Nuoren alkava diabetes? APUA ja KOKEMUKSIA. Poika oksensi eilenkin yhden kakkupalan jälkeen.
Viime viikolla käytin tuon lääkärissä kun heräsin yöllä kolme kertaa siihen kun tuo kävi vessassa. Se oli aamupäivä kun käytiin niin oli syönyt aamupalan ensin. Se sokeri oli 8.4 mutta kuulema ihan ok kun on syönyt aamupalan vähän ennen. Sitten lähdettiin kotiin ja olivat että tulkaa takaisin jos ei mene ohi. Ja sitten parin päivän päästä olin ostanut noille berliinin munkit loman kunniaksi niin poika oksensi parin tunnin päästä. Sitten mentiin taas päivystykseen mutta odotettiin joku kolme tuntia niin se sokeri oli enää 7.1 muistaakseni. Sitten ne oli että ei ole mitään ihmeellistä. Ja nyt eilen kun oltiin sukulaisen synttäreillä niin yhdestä kakkupalasta tuolle tuli niin huono olo että oksensi kotimatkalla autoon.
Kommentit (72)
Miksi täällä puhutaan sokereista monikossa? Onko niitä useita eri lajeja veressä?
Vierailija kirjoitti:
Joo olen huono äiti kun ostin lapselleni munkin. Senkö halusitte kuulla? Kiitos että saitte mut itkemään. Ap
Meillä on suvussa diabetesta ollut useamman sukupolven ajan. Olen ikuisesti kiitollinen omalle äidilleni, millaista esimerkkiä hän näytti ja neuvoi omassa diabeetikon ruokavaliossaan. Ei hän munkkia olisi jättänyt ostamatta, jos ihan hirveästi olisi ruinattu, mutta söimme monipuolisesti ja munkit jäivät siksi sivuun. Herkuteltiin enemmän marjapohjaisilla jälkkäreillä ja hedelmillä-
Ihmiset aliarvioivat ihan hirveästi diabeteksessa ruokavalion merkitystä. Kuitenkin se on niin tärkeää, että jos viitsit ja jaksat vaihda ne munkit johonkin muuhun. Tuskin haluat oksettaa poikaasi, jos muitakin herkkuja voi kehitellä.
Voimia ja terveyttä teille kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo olen huono äiti kun ostin lapselleni munkin. Senkö halusitte kuulla? Kiitos että saitte mut itkemään. Ap
Meillä on suvussa diabetesta ollut useamman sukupolven ajan. Olen ikuisesti kiitollinen omalle äidilleni, millaista esimerkkiä hän näytti ja neuvoi omassa diabeetikon ruokavaliossaan. Ei hän munkkia olisi jättänyt ostamatta, jos ihan hirveästi olisi ruinattu, mutta söimme monipuolisesti ja munkit jäivät siksi sivuun. Herkuteltiin enemmän marjapohjaisilla jälkkäreillä ja hedelmillä-
Ihmiset aliarvioivat ihan hirveästi diabeteksessa ruokavalion merkitystä. Kuitenkin se on niin tärkeää, että jos viitsit ja jaksat vaihda ne munkit johonkin muuhun. Tuskin haluat oksettaa poikaasi, jos muitakin herkkuja voi kehitellä.
Ai kamala kun täällä riittää paskan kirjoittajia. Sä et niistä munkeista saa diabetesta millään.
Vierailija kirjoitti:
Ketoasidoosi = happomyrkytys, aiheuttaa oksentelua ja pahoinvointia.
Insuliinipuutos.
Silloin sokerit ovat pitkästi päälle kympin, syönnin jälkeen jopa parissakympissä. Ap:n tapauksessa voisi ennemmin olla keliakia.
T DM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala kun täällä riittää paskan kirjoittajia. Sä et niistä munkeista saa diabetesta millään.
Ai kamala, oletko ikinä kuullut että ylipaino lisää merkittävästi diabeteksen riskiä? Jo sen takia kannattaa hieman miettiä paljonko herkkuja syödään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai kamala, oletko ikinä kuullut että ylipaino lisää merkittävästi diabeteksen riskiä? Jo sen takia kannattaa hieman miettiä paljonko herkkuja syödään.
Höpölöpö.
TDM1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tietämätön: tuo ylipaino lisää DM2 riskiä. DM1 on autoimmuunitauti, jonka puhkeamiseen ei ole painolla mitään tekemistä. Itse olin normaalipainon alarajoilla, kun tuon taudin sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä. Ruokavalion vaikutusta elämässä yleensäkin aliarvioidaan suuresti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi diabeetikko syö kakkua? Se nostaa takuuvarmasti verensokerin pilviin ja aiheuttaa huonoa oloa. Ainakin, jos on viljasta ja sokerista tehty kakku. Itse teen mantelijauhoista, munista ja karppisokerista, niin ei nosta sokereita.
No varmaan siksi ettei Ap:n poika vielä ole varsinaisesti diabeetikko, kun ei ole diagnoosia? Oireet ovat ilmeisesti alkaneet aika yllättäen. Ja diabeetikkokin saa syödä välillä makeaa, kunhan sitten pistää insuliinia. Nyt ennen diagnoosia kannattaa tietysti välttää ruokia, jotka nostavat paljon verensokeria, ettei tule niin huono olo.
Diabeetikolle makean syönti aiheuttaa kudosvauriota, insuliini ei niiltä suojaa. En kyllä syöttäisi sokeria omalle lapselleni, jos oireena on oksentaminen. Ei minullakaan ole diagnoosia, mutta jos söisin kakkuja, se tulisi hyvin nopeasti. Olen sairastanut raskausdiabeteksen, joten riski on kohonnut.
Suojele poikasi haimaa, joka ilmeisesti vielä tuottaa jonkin verran insuliinia. Jos ruokavaliolla saatte verensokerin kuriin, säästytte monelta murheelta.
Jos kyse (ja tässä tapauksessa kun) on ykköstyypin diabeteksesta niin sitä ei todellakaan saa ruokavaliolla kuriin, koska kyse on sairaudesta, missä haiman saarekesolut tohoutuvat. Kyseessä on AIVAN ERI SAIRAUS kuin raskausdiabetes.
Ihan sama kuin neuvoisit polven kohdalta amputoitua jumppamaan, kun itse olet saanut polven sillä kuntoon.
En niin ole väittänytkään. Ruokavaliolla voi kuitenkin vähentää lääkityksen tarvetta huomattavasti. Jos haima tuottaa vielä insuliinia, sitä vähäistä tuotantoa ei kannata tuhota. Ystäväni on 1-diabeetikko ja hän voi paremmin ns. Vähähiilihydraattiseen ruovaliolla, hän joutuu pistämään insuliinia, kun haima ei sitä enää tuota, mutta huomattavasti vähemmän, kuin jos söisi enemmän hiilihydraatteja. Verensokeri pysyy tasaisempana.
Korona lisää autoimmuunisairauksien määrää eli jo v. 2020 uutisoitiin, että nuorten diabetes oli lisääntynyt yli 30%. Mikähän luku on ollut vuonna 2022?
Beriininmunkit, kakkupalat.Oletko jotenkin vajaajärkinen?
Vierailija kirjoitti:
Korona lisää autoimmuunisairauksien määrää eli jo v. 2020 uutisoitiin, että nuorten diabetes oli lisääntynyt yli 30%. Mikähän luku on ollut vuonna 2022?
Autoimmuunisairauden puhkeaminen tapahtuu yleensä virustautien yhteydessä. Itselläni oli norovirus.
Tästä puhui Jorvin lääkärin, että herkut yhdistetään aina tarpeettomasti keskusteluun, kun lasten ja nuorten diabeteksesta puhutaan. Oman haiman tuotanto sammuu sitten kun sammuu eikä siihen pysty vaikuttamaan ruokavaliolla.
Oma tytär sairastui diabetekseen muutama vuosi sitten. Kaikille oli hirveä taivastelu siitä, että voi voi kun ei enää voi syödä herkkuja ja kun nyt joutuu niin muuttamaan ruokavaliota.
Ei tuo tikkulaiha voimistelijatyttö ole ikinä edes herkkuja syönyt, kun inhoaa kaikkea makeaa ja ruokavalio on aina ollut terveellinen. Joten siinä suhteessa ei kyllä tarvinnut mitään muutosta tehdä.
Kauheasti oli neuvoja kyllä tarjolla kun siskollakin kun oli raskausdiabetes ja Kyllikki-tädillä ja Kauko-sedälläkin on se kakkostiapeettes. Neuvot olivat yleensä ihan ristiriidassa yliopistosairalaan antamiin hoito-ohjeisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksentaminen ei kuulu diabeteksen oireisiin.
No kyllä vaan kuuluu.
MITÄ oikein horiset!
https://www.diabetes.fi/diabetes/onko_minulla_diabetes#Tyypillisetdiabe…
Vierailija kirjoitti:
Tästä puhui Jorvin lääkärin, että herkut yhdistetään aina tarpeettomasti keskusteluun, kun lasten ja nuorten diabeteksesta puhutaan. Oman haiman tuotanto sammuu sitten kun sammuu eikä siihen pysty vaikuttamaan ruokavaliolla.
Oma tytär sairastui diabetekseen muutama vuosi sitten. Kaikille oli hirveä taivastelu siitä, että voi voi kun ei enää voi syödä herkkuja ja kun nyt joutuu niin muuttamaan ruokavaliota.
Ei tuo tikkulaiha voimistelijatyttö ole ikinä edes herkkuja syönyt, kun inhoaa kaikkea makeaa ja ruokavalio on aina ollut terveellinen. Joten siinä suhteessa ei kyllä tarvinnut mitään muutosta tehdä.
Kauheasti oli neuvoja kyllä tarjolla kun siskollakin kun oli raskausdiabetes ja Kyllikki-tädillä ja Kauko-sedälläkin on se kakkostiapeettes. Neuvot olivat yleensä ihan ristiriidassa yliopistosairalaan antamiin hoito-ohjeisiin.
Kokemukseni on, ettei suomalaisesta terveydenhoidosta saa kunnollista apua diabeteksen ruokavaliohoitoon. Esim Briteissä hiilihydraattien vähentäminen diabeetikon ruokavaliossa on jo perusohjeistuksessa mukana, samoin Ruotsissa ja Australiassa. https://www.diabetes.co.uk/
1-diabetes on eri sairaus kuin 2D, mutta siinäkin ruokavaliolla voi tehdä paljon, vaikkei se haimaa korjaakaan.. Paino ei ratkaise, vaan haiman kunto. Verensokerin voi saada tasapainoisemmaksi, jos itselle sopii paremmin esim. 100 g hiilareita päivässä kuin ravitsemussuositusten 250 g/päivässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokemukseni on, ettei suomalaisesta terveydenhoidosta saa kunnollista apua diabeteksen ruokavaliohoitoon. Esim Briteissä hiilihydraattien vähentäminen diabeetikon ruokavaliossa on jo perusohjeistuksessa mukana, samoin Ruotsissa ja Australiassa. https://www.diabetes.co.uk/
1-diabetes on eri sairaus kuin 2D, mutta siinäkin ruokavaliolla voi tehdä paljon, vaikkei se haimaa korjaakaan.. Paino ei ratkaise, vaan haiman kunto. Verensokerin voi saada tasapainoisemmaksi, jos itselle sopii paremmin esim. 100 g hiilareita päivässä kuin ravitsemussuositusten 250 g/päivässä.
Ei ainakaan omalle lapselle sairastuessa edes annettu mitään grammamääriä, vaan korostettiin sitä että jokainen on yksilö ja jokaisen elimistö toimii eri tavalla. Hento toimistotyötä tekevä nainen tarvitsee eri määrän hiilareita kuin 190 cm kestävyysurheilua harrastava nuori mies. Myös hiilarityypillä on väliä. Oma urheileva nuori syö pitkäketjuisia hiilareita (täysjyväviljat) varsinkin rankkoina harkkapäivinä. Merkitystä on myös sillä, että mitä muuta syö. Rasvalla ja proteiinilla voi vaikuttaa myös verensokerin tasoon.
En itse edes tiedä tarkkaan mitä määriä missäkin vaiheessa syö ja miten yhdistää rasvaa/protskua, mutta kokemuksen kautta on oppinut mikä on ihanteellinen yhdistelmä rankkoihin urheilupäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin minäkin selvittämään, mikä toimii ja mikä ei, kun muutama vuosi sitten sain D2 diagnoosin.
Lääkitys kun määrättiin, mutta halusin selvittää tarpeen omin päin, kun sain mittarin ja välineet omaehtoiseen tutkimukseen.
Mitään virallista lääkitystä en ole käyttänyt, ruokavalioni ja syömiseni jatkuvat muuten kuten aiemminkin, vain pasta ja riisi kuuluvat välttelyn piiriin. Nopeat sokerit eivät näytä haittaavan, kunhan pysyn kohtuudessa. Raskaamman liikunnan yhteydessä ei tarvitse vältellä edes noita edellä mainittuja, pastaa ja riisiä.
Jostain syystä elimistöni ei reagoi pitkiin sokereihin oletetulla tavalla ja vain ne nostavat sokeriarvoja kohtuuttomasti ja pitkäaikaisesti, ilman rajumpaa liikuntaa. Eläiproteiini tosin herättää insuliinituotannon, jolloin sitä voi käyttää lääkkeenomaisesti, jos sokeriarvot eivät muuten laske normaalitasolle.
Vinkkejä tähän toimintatapaan sain eräästä jenkkiyliopiston tutkimusprojektista ja pitihän sitä testata. Toimii yllättävän hyvin. Yksityiskohdat täytyi selvittää ominpäin. Onneksi nuo mittarit kuuluvat automaattisesti hoitoon, ilman niitä olisin joutunut turhaan lääkekierteeseen.
Soitathan terveysasemalle asiassa paastokokeiden tarkistamiseksi (ei päivystykseen). Ruokailun jälkeiset arvot eivät tässä noilla lukemilla tuo riittävää selvyyttä. Nuorilla tavataan sekä 1 että 2 tyypin diabetesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksentaminen ei kuulu diabeteksen oireisiin.
No kyllä vaan kuuluu.
MITÄ oikein horiset!
https://www.diabetes.fi/diabetes/onko_minulla_diabetes#Tyypillisetdiabe…
?? Jos siis mulle vastaat, joka sanoin että oksentelu kuuluu oireisiin, niin mitä? Itse laittamassasi linkissäkin niin sanotaan, jos pystyy lukemaan ja ymmärtämään enemmän kuin ensimmäisen kappaleen. Ja on ihan omasta lähipiiristä asiasta kokemusta.
Voi elämä.... Pitäisikö kasvavan lapsen alkaa karppaamaan.