Olisitko sinä vihainen lapselle tässä tilanteessa?
Jos lapselta on kielletty muutamiin paikkoihin kiipeäminen, koska niistä putoaa ja loukkaa itsensä ja hän toistuvasti menisi niihin aina uudelleen kiipeämään. Ja kyse ei olisi pikkutaaperosta, vaan 4-5 -vuotiaasta, joka ymmärtää jo kiellon ja sen perusteet hyvin. Ja siis kun ensin on joka päivä kuukausia kielletty ja kielletty, mutta silti kun silmä välttää niin menee tekemään tuota, ja sen seurauksena onkin jo loukannut itsensä että on erittäin hyvä syy kieltää asia.
Kommentit (24)
No jos lapsi olisi satuttanut itsensä, niin ehkä mä lohduttaisin häntä.
Minulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Ei, vihainen en varmaankaan olisi.
Minähän itse lapsena jäädytin kieleni katutolppaan. En sitä piruillakseni ja kieltoja uhmatakseni tehnyt. Minua oli vain varoteltu, että pakkasella voi jäätyä kiinni. Mistä minä olisin tiennyt onko pakkasta vai ei, paitsi kokeilemalla. Monta aamua meni, ettei pakkasta ollutkaan, kunnes sitten olikin. Olin varmaankin n. 5v (+/- 1v). Monta muutakin asiaa olen oppinut kantapään ja yrityksen ja erehdyksen kautta. Ja juu, olen kinesteettinen oppija noin muutenkin, eli opin tekemällä (en kuuntelemalla). Tuon tiedostaminen on auttanut opiskeluissa ja uusien juttujen opettelemisessa. Ehkä sama pätee myös lapseesi?
Ei varmaan ole olemassa suomalaista lasta, joka ei olisi kokeillut käytännössä tarttuuko kieli jäiseen metalliin. Olisi varsin naurettavaa olla noin pienestä asiasta vihainen tai edes suuttunut. Eihän siinä mitään pahaa tapahdu kenellekään. Vähän tulee kieli kipeäksi ja siinäpä se.
Olisin kyllä jonkun verran vihainen. Laittaisin jonkun rangaistuksen päälle, jos ei alkaisi tottelemaan. Se tarkoittaisi jonkun kivan asian rajoittamista, kunnes oppi menee perille.
Alunperin ollu puutteellista se opetus kielletystä ja sallitusta. Siinäpä sitten tulee kaikenlaista.