Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin päivystykseen seitsemäksi tunniksi

Vierailija
02.03.2023 |

Mutta olin fiksu ja otin eväät mukaan. Kahvia termariin, vichyä, voileipää, välipalakeksejä, pähkinöitä ja kermakaramelleja. Omat lääkkeet tietysti.
Lisäksi oli bluetooth kuulokkeet ja täysi akku puhelimessa, sekä pädissä, vilkasukat, hierontapallo ja tyyny.

Kaikkea tarvitsin.

Kommentit (124)

Vierailija
61/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos "joutuu" päivystykseen niin ei ole aikaa kerätä tuollaista selviytymisboxia. Eli menit sinne huviksesi, viemään oikeasti tarvitsevien paikkoja. Niinpä niin.

No kyllä päivystykseen voi olla syytä mennä vaikkei olisikaan pyörtyneenä lattialla kuoleman kielissä.

Niin kun ei pärjää kotona. Silloin yleensä ruoka ja viihde ei ole ensimmäisenä mielessä.

Itse menin viimeksi päivystykseen, kun aloin yskimään kesken juoksulenkin keuhkoista verta. Todellakin pakkasin repullisen kamaa mukaan, koska olo oli ihan OK ja pystyin keräämään kamani. En kuitenkaan halunnut jäädä odottamaan viittä viikkoa seuraavaa kiireetöntä aikaa. Kyllä ne kuulokkeet ja Netflix tekevät siitä tuntien istuskelusta aulassa paljon siedettävämpää ja en voinut mitenkään tietää, tuleeko siitä päivien reissu sairaalaan, joten puhdas -paitakin taisi olla mukana. 

Vierailija
62/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin päivystykseen kuumeen takia ja oli ja aiemmin käynyt labrassa ja CRP oli koholla. Verenpaine oli matala ja minua pyörrytti, sain vuodepaikan, laittoivat nestetiputukseen ja ottivat lisää kokeita. Lekuri kävi vilkasemassa jä passitti kotiin, sanoi vaan että tule huomenna uudestaan. Menin kotiin ja heti aamusta takaisin, minulla olikin verenmyrkytys ja laittoivat silloin heti antibioottitiputukseen ja osastolle. Aika paha hoitovirhe lääkäriltä lähettää mut kotiin, onneksi jäin henkiin ja selvisin. 

Omat lääkkeeni olin ottanut mukaan, en muuta.

Jos CRP on alle 100, potilas ei kuole. Eli voidaan kotiuttaa.

Höpsis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ihan hyvä. Omat kuulokkeet ja hygieniavälineet on kiva olla mukana. Kaikkia harvinaisempia lääkkeitä ei päivystyksessä välttämättä ole, varsinkin joitain uusimpia insuliineja ja astma-suihkeita (perusmallit kyllä löytyy) niin ne kannattaa ottaa mukaan. Mutta omin luvin ei päivystyksessä pidä mitään lääkkeitä ottaa, aina pitää kertoa hoitajalle. Voi tulla päällekkäisiä lääkityksiä ja ikäviä yliannostuksia, jos esim potilas nappailee omia nitroja vaikka sama lääke menisikin jo suoneen.

Jos aavistelet joutuvasi leikkaukseen, ei kannata niitä eväitä välttämättä syödä, varsinkaan jos kyseessä on vatsakipu. Näiden syömisten takia joudutaan aina välillä lykkäämään leikkauksia, kun ennen nukutusta pitää olla useita tunteja syömättä (vatsa tyhjä).

T. Sh

Vierailija
64/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle käy aina niin että kun olen mennyt päivystykseen esim kovan pääkivun vuoksi tai koska jalka on turvonnut tai koska olen saanut kovan vatsakipukohtauksen/oksennettuani kaiken usean päivän ajan, niin joka kerran lopputulos on ollut se ettei mitään löytynyt, turha käynti.

Joten en mene enää omin jaloin sinne.

Vierailija
65/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle käy aina niin että kun olen mennyt päivystykseen esim kovan pääkivun vuoksi tai koska jalka on turvonnut tai koska olen saanut kovan vatsakipukohtauksen/oksennettuani kaiken usean päivän ajan, niin joka kerran lopputulos on ollut se ettei mitään löytynyt, turha käynti.

Joten en mene enää omin jaloin sinne.

Se johtuu vaan siitä ettei tutkita jos CRP ei ole yli 100.

Vierailija
66/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vieressä istuvia kahdeksatta tuntia odottavia vituttaa kun joku kaivaa eväitä ja laittaa kuulokkeet korville.

Vierailija
67/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan hyvä. Omat kuulokkeet ja hygieniavälineet on kiva olla mukana. Kaikkia harvinaisempia lääkkeitä ei päivystyksessä välttämättä ole, varsinkin joitain uusimpia insuliineja ja astma-suihkeita (perusmallit kyllä löytyy) niin ne kannattaa ottaa mukaan. Mutta omin luvin ei päivystyksessä pidä mitään lääkkeitä ottaa, aina pitää kertoa hoitajalle. Voi tulla päällekkäisiä lääkityksiä ja ikäviä yliannostuksia, jos esim potilas nappailee omia nitroja vaikka sama lääke menisikin jo suoneen.

Jos aavistelet joutuvasi leikkaukseen, ei kannata niitä eväitä välttämättä syödä, varsinkaan jos kyseessä on vatsakipu. Näiden syömisten takia joudutaan aina välillä lykkäämään leikkauksia, kun ennen nukutusta pitää olla useita tunteja syömättä (vatsa tyhjä).

T. Sh

Se on sitten sen ajan murhe. Jos syömistä ei erikseen kielletä, tietysti ihmiset syövät.

Vierailija
68/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös pienet eväät ja juotavaa. Olin myös tunteja. Kyllä, oli päivystysaika ja menin ambulanssin kyydillä.

Hyvä että oli, kun meni aikaa kauan.

Vierailija
69/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kipulääkkeet pitää AINA olla mukana päivystyksessä JA osastolla. Muuten koskee.

Miksi niitä pantataan, en ymmärrä.

Vierailija
70/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Djjd kirjoitti:

Muutaman kerran ollut sairaalan päivystyksessä

Väkisinkin tullut mieleen miten paljon tossa hommassa voitaisiin tehostaa.. Nyt tuo tuntuu olevan vain päätöntä häröilyä.

Miten sitä sinusta voitaisiin tehostaa? En usko, että saat kunnon käsitystä toiminnasta odotushuoneessa istumalla. Esim. sairaalapäivystyksissä yleensä sama lääkäri joka katsoo päivystyspotilaat käy myös vuodeosastoilla. Ja odotusaula on eri tiloissa kuin ambulanssilla tulevat, ym. Siinä on paljon töitä joita et pääse näkemään.

Tämä on kyllä tiedossa. Onko se jokin historiallinen jäänne, että yksi lääkäri hoitaa ison sairaalan kaikki osastot ja päivystyksen?

Vierailija
71/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu vanhus oli kovassa flunssassa ja piti mennä päivystykseen, että saa apua. En nyt muista montako tuntia siellä joutui odottamaan, mutta mont tuntia se oli. Kyse ihmisestä jolla diabetes eikä saanut mitään syötävää kuin vasta illalla osastolla. Niin joutui siis osastolle, että ei ollut ihan pikkuflunssa.

Vierailija
72/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "joutuu" päivystykseen niin ei ole aikaa kerätä tuollaista selviytymisboxia. Eli menit sinne huviksesi, viemään oikeasti tarvitsevien paikkoja. Niinpä niin.

No, minä jouduin päivystykseen.

Pääsin jossain välissä sen verran lääkärille, että määrättiin toimenpide, jonka suoritttaisi eri lääkäri.

Koska olin lyhytmatkalainen (5 km) ja puoliso (kuski) mukana, sain mennä kotiin odottamaan muutamaksi tunniksi.

Tulin sitten takaisin käskettynä aikana ja sitten vaan odottelin. Ihan huvikseni, koska oli varattu kirja mukaan.

Kaiken kaikkiaan aikaa meni 8-9 tuntia. Tuon ajan olisin "vienyt jonkun oikeasti tarvitsevan paikan", koska ilman kuskia olisin kököttänyt päivystyksessä. (Ongelma oli jalka, siksi kuski tarvittiin.)

Vierailija
73/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuresti ihmeissäni kuinka joudutaan päivystykseen retkelle?

Vierailija
74/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syitä päivystykseen joutumiselle on useita. Esimerkiksi raskaana ja äkillinen verenvuoto kuten minulla.

Aikaa tosiaan kuluu odotellessa. Hoitajat hääräävät ympärillä ja asettavat kanyylia, mutta lääkärin aikataulujen mukaan mennään. Ja se on helposti puoli vuorokautta. Kyllä aiinä on kiitollinen itselleen jos tajusi ottaa lähtiessään vesipullon ja välipalapatukan.

En ymmärrä miksi se kärsimys pitäisi siellä maksimoida?

Vierailija
75/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin päivystykseen kuumeen takia ja oli ja aiemmin käynyt labrassa ja CRP oli koholla. Verenpaine oli matala ja minua pyörrytti, sain vuodepaikan, laittoivat nestetiputukseen ja ottivat lisää kokeita. Lekuri kävi vilkasemassa jä passitti kotiin, sanoi vaan että tule huomenna uudestaan. Menin kotiin ja heti aamusta takaisin, minulla olikin verenmyrkytys ja laittoivat silloin heti antibioottitiputukseen ja osastolle. Aika paha hoitovirhe lääkäriltä lähettää mut kotiin, onneksi jäin henkiin ja selvisin. 

Omat lääkkeeni olin ottanut mukaan, en muuta.

Jos CRP on alle 100, potilas ei kuole. Eli voidaan kotiuttaa.

Olet väärässä mutta se sulle suotakoon.

Vierailija
76/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

samanlainen kokemus. käsi murtunut ja pois paikoiltaan kaikki nuhaisen lapsoset meni edelle. vasta kun lääkäri vaihtui iltatuuriin ja vilkaisi ensin röngten kuvat alkoi tapahtumaan. kysyi missä tämä mies on? sadatteli hoitajille...minut ohjattiin huoneeseen jossa käsi kantositeeseen ja taksilla oyks:n leikattavaksi. no Oulussa vähän ruuhkaa sanoi siellä tohtori. mene kotiin odotteleen ....torstaina leikataan  (sunnuntai oli päivä)  no näin toimittiin.      

Vierailija
77/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei ole aikaa? Todella harva päivystykseen tulee ambulanssilla.

Sitäpaitsi sinne soitetaan ja annetaan aika milloin pitää tulla. On siinä yleensä n 5 tuntia aikaa keräillä kamppeita.

5 tuntia?!

Mun teinillä iski yöllä paha vatsakipu, ei siinä ehtinyt muuta tehdä kuin lähteä!

No vesipullo tietty mukaan mutta aika pian siitäkin kiellettiin juomasta.

Ja siltikin meni yli 12 tuntia että leikattiin.

Nää ketkä lähtee sinne piknikille ja somettamaan on siellä turhaan!!

Kyllä mä toissapäivänä mietinkin, että miltäköhän tämä näyttää, kun toinen käsi pystyssä yritän pitää veristä kiristysliinaa paikallaan ja kuitenkin pakko toisella kädellä vähän somettaa :)

Vierailija
78/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko. Sorppa.

Vierailija
79/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

:D

Vierailija
80/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Sh

Se on sitten sen ajan murhe. Jos syömistä ei erikseen kielletä, tietysti ihmiset syövät.

Sit se on oma murhe. Leikkaus voi viivästyä jos olet napostellut niin metukkavoileipiä aulassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kolme