Raivostuttavaa tämä mobiilisovellusten jatkuva lisääntyminen!
Eivät ne kaikki millään mahdu tätä menoa sinne älypuhelimeen! Ja muutenkin, tässä luotetaan nyt liikaa siihen, että nämä härpäkkeet toimivat aina ja kaikkialla. Ainakin minun kapulani flippailee aika ajoin. Liian epävarmaa touhua!
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ettei ongelmasi ole tuon suurempia
No kyllä tuo on oikeasti elämää hankaloittava asia. Pitää olla jatkuvasti varavirtalähde mukana ettei kännystä lopahda akku kriittisellä hetkellä. Lisäksi ziljoona sovellusta syö puhelimen muistia eikä ole harvinaista, että joku niistä lagaa yllättäen.
Vierailija kirjoitti:
I'm old-fashioned kirjoitti:
Minulla ei ole käytössä yhtäkään mobiilisovellusta enkä silti koe jääväni mistään paitsi.
Minulla ei ole edes älypuhelinta, koska olen nähnyt, mitä se ja some tekee ihmisille. Näppäinpuhelimella näpyttelen ja olen vapaa! :)
Minä haluaisin sellaisen kiekkopöytäpuhelimen, joita näkee vielä esimerkiksi monissa 1980- ja 1990-luvuilla tehdyissä elokuvissa ja TV-sarjoissa.
Ei minulla ole tuota ongelmaa dodon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sovellusten määrä ei häiritse,vaan se, että niistä tehdään lähes pakollisia, jos mitään haluaa ylipäänsä tehdä. Esim. ulkomaisen pankin mobiilisovellus on pakollinen, jo haluaa tehdä yhtään mitään. Tietokone ei riitä, vaan on pakko olla äppi. Raivostuttavaa.
En ole koskaan käyttänyt ulkomaisen pankin mobiilisovellusta, miten sellaisen asentaminen tulee edes mieleen? Omituista ajatella, että jotkut tarvitsevat sitä esim. veden juomiseen ja paskalla käymiseen.
Joskus, kun vain vilkaisen älypuhelintani, se sammuu. Telepatiaa?
Erityisen kivaksi tilanne menee, kun tulee jokin terveysongelma, jonka takia ei voi enää käyttää mobiililaitteita. Itselläni on migreeni nykyään niin pahana, ettei noiden käyttö tule kuuloonkaan. Yritä tässä sitten saada asioita hoidettua, kun kaikki olettavat, että tottakai sulla on älypuhelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovellusten määrä ei häiritse,vaan se, että niistä tehdään lähes pakollisia, jos mitään haluaa ylipäänsä tehdä. Esim. ulkomaisen pankin mobiilisovellus on pakollinen, jo haluaa tehdä yhtään mitään. Tietokone ei riitä, vaan on pakko olla äppi. Raivostuttavaa.
Tämä!
Ammattiliitto, johon kuulun, ei enää lähetä muovista jäsenkorttia. Pitäisi ottaa käyttöön mobiilisovellus. Hyvästi myös bensaetu, jonka sai sillä muovisella läpyskällä!
Nimenomaan. Minunkin ammattiliittoni toimii nykyään mobiilisovovelluksella. Ei enää jäsenkorttia.
Muisti. Tallennustila. Eri asioita.
Vierailija kirjoitti:
Muisti. Tallennustila. Eri asioita.
Voihan tuota noinkin saivatrella. Mutta sanotaanko näin, että työmuisti ( vaikuttaa puhelimen suorituskykyyn) ja pysyväismuisti tai tallennustila( jonne tallennetaan ohjelmat, apit, kuvat, tiedostot jne).
Pysyväismuistia on koneen sisäinen muisti ja ulkoinen muisti (useimmiten muistikortti). Lisäksi pilvitallennustilat ovat tavallaan ulkoista muistia. Mutta niitä ei voi käyttää ilman verkkoyhteyttä.
Toi sisäinen tallennustila on se joka loppuu. 16Gtavun muistilla varustetut koneet ovat nyt hyytymässä. 32Gt seuraavaksi. Koska apit ja käyttis paisuvat koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useimmat palvelus saa kyllä edelleen selaimen kautta. Vaikka esim. pankkipalveluissa se on turvattomampi tapa.
Uutta puhelinta kun ostaa, niin tärkeimmät jutut ovat riittävästi muistia (riippuu omista tarpeista, mutta mieluummin vähintään 64Gtavua) ja suht uusi käyttisversio.
Näillä kriteereillä kun ostaa, niin voi luottaa, että laitetta voi käyttää sen ajan mitä se muuten kestää.
Halvimmat tarjouskoneet ovat pienellä muistilla ja vanhalla käyttisversiolla, roskis kamaa parissa vuodessa, kun nuisti loppuu .
Millä ihmeen logiikalla selaimen kautta käytetty verkkopankki on turvattomampi kuin mobiilisovellus?
Sillä logiikalla, että ihmiset menevät verkkopankkeihin hakukoneilla tai linkityksien kautta. Teknisesti lahjattomat eivät osaa puhelimeensa asennella app storen ulkopuolisia sovelluksia.
Lisäksi, tietokoneen selain ohjelmien vikakorjaukset päivittyvät koneille paljon hitaammin kuin appien vastaavat. Lataukset tehdään mistä sattuu. Päivitykset koneelle ja virustorjuntaan tekemättä.
Jotkut käyttää edelleen Windows 7 tai vielä vanhempia käyttiksillä verkkopankkia. Niihin ei tule enää korjaiksia.
Selain käytön suurin riski on käyttäjä itse. Siinä on paljon enemmän virhenäppäilyistä aiheutuvia riskejä kuin apissa. Rikollisten väliin tunkeutuminen helpompaa (eli ohjataan huijareiden sivustoille, man-machine hyökkäyksellä napataan tunnukset ja kertakäyttösalasanat). Ei käytetä kaksivaiheisia tunnistautumisia tai tunnistautumisappeja puhelimessa.
Toki puhelinkin on turvaton, jos sim ja näyttölukituksia ei ole tai ovat jotain oletuksia. Eikä käytetä sormenjälkiä tms. Ja varsinkin kun tunnusluvut pankkitileille on lapulla puhelinlompakossa. Puhelimen virustorjunta retuperällä. Ja päivitykset tekemättä.
Eilistä UMK äänestystäkään ei voinut tehdä maksutta ilman jotain v***n äppiä!! Kuka muka lataa jonkun sellaisen yhden äänestyskerran takia?! Jäi äänestämättä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi puhelimien muistithan tuplaantuu parin vuoden välein. Nykyisin 256gt taitaa olla normi muisti kaikille paitsi 100€ puhelimia ostaville juopoille, työttömille ja lapsille. Kyllä sinne mahtuu tuhansia äppsejä.
Mun puhelimen muisti 16 Gt, 7 vuotta vanha puhelin. Ei mahdu enää uusia sovelluksia.
Sama täällä, yli 7 v luuri ja uutta en osta kun tääkin toimii. Ei tähän mitään ihme Appia asennella kun ei edes mahdu. Enkä moisista mitään ymmärräkään niin antaa olla. Puhelin on soittamista ja viestejä varten. Kyllä maailma on menossa oudoksi.
Pankkiasioita lukuunottamatta kannattaisi vältellä appeja ja käyttää puhelimessa selainta. Jos verkkosivulle tulee haittaohjelmia niin yleensä selain tai koneen virustorjunta osaa ne estää. Jos joku appi siirtyy malware - levittäjän haltuun niin sen seuraavassa päivityksessä omaan puhelimeesi asennetaan esimerkiks pankkitroijalainen.
Turhat appit ovat tietoturvariski. Kun puhelimesi muistuttaa että et ole käyttänyt jotakin appia pitkään aikaan ja ehdottaa sen poistamista niin harkitse vakavasti poistoa. Mitä vähemmän appeja sitä vähemmän haittaohjelmien tarttumapintaa.
Vierailija kirjoitti:
Useimmat palvelus saa kyllä edelleen selaimen kautta. Vaikka esim. pankkipalveluissa se on turvattomampi tapa.
Uutta puhelinta kun ostaa, niin tärkeimmät jutut ovat riittävästi muistia (riippuu omista tarpeista, mutta mieluummin vähintään 64Gtavua) ja suht uusi käyttisversio.
Näillä kriteereillä kun ostaa, niin voi luottaa, että laitetta voi käyttää sen ajan mitä se muuten kestää.
Halvimmat tarjouskoneet ovat pienellä muistilla ja vanhalla käyttisversiolla, roskis kamaa parissa vuodessa, kun nuisti loppuu .
Selain pötyäkoneelta josta pidetään huolta + fyysinen avainlukulista + ouhelinnumero on kyllä kaikista paras vaihtoehto edelleen. Jos nämä otetaan minulta tulevaisuudessa pois ja älypuhelinta pakotetaan, niin alan kyllä ihan tahallaan asioimaan tiskillä vaikka maksaisi 10€ per lasku. Kaiken toistuvan saa onneksi suoraveloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noi puhelimien muistithan tuplaantuu parin vuoden välein. Nykyisin 256gt taitaa olla normi muisti kaikille paitsi 100€ puhelimia ostaville juopoille, työttömille ja lapsille. Kyllä sinne mahtuu tuhansia äppsejä.
Mun puhelimen muisti 16 Gt, 7 vuotta vanha puhelin. Ei mahdu enää uusia sovelluksia.
Nykyohjelmistot koodataan paskasti etenkin puhelimiin. Ihan järjetöntä että jokin yksinkertainen app käyttää tuhansia gigoja, mikä olisi 2000-luvun alussa vienyt korkeintaan muutamia kymmeniä megatavuja ja silti toiminut ihan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan käyttänyt ulkomaisen pankin mobiilisovellusta, miten sellaisen asentaminen tulee edes mieleen? Omituista ajatella, että jotkut tarvitsevat sitä esim. veden juomiseen ja paskalla käymiseen.
Jo nyt myydään taloja jota voi hallita älypuhelimella. Ulko-oven avamisen ja lukituksen. Voit säätä puhelimellasi talon valoja ja lyödä käsiäsi yhteen niin valot syttyy. Tähän se menee. Älyvekoilulelu intergoidaan tulevaisuudesa cyberneettiseksi implantiksi ihmiskehoon. Meistä tulee kyborgeja ennen 3 maailmansotaa.
Reissussa ei pystynyt maksamaan parkkimaksua, ellei ladannut sovellusta. Kyllä nää pakolliset hankaloittaa elämää monesti.
Entä, jos on edunvalvonnassa ja tilinkäyttö on rajoitettu? Toimiiko esim. bussikortti-äppi puhelimessa?
Olen alkanut vähentää kännykän käyttöä koska olen niin kyllästynyt siihen.
Muistin täytyttyä kello oli seisahtunut yöllä ilman mitään virheilmoituksiakin, koko puhelin aivan jumissa eikä herätyskään tietenkään toiminut.