja modernin jazzin. Mitä listasta unohtui? Mitä siis pitäisi tehdä, jotta saisi edes tyydyttävän arvosanan korkeakulttuurin tuntemuksesta? Ja mikä avuksi, kun on taipumus nukahtaa kesken taide-elokuvan ja sinfonian eikä ole saanut koskaan aikaiseksi lukea venäläisiä klassikoita tai James Joycen Odysseusta?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko luit Alastalon salissa?

:DDDDDDD

Sulla on määritelmät hiukan pielessä ja jostain syystä yleissivistyksesi keskittyy pelkästään pariin kapeaan taiteenalaan.

Yleissivistykseen kuuluu paljon muutakin, ei pelkkää taidehistoriaa kuten kuvittelet. Unohdit siitäkin mm.  maalaustaiteen kokonaan, samoin historian, maantieteen, luonnontieteiden perusteet ja filosofian perusteet.

Vierailija
2/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassikot ovat klassikoita syystä. Kyllä sieltä seasta löytyy sinunkin makuusi sopivia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinpä on hataraa, koulussa niitä yritettiin heh opettaa, mutta kun ei niin ei. Olen koettanut katsoa hienoja elokuvia, tylsääää...Jos on tavis kaverit ja joku ...öhh en nyt keksi suomalaisia ...no vaikka Juice, jos tykkää niin tykkää, ei se tee kenestäkään huonompaa. Sanoo vaan en tiedä. Ne jotka liikkuu "piireissään" varmaan tietävät. Mun ei tartte!

PS. Yritin lukea Karamazovin jotain...sukua oli huru mykky ja kaikilla sama tai samantapainen nimi, yritä siinä pysyä kärryillä heh...

Vierailija
4/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa piti lukea Kafkan, Dostojevskin, Vonnegutin yms teoksia ja tehdä referaatteja niistä.

Sanotaan nyt näin että ilmankin noita ajanhukkahetkiä olisin pärjännyt.

Vierailija
5/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kahlannut kaikki venäläiset klassikot läpi venäjäksi enkä pidä itseäni sen takia parempana ihmisenä.

Vierailija
6/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa piti lukea Kafkan, Dostojevskin, Vonnegutin yms teoksia ja tehdä referaatteja niistä.

Vonnegut on yliarvostettu, mutta Kafkahan on ihanaa. Ja Rikos ja Rangaistus on kertakaikkiaan loistava. 

Vierailija
7/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Klassikot ovat klassikoita syystä. Kyllä sieltä seasta löytyy sinunkin makuusi sopivia.

Toki ne on klassikoita syystä, mutta se syy ei ole että ne olisivat jotenkin erityisen laadukkaita.

Vierailija
8/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taisi olla enemmän ongelma lukija ymmärtämättömyys kuin mikään muu. 

Vierailija
9/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ne on klassikoita syystä, mutta se syy ei ole että ne olisivat jotenkin erityisen laadukkaita.

Kyllä ne on. Ja sinun on nyt ymmärrettävä, että sinä tässä olet se tyhmä jos et tajua.

Vierailija
10/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taide on viihdettä. Ei ole mitään korkeakulttuuria, kaikki kulttuuri on yhtä korkeaa tai matalaa. Viihdytä itseäsi sellaisella viihteellä, josta oikeasti pidät, äläkä murehdi sitä, mistä muka kuuluisi pitää.

Vierailija
11/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vonnegut on yliarvostettu, mutta Kafkahan on ihanaa. Ja Rikos ja Rangaistus on kertakaikkiaan loistava. 

No Vonnegut vaatii lukijan joka osaa lukea. Että kyllä se on ihan päinvastoin. Vonnegut näistä on se huippu ja kafka ja muut ehkä vähän yliarvostettuja.

Vierailija
12/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaisin tutustua venäläisiin klassikkoromaaneihin, kenestä venäläisestä kirjailijasta ja mistä hänen romaanistaan kannattaisi aloittaa, jotta en lannistuisi heti ensimmäisestä lukukokemuksesta?

Vierailija
13/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
14/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kahlannut kaikki venäläiset klassikot läpi venäjäksi enkä pidä itseäni sen takia parempana ihmisenä.

Huh, tuosta urakasta saa kuitenkin kymmenen pistettä ja papukaijamerkin. Teitkö tuon ihan vapaaehtoisesti, vai oliko kyse pakollisista opintosuorituksista?

Vierailija
15/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni korkeakulttuuri on liian vasemmistolaista ja koska veren perintönä inhoan kaikkea vasemmistolaista, en voi sietää korkeakulttuuria. Tässä mielessä olen moukka, joka pitää korkeakulttuurista vouhkaavia itseään suvaitsemattomina moukkina.

Vierailija
16/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, tuosta urakasta saa kuitenkin kymmenen pistettä ja papukaijamerkin. Teitkö tuon ihan vapaaehtoisesti, vai oliko kyse pakollisista opintosuorituksista?

Jokunen kuului opintoihin, muuten vaan huvikseen. Tykkään niistä. Pokkareina eivät maksakaan juuri mitään. Runoutta en kyllä oo jaksanut.

Vierailija
17/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaisin tutustua venäläisiin klassikkoromaaneihin, kenestä venäläisestä kirjailijasta ja mistä hänen romaanistaan kannattaisi aloittaa, jotta en lannistuisi heti ensimmäisestä lukukokemuksesta?

Dostojevskin Rikos ja Rangaistus kyllä vie mukaansa. Jos haluaa helpolla päästä, aloita Gogolin novelleilla. 

Vierailija
18/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni korkeakulttuuri on liian vasemmistolaista ja koska veren perintönä inhoan kaikkea vasemmistolaista, en voi sietää korkeakulttuuria. Tässä mielessä olen moukka, joka pitää korkeakulttuurista vouhkaavia itseään suvaitsemattomina moukkina.

Ei korkeakulttuuri ole mielestäni vasemmistolaista - tai oikeistolaistakaan... En ymmärrä, mistä tuollaisessa ajatuksessa on kyse.

Vierailija
19/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Dostojevskin Rikos ja Rangaistus kyllä vie mukaansa. Jos haluaa helpolla päästä, aloita Gogolin novelleilla. 

Kiitos paljon vinkistä, aion kokeilla tuon Dostojevskin romaanin lukemista.

Onko totta, että venäläisissä romaaneissa henkilöistä käytetään milloin mitäkin nimeä, niin että suomalainen lukija ei enää ymmärrä, kenestä milloinkin puhutaan?

Vierailija
20/73 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antakaa vielä vinkkejä meille korkeakulttuurirajoitteisille...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän