Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mille alalle hakea? En pääse koulutusta vastaavaan työhön

Vierailija
27.02.2023 |

Olen siis koulutukseltani nuoriso- ja yhteisöohjaaja mutta oman alan töitä on lähes mahdotonta saada.
Kukaan saman ikäisistä tai minua nuoremmista kavereista ei ole saanut koulutuksen mukaista työtä koska olemme liian nuoria alalle ja tämä olisi epämukavaa asiakkaille.
Ymmärrän hyvin myös sen että alalla olisi hyvä olla enemmän ikää ja elämänkokemusta, aikuiset opiskelijat on revitty töihin koulunpenkiltä mutta me alle 25-vuotiaat emme pääse minnekään nuokkareille, kouluille tai muihin nuorisotyön paikkoihin.
Nyt olen hakenut varhaiskasvatuspuolelta töitä ja uskon että sieltä saan kyllä töitä mutta mietin pitäisikö minun opiskella vielä lisää.
Tämä tutkinto on painottunut kuitenkin enemmän nuoriin ja nuoriin aikuisiin eikä lapsiin eikä siksi ole niin hyvä vakapuolella.
Olen tällä hetkellä kahdessa osa-aikatyössä, töitä vain lauantait ja maanantait + satunnaisia pidempiä päiviä kerran tai pari kuussa.
Nämä molemmat työpaikat ovat henkilökohtaisen avustajan paikkoja.
Minulla oli aiemmin kolme asiakasta mutta yhden kanssa irtisanoin työsopimuksen koska hän ei ollut työilmoituksessaan rehellinen eikä kertonut mitä kaikkea työnkuvaan kuuluisi eikä myöskään kaikista rajoitteistaan.
Tämä on saanut minut varovaiseksi henkilökohtaisen avustajan töitä hakiessa ja tuo kokemus oli melko tuskallinen, työnantajani ei päästänyt minua ajoissa kotiin eikä noudattanut asuntolan sääntöjä ja hoitohenkilökunta tuossa paikassa oli myös täynnä vain nuoria opiskelijoita eivätkä he osanneet auttaa minua.
Unelmani olisi päästä tekemään työtä nuorten kanssa esimerkiksi kaupungin nuorisotyöhön mutta useamman hylsyn jälkeen on kai pakko uskoa että ainakin pari vuotta saa vielä odotella että ikä riittäisi.
Olen siis 19-vuotias.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskele sosionomi AMK tutkinto niin saat varmasti töitä.  

Vierailija
22/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja ei välttämättä joudu työssään jakamaan lääkkeitä, sellaisiakin paikkoja on joissa asiakkailla ei lääkkeitä ole, mutta lääkelaskut on kuitenkin suoritettava päästäkseen läpi opinnoista ja henkilön, jolla on lähihoitajan tutkinto, oletetaan niihin kykenevän. Sairaanhoitajan kohdalla taas lääkelaskujen osaaminen on ihan ehdoton vaatimus. Lääkkeiden annostelussa asioiden pitää mennä oikein, on sellaisia lääkkeitä, joiden kanssa ei yksinkertaisesti saa tehdä minkäänlaista virhettä.

Sanon tämän ihmisenä, jolla on oppimisvaikeuksia, minulla on paha hahmotushäiriö, ja vaikka lääkelaskut paperilla menevät kyllä oikein, niin esimerkiksi lääkkeitä dosettiin jakaessa voin hyvinkin tehdä virheitä. Ja se ei vain käy, tämä on asia, jonka _pitää_ mennä oikein, ihan aina. Olen yrittänyt hoitoalaa ja vaikka teorian opin normaalisti, niin työharjoittelusta ei tullut mitään ja opinnot piti keskeyttää.

Täällä on suositeltu sinulle sosionomin opintoja, ja se voisikin olla hyvä idea. Heille on töitä, monenlaisista paikoista.

Avustajakin saat kyllä työtä, teen samaa työtä itse ja minut otettiin minua edes näkemättä avustajia välittävään firmaan töihin, niin hirveä työvoimapula alalla on, mutta tässä työssä palkka on surkea, sillä on vaikea elää normaalia aikuisen elämää. Siksi suosittelisin nuorelle ihmiselle opintojen jatkamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
27.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vähän selvitellä mitä vaihtoehtoja minulla on, en usko että pääsisin mihinkään korkeakouluun opiskelemaan koska en ole kovin hyvä missään lukuaineissa tai teoreettisessa opiskelussa.

Amiksenkin olisin mieluiten suorittanut oppisopimuksella, en ole yhtään sellaista pänttääjätyyppiä vaan hyvin käytännönläheinen ihminen.

Sosionomin koulutus kyllä avaisi monia ovia.

Ap