Paras kahvinkeitin?
Kertokaa teidän kahvinkeitin kokemuksia, mikä on hyvä kahvinkeitin. Tähän asti ollaan käytetty tuollaisia huntin maksavia keittimiä. Nyt uuteen kotiin haluttaisiin joku laadukas ja hyvä keitin.
Kommentit (789)
Moskamaster on kökkö keitin. Itsellä Pavonin vipuvarsi espressokone, aah, oikea espressoa!
Pööni pömpeli. Keittääpi hyvät kaffeet. Seon nimetön keitin, olen keksinyt sille itse nimen.
Seon Pööni pömpeli.
Meillä kokemusta kolmesta wilfan keittimestä. Hieno ulkonäkö ja hyvän makuinen kahvi, mutta kestävyys surkea kaikissa. Kahdessa vuodessa menneet huonoiksi. Putket paisuneet kuumuudesta, vedensyöttöputken sisältä irronnut muovipinnoitetta kahvin sekaan. Ei jatkoon enää!
Vierailija kirjoitti:
Mutteripannu jos haluaa parasta espressoa ja perinteisessä kahvipannussa tulee paras kahvi.
Hyvänä kakkosena kahvipannun jälkeen vedenkeitin+pressopannu jos haluaa kahvinsa nopeampaa.Veden laatu oikeasti ratkaisee paljon. Helsingissä on ihan hyvä vesi mutta esim. tampereella tosi kalkkipitoista ja kumman makuista. Huonoin vesi, jos ei koko suomen huonoin löytyy jyväskylästä.
Mutteripannulla tehty kahvi ei ole espressoa. Espresso valmistetaan pakottamalla kuuma vesi tiiviin kahvijauheen läpi paineen avulla -mitä mutteripannu ei tee.
Hyvää kahvia mutteripannulla saa toki tehtyä. Maukkaampaa kuin kahvinkeittimellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
me hankittiin moccamaster kun kaikilla tutuilla on se.
pitää tietenkin sitten muistaa huomioida se että ei laita mitään paskaa kahvia keittimeen (saludo, kulta katriina, costa rica, meira) vaan parasta eli (juhlamokka, presidentti) itse tykkään paljonk ahvista ja kun join saludoa käydessäni kylässä niin heti tunnistin ja heitin paketin roskiin.
Tunnistan todella hyvin jos on jotain paskakahvia.
Presidentillä ja Saludolla ei ole mitään eroa. Ei edes hinnassa.
Presidentti on parasta kahvia mitä olen itse juonut, varsinkin uusi maku Sapphire. Raikas mieto, mutta maistuva maku, ei yhtään kitkerä, eikä tule vatsa kipeäksi kuten Juhlamokalla ja muilla kahveilla. Minulla kuluu vain 1 paketti kahvia kuussa, joten hinnalla ei ole väliä. Presidentti maksaa noin 6,50 eur/pkt
Kokeilin myös S-kaupan Pehmeä Mokka-kahvia, siinä on multamainen maku, vaikka sitä jotkut kehuu.
Kahvinkeittimistä ei ole paljon vertailevaa kokemusta, olen käyttänyt Electroluxia ja Braunia, mutta ap haluaa ilmeisesti jonkin ylellisen keittimen, kaupoissa varmaan osataan neuvoa siitä.
Kahvin makuun vaikuttaa myös suodatinpussin laatu. Halvoista pusseista irtoaa kahviin kitkerää makua, mutta Melitta pussit ovat parempia, toiseksi paras suodatinpussi kokemukseni mukaan on Fredman.
Kylmä vesi kannattaa juoksuttaa hanasta tarpeeksi kauan, ennenkuin sitä kaataa keittimeen. Jos hanavesi on haaleaa, siinä voi olla putkista irtoavaa epäterveellistä töhnää joka maistuu kahvissakin pahalle. Lämmintä hanavettä ei saa koskaan juoda. Paras kahvi tulee lähdeveteen.
Perkolaattori- ja pressokeittimillä tulee hyvää kahvia, jos osaa valita oikean kahvilaadun ja jauhatuksen. Suodatinkahvien kohdalla aikanaan Braunin keitin ollut paras. Moccamasterillakin saa hyvää kahvia, jos vain viitsitään putsata nuo keittimet säännöllisesti, eikä jätetä vesiä tai kahveja seisomaan pitkiksi ajoiksi keittimiin ja muistetaan pestä ne suodattimetkin. Nykyään käytän nespresson kapselikonetta, kun ei tule kahvia kitattua kuppikaupalla. On parempi, kuin Pauligin aikanaan lanseerama Cupsolo-keitin, johon ei enää saa niitä kahvilaatuja, mitkä olivat omaan makuuni. Kreikkalaista kahviakin joskus tulee tehtyä, jos vain saa ko. pannuun soveltuvaa pressojauhatustakin hienompaa kahvia hankittua. Tämä tehdään ihan avopannulla pressokeittimen tapaan liedellä.
Vierailija kirjoitti:
Murukahvia, suklaata sekaan jos on, maito vaahtoa päälle
Tein mukillisen mutta ei tuo kyllä mitään kahvia ole alkanut keittämään. Huono vinkki.
P.S. Kuvotus. Tuo ei ole kahvia. Tuo on jotain suklaamokkajuomaa.
Moccamaster ja House.
House silloin jos haluaa yksinkertaisen.
Moccamaster on jo tosi hyvä kahvinkeitin laatuunsa nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vaimo on paras kahvinkeitin ;) t. seppo 50v
Miksi vaimon hääpuku on valkoinen? Koska kaikki muutkin kodinkoneet ovat.
Paras peruskeitin on edelleen n 15 v vanha MoccaMaster. Se on meillä viety mökkikeittimeksi ja 4 harha-oston jälkeen tuli ylläri, paras kahvi tulee Tokmannin 24 euroa (silloin kun ostin) maksava Ideale plus.
Se on täysin muovinen hökötys enkä olisi edes hyväksynyt moista rumilusta meille, mutta kahvi on mahtavaa. Ei käryytä mutta kahvi on kuumaa. Suht nopea eikä "röpöttele" kuin pari kertaa. Sammuu itsekseen puolen tunnin jälkeen. Todella tyytyväinen.
Pressopannu on paras.