Miten teidän perhe välttää turhia kemikaaleja?
Meillä käytetään pesuaineina vaan mäntysuopaa tms. Vaatteissa ja kodin tekstiileissä ja kalusteissa suositaan luonnonmateriaaleja niin pitkälle kuin mahdollista. Lastulevyt ja vaahtomuovit ei kuulu meidän talouteen.
Eineksiä ei juuri syödä. Luomua suositaan aina kun mahdollista.
Kiinnostaisi kuulla, miten muissa perheissä vältellään turhia kemikaaleja.
Kommentit (6)
Eli minä olen jättänyt teflonpannut pöyttymään kaappiin, ja paistan ja keitän teräskattiloissa ja valurautapannulla. En tiedä, että mitä kaikkea valuraudasta irtoaa, mutta luulisin että on terveellisempi vaihtoehto kuin teflon. Ja puiset ja teräksiset lastat ja vispilät ja kauhat on käytössä. En lilluta muovisia/silikonisia ruoassa.
Luomuruokaa ja mahdollisimman vähän lisäaineita.
Pesuaineet just ympäristömerkittyjä ja hajusteettomia. Hiusmuotoilutuotteita ei meillä ole käytössä, enkä osaa meikkiäkään käyttää. Eikä kosteusvoiteitakaan juuri käytetä.
Nuo tuli äkkiseltä mieleen.
Hinpu
Kriteereinä voi olla myös ympäristönäkökulma.
Ruoka:
Eineksiä ja lisäaineita, erityisesti aromivahventeita sisältäviä ruoka-aineita niin vähän kuin mahdollista. Yritän tehdä kaiken ruuan itse, ilman lisäainekuutioita (vaimitälie liemikuutioita). Luomu- ja lähiruokaa mahdollisuuksien mukaan
Pesuaineet & pesu:
Hajustamattomia ja ympäristömerkittyjä pesuaineita, uutuutena pesupähkinät. Säästeliäs annostelu. Vaatteita en pese turhaan, pyrin täysiin koneellisiin. Tuuletan vaatteita ja petivaatteita jos mahdollista.
Kosmetiikka & hygienia:
Luomuna niin pitkälle kuin mahdollista. En värjää hiuksiani, en käytä itseruskettavia voiteita enkä muitakaan nyky hömpötyksiä. Kestovaipat, -siteet ja kuukuppi käytössä.
Lääkkeet:
Pyrin välttämään turhia lääkkeitä. Terveellinen ruoka ja hyvät elintavat auttavat siinä.
Tavarat ja muut materiaalit:
Valitsen mahdollisimman puhtaita tuotteita, vähiten kemikalisoituja, jos mahdollista. Laadukkaat turvalliset materiaalit.
Vähän hirvitti lukiessa uutisointia Kuluttajaviraston perinteisestä lelujen turvallisuustestistä. Virasto testasi yhteensä 50 lelua, joista 27 täytti turvallisuusvaatimukset. Kahden puulelun maalipinnoitteessa oli liian suuria määriä lyijyä ja kromia sekä mekaanisia turvallisuuspuutteita.
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=19244&site=34&tmf…
http://www.kuluttajavirasto.fi/user_nf/default.asp?id=19137&site=34&tmf…
Sitten kun vielä tietää, että on paljon kemikaaleja, joille ei ole asetettu mitään turvallisuus raja-arvoja niin tulee vaan miettineeksi, että mitä leluja sitä uskaltaisi ostaa....
Sen kyllä tiesin, että muovisia lastoja yms. ei saa pitää pitkään kuumassa ruoassa, etenkään mustasta muovista tehtyjä.
http://www.greenpeace.org.uk/Products/Toxics/index.cfm
Kiva, jos tuotemerkkejä olisi enemmän. Suomessa ei vissiin ole tehty mitään vastaavaa kyselyä...
Itse olen ottanut vain pieniä askelia kohti terveellisempää elämäntapaa, tässä joitakin:
-ruoka mahdollisuuksien mukaan kotimaista ja luomua
-einesten vähentäminen
-pesuaineet --> ympäristömerkityt pesuaineet, niukka annostelu
-kauneudenhoitotuotteet --> luonnolliset " lisäaineettomat" tuotteet
-siteet ja tampoonit --> kestositeet, luomupuuvillatampoonit
Olisi mukava kuulla uusia ehdotuksia!