Uudessa työpaikassa lapsuudenystäväni puoliso valistaa kollegoille "oikeaa" nimeäni
En tunne koko ihmistä, sattumalta oli samassa työpaikassa, jonne juuri siirryin. Esittäydyin uudessa työpaikassa nimellä, joka on ollut virallinen nimeni jo pitkälti yli 20 vuotta. Esittäydyin myös tälle miehelle, joten siitä ei ole kyse, etteikö tietäisi mikä nimeni on. Plus hän ei ole koskaan kutsunut minua vanhalla nimellä, sillä hän ei edes tuntenut minua tuolloin! Selkeästi tämä minun lapsuuden aikainen kaveri on puolisolleen nähnyt aiheelliseksi briiffata, että sen nimi muuten oli lapsena Ann-Mariiii, eikä Anna-Maria. Se jäi epäselväksi, että miksi joku on niin ilkeä saati niin, että käyttäisi vanhaa nimeä jonka toinen on halunnut omasta tahdosta muuttaa. Syy tuollaisen käytöksen taustalla jää itselleni epäselväksi, sillä en ikinä voisi toimia noin ketään kohtaan.
Vaikean ja surullisen lapsuuden takia päädyin muuttamaan etunimeäni: Ann-Marie --> AnnA-MariA eli pieni ero, mutta muuttaa kuitenkin nimen ja ennen kaikkea sen merkityksen itselleni. Eli tyyppi kutsuu minua vanhalla nimellä "Ann-Mariiii voisi vaikka osallistua tähän palaveriin", kun muut puhuttelevat oikealla nimelläni "MariA haluatko osallistua myös tähän palaveriin?"
Huomasin palaverissa olevien katsahtavan ensin tätä tyyppiä ja sen jälkeen minua. Nimi aiheuttaa edelleen puistatuksen ja kuvotuksen tunteita. Eikä tuossa tilanteessa olisi voinut edes lähteä millään tavalla korjaamaan asiaa tekemättä siitä vielä isompaa numeroa.
Miten saisin asian hänelle sanottua niin, että se menee perille ja toisaalta voimme kuitenkin edelleen jatkaa yhteistyötä, jota joudun hänen kanssa tekemään? Ideoita?
Kommentit (23)
Sanot hänelle, mikä on nimesi ja että haluat, että hänkin käyttää sitä. Jos ei onnistu, keskustele asiattomasta käytöksestä esimiehen kanssa.
Onko toi sen vaimoke jotenkin sulle kateellinen? Typerää käytöstä kyllä. Voit vaikka ottaa sen kahden keskiseen puhutteluun.
Sanot joka kerta tiukasti: "niin, nimeni on siis Anna-Maria"
Anteeksi, mutta nimeni on Anna-Maria, ei Ann-Marie.
Vierailija kirjoitti:
Sanot hänelle, mikä on nimesi ja että haluat, että hänkin käyttää sitä. Jos ei onnistu, keskustele asiattomasta käytöksestä esimiehen kanssa.
Ja tämä kannattaa sanoa nimenomaan kaikkien muidenkin kuullen. jos toinen sen jälkeen vielä jatkaa ei-toivottua käytöstä, hän on se outo ja käytöstavaton tyyppi kaikkien silmissä.
Vedät esiin työpaikkakiusaaminen-kortin ja sanot että mennäänpäs pitämään kolmikantakeskustelu pomon ja liiton edustajan kanssa, "nimeni on Bond, James Bond" (olipa paskavitsi sori) Toimit noin, tuo on jo kiusaamista ja henkistä väkivaltaa!
Vierailija kirjoitti:
Onko toi sen vaimoke jotenkin sulle kateellinen? Typerää käytöstä kyllä. Voit vaikka ottaa sen kahden keskiseen puhutteluun.
Tämäkin on käynyt mielessä. Emme ole lapsuuden jälkeen olleet missään tekemisissä muutoin kuin seuranneet toisiamme sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta tiedän jotain hänen elämästään. Yhtä suurta traumaa hän on tuonut vuosien varrella somessa esille, mutta luulin, että siihen tuli korjaava kokemus hänen päivitysten perusteella. Nyt kun kävin tämän episodin jälkeen hänen tilillään, niin huomasin että hän on estänyt minut ilmeisesti näkemästä julkaisuja, en ole aivan varma, mutta siltä näyttäisi.
Meillä ei koskaan ollut mitään riitaa tai välit eivät mitenkään katkenneet, erkanimme vain siinä vaiheessa, kun menimme eri kouluihin. Eli jos jostain kateudesta on kyse, niin se johtuu sitten siitä, että minun elämä meni ns. tavanomaisen kaavan mukaan ja hän törmäsi isoihin vastoinkäymisiin niiltä osin - toki kuten sanoin, niin olin siinä käsityksessä, että perhe sai korjaavan kokemuksen, mutta eihän toisen elämästä koskaan voi todella tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vedät esiin työpaikkakiusaaminen-kortin ja sanot että mennäänpäs pitämään kolmikantakeskustelu pomon ja liiton edustajan kanssa, "nimeni on Bond, James Bond" (olipa paskavitsi sori) Toimit noin, tuo on jo kiusaamista ja henkistä väkivaltaa!
Kiitos tästä kommentista, itse nimittäin mietin, että tuo hänen käytös tuntuu ihan henkiseltä väkivallalta ja tuli tosi voimaton olo sen palaverin jälkeen jossa selkeästi käytti kaikkien kuullen tuota vanhaa yli 20 vuotta sitten vaihtamaani nimeä. Jos olisimme tunteneet menneisyydessä ja HÄN olisi vanha lapsuuskaveri, niin jotenkin ymmärtäisin tämän käytöksen ja se voisi olla ns. tahatonta, mutta kun hänen on täytynyt OPETELLA tuo vanha nimi jostain jotta osaa sitä edes käyttää! Ja on tehnyt päätöksen käyttää sitä.
Jotenkin todella pettynyt ja lannistunut olo, kun uudessa työssä törmää tällaiseen kiusaamiseksi rinnastettavaan tapahtumaan heti alkuun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin on käynyt mielessä. Emme ole lapsuuden jälkeen olleet missään tekemisissä muutoin kuin seuranneet toisiamme sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta tiedän jotain hänen elämästään. Yhtä suurta traumaa hän on tuonut vuosien varrella somessa esille, mutta luulin, että siihen tuli korjaava kokemus hänen päivitysten perusteella. Nyt kun kävin tämän episodin jälkeen hänen tilillään, niin huomasin että hän on estänyt minut ilmeisesti näkemästä julkaisuja, en ole aivan varma, mutta siltä näyttäisi.
Meillä ei koskaan ollut mitään riitaa tai välit eivät mitenkään katkenneet, erkanimme vain siinä vaiheessa, kun menimme eri kouluihin. Eli jos jostain kateudesta on kyse, niin se johtuu sitten siitä, että minun elämä meni ns. tavanomaisen kaavan mukaan ja hän törmäsi isoihin vastoinkäymisiin niiltä osin - toki kuten sanoin, niin olin siinä käsityksessä, että perhe sai korjaavan kokemuksen, mutta eihän toisen elämästä koskaan voi todella tietää.
Tajuat varmawn, ettei yksi kokemus traumaa korjaa. Jos jos olit jotenkin osallisena trauman syntyyn (kuten ymmärrän, jos sinut sen jälkeen on estetty somessa) niin ei ole ihme, että välinne eivät ole itsestään korjaantuneet.
Etkö voisi suoraan kysyä muitten kuullen, että mikä tässä nimiasiassa on hänelle epäselvää? Että olet aikoja sitten vaihtanut nimesi ja haluat tulla kutsutuksi sillä. Eihän tuohon vähänkään järkevä ihminen voi reagoida kuin pyytämällä anteeksi ja parantamalla tapansa. Ei se ole sinun ongelmasi miettiä, että mitä hän sitten tykkää, jos puutut asiaan reippaasti. Pidä vain puolesi. <3
Vierailija kirjoitti:
Etkö voisi suoraan kysyä muitten kuullen, että mikä tässä nimiasiassa on hänelle epäselvää? Että olet aikoja sitten vaihtanut nimesi ja haluat tulla kutsutuksi sillä. Eihän tuohon vähänkään järkevä ihminen voi reagoida kuin pyytämällä anteeksi ja parantamalla tapansa. Ei se ole sinun ongelmasi miettiä, että mitä hän sitten tykkää, jos puutut asiaan reippaasti. Pidä vain puolesi. <3
Juuri näin . Minulla oli samantyyppinen tilanne, ja yksi kiusaajatyyppi alkoi kutsua minua toisella etunimellä, kun oli lukenut sen jostain työlistoilta.
Huomautin asiasta kaikkien kuullen, ja kun se ei lopettanut kiusaamista, niin kävin esihenkilölle sanomassa asiasta. Kiusaaminen loppui siihen.
Myöhemmin tämä sama kiusaaja yritti nimitellä erästä toista työntekijää, mutta sanoin tiukasti ja asiallisesti yleisellä tasolla nimittelystä.
Ja tämä työpaikkakiusaaja oli yli viisikymppinen nainen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuat varmawn, ettei yksi kokemus traumaa korjaa. Jos jos olit jotenkin osallisena trauman syntyyn (kuten ymmärrän, jos sinut sen jälkeen on estetty somessa) niin ei ole ihme, että välinne eivät ole itsestään korjaantuneet.
Ymmärsit nyt täysin väärin. Minä en ole ollut perheen elämässä mukana millään tavalla. En ollut koskaan edes tavannut tätä henkilöä jonka kanssa satuin samaan työpaikkaan, hänen puolisonsa oli alakouluikäisenä kanssani samalla luokalla, enkä minä hänelle mitään traumoja ole aiheuttanut vaan hän sairastui myöhemmin vakavasti. Somessa hän on ilmeisesti rajoittanut julkaisuiden näkymisen vain tietyille henkilöille, tuskin tuo minuun henkilöityy mitenkään.
Kysy häneltä miksi hän käyttää sinusta tuota nimeä, ihan vaikka kaikkien kuullen.
Ymmärsin ettei Ap mitenkään haluaisi mainostaa muuttaneensa nimeään. Jos kerran pelkän nimen kuuleminen saa aikaan puistatusta ja pahaa oloa, ei hänen tarvitse itse vanhaa nimeään toistella.
Kenties työkaverin moukkamainen käytös oli vain kertaluonteinen huono vitsi, halusi osoittaa että tietää sinusta jotain enemmän kuin muut. Jos kuitenkin sama toistuu, niin totea vain hyvin tiukasti, että nimesi on Anna-Maria, ei muuta. Jos viesti ei sillä näytä menevän perille (ei esim nolostu ja pyydä anteeksi), niin sitten laitat viestiä (jos et halua tehdä asiasta numeroa muiden kuullen) ja kerrot, että koet hänen käytöksensä kiusaamisena. Ainakin meillä on töissä niin tiukka nolla-toleranssi kiusaamisen suhteen, että tuollainen tehoaisi kyllä heti.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsin ettei Ap mitenkään haluaisi mainostaa muuttaneensa nimeään. Jos kerran pelkän nimen kuuleminen saa aikaan puistatusta ja pahaa oloa, ei hänen tarvitse itse vanhaa nimeään toistella.
Kenties työkaverin moukkamainen käytös oli vain kertaluonteinen huono vitsi, halusi osoittaa että tietää sinusta jotain enemmän kuin muut. Jos kuitenkin sama toistuu, niin totea vain hyvin tiukasti, että nimesi on Anna-Maria, ei muuta. Jos viesti ei sillä näytä menevän perille (ei esim nolostu ja pyydä anteeksi), niin sitten laitat viestiä (jos et halua tehdä asiasta numeroa muiden kuullen) ja kerrot, että koet hänen käytöksensä kiusaamisena. Ainakin meillä on töissä niin tiukka nolla-toleranssi kiusaamisen suhteen, että tuollainen tehoaisi kyllä heti.
Kiitos, tämä on tosi hyvä kommentti! Toimin tällä tavalla.
Yksi "ystäväni" kirjoitti julkaisunsa kiitoksiin entisen nimeni uuden nimeni perään. Harmi vaan että hän ei tiennyt, että nimenvaihtoni taustalla oli vainoaminen ja siitä eroon pääseminen. Onneksi ei eletty Internet-aikaa, joten tieto ei sentään tullut kovin julkisesti saataville.
Korjaa joka kerta nimi, kun hän sanoo väärin.
Itellä hieman erikoisempi nimi joka muistuttaa paria perinteisempää nimeä. Aina, kun joku sanoo nimekseni perinteisen nimen korjaan asian. Montaa kertaa ei tätä tarvitse sellaiselle sanoa jonka kanssa yhtään enemmän on tekemisissä.
Ja lähinnähän tuo korjaaminen on väärin käyttäjälle noloa. Pian muutkin saattavat alkaa huomauttelemaan asiasta. Näin kävi itsellä, kun kolmen hengen porukalla tehtiin projektia ja yksi sanoi nimeni aina väärin, niin se oli tuo toinen ryhmäläinen joka useasti ennen minua ehti huomauttamaan asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi, mutta nimeni on Anna-Maria, ei Ann-Marie.
Et AP todellakaan ala pyytelemään anteeksi! Kerrot vain suoraan nimesi ja sillä selvä. Jos ei mene parilla kerralla jakeluun, voit kysyä mikä siinä on niin vaikeaa, tai otat yhteyttä pomoon.
Osta tyypille B12-vitamiinia. Aivan selvästi hänellä on ongelmaa muistin kanssa. :D
Sano, että ottaisitko huomioon, että nimeni on xxxx. Ei sitä tarvitse selitellä, mutta jokaisella on oikeus tulla kutsutuksi nimellä joka kullakin on. Lempinimet on sitten asia erikseen, eikä tässä tietenkään olekaan siitä kyse.