Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouduin päivystykseen seitsemäksi tunniksi

Vierailija
02.03.2023 |

Mutta olin fiksu ja otin eväät mukaan. Kahvia termariin, vichyä, voileipää, välipalakeksejä, pähkinöitä ja kermakaramelleja. Omat lääkkeet tietysti.
Lisäksi oli bluetooth kuulokkeet ja täysi akku puhelimessa, sekä pädissä, vilkasukat, hierontapallo ja tyyny.

Kaikkea tarvitsin.

Kommentit (124)

Vierailija
81/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "joutuu" päivystykseen niin ei ole aikaa kerätä tuollaista selviytymisboxia. Eli menit sinne huviksesi, viemään oikeasti tarvitsevien paikkoja. Niinpä niin.

Tämä. Jos on päivystyskunnossa, ei itse asiassa edes kykene tuollaisia keräämään -saati että tahtoisi syödä jotain kermakaramellia.

Vierailija
82/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No no. Kyllä esim. virtsatietulehduksen vuoksi pyysivät menemään pöivystykseen ottamaan näyte. Myös lapsen vaivoissa on tietenkin jouduttu käymään. Itsellä ollut outoja silmäoireita ja kävin päivystyksessä, kun sanoivat niin. Meni muistaakseni 6 tuntia arki-iltana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietin kerran 14 tuntia päivystyksessä murtuneen käteni kanssa, ihmettelin kun kaikki muut menivät edelleni. Selvisi että olin ollut liian tyyni ja rauhallinen ja vastaava hoitaja ajatteli että ei minulla ole mitään vakavaa ja antoi aikani aina jollekin tärkeämmille. Sen jälkeen en ole päivystykseen murtumien kanssa mennyt.

Höpöhöpö! Ne hiljaisimmat huomioidaan tarkemmin ja pidetään heitä silmällä. Jos ei aivan ammattitaidotonta väkeä teillä päin ole töissä päivystyksessä. Jos jaksaa huutaa ja valittaa on vielä voimia odotellakin.

Ensiapukurssilla opittua että niistä hiljaisimmista pitäisi olla eniten huolissaan esimerkiksi onnettomuustilanteissa.  Saattaa olla asiat huonommin kuin möykkäreillä. 

Vierailija
84/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No no. Kyllä esim. virtsatietulehduksen vuoksi pyysivät menemään pöivystykseen ottamaan näyte. Myös lapsen vaivoissa on tietenkin jouduttu käymään. Itsellä ollut outoja silmäoireita ja kävin päivystyksessä, kun sanoivat niin. Meni muistaakseni 6 tuntia arki-iltana.

Vielä: ei ollut eväitä. Tosiaan tuo silmäoire (välkkyminen jne.) paljastui myöhemmin silmälääkärillä lasiaisen irtoamiseksi, joka oireili noin. Ei ollut onneksi verkkokalvo revennyt.

Vierailija
85/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon itse tehnyt sen virheen, että suostuin päivystykseen pahoin nälkiintyneessä tilassa. Harmi vaan, että en saanut mitään syötävää/ juotavaa kahdeksaan tuntiin ennen osastolle siirtämistä. Jossain vaiheessa hoitaja kävi mittaamassa verensokerin, joka oli 2.9 ja n. puolentoista tunnin päästä kävi joku laittamassa glukoositipan. Olisin todellakin ollut paremmassa hapessa kotona...

Vierailija
86/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa iso käsi ensiavun hoitajille ja lääkäreille! Kiitos että olette hoitaneet hyvin ja huolella. Teillä on todella kiire ja paljon potilaita, mutta aina on ollut hoitajat ja lääkärit jotka on tutkineet ja hoitaneet. Todella paljon kiitoksia suurella sydämellä :)

Vierailija
87/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos "joutuu" päivystykseen niin ei ole aikaa kerätä tuollaista selviytymisboxia. Eli menit sinne huviksesi, viemään oikeasti tarvitsevien paikkoja. Niinpä niin.

Täällä sinne joutuu, koska terveyskeskus ei kykene tekemään mitään muuta kuin ottamaan pikatulehdusarvon. Voimme kysyä, mitä tuollaisella terveyskeskuksella tekee. Varsinkin miksi tuollaisessa terveyskeskuksessa on akuuttivastaanotto, jonne pitää mennä, jos apua tarvitsee samalle päivälle, muttei ole vielä päivystyskamaa. Kyseessä on pelkkä rahankeruu ja lähetteiden teko automaatti. Jälkimmäisestä en tosin ole kovin vakuuttunut, koska suurimmaksi osaksi niitä ei ole sitten päivystyksessä löytynyt.

Vierailija
88/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan hyvä. Omat kuulokkeet ja hygieniavälineet on kiva olla mukana. Kaikkia harvinaisempia lääkkeitä ei päivystyksessä välttämättä ole, varsinkin joitain uusimpia insuliineja ja astma-suihkeita (perusmallit kyllä löytyy) niin ne kannattaa ottaa mukaan. Mutta omin luvin ei päivystyksessä pidä mitään lääkkeitä ottaa, aina pitää kertoa hoitajalle. Voi tulla päällekkäisiä lääkityksiä ja ikäviä yliannostuksia, jos esim potilas nappailee omia nitroja vaikka sama lääke menisikin jo suoneen.

Jos aavistelet joutuvasi leikkaukseen, ei kannata niitä eväitä välttämättä syödä, varsinkaan jos kyseessä on vatsakipu. Näiden syömisten takia joudutaan aina välillä lykkäämään leikkauksia, kun ennen nukutusta pitää olla useita tunteja syömättä (vatsa tyhjä).

T. Sh

Se on sitten sen ajan murhe. Jos syömistä ei erikseen kielletä, tietysti ihmiset syövät.

Monia leikkauksia ei tehdä, jos vatsalaukussa on tavaraa, eli kannattaa tosiaan kysyä lääkäriltä ennen kuin alkaa mussuttamaan eväsleipiään. Se on toki sen ajan murhe, mutta myös vain sinun murhe. Ei se varsinaisesti sitä lääkäriä haittaa, jos leikkaus siirtyy 6 tuntia, mutta sinua voi harmittaa. 

Vierailija
89/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä päivystykseen voi olla syytä mennä vaikkei olisikaan pyörtyneenä lattialla kuoleman kielissä.

Kerrotko mikä on se syy ? Tutulla oli ranne mutkalla kun kaatui, soitti päivystykseen ja kyllä siellä oli jonot, otti buranan ja meni aamulla uudestaan. Oma poikani kaatui laskettelemassa ollessaan, rinnelääkäri lastoitti käden ja sitten odotteli bussikyytiä rauhassa, illalla päivystykseen ja luut vedettiin kohdilleen ja grillin kautta kotiin. Turha mennä siis huvikseen sinne istumaan. Itse olen mennyt kerran ambulanssilla kolarin jälkeen.

Vierailija
90/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat kipulääkkeet pitää AINA olla mukana päivystyksessä JA osastolla. Muuten koskee.

Toivottavasti kukaan ei tätä tee. Ihan oman maksansa takia.

Vierailija
91/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä päivystykseen voi olla syytä mennä vaikkei olisikaan pyörtyneenä lattialla kuoleman kielissä.

Mä en kestä teitä rokotteista oireita saavia! Älkää menkö päivystykseen kun olette tieten tahtoen itsellenne sen tilan hankkineet!!

92/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pähkinöitä - toivottavsti ei ollut lähellä pähkinäallergikkoa. Tosin olihan siellä apu lähellä.

Eikä kukaan halua haistella mitään kahvin kuvottavia hajuja. Päihdeklinikalle jos sellaista mukanaan tuo.

Vierailija
93/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joitakin kertoja ollut sairaalan ensiapupäivystyksessä, viimeksi rintakivusta. Sen ensimmäisen kerran jälkeen olen kyllä aina pakannut eväät mukaan, vaikka sieltä leipää ja jogurttia pyynnöstä saakin hoitajilta, tai ainakin siellä tarkkailupuolella.

Olen ammatiltani lääkäri, ja kun lähetän potilaan sairaalan päivystykseen, kehotan kyllä käydä hakemassa evästä mukaan, jos ei nyt aivan hätätilanne ole.

Meillä on sellainen parinkymmenen tuhannen asukkaan kaupunki. Sote-keskuksessa päivystyksessä potilaat rupeaa äänekkäästi huokailemaan siinä aulassa lääkärin kulkiessa ohi jo silloin, kun aika (suuntaa antava aika) on 10 minuuttia myöhässä. Jos ajat on puoli tuntia myöhässä, osa aulapotilaista päättää lähteä jo takaisin kotiinsa.

Vierailija
94/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn välillä päivystyksissä myymässä fazerin sinisen suklaalevyjä.

Vierailija
95/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ihan hyvä. Omat kuulokkeet ja hygieniavälineet on kiva olla mukana. Kaikkia harvinaisempia lääkkeitä ei päivystyksessä välttämättä ole, varsinkin joitain uusimpia insuliineja ja astma-suihkeita (perusmallit kyllä löytyy) niin ne kannattaa ottaa mukaan. Mutta omin luvin ei päivystyksessä pidä mitään lääkkeitä ottaa, aina pitää kertoa hoitajalle. Voi tulla päällekkäisiä lääkityksiä ja ikäviä yliannostuksia, jos esim potilas nappailee omia nitroja vaikka sama lääke menisikin jo suoneen.

Jos aavistelet joutuvasi leikkaukseen, ei kannata niitä eväitä välttämättä syödä, varsinkaan jos kyseessä on vatsakipu. Näiden syömisten takia joudutaan aina välillä lykkäämään leikkauksia, kun ennen nukutusta pitää olla useita tunteja syömättä (vatsa tyhjä).

T. Sh

Se on sitten sen ajan murhe. Jos syömistä ei erikseen kielletä, tietysti ihmiset syövät.

Monia leikkauksia ei tehdä, jos vatsalaukussa on tavaraa, eli kannattaa tosiaan kysyä lääkäriltä ennen kuin alkaa mussuttamaan eväsleipiään. Se on toki sen ajan murhe, mutta myös vain sinun murhe. Ei se varsinaisesti sitä lääkäriä haittaa, jos leikkaus siirtyy 6 tuntia, mutta sinua voi harmittaa. 

Sitä vart3n on se netflix ja kuulokkeet.

Vierailija
96/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat kipulääkkeet pitää AINA olla mukana päivystyksessä JA osastolla. Muuten koskee.

Ai ota omia lääkkeitään?

Vierailija
97/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalon lääkäri lähetti minut Malmin päivystykseen kun crp oli 250.

En ollut ikinä ennen ollut päivystyksessä ja voin sanoa että vaikka oli heikko olo, niin pienet eväät olisi kyllä ollut tarpeen 8 tunnin jonotuksessa

Jos ensi kerta tulee (toivottavasti ei) niin olen viisaampi.

Vierailija
98/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin pystyn tai ei erikseen kielletä otan sairauksieni hoitoon tarvittavat lääkkeet. Se kun on vähän niin kuin säännöllisten lääkitysten idea, että ne otetaan säännöllisesti. Lääkityslista on aina mukana ja kerron säännöllisistä lääkityksistä. Jos terveydenhuollon ammattilaiset eivät osaa ottaa huomioon jo meneviä lääkkeitä muita antaessaan, ongelma taitaa olla jossain muualla kuin sairauksiaan terveydenhuollon ammattilaisten ohjeiden mukaan hoitavalla potilaalla.

Vierailija
99/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vietin kerran 14 tuntia päivystyksessä murtuneen käteni kanssa, ihmettelin kun kaikki muut menivät edelleni. Selvisi että olin ollut liian tyyni ja rauhallinen ja vastaava hoitaja ajatteli että ei minulla ole mitään vakavaa ja antoi aikani aina jollekin tärkeämmille. Sen jälkeen en ole päivystykseen murtumien kanssa mennyt.

Höpöhöpö! Ne hiljaisimmat huomioidaan tarkemmin ja pidetään heitä silmällä. Jos ei aivan ammattitaidotonta väkeä teillä päin ole töissä päivystyksessä. Jos jaksaa huutaa ja valittaa on vielä voimia odotellakin.

Mutta joskus käy niin, että vähän aikaa huutaa ja valittaa, sitten hiljenee tyystin. Nopeasti muistan kaksi päivystyksessä, ihan hoitajien lasikopin vieressä, kuollutta henkilöä. Kannattaisi välillä käydä ihan vaan vilkaisemassa, eikä vain päätellä kauempaa. Kolmas päivystyksessä kuollut oli tapaus useamman hengen huoneessa, jossa toisen potilaan omaiset soittivat useampaan kertaan apua yksin olleelle potilaalle, joka teki äänistä päätellen kuolemaa. Hoitaja oli kyllä käynyt, painanut hälytyksen pois, eikä ollut sanallakaan kysynyt, mitä asiaa. Oli vain todennut, ettei hänellä, kenen kellolla oli apua soitettu, ollut mitään hätää.

Vierailija
100/124 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn välillä päivystyksissä myymässä fazerin sinisen suklaalevyjä.

Varmaan hyvä bisnes. Hyvinvointialue koettaa tehdä samaa välipala-automaatin kanssa, mutta hinnat ovat ärrääkin törkeämmät. Hyvä että on vähän edes kilpailua, ettei mene ihan ihmisten hädällä rahastamiseksi,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän