Elämän kanssa ihan hukassa.
Ap on 25v.
- Ammattikoulu käytynä pilipali alalta, jonka kävin koska oli pakko.
- Työttömänä: kuntouttavassa useaan kertaan ja vuoden palkkatukityössä.
-Ensimmäinen oikea työpaikka vasta 24v, joka loppui muutaman kk jälkeen. En osannut työtehtäviä tarpeeksi hyvin.
Työttömänä pelotti hakea työpaikkoja, koska pelkäsin että en osaa tarpeeksi. Tämä sitten valitettavasti toteutui entisen työpaikan kohdalla. Sosiaaliset tilanteet pelotti ja en uskaltanut kysyä kaikki asioita, mitä olisi pitänyt kysyä. Minun oletettiin osaavan kun en kysynyt apua.
Nyt tässä taas työttömämä ilman mitään toimintasuunnitelmaa. En ole tiennyt missää vaiheessa mikä ala ehkä kiinnostaisi, enkä tiedä nytkään.
Olenko liian arka kun mikään ei onnistu?
Kommentit (10)
Älä lannistu, olet vielä nuori! Selvitä, pääsisitkö johonkin nuorisopalvelujen ohjaukseen, mistä saisit tukea tulevaisuuden suuntaan?
Ala lisääntymään niin yhteiskunta pitää huolta niin kuin kaikista muistakin kaltaisistasi. Eikä tarvitse töitä tehdä välttämättä koskaan. Riittää vain että kakaraa pukkaa aika ajoin. Siihen ei tarvitse mitään älykkyyttä muuta kuin jalat levittä. Parhainta olisi katsoa kenellekkä ne levittää jotta saisi isommat elatusmaksu niin ettei levitä ihan perseaukiselle luuserille jolta ei saa yhtään mitään hyötyjä.
Ap:lle paljon tsemppiä! Toimin itse esimiehenä alalla, jossa välillä nuoria kavereita joudutaan olosuhteiden pakosta heittämään erittäin vastuullisiin ja itsenäisiin tehtäviin. Sanon aina heille, että on selvää että he eivät voi kaikkea tietää ja osata. Ja se on ok, mutta niin tyhmää asiaa ei ole, ettei sitä voisi kysyä. Kysykää neuvoa , soittakaa ja laittakaa viestiä. Vastaan 24/7. Tätä olen hokenut viimeiset 20 vuotta ja kyllä meillä onkin aika hyvä kysymisen kulttuuri firmassa. En minäkään kaikkea tiedä. Usein yhdessä porukassa mietitään, mikä olis paras menettely. Ja usein on vaan niinkin, että juttelun jälkeen se nuori lopulta itse keksii sen parhaan ratkaisun. Meillä on pitkiä työsuhteita eli porukka viihtyy.
Myös vanhat konkarit neuvovat meillä mielellään nuorempia, koska silloin he kehtaavat kysyä nuorilta asioita, joissa kehitys on kehittynyt ja nuoret tietävät paremmin. Juna kulkee molempiin suuntiin.
Eli AP:lle tuleviin työ- ja harjoittelupaikkoihin neuvoksi. Suuta vaan auki ja kysy. Kysy itseltäsi, mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua, jos kyselet? No tietysti, että joku hermostuu. Mutta so what. Kukaan ei kuitenkaan kuole ja hommat tulee tehdyksi.
25v eikä osaa yhtään mitään tehdä.
Mene työharjoitteluun johonkin paikkaan mikä edes vähän kiinnostaisi. Työharjoittelulla voisit kokeilla eri aloja jotta löytäisit sen omasi.
Tee jotain ammatinvalintatestejä, mieti muutenkin mitkä asiat kiinnostaa, katsele vähän työelämän tulevaisuudesta kertovia tutkimuksia eli mitkä alat tulee työllistämään ja hae kouluun, nuorena kannattaa kouluttautua. Matalapalkka-alat ei johda mihinkään.
Minua pidettiin työharjoittelussa niin kuin ammatti ihmisenä ja vittuiltiin kaikista virheistä kun annettiin yksin tehdä töitä mikä oli väärin sillä harjoittelijana olisin tarvinnut opettajan tietenkin.
Ei jumalauta että tässä yhteiskunnassa on vikaa niin paljon ettei kukaan edes tajua sitä.
Sitten suurin osa töistä oli sellaisia jotka eivät sitä sitä ammattitaitoa kehittänyt ollenkaan vaan teetätettiin siivoustöitä. Osasin vain siivota sen jakson jälkeen vaikka en sille alalle opiskellut. Mitään alaani liittyvää en ollut saanut tehdä enkä harjoitella. Katselin vain jos vähän aikaa oli siivous töiltä ja en todellakaan opiskellut siivoojaksi. Yritys säästi ottamalla harjoittelijoita paska hommiin ja sairauslomittajiksi harjoittelijoita kun oli niin ei saanut ottaa sijaisia vuokrafirmasta. Harjoittelijoilla varsinkin ahneet ravintola alan omistajat tekevät huippu tulosta teetättämällä harjoittelijoilla varsinkin kalliita viikonloppuja.
Ei edes ilmais työvoimalle maksettu matkakuluja eikä työkenkiä, eikä mitään.Vaan saa maksaa että sinne pääsee. Sitten ne riistäjät mainostavat kuinka paljon on tullut tulosta omaan pussiin. Siellä on niin paljon ilmaisia työ harjottelijoita joilla teetätetään ilmaista työtä niin että pahaa tekee näiden voitot.
Yhtään ne eivät jaa voitoistaan ilmaisille työharjoittelijoille.
Vierailija kirjoitti:
Älä lannistu, olet vielä nuori! Selvitä, pääsisitkö johonkin nuorisopalvelujen ohjaukseen, mistä saisit tukea tulevaisuuden suuntaan?
Esim. Ohjaamo, sieltä sain itse pattitilanteessa apua.
Erinomainen kirjoitustaito sinulla ainakin on! Tunnet jopa pilkkusäännöt ja käytät hienoja lauserakenteita (esim. passiivin partisiippirakennetta: "minun oletettiin osaavan") Olet itsekriittinen (liiankin) ja analyyttinen. Tiedostat hyvin ongelmatilanteet ja yhteiskunnan vaatimukset. Olet tarkka ja huolellinen, vähän pedanttikin.
Suosittelen sinulle opiskelua a. laborantiksi tai b. välinehuoltajaksi. Jos opinnot sujuvat hyvin, suosittelen AMK-opintoja bioanalyytikoksi, laboratorionhoitajaksi tai siivousteknikoksi. Näillä aloilla on työtä hyvin. Olet nuori ja sinulla on jo yksi "pilipalitutkinto", monilla ei ole mitään. Sinulla ei ole huume-tai alkoholiongelmaa. Elämä on vasta edessä.
Onlyfanssiin vaan tili auki, alkaa rahaa tulemaan. Ja keikkahommina hoitelet vanhempia äijiä, muista pyytää maksu etukäteen.
Niin se vaan on, että pitäisi uskaltaa avata suunsa ja kysyä, jos ei osaa tai ymmärrä. Kukaan ei ole seppä syntyessään.