Nuoren alkava diabetes? APUA ja KOKEMUKSIA. Poika oksensi eilenkin yhden kakkupalan jälkeen.
Viime viikolla käytin tuon lääkärissä kun heräsin yöllä kolme kertaa siihen kun tuo kävi vessassa. Se oli aamupäivä kun käytiin niin oli syönyt aamupalan ensin. Se sokeri oli 8.4 mutta kuulema ihan ok kun on syönyt aamupalan vähän ennen. Sitten lähdettiin kotiin ja olivat että tulkaa takaisin jos ei mene ohi. Ja sitten parin päivän päästä olin ostanut noille berliinin munkit loman kunniaksi niin poika oksensi parin tunnin päästä. Sitten mentiin taas päivystykseen mutta odotettiin joku kolme tuntia niin se sokeri oli enää 7.1 muistaakseni. Sitten ne oli että ei ole mitään ihmeellistä. Ja nyt eilen kun oltiin sukulaisen synttäreillä niin yhdestä kakkupalasta tuolle tuli niin huono olo että oksensi kotimatkalla autoon.
Kommentit (72)
Joo olen huono äiti kun ostin lapselleni munkin. Senkö halusitte kuulla? Kiitos että saitte mut itkemään. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos menisitte lääkäriin?
Mitä jos lukisit mun aloituksen uudestaan. Ollaan käyty kaksi kertaa ja molemmilla kerroilla sanottiin, että kaikki on niinkuin pitääkin. Yksittyiselle varaan ajan sitten kun saan palkan. Ap
Ehkä nyt kannattaa ottaa joku luotto että pääsee nopeammin lääkäriin.
Ei sillä varmaan ole luottotietoja koska palkkaa joutuu odottamaan eikä uskalla aiemmin varata. Lapsi parka.
Vierailija kirjoitti:
Joo olen huono äiti kun ostin lapselleni munkin. Senkö halusitte kuulla? Kiitos että saitte mut itkemään. Ap
Et ole huono äiti. Jotkut täällä vaan keksii kaikesta jotain valittamista. Ikävää ettei terveyskeskuksessa otettu tosissaan, mutta kannattaa ehkä lainata jostain rahaa jos mahdollista, että pääsette yksityiselle. Diabeteksen oireet voivat pahentua nopeasti ja pahimmillaan happomyrkytyksessä on jo kiire, eli mahdollisimman pian nyt lääkäriin uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole huono äiti. Jotkut täällä vaan keksii kaikesta jotain valittamista. Ikävää ettei terveyskeskuksessa otettu tosissaan, mutta kannattaa ehkä lainata jostain rahaa jos mahdollista, että pääsette yksityiselle. Diabeteksen oireet voivat pahentua nopeasti ja pahimmillaan happomyrkytyksessä on jo kiire, eli mahdollisimman pian nyt lääkäriin uudestaan.
Tää on kiusaajien paratiisi. Monella on paha olla itsensä kanssa. Älä välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi diabeetikko syö kakkua? Se nostaa takuuvarmasti verensokerin pilviin ja aiheuttaa huonoa oloa. Ainakin, jos on viljasta ja sokerista tehty kakku. Itse teen mantelijauhoista, munista ja karppisokerista, niin ei nosta sokereita.
No varmaan siksi ettei Ap:n poika vielä ole varsinaisesti diabeetikko, kun ei ole diagnoosia? Oireet ovat ilmeisesti alkaneet aika yllättäen. Ja diabeetikkokin saa syödä välillä makeaa, kunhan sitten pistää insuliinia. Nyt ennen diagnoosia kannattaa tietysti välttää ruokia, jotka nostavat paljon verensokeria, ettei tule niin huono olo.
Diabeetikolle makean syönti aiheuttaa kudosvauriota, insuliini ei niiltä suojaa. En kyllä syöttäisi sokeria omalle lapselleni, jos oireena on oksentaminen. Ei minullakaan ole diagnoosia, mutta jos söisin kakkuja, se tulisi hyvin nopeasti. Olen sairastanut raskausdiabeteksen, joten riski on kohonnut.
Suojele poikasi haimaa, joka ilmeisesti vielä tuottaa jonkin verran insuliinia. Jos ruokavaliolla saatte verensokerin kuriin, säästytte monelta murheelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi diabeetikko syö kakkua? Se nostaa takuuvarmasti verensokerin pilviin ja aiheuttaa huonoa oloa. Ainakin, jos on viljasta ja sokerista tehty kakku. Itse teen mantelijauhoista, munista ja karppisokerista, niin ei nosta sokereita.
Miksi ihmeessä ei söisi ihan kaikkea mitä haluaa? Ei ole millekään allerginen.
Mössönuoret hankkivat itselleen kakkostyypin diabeteksen syömällä jatkuvasti isot määrät nopeita hiilihydraatteja. Lihotaan, ei liikuta, tuloksena ylipainoa runsaasti. Vähäinenkin sukurasite on edistävänä tekijänä.
Sinänsä tässä tapauksessa ei mittaustulosten perusteella voi päätellä, että olisi diabetes.
Oksensi autoon??? Ei sitten mitään käytöstapoja
Vierailija kirjoitti:
Et ole huono äiti, mutta kun on toi d-epäily päällä eikä diagnoosia/lääkitystä vielä niin kannattaa olla varovainen.
Tsemppiä, ei ole kiva tauti. Minkä ikäinen hän on, pystyykö itse hoitamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oksentaminen ei kuulu diabeteksen oireisiin.
No kyllä vaan kuuluu.
No ei takuulla välitttömästi kakkupalan jälkeen. Ei ne sokerit salamannopeasti reagoi.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sokeri selvästi koholla, normaalin raja on 6. Terveelläkin nousee syömisen jälkeen, mutta laskee myös nopeasti normaalirajojen sisälle. Taitaa olla alkava diabetes.
Se 6 on paastosokerin raja. Jos ei ole todellinen asiantuntija niin ei kannata mutu-tietojaan levitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ei söisi ihan kaikkea mitä haluaa? Ei ole millekään allerginen.
No ehkä siksi että OKSENTAA?
Lääkäriin, uudelleen, todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuossa missään sanota että poika eläisi pelkällä pullalla, vaan kyse on ollut juhlista.
Diabeteksestä tietämättömät usein kuvittelee että sokeri on se paha juttu ja että jos ei syö ollenkaan makeaa, niin ei tarvitse myöskään pistää insuliinia. Todellisuudessa sillä ei ole juurikaan eroq syökö diabeetikko Berliininmunkin vai sämpylän, koska kummassakin on suunnilleen saman verran hiilihydraattia ja hiilihydraatti on se, mihin travitanq insuliinia. Se Berliininmunkki nostaa usein verensokeria vähemmän, koska siinä on mukana rasvaa, mikä hidastaa verensokerin nousua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo sokeri selvästi koholla, normaalin raja on 6. Terveelläkin nousee syömisen jälkeen, mutta laskee myös nopeasti normaalirajojen sisälle. Taitaa olla alkava diabetes.
Se 6 on paastosokerin raja. Jos ei ole todellinen asiantuntija niin ei kannata mutu-tietojaan levitellä.
Ei tosiaan kannata levittää mutua. Diabeteksen raha on 7,0 mmol/l paastosokerissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi ettei Ap:n poika vielä ole varsinaisesti diabeetikko, kun ei ole diagnoosia? Oireet ovat ilmeisesti alkaneet aika yllättäen. Ja diabeetikkokin saa syödä välillä makeaa, kunhan sitten pistää insuliinia. Nyt ennen diagnoosia kannattaa tietysti välttää ruokia, jotka nostavat paljon verensokeria, ettei tule niin huono olo.
Diabeetikolle makean syönti aiheuttaa kudosvauriota, insuliini ei niiltä suojaa. En kyllä syöttäisi sokeria omalle lapselleni, jos oireena on oksentaminen. Ei minullakaan ole diagnoosia, mutta jos söisin kakkuja, se tulisi hyvin nopeasti. Olen sairastanut raskausdiabeteksen, joten riski on kohonnut.
Suojele poikasi haimaa, joka ilmeisesti vielä tuottaa jonkin verran insuliinia. Jos ruokavaliolla saatte verensokerin kuriin, säästytte monelta murheelta.
Jos kyse (ja tässä tapauksessa kun) on ykköstyypin diabeteksesta niin sitä ei todellakaan saa ruokavaliolla kuriin, koska kyse on sairaudesta, missä haiman saarekesolut tohoutuvat. Kyseessä on AIVAN ERI SAIRAUS kuin raskausdiabetes.
Ihan sama kuin neuvoisit polven kohdalta amputoitua jumppamaan, kun itse olet saanut polven sillä kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kirjoita moista paskaa. Oikeasti.
Täältä ei kannata kysellä mitään neuvoja. Tässäkin ketjussa on ihan päättömiä käsityksiä diabeteksestä!
Otettiinko pojalta pitkää verensokeria? Se näyttää tilanteen parhaiten. Matalalla kynnyksellä sairaalaan. Jos mahdollisuus saada verensokerimittari vaikka lainaan jostain, niin sillä voi seurailla tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kyse (ja tässä tapauksessa kun) on ykköstyypin diabeteksesta niin sitä ei todellakaan saa ruokavaliolla kuriin, koska kyse on sairaudesta, missä haiman saarekesolut tohoutuvat. Kyseessä on AIVAN ERI SAIRAUS kuin raskausdiabetes.
Ihan sama kuin neuvoisit polven kohdalta amputoitua jumppamaan, kun itse olet saanut polven sillä kuntoon.
Ei pelkällä ruokavaliolla voikaan hoitaa ykköstyyppiä, mutta jos arvot eivät vielä riitä diabeteksen diagnosointiin niin ruokavaliolla kannattaa toki jarrutella turhia verensokerin nousuja, jos ei vielä ole lääkitystä. Alussa haima voi vielä tuottaa insuliinia, myöhemmin tuotanto hiipuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt sormet pois näppäimistöltä, kun et mitään aiheesta tiedä.
Mene vaikka vetään niitä kakkuja ja herkkuja. Et IKINÄ saa niistä diabetesta.
Nyt lapsi tutkimuksiin ja opiskele tuo sairaus ja sen hoito kunnolla. Onneksi hoito on nykyään hyvää ja lapsi voi hyvällä lääkityksellä elää melko tai aivan täysin normaalia elämää.
Tuo on lähes varmasti tyypin 1 diabetes. Alkaa lapsilla/nuorilla usein yllättäen, jo viikon tai parin päästä voi olla rajummat oireet ja korkeampi sokeri. Lapsilla harvemmin kun on kakkostyyppiä eikä siihen muutenkaan kuuluisi noin yhtäkkiset oireet. Jos poikaa myös janottaa tavallista enemmän, niin homma on aika selvä.