raha opiskeluaikana?!
Olen kahden lapsen yksinhuoltaja ja tekisi mieli lähteä opiskelemaan... Mistä vuokraan saa rahat ym. elämiseen ja joutuuko lapset yksityisestä päiväkodista kunnalliseen?
Kommentit (4)
Jos sulla on vakkarityö ja jo työuraa takana voit saada myös koulutusrahaston koulutustukea, katso netistä edellytykset. Ja päivähoitomaksuhan alenee, kun tulot pienenee. On rankkaa mutta mahdollista. tsemppiä!
Siis hetkonen... Minkä lapsikorotuksen? Enpäs ole ikinä saanut mitään korotusta, vaikka huollettavia on kaksi. Käytännössä opintotukea saa siis n. 233 euroa/kk. Koska sinulla on lapsia, kuulut silloin yleisen asumistuen piiriin, jota muuten saa myös omistusasuntoon. Ja tuon asumistuen määrähän määräytyy tulojen, lasten määrän jne. perusteella. Päivähoitomaksujahan ei varmaan olisi juuri mitään, jos pelkällä opintotuella aiot pärjätä, mutta oli niin tai näin. Yksinhuoltajana varmaan saat jonkinlaista elatusapua, mutta siinäpä ne olisikin. Tiukkaa tekisi, koska opintotuki on niin järkyttävän pieni. Ellet ota opintolainaa.... Tämän takia minulla ei ole käynyt mielessäkään aloittaa kokopäiväopintoja vähään aikaan(no tietysti nyt meillä on tuo vähän vuoden ikäinen vauva, mutta muutoinkaan en niin tekisi), koska toimeentulo olisi niin niukkaa kahden opiskelijan taloudessa, ettei paljon hymyilyttäisi... Lapsia on siis kaksi ja toimeen tullaan, kun minä olen kotiäitinä.
Eli mulla ei oo lapsia, joten noista lisistä en niin tiedä, mutta omat opinnot on rahoitettu opintorahalla+asumislisällä (400 ¿ kk:ssa)+osa opintolainalla ja kesätöillä+veronpalautuksilla ja keikkatöillä. Töiden takia toi valmistuminenkin vähä lykkääntyi.
Eli saat opintotuen, johon tulee lapsikorotus, koska sinulla on alaikäisiä huollettavia lapsia.
Saat myös asumistuen, jos asut vuokralla.
Lisäksi tuloiksesi katsotaan opintolaina, nostit sitä tai et. Käytännössä se täytyy nostaa, jos et tee riittävästi töitä opintojen ohella elannon saamiseksi.
Tarhaa ei tarvitse vaihtaa yksityiseltä kuntapuolella opintojen takia, mutta halvemmaksihan tuo kunnallinen hoito tulee.
piia78: