Henkilökortin toimitus
"Henkilöllisyyden todistaminen noutopaikassa: Jos noudat henkilökorttisi itse, sinun on esitettävä noutoilmoituksen mukana tullut lähetystunnus sekä todistettava henkilöllisyytesi Suomen viranomaisen myöntämällä passilla tai henkilökortilla. Myös vanhentunut passi tai henkilökortti kelpaa, jos sen voimassaolo on päättynyt enintään vuosi sitten. Sinut täytyy kuitenkin voida tunnistaa asiakirjassa olevasta kuvasta. Ajokortilla ei voi todistaa henkilöllisyyttä henkilökorttia noudettaessa."
Eli saadakseen noutaa henkilökortin toimituspaikasta, pitää olla henkilökortti tai muuten ei saa henkilökorttia. Miten kukaan voi saada henkilökorttia jos ei sitä itse vääntäydy hakemaan jostain poliisiasemalta kymmenien kilometrien päästä.
Kommentit (49)
Minusta tällaista korttia ei pitäisi vaatia missään normaalissa elämiseen liittyvässä tilanteessa, jos sen saaminen on tehty näin vaikeaksi.
Teet valtakirjan henkilölle, jolla on voimassaoleva henkilökortti tai passi.
Yksinkertaista. laillista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tällaista korttia ei pitäisi vaatia missään normaalissa elämiseen liittyvässä tilanteessa, jos sen saaminen on tehty näin vaikeaksi.
Pankeissa mm. ei kelpaa enää ajokortti, pitää olla juuri tuo henkilökortti tai sitten passi, mutten eivät ala millekään.
Valtakirjalla sukulaiseni kävi hakemassa.
Ja tuohan pitää uusia aina 5 vuoden välein, n. 80€ kerta???
Ne tulevat Matkahuollon kautta ja ihan jokunen viikko sitten Matkahuoltokin VIHDOIN luopui noista valtakirjoista, joten ihan ilman valtakirjaskin sillä koodilla voi myös henkilökortit ja passit noutaa joku toinen jolla jo on passi tai henkilökortti.
Viime viikolla juuri mieheni nouti ilman valtakirjaa sekä passini että henkilökorttini Matkahuollon pisteestä. Olisi minulla tosin itselläkin ollut alle vuosi sitten vanhentunut passi eli olisin varmaan voinut itsekin hakea.
Niin no, minulla ei ole ketään joka voisi noutaa.
Mutta kai sen poliisilaitokselta saa edelleen, pitäisi kai raskia uusia jos sattuu tulemaan asiaa pankkiin jossain verkkotunnusasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Niin no, minulla ei ole ketään joka voisi noutaa.
Mutta kai sen poliisilaitokselta saa edelleen, pitäisi kai raskia uusia jos sattuu tulemaan asiaa pankkiin jossain verkkotunnusasioissa.
Joo, sieltä sen saa ihan itse hakea, toki ainakin täällä meilläpäin vaatteet riisuen ja metallinpaljastimen läpi piti mennä, sairasta!!!!
VaahtoVasara kirjoitti:
Teet valtakirjan henkilölle, jolla on voimassaoleva henkilökortti tai passi.
Yksinkertaista. laillista.
En tiedä ketään, jolla olisi henkilökortti koska eivät ole sitä viitsineet hankkia sen työläydestä ja hinnasta johtuen.
Eikö kuvallinen Kela-kortti käy, mulla on sellainen vielä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kuvallinen Kela-kortti käy, mulla on sellainen vielä.
Posti on ehkä ainoa paikka missä tuo käy jos haet kirjattua kirjettä, ei missään muualla.
Kommentti 10:lle.
Minulla ja tuttavilla on lähes kaikilla henkilökortti ja myös passi!
Minusta se on outoa että ajokortti ei enää kelpaa mihinkään viralliseen tunnistautumiseen.
Kumma että se sitten poliisille kelpaa tien päällä?
Vierailija kirjoitti:
Kommentti 10:lle.
Minulla ja tuttavilla on lähes kaikilla henkilökortti ja myös passi!
No kiva, pitää heitä sitten varmaan pyytää asioimaan puolestani!
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on outoa että ajokortti ei enää kelpaa mihinkään viralliseen tunnistautumiseen.
Ajokortti kertoo vain ajo-oikeudesta. Se ei ole mikään henkilöllisyystodistus niin kuin eivät mitkään muutkaan kortit, joissa sattuu olemaan kuvasi lukuunottamatta poliisin myöntämää henkilöllisyystodistusta tai passia. Ei kannata ehdoin tahdoin sotkea asioita.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on todistus ajo-oikeudesta, ei todistus henkilöllisyydestä.
Ajokortteja hallinnoi Trafi, ei poliisiviranomainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti kertoo vain ajo-oikeudesta. Se ei ole mikään henkilöllisyystodistus niin kuin eivät mitkään muutkaan kortit, joissa sattuu olemaan kuvasi lukuunottamatta poliisin myöntämää henkilöllisyystodistusta tai passia. Ei kannata ehdoin tahdoin sotkea asioita.
Oli todella pitkään Suomessa täysin pätevä henkilöllisyystodistus tuo ajokortti, älä tule opettamaan isiä pissalle!!
Vierailija kirjoitti:
Tällaisia epäloogisuuksia on kaikkialla, kuten että rahaa et voi tallentaa ilman henkilökorttia missään tiskillä tai kassalla, mutta automaatilla taas onnistuu.
VaahtoVasara kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on todistus ajo-oikeudesta, ei todistus henkilöllisyydestä.
Ajokortteja hallinnoi Trafi, ei poliisiviranomainen.
Aiemmin nimen omaan poliisi myönsi aina ajokortit.
Tervetuloa byrokratia Suomeen!