Reimatec -haalari ja kurahousut?
Lapseni on juuri aloittanut osapäivähoidon päiväkodissa. Haalarina on reimatec. Pitäisikö loskakelillä olla kurahousut haalarin päällä? Päiväkodista näin toivottiin. Eikös haalarin kuitenkin pitäisi pitää vettä?Etenkin kun lapseni osallistuu vain noin tunnin kestävään aamupäiväulkoiluun päiväkodissa.
Haluaisin kokemuksia muilta ja asiallisia kommentteja asiaan. Pakkaisinko kurahousut mukaan päiväkotireppuun vai luotanko reimatecin kosteuden sietoon?
Babybel
Kommentit (21)
Sen suuremmin kantaa ottamatta, jokainen tehköön päätöksensä itse, omista ja lapsen tarpeista...
MUTTA!
Päätätte mitä vain niin päiväkoti ei saa pukea lapselle kurahousuja tai muutakaan jos vanhemmat eivät halua perustellusta syystä.
Päiväkoti ei voi sanoa syyksi " että kaikki puetaan samalla tavalla" .
Lapset ovat erilaisia, toinen istuu vesilätäkössä ja sukelluspukukin kastuisi siinä menossa, toinen lapsi saattaa leikkiä vain seisaaltaan.
Se on sitä yksilöllistä hoitoa, jokainen puetaan lapsen, perheen ja tietty terveen järjen mukaan.
Eli ihan duffeli takissa ja sammareissa ei voi pihalla olla sade kelillä, kun silloin ainakin lapsi kastuu.
Mutta käyttäkö kurahousuja kosteussuojahaalarin päällä niin se on jokaisen oma valinta.
Vinkki: JOs ostatte kurahousut. Ostakaa riittävän suuret kurahousut (ja kurahanskat), jotka menee talvihaalarin päälle. Aika monessa mallissa jos on esim. 116cm toppahaalari ja samankokoinen kurahaalari niin on ahdas pukea päälle. Jotkut vanhemmat lyhentää lahkeet että ovat muuten riittävän väljät. Tämäkin tietty riippuu paljon lapsen koosta, haalarin paksuuudesta ja kurahousujen mallista.
Mukavia ja lumisia ulkoiluhetkiä kaikille vaatetuksesta riippumatta =)
että tiedätte tarkkaan miten leikkivät - pystyssä vaan ja lätäköitä varoen :-)
Meidän lapsista ei ainakaan tiedä; päiväkodin pihalla on ihan eri kujeet kuin omalla pihalla (miten minä niistä voisin sen tarkemmin tietääkään, kun ei päivisin ole katsomassa) ja kavereilta voi aina oppia tosi mielenkiintoisia uusia juttuja.....- Joten meillä on kurakeleillä kosteussuojahaalarin päällä kurahousut. Tytär on muuten niin ihastunut uusiin vaalenpunaisiin kuriksiinsa, että oli halunnut välttämättä pukea ne päälleen tässä eräänä päivänä, vaikkei niin välttämättä olisi ollut tarpeen, joten tuskin tuo niistä kauheesti kärsii.
AP-
Olen itse samaa mieltä kuin lapsesi osapäiväryhmän henkilökunta.
Itse asiassa olisin äitinä tyytyväinen noin aktiiviseen ja ahkeraan) päiväkodin henkilökuntaan (kurahousujen pukemisessa on oma vaivansa, kuten jokainen äiti tietää...)
---
Omillakin lapsillani on reimatecit päiväkodissa (välikausi ja talvipuvut)ja ITSE toivon kurahousuja seuraavista syistä reimatecien päälle.
- puvut säilyvät ehjinä/ siisteinä kauemmin
- kotona ei tarvitse jatkuvasti pestä reimateceja ( eli joka päivä, kuten ilman kurahousuja...äideillä on kädet täynnä työtä muutenkin- eikös vain..)
- kosteussuoja säilyy paremmin ( esm jälleenmyyntiarvossa tärkeä).
--
Ilman kuriksiakin reimatecit tai muut kosteussuojapuvut menevät, mutta puvun kulutus on kovempi.
Eri asia onkin sitten päiväkodin tavat ja tottumukset. Yleensä tahtovat joka tapauksessa laittaa märällä ilmalla kurahousut päälle, vaikka itse en näe sitä tarpeelliseksi. Ilmeisesti helpompi käsitellä ja huuhtoa kuriksia kuin märkiä ja likaisia haalareita, kun niitä on monta.
kurahousut jalkaan kosteussuojatun puvunkin päälle. Varmaankin on helpompi riisua kurahousut ja huuhtaista ne naulakkoon kuivumaan kuin huuhdella koko haalari. Ainakin kuraisella kelillä sen ymmärrän, sillä aikaa ja tilaa vaatteiden huoltoon ja kuivatukseen on rajallisesti.
Meidän tarha haluaa kurahousut pukea myös reimatecin päälle, jotta kaikki lapset olisivat samalla tavalla puettuna. Ei tarvi alkaa vänkäämään miksi jonkun täytyy pukea kurikset, mutta toisien ei.
Ihan hyvä perustelu minusta kun lapsia on puettavana monta kymmentä päivässä pariinkin kertaan.
Kurikset meillä täytyy itse viedä kotiin pestäväksi mielellään joka päivä. Toisaalta olen tyytyväinen, että Reimatechaalaria ei tarvi alkaa putsaan joka päivän jälkeen puhtaaksi. Kurikset lähtevät puhtaaksi niin paljon helpommalla.
Tuli hyviä kommentteja, etenkin se että kaikki on samalla lailla puettu taitaa olla tärkeää. Eipä tullut itselle moinen mieleen. Taidanpa pakata kurikset reppuun seuraavaksi hoitokerraksi. Onpahan sitten mukana jos tulee tarve.
Babybel
mutta meillä ne pk:ssa on käytännö syistä. Pk:n piha on hiekkainen ja kurainen. Lapsi on yltäpäältä kurassa iltapäivisin hakiessani. Kurahousut voi kätevästi huuhtaista pk:ssa ja jättää kuivumaan aamuksi. Olisi kurjaa alkaa riisua lasta haalarista ennen autoon istuttamista tai vaihtaa haalaria ennen kotimatkakävelyä. Uitetun muksun kanssa en halua kävellä/päästää auton penkeille. (omatkin vaatteet kuraantuu, kun lapsi haluaa kesken kotimatkan osoittaa helyyttä halaamalla... vararukkaset vaihdan ja kannan pk-rukkaset pussissa kotiin pesuun)
P.S. meillä kaikki haalarit ovat Reimatec tai Reimatec+ -haalareita.
tosin meidän 3v on perhepäivähoidossa eikä päiväkodissa. Kurahousuja ei ollut sen paremmin vk Reimatecin kuin nyt Ticketin toppahaalarinkaan päällä. Kysyin kyllä hoitajalta kun kuriksista oli puhetta, ja hän ihmetteli miksi ihmeessä pitäisi pukea kurahousut kun kerran haalarikin pitää vettä... Ihan yhtä helppo on huuhtaista haalari kuin kurahousutkin. Siksihän ainakin minä juuri satsaan kalliisiin ulkohaalareihin että pitävät varmasti vettä.
Tuokin mielestäni vähän ontuva perustelu muista lapsista... meidän pph:lla neljä hoitolasta joista oma poikani on nuorin, eikä ole kuulemma kukaan vielä ihmetellyt kurahousujen puutetta, vaikka näillä muilla lapsilla kurahousut onkin. Eipä niillä lapsilla muutenkaan ole samanlaiset vaatteet/lelut/tavarat ym.
Autokaan meillä ei ole pahemmin likaantunut vaikken mitään pojalta hakiessani riisukaan, enkä pese haalaria kuin muutaman kerran vuodessa.
Tietysti hoitajan toiveitakin pitää kunnioittaa, onneksi meille sattunut aivan ihana tapaus, mutta ehkä kannattaa sitten ostaa halvempi haalari jos kerran kurahousut on kuitenkin kiskottava päälle =)
olen päiväkodissa töissä ja olen huojentunut aina kun jollain on vedenkestäväasu esim. Reimatec. Säästää työtä ulos lähtiessä ja tullessa hurjasti, tietty sitä enemmän mitä vähemmän kuriksia tarvii kiskoa lapsille.
Musta on helppoa vetää haalarista vetoketju kiinni ja huuhtaista haalari tai ainakin yhtähelppoa kuin kurahousut:)
Omalla lapsella on Reimatec enkä TODELLAKAAN osta lapselle kurahousuja, kun menee päiväkotiin. En ole koskaan ostanut, kun ovat varsinkin toppapuvun päällä kankeat ja kamalat!
Itsellä lapset 2v8kk ja 1v1kk. 1v:llä ollut kurahousut käytössä koko ajan näillä kurakeleillä, mutta vanhemmallekin ostin juuri uudet kurahousut ettei tarvitse koko ajan pestä pukua, vaikka käyttääkin Reimateciä näillä keleillä. Ja mikä ylpeyden aihe voikaan olla 2v8kk:lle, kun saa pukea kurahousut jalkaan aamulla, kun lähdetään leikkipuistoon! Siellä kun kaikilla muillakin lapsilla on kurahousut, niin ainakin meidän tytölle on tärkeää että hänelläkin on! Ja lapset siis kotihoidossa, mutta tuossa leikkipuistossa käy myös paljon perhepäivähoitajia. Ja vielä kun on samalaiset kun siskollakin :) Eli joillekin lapsille voi tosiaan olla tärkeää ;)
Tarhassa on kyllä ollut kurahaalarit, mutta ne tulivat eilen kotiin ja jäivätkin tänne. Ilmeisesti osa vanhemmista haluaa käytettäväksi kuriksia sen takia, että voidaan suojella kallista haalaria.
Minun mielestäni koko kosteussuojattujen haalareiden idea vesittyy, jos päälle kiskotaan kurahousut. Olen kertonut pojan ryhmän hoitajille, että meidän lapsemme haalaria ei tarvitse suojata, se on ostettu käyttöä. Lisäksi etenkin pienten lasten meno vaikuttaa aika kankealta, kun haalareiden päällä on vielä kurahousut.
Itselle ei ole tullut mieleenkään, että kurikset pitäisi pukea sen takia kuin muillakin on. :-) Tämä olikin ihan uusi pointti näissä keskusteluissa. Mutta edelleenkään en suostu omalle 3,5-vuotiaallani niitä käyttämään. Eipä niitä käytetty pojan ollessa 1-vuotiaskaan...
Mutta muut tehkööt omalla tavallaan. Me teemme omallamme. Me emme ole nähneet tarpeelliseksi suojella autoa, istuinta tai rattaitakaan mahdollisesti likaisen haalarin takia. Kaikki ovat vesipestäviä: haalari, rattaiden kangas ja turvavyöistuimen päällinen. Olisi tietenkin hienoa, jos sitä kuraa ei tulisi lainkaan mihinkään, mutta minkäs teet, etenkään täällä pk-seudulla. Itse kokisin vaivalloiseksi alkaa riisua taas kurahousuja ennen kotiin lähtöä pois lapsen päältä. Jollekin toiselle se taas on vaivan arvoista. :-)
Muistan, kun poika oli vielä pienten puolella, että eräs hoitaja sanoi, että hän soisi kaikkien lasten käyttävän kosteussuojattuja haalareita (ei tietenkään välttämättä Reimateceja, mutta suojattuja yhtä kaikki), jotta vältyttäisiin kurisrumbalta. Se mielipide hänelle suotakoon, vai mitä?
- lapsella on aina ollut Reimatecit, mutta myös hengarissa kuravaatteet niin kuin muillakin
- kurikset ovat pukeneet päälle pahimmilla kurakeleillä (kuten esim. tänään pk-seudulla) ja kyllä olen siihen ollut ihan tyytyväinen: lapsi (5v) oli niin ravassa ja liassa (kun ei lunta ole) kaulaa myöten, etten mitenkään olisi saanut autoon vietyä ilman riisumista. Nyt oli siis puhdas haalari alla.
- aina olen sanonut, että meidän haalari on käyttöä varten, ja se saa kulua ja likaantua. Hyvin ovat tuota pk:ssa noudattaneet eli turhaan ei minusta ole kuriksia laitettu. Yleensä ovat vain tyytyväisiä, ettei niitä tarvitse joka kelille laittaa.
- sitä reimateciä ei saa kamalasta ravasta puhtaaksi kuin pesemällä (ja ei muuten saa kuriksiakaan), joten kurikset ovat ainakin tällä viikolla olleet ihan hyvät, ettei tarvitse sitä haalaria joka päivä pestä.
Oma poikani (3,5-v) on kylläkin kotihoidossa, mutta joka tapauksessa... Hänellä on kosteussuojatut haalarit (välikausi- ja talvihaalarit), eikä niiden kanssa käytetä kuin ehkä kerran vuodessa kurahousuja. Poika saa kelillä kuin kelillä hyppiä lätäköissä ja leikkiä kuraliejuleikkejä. Huuhtelen haalarin tarvittaessa puistoilun jälkeen ja vaikka se ei sillä tavalla täysin puhtaaksi lähdekään, se on pojan puistovaate, eikä mua haittaa, jos se on vähän rapanen. Kaupungille, kylään tms. mennään muilla vaatteilla.
Lähinnä mua ihmetyttää se, miksi ne, jotka käyttävät lapsillaan kosteussuojahaalareiden kanssa kuravaatteita, ostavat just ne kosteussuojahaalarit? Miksei silloin käytetä tavallista haalaria, jossa ei ole kosteussuojaa? Siis mihin tota kosteussuojaa haalarissa tarvitsee, jos päällä on aina kurikset? Ja tämä siis ihan kaikella ystävällisyydellä! Kiinnostaa vaan mua, kun en itse tajua asiaa.
tuntuvat minusta ainakin olevan nimensä mukaisia, eli kosteussuojattuja.
Jos minulla olisi lapset päiväkodissa, ja vielä kosteussuojatulla puvulla, niin toki niillä olisi myös kurahousut jalassa silloin kun maassa ei ole lunta.
Tällainen lumeton hiekka/sora-vesikeli koettelee mitä tahansa pukua, ja kai sen pitäisi kestää kevääseen asti?
Nämä puvut ovat tietääkseni tarkoitettu lumisille keleille, vaikkapa sinne räntään ja vesisohjoon, välikausihaalarit ovat sitten erikseen. :)
Kyllä meilläkin 10 kk konttasi lumessa kosteussuojatulla puvullaan, mutta ei tulisi mieleenkään laittaa sen ikäistä kömpimään paljasta maata pitkin.
Minä ajattelisin kierrätystä lapselta toiselle, joten tästä syystä ainakin meillä uuden puvun kanssa olisi/on kurahousut lisänä. Nimenomaan tällaisella ilmalla kun lunta ei ole missään.
Mutta tämä on vain oma mielipiteeni.
Kurahousut on kuitenkin halvempi uusia kuin pukua. ;-)
Tosiaan viime ja tällä viikolla olis reimatecit saanu heittää joka ilta koneeseen.
Meillä ainakin reimatec menee niin mutaiseksi,ettei pyyhkimallä puhtaaksi saa,ja ei varmasti tee haalarille hyvää pestä joka ilta koneessa.
Tänään oli lämmintä ja pistin tuon kevythaalarin vaan pojalle hoitoon,ja mukaan lämmintä vaatetta sen alle jos palelee.Päiväkodissa pistävät kyllä kurahousut kaikille meilläkin.Toivotaan,että tulisi pian lunta,ja pääsisivät haalarit oikeaa käyttötarkoitusta palvelemään=)
Meillä Reimatec suojaa lapsen kosteudelta ja vedeltä. Kurahousut suojaavat haalaria ravalta ja kulumiselta. Haalari on kuitenkin ensisijaisesti ostettu pakkasille ja lumiselle kelille, enkä näe hyvää syytä heikentää haalarin lämpöominaisuuksia vielä tähän aikaan vuodesta. Kevällä on eri asia.
Miksi sitten ei tavallista haalaria...koska en halua raahata mukana vielä kaiken lisäksi sadetakkiakin. Nythän reimatec suojaa sateelta ja kurahousut ravalta. Tavallisen haalarin kans pitäis kuljettaa vielä sadetakkikin päiväkotiin ja kotona ulkoilua varten takas kotiin. Eikä haittaa jos kurahousuihin tulee reikiä. Ei kastu vaatteet niiden alta, mutta suurin osa kurasta ja ravasta pysyy poissa haalarista, eikä pukua tarvi niin usein pestä.
Ja joku epäili hikiseksi yhdistelmäksi talvihaalaria ja kurahousuja kun lämmintä +6 astetta...meillä talvipuku menee kaappiin sellaisena päivänä ja välikausipuku on käytössä. Pukeapa itselle toppavaatteet ja lähteä juoksenteleen tuollasilla asteilla. Hiki tulee ilman kurahousujakin.
Välikausiasua en yritäkään suojella (paitsi kurikset tarhassa kun ne haluavat ne pukea), koska siinä ei mene lämpöarvot piloille kuten talvipuvussa. Vedenkesto ehkä kärsii, mutta ei tarvi uusia kuin housut kun ei ota haalarimallista asua. Takki yleensä ei ole niin kovalla kulutuksella.
Meillä onkin pojalla talvihaalarina Jonathanin Cordura-haalari just siksi, kun en halua, että toppahaalari kuluu heti puhki. Toi Jonathanin haalari on ihan älyttömän hyvä, kun on todella kestävä ja pitää myös veden lähes täysin (koskaan ei käytetä siinäkään sadevaatteita ja viime talvena oli kerran kostunut paita läpi hartioiden kohdalta, kun oli ihana jalkarätti-ilma). Tänä " talvena" ei ole toi talvihaalari kyllä ollut vielä monenakaan päivänä päällä, kun on ollut niin lämmin. Eli toi meidän Reimatec on siis välikausihaalari.
koppuraksi kuivuneet hiekan ja kuran jämät, joita on vaan vähän iltasin suihkuteltu ja pyyhitty pois - sillä kunnolla puhtaaksi ei haalari lähde kuin pesemällä oikein päin koneessa, ja sellaiseen päivittäiseen pesuun haalaria, ei kyllä ole tehty.