IS: pelottava vaaratilanne Levillä
Kokkolasta tullut perhe meni Levillä tuolihissiin, mutta 9v horjahti hissiin noustessa ja jäi roikkumaan. Lopulta hissi peruutti ja lapsi saatiin tiputettua turvallisesti alas sivullisten auttaessa.
https://www.is.fi/urheilu/art-2000009427113.html
"Salo kertoo menneensä valvontakoppiin katsoakseen, miten tilanteen on nähnyt sieltä käsin.
Meille tuli selityksiä niitä näitä. Selvää kuitenkin on, että valvonta on tässä kohtaa pettänyt. Hengenvaarallinen tilanne se oli.
Seurasin tilannetta varmaan puoli tuntia siellä valvontahuoneessa ja kun tuli tilanteita, että hissipuomi jäi joltain ylös, niin hissi stopattiin nopeasti. Meidän kohdalla reagointi oli paljon hitaampaa. Ei ole mitenkään mahdollista, että sitä ei olisi huomannut, jos joku olisi siellä kopissa ollut."
Kommentit (44)
Perheenisä lässyttää ja kerjää huomiota lehdessä.
Toimitusjohtajan mukaan hissit heiluisivat jos nopeasti pysäytettäisiin, ehkä sitten tuntunut siinä tilanteessa pidemmältä se aika...
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä hissiä ei yksinkertaisesti vaan laskettu alas?
Nehän pysäytti ja peruutti sen.
Ei kannattais lähtee lasketteleen, jos ei pentu osaa käyttää hissiä.
Lapsi roikkuu tuolista ja vaimo hyppää alas?
Olisko järkevämpää ollut antaa sen tytön tippua eikä raahata sitä väkisin sinne korkealle?
Miksi isä roikotti muksua niskasta väkisin kyydissä eikä antanut pudottautua alas samaan aikaan vaimon kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Lapsi roikkuu tuolista ja vaimo hyppää alas?
Olisko järkevämpää ollut antaa sen tytön tippua eikä raahata sitä väkisin sinne korkealle?
Tämä. Miksi pitää väkisin kiinni, itse reagoitu hassusti tuossa.
Tuolla hissillä paljon kulkeneena ihmettelen miksi isä lasta lähti nousuun roikottamaan. Jos lapsi horjahtaa hissiin tulossa niin siinä on kyllä tilaa antaa lapsen "jäädä kyydistä" ennen kuin tuoli tulee hissisysteemistä ulos rinteen päälle. Varsinkin jos äitikin hyppäsi kyydistä pois. Ei tuo hissi nyt niin nopeasti 10 metriin nouse.
Hirveetä vauhkoomista tolta isältä... Antais olla ja jatkais elämäänsä, kukaan ei kuitenkaa kuollu eikä loukkaantunu.. mut ku kaikesta pitää nykyaikana tehä niin hirveän iso haloo.. "minäminäminä ja minun lapseni" "minä teen rikosilmotuksen!"... voi ny v...u....
Isä vauhkoo ku se mikälie hissipäällikkö ei suostunu tuleen paikalle.. No mitä jos seki oli josaki miljoonan kilsan pääsä vaikka. Ja miks edes pitäs tulla, antamaan kriisiapua vauhko isälle?
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä vauhkoomista tolta isältä... Antais olla ja jatkais elämäänsä, kukaan ei kuitenkaa kuollu eikä loukkaantunu.. mut ku kaikesta pitää nykyaikana tehä niin hirveän iso haloo.. "minäminäminä ja minun lapseni" "minä teen rikosilmotuksen!"... voi ny v...u....
Niin ja siis millainen paikka se hissivalvomo on, mihin isä meni puoleksi tunniksi katsomaan, miten valvojat reagoivat muihin? Joku ahdas koppi, vai? Siis miksi meni sinne?
Ap
Perustuuko tuo juttu alunperin johonkin somepäivitykseen vai soittiko isä itse lehdille? En ole Facessa...
Naamat muistiin ja tulevina vuosina porttikielto koko hissiin.
"Salo soitti hätänumeroon tapauksen johdosta, ja sieltä neuvottiin olemaan tarvittaessa poliisiin yhteydessä."
:D
Kuinka nopeasti nuo nousee 10 metriin??
Vierailija kirjoitti:
Hyvä tieto muille perheellisille, että auttavat lapset hissiin turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu meneeköhän ne liian nopeeta
Tuo hissi on minulle varsin tuttu. Luulen, että tässä on käynyt niin, ettei hissihenkilöstö ole pysäyttänyt hissiä riittävän aikaisin juuri siksi, että isä on pitänyt lapsesta kiinni ja hissi itsessään on peittänyt näkyvyyden niin, että henkilöstö ei ole huomannut tilanteen todellista laitaa. Varsinkin, jos vielä äiti on hypännyt pois kyydistä, on voitu luulla, että hän oli se, joka siellä törttöili. 99,9% tapauksissa, joissa joku koheltaa tuossa hissiinmenovaiheessa, hissi pysähtyy saman tien. En tiedä, mitä ihmeen jaarittelua toimitusjohtajalta on tuo, ettei hissiä voida pysäyttää nopeasti. Todellakin voidaan. Yleensä se tapahtuu heti, jos vaikka joku pikku natiainen kaatuu siihen "liukuhihnalle", jonka kohdalla hissiin kuuluisi istua. Ei tosiaankaan tarvi odotella hissin nousua kymmeneen metriin ennen pysäytystä. Mutta takaisin päin kelaaminen voikin olla toinen juttu, siinä varmaan saattaa muutama sekunti mennäkin. Suurin syyllinen taitaa nyt kyllä olla tuo isä itse. Ei ole vaarallista tipahtaa hissistä alkuvaiheessa ja siinä kohtaa kun se alkaa olla vaarallista, pitäisikin jo olla turvakaari paikallaan. Ja on ennen kaikkea vanhempien tehtävä huolehtia, että heidän natiaisensa pääsevät hissiin turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eiköhän jokaisen pitäisi se lähtökohtaisesti tajuta itsekin ilman tämän yhden isän uhriutumista.
Miksi sitä hissiä ei yksinkertaisesti vaan laskettu alas?