Henkilökortin toimitus
"Henkilöllisyyden todistaminen noutopaikassa: Jos noudat henkilökorttisi itse, sinun on esitettävä noutoilmoituksen mukana tullut lähetystunnus sekä todistettava henkilöllisyytesi Suomen viranomaisen myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Sinut täytyy kuitenkin voida tunnistaa asiakirjassa olevasta kuvasta. Ajokortilla ei voi todistaa henkilöllisyyttä henkilökorttia noudettaessa."
Eli saadakseen noutaa henkilökortin toimituspaikasta, pitää olla henkilökortti tai muuten ei saa henkilökorttia. Miten kukaan voi saada henkilökorttia jos ei sitä itse vääntäydy hakemaan jostain poliisiasemalta kymmenien kilometrien päästä.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on outoa että ajokortti ei enää kelpaa mihinkään viralliseen tunnistautumiseen.
Kumma että se sitten poliisille kelpaa tien päällä?
Ajokortti kertoo vain ajo-oikeudesta. Se ei ole mikään henkilöllisyystodistus niin kuin eivät mitkään muutkaan kortit, joissa sattuu olemaan kuvasi lukuunottamatta poliisin myöntämää henkilöllisyystodistusta tai passia. Ei kannata ehdoin tahdoin sotkea asioita.
Kuitenkin se ajokortti nyt vaan kummasti käy niille kytille eikä tarvi henkilökortilla alkaa todistelemaan vielä lisäksi että omistaa sen auton yms.
Ei taida asiat mennä päähäsi. Ajokortti todistaa ajo-oikeutesi. Tätä eivät tee henkilöllisyystodistus tai passi, joiden siruun voitaisiin tietysti tallentaa ajo-oikeuskin. Silloin pitäisi kortti lukea sirulukijalla.
Jos ajokortti todistaa vain ajo-oikeuden, miksi siinä pitää olla kuva, eikä vain maininta, että joo, tämä henkilö on suorittanut ajokokeen onnistuneesti.
Siksi, että siitä kuvasta voi tarkistaa, että se ajo-oikeus on myönnetty sinulle eikä kaverillesi, jonka korttia satuit lainaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on outoa että ajokortti ei enää kelpaa mihinkään viralliseen tunnistautumiseen.
Suomen ajokorttitiedostot on jaettu niin laajalle maailmaan, että niillä ei todellakaan voi enää käyttää turvalliseen pankkiasiointiin.
Jos on Suomen poliisin aikoinaan myöntämä ajokortti kuvalla niin miksi perkeleessä se ei nyt yhtäkkiä kelpaa henkilöllisyyden todistamiseen vaikka se kelpasi vuosikymmeniä ennen tätä päivää????
Olen syntynyt 80-luvun alkupuolella enkä ole elänyt aikaa, jolloin ajokortti olisi todentanut henkilöllisyyden. Ikänsä sillä on voinut osoittaa.
Ja vaikka ymmärrän harmin, niin minusta on erittäin hyvä, että henkilötodistuksen hakijan henkilöllisyys varmennetaan aukottomasti. Olisi melko syvältä, jos jollekin toiselle myönnettäisiin henkilöllisyys minun tiedoillani, ja tämä toinen käyttäisi sitä esim. petosten tehtailuun.
Ei niitä henkilöllisyystodistuksia niin usein tarvitse noutaa, että asiasta kannattaa tehdä itselleen ongelma.
Häh? Olen syntynyt -82 ja minä ainakin muistan ajat, jolloin ajokortti kelpasi henkilöllisyystodistuksena. Ajokortilla just haettiin vaikka ensimmäinen oma kännykkäliittymä tai netti ekaan vuokrakämppään.
https://poliisi.fi/henkilokortin-toimitus
"Minulla ei ole passia eikä henkilökorttia, enkä liioin halua valtuuttaa ketään. Miten toimin?
Jos sinulla ei ole henkilökortin noutamiseen tarvittavaa passia eikä henkilökorttia etkä halua valtuuttaa toista henkilöä noutamaan henkilökorttia puolestasi, voit noutaa henkilökorttisi poikkeuksellisesti poliisiasemalta. Tästä voit sopia erikseen poliisiasemalla asioidessasi.
Verkkopalvelumme tarkistaa rekistereistämme, onko sinulla noudossa tarvittava passi tai henkilökortti. Jos sinulle ei ole niitä, voit valita noutopaikaksi poliisiaseman."
Olen vaihtanut nimeäni :D Muut onnittelisivat, mutta pankit ja poliisi sulkevat ovensa. En saa voimassaolevalla passillani haettua uutta passiani, koska nimi on vaihtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti kertoo vain ajo-oikeudesta. Se ei ole mikään henkilöllisyystodistus niin kuin eivät mitkään muutkaan kortit, joissa sattuu olemaan kuvasi lukuunottamatta poliisin myöntämää henkilöllisyystodistusta tai passia. Ei kannata ehdoin tahdoin sotkea asioita.
Oli todella pitkään Suomessa täysin pätevä henkilöllisyystodistus tuo ajokortti, älä tule opettamaan isiä pissalle!!
Jos tädillä olisi munat niin, ...😁 Henkilökortitkin olivat aikaisemmin taitettuja kartongin paloja, joihin oli niitattu valokuva ja jonkinlainen leima. Näissä ei ollut edes viimeistä voimassaolopäivämäärää. En silti yritä tällaista enää käyttää, vaikka onkin tallella. Sinä et jonnena noista ajoista tiedä mitään.
Minulla oli tuollainen henkilökortti ennen ajokorttia, älä kuule jonnettele ja miksi ne ennen kelpasi mutta nyt ei kelpaa, esim ajokortti? Siski että nyt rahastetaan ihmisiä noilla henkilökorteilla, ennen yhteiskunta ei ollut noin sika-ahne kuin nykyään, mutta sinä kokkare ilmeisesti tykkäät kun sua rahastetaan valtion toimesta milloin milläkin tavoin!
Yhteiskunta voi rahastaa esim. veroilla, mutta tuskin tuo henkilökorttiasia on mikään loistava bisnes. Tuskin edes kuluja kattaa tuo kortin hinta.
Ikävä kyllä nykyisin on niin paljon rosvoja ja rikollisia jokaisen rahavarojen perässä, että pitää olla ja vaatia todellakin parempia henkilötunnisteita, ettei jollain kuluneella ajorkortilla anneta pankista mummon säästöjä.
Tällä hankalalla henkilökorttikikkailulla kannustetaan vain siihen että jokainen hommaa pian sen sirun nahkansa alle. Niin kätevää ja helppoa!
Pitänee vain ekalla kerralla vääntäytyä sinne kyttälaitokselle hakemaan se eka henkilökortti, sen jälkeen voi seuraavaan korttiin ottaa vaikka itse kuvansa ja noutaa sen toimituspaikasta sillä vanhalla henkilökortilla joka käy tietyn aikaa vanhaksi menemisen jälkeen niin ei tarvi vääntäytyä minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Valitsin hakemusta tehdessäni sähköisen henkilökortin noutopaikaksi poliisilaitoksen kanslian ja siellä on kyllä keinot, joilla henkilöllisyys saadaan varmistettua vaikka mukana olisi vain vanhentuneita dokumentteja. Näytin virkailijalle vanhentuneen henkilökortin ja pahvisen 80-luvulla saamani ajortin ja sen lisäksi minulle esitettiin muutamia henkilöhistoriaani liittyviä kysymyksiä kuten vanhempieni syntymäajat ja omia aikaisempia postiosoitteita ja tällä tavalla sain uuden sähköisen henkilökorttini.
En minä ainakaan tiedä mitään vanhempieni syntymäaikoja, saati muista mitään tarkkoja aiempia osoitteitani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitsin hakemusta tehdessäni sähköisen henkilökortin noutopaikaksi poliisilaitoksen kanslian ja siellä on kyllä keinot, joilla henkilöllisyys saadaan varmistettua vaikka mukana olisi vain vanhentuneita dokumentteja. Näytin virkailijalle vanhentuneen henkilökortin ja pahvisen 80-luvulla saamani ajortin ja sen lisäksi minulle esitettiin muutamia henkilöhistoriaani liittyviä kysymyksiä kuten vanhempieni syntymäajat ja omia aikaisempia postiosoitteita ja tällä tavalla sain uuden sähköisen henkilökorttini.
En minä ainakaan tiedä mitään vanhempieni syntymäaikoja, saati muista mitään tarkkoja aiempia osoitteitani.
Ei niitä tarvitse tarkasti muistaa. Mulla riitti kun sanoin suunnilleen syntymävuodet/iät ja osoitteista kadunnimiä.
Yhteiskunta voi rahastaa esim. veroilla, mutta tuskin tuo henkilökorttiasia on mikään loistava bisnes. Tuskin edes kuluja kattaa tuo kortin hinta.
Ikävä kyllä nykyisin on niin paljon rosvoja ja rikollisia jokaisen rahavarojen perässä, että pitää olla ja vaatia todellakin parempia henkilötunnisteita, ettei jollain kuluneella ajorkortilla anneta pankista mummon säästöjä.