Sellainen ruukku kasville jossa eiole pohjassa reikää, miten kastelu??
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko altakasteluruukku ap:llä?
Siis ostin kaupasta viherkasvin joka on rumassa ruukussa ja halusin laittaa nätimmän koristeruukun, mutta mietin onko se ok kastella vain pinnasta, vai kannattaako vesi laittaa ensin alustalle. Jos laitan koristeruukkuu en voi laittaa alustaa koska pohjassa eiole reikää.
Laita se ruma ruukku sen koristeruukun sisään!
niin laitoinkin mutta joku sanoi että kasvit on parempi kastella niin että laittaa alustelle vettä
No mikset kaada sitä vettä sinne suojaruukun pohjalle?? Se on ihan sama asia kuin aluslautanen, paitsi että kannattaa välillä katsoa, ettei sinne jää ylimääräistä vettä.
Mikä ihme tässä on niin monimutkaista?
Minulla on kaikki kasvit niissä omissa rumissa muoviruukuissaan koristeruukkujen sisällä. Koristeruukkujen pohjalle olen laittanut muovisia korkkeja maito- ja mehutölkeistä, niin että väliin jää ilmaa ja kastelen ihan normaalisti multaa ylhäältä päin. Kunhan vain tarkistaa, ettei kastele niin paljon, että pohjalle jäävä vesi ei yllä juuriin. Hyvin nuo ovat voineet jo monta vuotta, keväällä olen vaihtanut isompiin rumiin muoviruukkuihin, kun uhkaa tila loppua kesken niistä alkuperäisistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaikki kasvit niissä omissa rumissa muoviruukuissaan koristeruukkujen sisällä. Koristeruukkujen pohjalle olen laittanut muovisia korkkeja maito- ja mehutölkeistä, niin että väliin jää ilmaa ja kastelen ihan normaalisti multaa ylhäältä päin. Kunhan vain tarkistaa, ettei kastele niin paljon, että pohjalle jäävä vesi ei yllä juuriin. Hyvin nuo ovat voineet jo monta vuotta, keväällä olen vaihtanut isompiin rumiin muoviruukkuihin, kun uhkaa tila loppua kesken niistä alkuperäisistä.
PItääkö kasveja kastella jokapäivä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Lue kasvin hoito-ohjeet netistä. Sittenkin riippuu paljon olosuhteista kuinka paljon sitä pitää kastella.
Kannattaa aluksi pyytää äidiltä tai isältä apua kasvin hoidossa, mutta opit kyllä. Aikuisena olet sitten jo oikein hyvä kasvien kanssa, kun aloitat näin aikaisin.
Valitse päältä avoin ruukku jos pohja umpinainen. Vesi tuppaa valumaan alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Valitse päältä avoin ruukku jos pohja umpinainen. Vesi tuppaa valumaan alaspäin.
Millainen ruukku EI ole päältä avoin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu olosuhteista ja kasvista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen ruukku EI ole päältä avoin?
Umpinainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ostin kaupasta viherkasvin joka on rumassa ruukussa ja halusin laittaa nätimmän koristeruukun, mutta mietin onko se ok kastella vain pinnasta, vai kannattaako vesi laittaa ensin alustalle. Jos laitan koristeruukkuu en voi laittaa alustaa koska pohjassa eiole reikää.
Onko siinä kaupan ruukussa pohjassa reikä? Jos on, pistä se kasvi ruukkuineen päivineen sinne koristeruukkuun. Ja kastele ihan vaikka päältä tai kaatamalla vettä kasvien väliin.
Tai toinen vaihtoehto, osta sellainen halpa ruukku, jossa on pohjassa reikä ja joka sopii koristeruukun sisään. Sitten ruukut vaan sisäkkäin.
Mä olen istuttanut kukan suoraan umpinaiseen koristeruukkuun, ilman muoviruukkua. Vähän soraa pohjalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen istuttanut kukan suoraan umpinaiseen koristeruukkuun, ilman muoviruukkua. Vähän soraa pohjalle.
Tuokin onnistuu, mutta en suosittele aloittelijalle, koska kastelun kanssa pitää olla tarkkana.
Koristeruukun vedenpitävyyteen ei sitten kannata luottaa, ellei se ole muovia tai lasia. Pelkkä lasitus voi vuotaa tihkumalla salaa, ja sitten on pöytä pilalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse usein istutan kasvin sellaiseen ruukkuun, jossa on reikä. Joko muoviseen tai saviruukkuun (vai mitä materiaali ne nyt yleensä ovatkaan) ja sen sitten laitan nätimpään suojaruukkuun ja pienen kiven yms. joka jättää ruukkujen väliin vähän tyhjää. Toinen tapa on tosiaan tuo, että salaojittaa suojaruukun, jos haluaa pitää kasvia siinä suoraan. Itse laitan lecasoraa pohjalla pari senttiä (kivetkin käy), sanomalehteä väliin ja sitten multaa. Koen itse vain helpommaksi tuon, että kasvi on istutettu reiälliseen ruukkuun, joka on sitten tuollaisessa suojaruukussa. Koska sitten voi nostaa kasvin välillä vain pois suojaruukusta, ehkä jopa vaihtaa erinäköiseen suojaruukkuun jne. Vaihtelu virkistää.
Se on suojaruukku. laita sen sisään se reiällinen ruukku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuokin onnistuu, mutta en suosittele aloittelijalle, koska kastelun kanssa pitää olla tarkkana.
Voin kertoa että mitään en ymmärrä huonekasveista, mutta tuo on hengissä pysynyt jo toista vuotta ja jopa tehnyt lisää lehtiä/versoja tai mitä ne nyt ikinä onkaan. Varmaan siksi kun aina unohdan kastelun ja se saa vettä about 2xkk
niin laitoinkin mutta joku sanoi että kasvit on parempi kastella niin että laittaa alustelle vettä