Hei te paljon matkustaneet! Mihin paikkaan olet palannut useita kertoja takaisin?
Kommentit (996)
Mutkanperällä tulee mahdollisuuksien mukaan käytyä. Olen sieltä kotoisin.
Vierailija kirjoitti:
Madeiralle palataan aina. Siistiä, kaunista, kohtuuhintaista. Lyhyt lento.
Aika pitkä lento kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Islanti (julkiset ei liiku hyvin joten auto pitää vuokrata että pääsee liikkumaan). Maisemat ihan uskomattomat ja uikkarit tärkein varuste vuodenajasta riippumatta, kuumia lähteitä on ihan joka puolella.
Toinen on Kreikan saaristo. Valtava määrä hienoja ja erilaisia saaria. Saarihyppely on helppoa ja turvallista yksinkin - ja edullista. Näkee paikkoja jonne ei turistikoneet vie. Ruoka on hyvää, ihmiset ystävällisiä ja postikorttimaisemat.
Ei niihin kuumiin lähteisiin noin vain hypätä, ovat erittäin KUUMIA.
Oletko oikeasti ollut Islannissa?
😀
Vierailija kirjoitti:
Muualta on ihana palata kotiin, pohjoiseen on aina ikävä. Erämaat, viileä ja puhdas ilma, rauha.
Tämä on totta.
Vierailija kirjoitti:
Hassu Suomi kirjoitti:
Italia.
Voit matkustaa oikeastaan minne vaan Italiassa, niin nautit upeista maisemista, hyvästä säästä ja kielestä, joka kuulostaa laululta.
Yli 50 maassa olen reissannut, viidessä maassa asunut.
Suomesta lyhyt lento, hintataso aivan eri kuin Suomessa.
Ja hauska esimerkki. Ostin juuri viime reissulla pullon merkkiviskiä. Turistialueen kioskista.
Litran pullo, siis merkkiviskiä, kioskista Roomassa, 8.90€.
Sama viski Suomen Alkossa, 0.7 litraa, ei siis litran pullo, 45 euroa.No jos nyt välttämättä haluaa halpaa viinaa niin saa sitä lähempääkin kuin Italiasta. Asuimme perheen kanssa Rooman lähellä 1,5 vuotta mieheni työn vuoksi. Aivan järkyttävän rasistinen maa, siis Euroopan kärkiluokkaa tutkimusten mukaan. Kiusaamista ulkomaalaisia kohtaan hyvin monella tasolla.
Meidän talossa mummeli sanoi hymyillen päivää ja jatkoi sen jälkeen italiaksi, että me emme pidä oudoista ihmisistä (tarkoittaen muita kuin syntyperäisiä). Ystäväni on asunut Italiassa parikymmentä vuotta ja antoi mummon kuulla kunniansa.
Jossain virastossa kun hoidat omaa asiaa, kaikki italialaiset otetaan jonon ohi ja monen tunnin odotuksen jälkeen kun on suomalaisen vuoro, laitetaan lappu luukulle, että ruokatauko. Täysin tietoisesti ja tahallaan. Minä tarvitsin erääseen paperiin leiman ja minua juoksutettiin sinne virastoon 3 kertaa. Viimeisellä kerralla kerroin ostaneeni yhteyttä lakimieheen ja jo alkoi leima löytyä.
Hinnoissa myös on aina skandinaavi-lisä, jos ei ole hinnasto esillä. Ihan sama miten pieneen hommaan tarvitsee tekijän, hinta on eri kuin paikalliselle. Turisteja vedätetään myös, jos pystytään. Kun opin italiaa paremmin, aloin tajuta, että minua haukuttiin selän takana. Normaaleissa arkiyhteyksissä nimittelyä selän takana. Joskus jopa päin naamaa, jos kuvittelivat etten osaa italiaa.
Ravintolassa kerran tilasin ruokaa ja vissy-vettä koko seurueelle. Tahallaan jätti tarjoilija sen vissyn tuomatta. Kun pyysin uudestaan, hän katsoi pois päin. Menin kävellen ihan viereen ja sanoin, voinko saada vissyä kiitos, kuten olin tilannut. Hän väitti, ettei ollut ymmärtänyt minun Italian kieltäni aiemmin. Marssin tiskille ja sanoin italiaksi, että koska kollegasi ei ymmärrä minun italiaani, pystytkö sinä tuomaan vissyä tuohon pöytään. Heti tuli vissyt kaikille ja ravintolan johtaja tuli pahoittelemaan ja sanomaan, että tällainen käytös ei ole hyväksyttyä tarjoilijalta, hän on todella pahoillaan ja vissyt on ilmaiset koko seurueelle. Ravintolan johtaja sentään ymmärsi, että se on raha mikä ravintolan menestyksen ratkaisee.
Aika outoa, Ransakassa ymmärtäisin tuon kokemuksen mutta ei täällä Italiassa.
Ulkkareihin suhtaudutaan eritavalla kuin alkuasukkaisiin (niinhän mekin Suomessa) mutta yleensä vain uteliaisuutta, ei pahansuovasti. Ja varmasti remppahommissa on meitä vedätetty muutaman tonnin edestä mutta maksan mielelläni työn laadusta kun hinta kuitenkin on yli 35% halvempaa kuin Suomessa. Suurin osa raksaukoista on muualta muuttaneita - on Makedoniasta, Afrikasta ja etelä-Amerikasta saakka. He elävät täällä ihan ok elämää, ovat päässeet muutamassa viikossa töihin maahan tultuaan ja maksavat veronsa. Osa asunut täällä vuosikymmeniä ilman pahaa kokemusta rasismista.
Ok, no toki puhun auttavasti italiaa yli 30v reissaamisen jälkeen joten ihan mitä tahansa eivät uskalla mun kuullen sanoa. Mummot tietty erikseen:D Ruokatauko on kun on, sille ei kansalaisuudella ole merkitystä. Samalla tavalla italialainen asiakas käännytetään tietyllä kellonlyömällä, silloin mennään lounaalle ja tullaan 2h kuluttua takaisin jonottamaan.
Ikinä en ole Italiassa törmännyt tuollaiseen kokemukseen ravintolassa. Aina on passattu vimpan päälle oli sitten korttelikuppila tai fancympi paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytyjä maita noin 250-260, olosuhteista johtuen keski-euroopan maat ja Espanja useimmiten käytyjä, sellaiset 20-30 kertaa vuodessa, mutta ihan omavalintaisista kohteista USA, toistasataa kertaa, Thaimaa ehkä 50 kertaa, ja samaa luokkaa, jos saa niputtaa Karibian eri maat, niin sielläpäin.... ja niistä useimmiten ABC -saarilla. Ja sinne aina valmis lähtemään, jos ajankohta sallii.
Mitähän tarkotat käydyllä maalla, maita kun on maailmassa alle 200?
Käydyt maat - muiden tiluksilla on kulkenut, jokamiehen (-hlön) oikeuksia hyödyntänyt.
Vähän hassusti laskettu silti:)
Itse olen tehnyt yli 100 matkaa, osassa reissuista käynyt kerralla 3-5 maassa mutta en laske niitä erillisiksi maiksi joka kerran.
Siksi - yli 100 reissua - reilu 40 maata (joista monet useaan kertaan)
Nautin aina kun pääsen Suomesta ulkomaille äsken kiesin Euroopassa ja kohta lähdössä uudestaan jonnekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Madeiralle palataan aina. Siistiä, kaunista, kohtuuhintaista. Lyhyt lento.
Vielä lyhyempi lento Madeiralle olis Keski-Euroopasta, mutta tuulinen lentokenttä ole houkutellut vielä käymään. Oisko Azorit yhtään sen parempi tuulten suhteen...
En kyllä kiinnittänyt mitään huomiota tuuleen Azoreilla! Rodoksella selvästi tuulista.
Mallorca kaunis saari, vaikka moni parjaa. Torrent de Pareis yksi kauneimmista saaren paikoista. Ja kun rantateitä kiertää poiketen sisämaahan myös, niin on kyllä todella kauniita paikkoja.
Kreikan saaret, Pariisi, Rooma, Lontoo.
En mihinkään. Koska haluan aina uuteen paikkaan jota en ole vielä nähnyt ja aika on rajallista.
Pariisiin ja Roomaan tekee mieli aina uudelleen. Euroopan sivistyksen historia kiehtoo.
Italiaan olen palannut useamman kerran. Yleensä kyllä eri paikkoihin, tosin Roomassa, Venetsiassa ja Napolissa olen käynyt useamman kerran, samoin Gardalla ja Toscanassa parissa paikassa. New York ja Pariisi myös tuttuja ja moneen kertaan käyty. Isoina kaupunkeina niistä löytää kuitenkin aina uutta. Singaporessa olen myös ollut useampaan kertaan, mutta se on enemmän kulissimainen. Costa Rica oli kyllä niin kiva, että sinne täytynee palata joskus.
Puerto de la cruz, tukholma, venetsia
Kreikan eri saaret, Espanja ja New York.
Tukholma, Lontoo, Nykki ja Tokio
Käydyt maat - muiden tiluksilla on kulkenut, jokamiehen (-hlön) oikeuksia hyödyntänyt.