IS: pelottava vaaratilanne Levillä
Kokkolasta tullut perhe meni Levillä tuolihissiin, mutta 9v horjahti hissiin noustessa ja jäi roikkumaan. Lopulta hissi peruutti ja lapsi saatiin tiputettua turvallisesti alas sivullisten auttaessa.
https://www.is.fi/urheilu/art-2000009427113.html
"Salo kertoo menneensä valvontakoppiin katsoakseen, miten tilanteen on nähnyt sieltä käsin.
Meille tuli selityksiä niitä näitä. Selvää kuitenkin on, että valvonta on tässä kohtaa pettänyt. Hengenvaarallinen tilanne se oli.
Seurasin tilannetta varmaan puoli tuntia siellä valvontahuoneessa ja kun tuli tilanteita, että hissipuomi jäi joltain ylös, niin hissi stopattiin nopeasti. Meidän kohdalla reagointi oli paljon hitaampaa. Ei ole mitenkään mahdollista, että sitä ei olisi huomannut, jos joku olisi siellä kopissa ollut."
Kommentit (44)
Isi soitti hätänumeroonki 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 oikeesti, mitä v*ttua?? 😆😆😆😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perheenisä lässyttää ja kerjää huomiota lehdessä.
Hyvä tieto muille perheellisille, että auttavat lapset hissiin turvallisesti.
Jos tuo tajuamiseen tämäntyyppinen lehtijuttu tarvittiin, kannattanee jättää laskettelureissut väliin kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo hissi on minulle varsin tuttu. Luulen, että tässä on käynyt niin, ettei hissihenkilöstö ole pysäyttänyt hissiä riittävän aikaisin juuri siksi, että isä on pitänyt lapsesta kiinni ja hissi itsessään on peittänyt näkyvyyden niin, että henkilöstö ei ole huomannut tilanteen todellista laitaa. Varsinkin, jos vielä äiti on hypännyt pois kyydistä, on voitu luulla, että hän oli se, joka siellä törttöili. 99,9% tapauksissa, joissa joku koheltaa tuossa hissiinmenovaiheessa, hissi pysähtyy saman tien. En tiedä, mitä ihmeen jaarittelua toimitusjohtajalta on tuo, ettei hissiä voida pysäyttää nopeasti. Todellakin voidaan. Yleensä se tapahtuu heti, jos vaikka joku pikku natiainen kaatuu siihen "liukuhihnalle", jonka kohdalla hissiin kuuluisi istua. Ei tosiaankaan tarvi odotella hissin nousua kymmeneen metriin ennen pysäytystä. Mutta takaisin päin kelaaminen voikin olla toinen juttu, siinä varmaan saattaa muutama sekunti mennäkin. Suurin syyllinen taitaa nyt kyllä olla tuo isä itse. Ei ole vaarallista tipahtaa hissistä alkuvaiheessa ja siinä kohtaa kun se alkaa olla vaarallista, pitäisikin jo olla turvakaari paikallaan. Ja on ennen kaikkea vanhempien tehtävä huolehtia, että heidän natiaisensa pääsevät hissiin turvallisesti.
Jutussa sanottiin että jos nopeaa pysäyttää, niin hissi voi heilahtaa ja jutun mukaan roikkuivat 10m korkeudessa niin että isä piti tytöstä niskasta?? Sekava tarina.
Totta. Ei hissejä voi täydestä vauhdista kääntää toiseen suuntaan, koska syntyy heiluriefekti ja se voi myös olla vaarallista. Mutta en vain tajua, että kuka hullu jää roikottamaan lastaan niskasta sen sijaan, että lapsi vain tipahtaisi hissistä siinä vaiheessa kun se on vielä matalalla. Ei taida olla kovin kokenut laskijaperhe ylipäätään ja isällä iski paniikki. Se on ymmärrettävää, tilanne on varmasti ollut pelottava. Nyt sitten kuitenkin yritetään paikata tilannetta nolosti sillä, että syytetään hissihenkilökuntaa ja kaikkia muita paitsi itseä. Laskettelurinne on paikka, jossa voi sattua monen moista. Siksi on ihan ensiarvoisen tärkeää, että lapsille opetetaan jo pienestä pitäen, että hisseissä ja rinteessä ei pelleillä ja perseillä. Hissiin noustessa keskitytään siihen, mitä ollaan tekemässä, pidetään omat välineet ja raajat hallinnassa, huolehditaan turvakaari paikalleen ja vanhemmat valvovat, että jälkikasvu toimii oikein. Jos lapset vasta opettelevat, vanhemmat valvovat, että homma hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Tuo hissi on minulle varsin tuttu. Luulen, että tässä on käynyt niin, ettei hissihenkilöstö ole pysäyttänyt hissiä riittävän aikaisin juuri siksi, että isä on pitänyt lapsesta kiinni ja hissi itsessään on peittänyt näkyvyyden niin, että henkilöstö ei ole huomannut tilanteen todellista laitaa. Varsinkin, jos vielä äiti on hypännyt pois kyydistä, on voitu luulla, että hän oli se, joka siellä törttöili. 99,9% tapauksissa, joissa joku koheltaa tuossa hissiinmenovaiheessa, hissi pysähtyy saman tien. En tiedä, mitä ihmeen jaarittelua toimitusjohtajalta on tuo, ettei hissiä voida pysäyttää nopeasti. Todellakin voidaan. Yleensä se tapahtuu heti, jos vaikka joku pikku natiainen kaatuu siihen "liukuhihnalle", jonka kohdalla hissiin kuuluisi istua. Ei tosiaankaan tarvi odotella hissin nousua kymmeneen metriin ennen pysäytystä. Mutta takaisin päin kelaaminen voikin olla toinen juttu, siinä varmaan saattaa muutama sekunti mennäkin. Suurin syyllinen taitaa nyt kyllä olla tuo isä itse. Ei ole vaarallista tipahtaa hissistä alkuvaiheessa ja siinä kohtaa kun se alkaa olla vaarallista, pitäisikin jo olla turvakaari paikallaan. Ja on ennen kaikkea vanhempien tehtävä huolehtia, että heidän natiaisensa pääsevät hissiin turvallisesti.
Olen ollut monta kertaa ton hissin kyydissä, ja yhden kerran se äkisti pysäytettiin, niin se todellakin alkoi kunnolla heilumaan. Mutta on kyllä outoa, että se perheen isä ei "tiputtanut" sitä lasta siinä alku vaiheessa, koska ei se mene nopeasti sinne 10 metrin korkeuteen.
Vierailija kirjoitti:
Hissin voi tietenkin pysäyttää nopeasti, jos tilanne sitä vaatii, mutta jos nopeasta tuolihissistä roikkuu joku, niin se äkkipysäytys aiheuttaa hyvin todennäköisesti sen roikkujan putoamisen. Kaikki tämä selitettiin tuossa artikkelissa. Kannattaisiko vähän panostaa luetunymmärrykseen?
Voi saakeli, soittaa nyt hätäkeskukseen? Niin minkä takia? Isän shokkitilan vuoksi, siihenkö häken apua kaivattiin?
Ihmiset on niin pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi saakeli, soittaa nyt hätäkeskukseen? Niin minkä takia? Isän shokkitilan vuoksi, siihenkö häken apua kaivattiin?
Ihmiset on niin pihalla.
Mikähän rikos tuossa olisi tapahtunut....
Pitkiä ihmisiä Levillä laskettelemassa. Näin tuon tapauksen. Pysäytyksen jälkeen avuksi menneet ihmiset lähes koskivat autettavan tytön suksiin. Maailman ennätys porukkaa laskettelemassa, 10 metrisiä ihmisiä :D
Vierailija kirjoitti:
Pitkiä ihmisiä Levillä laskettelemassa. Näin tuon tapauksen. Pysäytyksen jälkeen avuksi menneet ihmiset lähes koskivat autettavan tytön suksiin. Maailman ennätys porukkaa laskettelemassa, 10 metrisiä ihmisiä :D
On kyl mielenkiintoinen case
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f71e9b06-caac-485d-ae43-3fa90426ffa3
Hiihtokeskuksella eri näkemys... eivät roikkuneet 10m vaan 2,5-3m korkeudesta.
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä vauhkoomista tolta isältä... Antais olla ja jatkais elämäänsä, kukaan ei kuitenkaa kuollu eikä loukkaantunu.. mut ku kaikesta pitää nykyaikana tehä niin hirveän iso haloo.. "minäminäminä ja minun lapseni" "minä teen rikosilmotuksen!"... voi ny v...u....
Varmaan moni olisi suhtautunut asiaan eri tavalla... vaikka pelottava tilanne toki.
Onko tuo aloittelijoille sopiva hissi??
Onkohan tuollaiset tilanteet harvinaisia? Muutamia kertoja käynyt ja en ole nähnyt tuollaisia vaaratilanteita kellään...
Vierailija kirjoitti:
Onkohan tuollaiset tilanteet harvinaisia? Muutamia kertoja käynyt ja en ole nähnyt tuollaisia vaaratilanteita kellään...
Kyllähän lapset kompuroi noissa koko ajan, muiden vanhemmilla vaan on edes vähän järkeä päässä eivätkä raahaa lasta väkisin hissin perässä vaan antavat jäädä seuraavaan joko yksin tai itsekin jäävät kyydistä ja menevät yhdessä seuraavalla.
Vierailija kirjoitti:
On. Tämmöinen kyseessä:
Jälleen yksi todiste siitä että todelliset ääliöt tulee etelästä
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f71e9b06-caac-485d-ae43-3fa90426ffa3
Hiihtokeskuksella eri näkemys... eivät roikkuneet 10m vaan 2,5-3m korkeudesta.
Helvetin nolo. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Tämmöinen kyseessä:
Ok. Ja on muuten hieno hissi.
Jutussa sanottiin että jos nopeaa pysäyttää, niin hissi voi heilahtaa ja jutun mukaan roikkuivat 10m korkeudessa niin että isä piti tytöstä niskasta?? Sekava tarina.